مشکل خنده‌دار «طوطی‌های فحّاش» در یک باغ وحش انگلیسی

مشکل خنده‌دار «طوطی‌های فحّاش» در یک باغ وحش انگلیسی

قرار است این طوطی‌ها به گروه بزرگی از همنوعان خود ملحق شوند تا بتوانند صداها و حرف‌های معمولی و مودبانه‌تر را از آن‌ها یاد بگیرند. آیا این طوطی‌های تازه وارد یاد می‌گیرند درست رفتار کنند یا کل طوطی‌ها را بددهن می‌کنند؟

کد خبر : ۱۷۳۷۸۰
بازدید : ۲۹۱۸

فرادید| چند سال پیش، باغ‌وحشی در بریتانیا به خاطر پنج طوطی بددهنی که دست از فحش دادن برنمی‌داشتند، در فضای مجازی خبرساز شد. حالا، سه پرنده دیگر در پارک حیات‌وحش لینکلن‌شایر همین عادت بد را یاد گرفته‌اند و کارکنان باغ‌وحش برنامه مخاطره‌آمیزی را برای مهار رفتار بد آن‌ها طراحی کرده‌اند. استیو نیکولز، مدیر اجرایی پارک می‌گوید: «ما هشت طوطی بسیار بددهن را کنار ۹۲ طوطی عادی قرار داده‌ایم.» 

به گزارش فرادید، با ادغام این پرندگان بدرفتار در گروه بزرگتر طوطی‌های خوش‌رفتار، آن‌ها امیدوارند اخلاق خوب این گروه بر طوطی‌های تازه‌وارد اثر بگذارد. 

ماجرای فحش دادن سال ۲۰۲۰ آغاز شد، زمانی که پنج طوطی خاکستری آفریقایی (بیلی، اِلسی، اریک، جِید و تایسون) به پارک حیات‌وحش شرق انگلستان اهدا شدند. به نظر می‌رسید این پنج پرنده بددهن یکدیگر را تحریک می‌کنند. به همین دلیل، کارکنان مجبور شدند آن‌ها را از هم جدا کنند و هر کدام را به منطقه‌ی متفاوتی از باغ‌وحش بفرستند. 

اما انزوا برای حل مشکل کافی نبود. حالا سه پرنده که به تازگی اهدا شده‌اند (کاپیتان، شیلا و اریک) یاد گرفته‌اند با صدای بلند فحش بدهند. این بار، مسئولان باغ‌وحش تصمیم گرفته‌اند به جای جدا کردن، آن‌ها را با یک گروه بزرگتر ادغام کنند. 

1

نیکولز می‌گوید: «مردم فکر می‌کنند طوطی‌ها پرنده‌های پر سر و صدایی هستند، اما آن‌ها خیلی آرام صحبت می‌کنند. امیدوارم عادت ناسزا گفتن این چند طوطی در سر و صدای کلی گروه از بین برود.» 

حدود ۳۰ طوطی در پارک حیات‌وحش صداهایی شبیه عقب راندن کامیون تولید می‌کنند، در حالی که برخی دیگر امواج مایکروویو را تقلید می‌کنند. نیکولز امیدوارست طوطی‌های جدید این صداها و دیگر صداهای بی‌ضرر را یاد بگیرند. البته، احتمال دارد این طرح نتیجه معکوس بدهد: یعنی این هشت طوطی بددهن کل گروه را بددهن کنند. 

نیکولز می‌گوید: «اگر نتیجه معکوس شود، در نهایت ۱۰۰ طوطی بددهن روی دست ما می‌مانند! نتیجه با گذشت زمان مشخص خواهد شد.» 

در این بین، کارکنان تابلوهای بزرگی نصب کرده‌اند که به بازدیدکنندگان هشدار می‌دهد ممکن است ناسزا بشنوند. البته تا کنون کسی شکایت نکرده است. نیکولز می‌گوید فعلاً بدزبانی این طوطی‌ها مایه سرگرمی و خنده همه در بحبوحه بدبختی‌های دنیا شده است: «احتمالا هیچوقت از این که یک طوطی به شما فحش بدهد آزرده نمی‌شوید. نمی‌توان به این رفتار نخندید.»

2

طوطی‌ها با تقلید دقیق صدای انسان‌ها، فحش دادن را یاد گرفتند. این به آن معناست که برخی پرندگان صدای مردانه و برخی دیگر صدای زنانه دارند. از آنجا که انسان‌ها با لحنی واضح و قابل پیش‌بینی فحش می‌دهند، طوطی‌ها به راحتی می‌توانند صدای آن‌ها را تقلید کنند. 

صحبت کردن و فحش دادن تنها مهارت‌های طوطی‌ها نیستند. برخی طوطی‌ها آواز خواندن را هم یاد گرفته‌اند: پارک حیات وحش محل زندگی پرنده دیگری به نام چیکو است که به دلیل تقلید آهنگ بیانسه «If I Were A Boy» مشهور شده است. 

طوطی‌های خاکستری آفریقایی بسیار باهوش هستند و به همین دلیل، به محبوب‌ترین پرنده خانگی جهان تبدیل شده‌اند. در آزمایش‌ها، این پرندگان تمرینات شناختی را در سطوحی فراتر از کودک ۵ ساله انجام دادند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید