کوسه غول‌پیکری که کمر نهنگ را شکست

کوسه غول‌پیکری که کمر نهنگ را شکست

مگالودون با حدود بیست متر طول بزرگترین گونه کوسه‌ای است که تاکنون در آب‌های زمین زیسته است.

کد خبر : ۱۴۳۱۳۷
بازدید : ۲۲۲۲

تحقیقات اخیر نشان داده که «مگالودون»، بزرگترین کوسه‌ای که تابحال در اقیانوس‌های زمین زیسته است، می‌توانسته با یک گاز کمر نهنگ را بشکند.

اخیرا بقایای یک نهنگ باستانی در مریلند آمریکا پیدا شده که پانزده میلیون سال پیش کمرش را یک گاز بزرگ شکسته است، که در نهایت موجب مرگ نهنگ شده است. دانشمندان بر این باورند که گاز کذایی کار مگالودون بوده است.

مگالودون کوسه‌ای غول‌پیکر بود که حدود بیست میلیون سال بر اقیانوس‌ها حکمفرمایی می‌کرد. کهن‌ترین فسیل این جانور حدود 20 میلیون سال قدمت دارد، و دانشمندان معتقدند که این کوسه حدود 3.6 میلیون سال پیش منقرض شده است.

مگالودون با حدود بیست متر طول بزرگترین گونه کوسه‌ای است که تاکنون در آب‌های زمین زیسته است، و همچنین یکی از بزرگترین و قدرتمندترین شکارچیانی است که تاکنون روی سیاره زندگی کرده است. در قیاس با وی، کوسه سفید بزرگ، که نهایتا تا شش متر رشد می‌کند، تنها یک ماهی متوسط است.

در مقابل، نهنگ‌سانان، که گروهی از پستانداران آبزی شامل گراز دریایی، نهنگ و دلفین هستند، غذای مگالودون را تشکیل می‌دادند. اجداد این موجودات در آن زمان هنوز به اندازه امروز رشد نکرده بودند و به ابعاد چند ده متری نرسیده بودند، اما کماکان بزرگ بودند.

پژوهش جدید نشان داده که یکی از این نهنگ‌سانان دچار شکستگی شدید و عریض در پشت خود شده بوده است، که آثار آن تنها با آرواره‌های مگالودون منطبق است. از قضا یک دندان مگالودون هم در مهره این نهنگ‌سان یافت شده است.

محققات استخوان‌های این نهنگ‌سان را سی‌تی اسکن کردند. نتایج این تصویربرداری نشان داد که ستون فقرات این نهنگ‌سان با فشار شدید شکسته شده است. با وجود این ضربه فیزیکی، شواهد نشان می‌دهد که نهنگ‌سان فوراً کشته نشده، بلکه استخوان‌هایش مدتی بهبود یافته، و سپس در فاصله شش تا هشت هفته از حمله مرده است.

منبع: العربیه

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید