(تصاویر) کشف یک خزندۀ جدید با انگشتان بلند و زبان آبی‌رنگ

(تصاویر) کشف یک خزندۀ جدید با انگشتان بلند و زبان آبی‌رنگ

این گونۀ جدید از بزمجه که تنها در تعدادی از جزایر اقیانوس آرام زندگی می‌کند، تا 60 سانتیمتر رشد می‌کند و ویژگی جالبش پنجه‌های بلند و زبان آبی‌رنگ آن است.

کد خبر : ۱۴۶۷۹۶
بازدید : ۹۷۶۹۸

فرادید| موجودی پنجه‌دار که میان جنگل‌های کرنا (یا مانگرو) در پاپوآ گینه نو زندگی می‌کندبرای مدتی طولانی ناشناخته مانده بود تا اینکه دانشمندی به جزیره‌ای در جنوب‌غربی اقیانوس آرام رسید. 

به گزارش فرادید، والتر ویجولا از تعداد زیادی از جزایر اطراف گینه نو به عنوان بخشی از تحقیقات کارشناسی ارشد و دکتری خود بازدید کرد. او جزیره به جزیره به دنبال یک نوع حیوان بود: بزمجه! 

tnah_a_2218574_f0011_oc

ویجولا می‌گوید: «بزمجه‌ها به طور کلی حیوانات نسبتاً مرموزی هستند، اما اگر زیستگاه درست‌شان را که جنگل‌های ساحلی و حرا است جستجو کنید آن‌ها را پیدا می‌کنید.» 

ویجولا نیز وقتی جنگل‌های حرای مجمع‌الجزایر لوئیزیاد را جستجو کرد، نه تنها چندین بزمجه بلکه یک گونه‌ی جدید را کشف کرد: Varanus louisiadensis یا بزمجه لوئیزیاد. ویجولا و همکار نویسنده‌اش در ۲۱ ژوئن یافته‌هایشان را در مجله «تاریخ طبیعی» منتشر کردند. 

طول بزمجه لوئیزیاد می‌تواند به حدود دو فوت برسد. آن طور که از عکس‌ها پیداست، بدن فلس‌دار سیاه‌رنگی با لکه‌های زرد دارد که با بالا رفتن سن حیوان کمرنگ می‌شوند. 

Varanus louisiadensis 2

به گفته‌ی محققان، بزمجه‌های لوئیزیاد دارای پنجه‌های تیز و زبان آبی هستند. در عکس بالا بزمجه‌ای را می‌بینید که زبان آبی مایل به بنفش آن بیرون زده است. 

بنا به گزارش‌ها، محققان بر اساس الگوی فلس‌ها و رنگ‌آمیزی آن‌ها، این مارمولک را به عنوان گونه‌ی جدید شناسایی کردند. تجزیه و تحلیل DNA نشان داد گونه‌ی جدید دست‌کم حدود ۳ درصد واگرایی ژنتیکی با سایر بزمجه‌ها دارد. 

نام این گونه برگرفته از مجمع‌الجزایر لوئیزیاد است که منطقه‌ی بومی این گونه و مکان کشف آن است. مجمع‌الجزایر لوئیزیاد مجموعه‌ای از جزایر در جنوب‌شرقی سرزمین اصلی پاپوآ گینه نو و دارای سه جزیره‌ی اصلی میسیما، سودِست و راسِل و چندین جزیره‌ی اقماری کوچکتر است. 

بزمجه‌ی لوئیزیاد در هر سه جزیره‌ی اصلی یافت شد و انتظار می‌رود در جزایر کوچکتر مجاور نیز پیدا شود اما این موضوع هنوز تایید نشده است. 

tnah_a_2218574_f0010_oc

بزمجه‌ای که به دست شکارچیان محلی کشته شده

محققان دومین گونه جدید بزمجه را در اندونزی نیز کشف کردند. این گونه Varanus tanimbar یا بزمجه‌ی تانیمبار از نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در دهه ۱۹۹۰ شناسایی شد و حالا در موزه استرالیای غربی از آن نگهداری می‌شود.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۴۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید