(تصاویر) شناسایی مارمولکی شبیه به اژدها با تصویر «آتش» بر روی گلو

(تصاویر) شناسایی مارمولکی شبیه به اژدها با تصویر «آتش» بر روی گلو

دانشمندان در جنگلی در کرالا، گونۀ جدیدی با شکل و شمایل شبیه به «اژدها» یافته‌اند که رنگ‌های روی گلویش کاملا شبیه تصویری از آتش است.

کد خبر : ۱۷۳۶۴۳
بازدید : ۱۶۴

فرادید| موجودی شبیه «اژدها» میان برگ‌ها در جنگل‌های کرالای هند پرسه می‌زد می‌داد که توجه دانشمندان را به خود جلب کرد. بعد از بررسی‌های گونه‌شناختی معلوم شد این موجود یک گونه جدید است که تا کنون مورد شناسایی قرار نگرفته. 

به گزارش فرادید، محققان بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ در چندین بررسی حیات‌وحش به جنگل‌های گات غربی رفتند. این منطقه، نقطه کانونی تنوع زیستی بود. محققان طی این بررسی‌ها، با مارمولک‌هایی با گلوی آتشین‌رنگ مواجه شدند که با هیچ گونه شناخته‌شده‌ای مطابقت نداشتند. آن‌ها ۱۱ عدد از این مارمولک‌ها را گرفتند و با نگاه دقیق‌تر دریافتند گونه جدیدی را کشف کرده‌اند: لبه آگاستیاگاما (Agasthyagama edge) یا مارمولک کانگورو شمالی.

GEwqr9-XQAA-O4V

به گفته محققان، مارمولک‌های کانگورو شمالی «کوچک» هستند و طول آن‌ها به حدود ۴.۸ اینچ می‌رسد. آن‌ها سرهای نسبتاً بزرگ و پوزه‌های نوک تیز دارند، بدنشان لاغر و دم‌شان دراز است، پنجه‌هایشان قوی و انگشت پنجم پایشان کوچک است و به همین دلیل، توانایی بالا رفتن آن‌ها محدود است. ویراپان دیپاک، از نویسندگان اصلی این مطالعه، گونه جدید را یک «اژدهای کوچک» توصیف کرده است. 

1

مارمولک کانگورو شمالی یا لبه آگاستیاگاما نر (بالا) و ماده (پایین)

عکس‌های بالا یک مارمولک کانگورو شمالی نر و ماده را نشان می‌دهند. به طور کلی، ماده بدنی قهوه‌ای با سر قهوه‌ای مایل به قرمز، نیم‌تنه هلویی و دم قهوه‌ای تیره دارد. چندین لکه سیاه تیره روی ستون فقرات ماده وجود دارد. نرها نیز عمدتا دارای بدن قهوه‌ای برنزه با نوار هلویی رنگی هستند که تا پشتشان امتداد دارند.

GEwqrtuWwAAEa90

مارمولک‌های کانگوروی شمالی نر گلوی متمایز و رنگارنگ دارند. گلوی آن‌ها دارای یک لکه قرمز روشن در مرکز است که فلس‌های سفید-آبی آن را احاطه کرده است؛ رنگ‌هایی که کاملا تصویر یک شعلۀ آتش را تداعی می‌کنند.

مارمولک‌های کانگورو شمالی کنار جاده‌ها، نزدیک ایستگاه‌های اتوبوس و در جنگل‌هایی در ارتفاعات حدود ۲۱۰۰ تا حدود ۲۷۰۰ فوتی پیدا شده‌اند. 

2

آگاستیاگامای ماده یا مارمولک کانگورو شمالی که در طبیعت دیده می‌شود

تا کنون، مارمولک‌های کانگورو شمالی تنها در منطقه ایدوکی یافت شده‌اند. این منطقه در کرالا و در حدود ۱۳۰۰ مایلی جنوب دهلی نو است. گونه جدید بواسطه رنگ‌آمیزی، الگوی پوسته و زیستگاه آن شناسایی شده است. تجزیه و تحلیل DNA نشان داد گونه جدید حداقل ۳ درصد واگرایی ژنتیکی با سایر مارمولک‌های کانگورو دارد.

مترجم:زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید