کشف گربه‌ماهی «زره‌پوش» در غارهای زیرآبی برزیل

کشف گربه‌ماهی «زره‌پوش» در غارهای زیرآبی برزیل

در آب‌های تیره و گل‌آلود رودخانه‌ای در برزیل، موجودی با شکل و شمایلی زره‌پوش شناسایی شده است.

کد خبر : ۱۶۰۴۶۱
بازدید : ۸۹۳۴

فرادید| در آب‌های تیره و گل‌آلود رودخانه‌ای در برزیل، موجود زره‌پوشی شناسایی شده است. رنگ‌آمیزی این موجود به همرنگ شدن آن با غارهای زیرآبی و برون‌زدگی‌های سنگی کمک کرده است، اما نه آنقدر زیاد که از دید دانشمندان هم مخفی بماند. 

به گزارش فرادید، محلی‌ها به این موجود توبارائو می‌گویند که در زبان پرتقالی به معنای کوسه‌ماهی است. در صنعت آکواریوم، این موجود را L۰۸۲ می‌نامند و آن را به آمریکای شمالی، اروپا و آسیا صادر می‌کنند. 

طی چندین بررسی در رودخانه شینگو بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۷، دانشمندان ۳۸ عدد از این ماهی کمترشناخته‌شده را یافتند. آن‌ها با نگاه دقیق‌تر دریافتند یک گونه توصیف‌نشده را کشف کرده‌اند: Scobinancistrus یا گربه‌ماهی زره‌پوش رائونی. 

گربه‌ماهی زره‌پوش رائونی اندازه کوچک تا متوسط دارد و طول آن به حدود ۶.۵ اینچ می‌رسد. بدن این ماهی حجیم است و روی سر و پهلوهایش، فلس‌های زره‌مانند دارد. 

در تصاویر زیر گربه‌ماهی زره‌پوش رائونیِ جوان، نیمه‌بالغ و بالغ مشخص است. پوست بدن این ماهی قهوه‌ای یا سبز زیتونی و پوشیده از نقاطی به رنگ زرد روشن است. این رنگ‌آمیزی به استتار ماهی کمک می‌کند. 

2

گربه‌ماهی زره‌پوش رائونی جوان (بالا)، نیمه‌بالغ (وسط) و بالغ (پایین) 

محققان گربه‌ماهی زره‌پوش رائونی را کمین‌کرده در غارها و برون‌زدگی‌های سنگی ساخته‌شده از سنگ‌جوش در آب‌های کم‌عمقی با جریان سریع یافتند. سنگ‌جوش از شن، ماسه و اکسید آهن شکل می‌گیرد. 

1

گربه‌ماهی زره‌پوش رائونی که زیر یک سنگ کمین کرده است

محققان می‌گویند نام این ماهی به احترام شخصی به اسم Cacique Raoni Metuktire انتخاب شده است. رائونی (Raoni) یکی از فعال‌ترین رهبران بومی است که بیش از 40 سال برای حفاظت از جنگل‌های بارانی آمازون و مردمان بومی تلاش کرده است.

گونه جدید تا کنون تنها در کانال اصلی رودخانه شنگو یافت شده است، یکی از بزرگ‌ترین انشعابات رودخانه آمازون. این ناحیه به شدت تحت تاثیر ساخت و ساز سد قرار گرفته است. 

3

در نقشه مکان‌هایی که گربه‌ماهی زره‌پوش رائونی در شمال برزیل، حدود ۱۹۰۰ مایلی شمال غربی ریودوژانیرو یافت شده، مشخص شده است. 

محققان گمان می‌کنند به واسطه محدود شدن زیستگاه و ساخت و ساز سد ممکن است گربه‌ماهی زره‌پوش رائونی در خطر باشد. 

این گونه به واسطه رنگ‌بندی کاملاً متمایز و شکل بدنش شناسایی شده است. محققان هنوز تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای این گونه جدید را ارائه نکرده‌اند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید