(تصاویر) کشف گونه‌های ناشناختۀ هزارپا در جنگل‌های تانزانیا

(تصاویر) کشف گونه‌های ناشناختۀ هزارپا در جنگل‌های تانزانیا

پنج گونه جدید هزارپا با ظاهر عجیب و غریب کشف شدند که یکی از آن‌ها متعلق به گروهی کاملاً ناشناخته است.

کد خبر : ۱۷۵۲۱۱
بازدید : ۵۴۸

فرادید| این گونه‌های جدید که ما را یاد فیلم‌های علمی تخیلی می‌اندازند، در لابلای شاخ و برگ‌های جنگلی کوه‌های دورافتاده اودزونگوا تانزانیا یافت شدند. اَندی مارشال، استاد حفاظت از جنگل‌های گرمسیری و کاشف گونه‌های جدید می‌گوید: «ما در طول تحقیقات میدانی برای سنجش بهبودی جنگل‌ها، معمولاً هزارپاهایی با اندازه‌های مختلف را ثبت می‌کنیم، چون آن‌ها شاخص‌های خوبی برای سلامت جنگل هستند، اما اهمیت این گونه‌ها را آنطور که باید درک نکرده بودیم تا اینکه متخصصان هزارپاشناسی نمونه‌های ما را ارزیابی کردند. جالب است که بسیاری از این گونه‌های جدید، در جمع‌آوری قبلی هزارپاها از همان منطقه، ظاهر نشده بودند.»

به گزارش فرادید، هزارپاها در واقع حشره نیستند، بلکه دیپلوپاد هستند و با بدن دراز و پاهای فراوانی که دارند مشخص می‌شوند. با وجود اینکه نام millipede تقریباً به «هزارپا» ترجمه می‌شود، هیچ گونه‌ای با بیش از ۱۰۰۰ پا شناخته نشده بود تا اینکه سال ۲۰۲۰ گونه‌ای به نام Eumillipes persephone با ۱۳۰۰ پا پیدا شد. 

main

سر دو گونه از گونه‌های جدید هزارپا: Lophostreptus magombera و Udzungwastreptus marianae

حدود ۱۲۰۰۰ گونه هزارپا در سراسر جهان وجود دارد، اما مجموع واقعی آن‌ها ممکن است بسیار بیش از این باشد. طبق برخی تخمین‌ها ممکن است در مجموع ۱۵۰۰۰ گونه هزارپا وجود داشته باشد، اما برخی دیگر گمان می‌کنند ممکن است مجموع آن‌ها ۸۰۰۰۰ گونه باشد. 

بیشتر هزارپاها نسبتاً کوچک هستند، اما بزرگترین گونه هزارپا که در آفریقا یافت شد، می‌تواند تا طول ۱۳.۸ اینچ رشد کند. این گونه‌های جدید بسیار کوچک‌تر از این اندازه بودند و فقط حدود یک اینچ طول و هر یک ۲۰۰ پا یا بیشتر داشتند. 

هِنریک اِنگوف، استاد سازگان‌شناسی جانورشناسی و جغرافیای حیوانی و از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: «یافتن گونه‌های جدید هزارپا به‌ویژه در مناطق استوایی اصلاً نادر نیست. در طول سالیان، من بیش از ۴۰۰ گونه جدید هزارپا را توصیف کرده‌ام، عمدتاً از آفریقا و جنوب شرق آسیا، همینطور از اروپا و شمال آمریکا. دیگران حتی بیش از این، معرفی کردند.»

اِنگوف می‌گوید: «آن‌ها بخشی از یک پروژه بزرگ را تشکیل می‌دهند که هدف آن توصیف کل هزارپاهای کوه‌های اودزونگوا است. این کوه‌ها همین حالا به عنوان کانون تنوع زیستی شناخته می‌شوند، اما تا همین اواخر، تنوع کامل هزارپای آن‌ها ناشناخته بود. از سال ۲۰۱۳، من بیش از ۶۰ گونه هزارپای جدید از اودزونگوا را توصیف کرده‌ام و تعداد بیشتری هم در آینده توصیف خواهند شد: چهار گونه جدید در حال حاضر موضوع مطالعه ما هستند و چندین گونه دیگر از قبل جمع‌آوری شدند، اما منتظر بررسی هستند.» 

3

این کشف طی یک سفر تحقیقاتی انجام شد که هدف آن، بررسی تاثیر قطع درختان روی جنگل‌های این منطقه و سایر اختلالات و چگونگی تصاحب منطقه توسط درختان مو به دلیل دمای گرم‌تر بود. 

مارشال می‌گوید: «هزارپاها به ما کمک می‌کنند دو نظریه بسیار متفاوت در مورد نقش درختان مو در احیای جنگل را تعیین کنیم، اینکه آیا آن‌ها مانند باندهایی هستند که از زخم‌ها محافظت می‌کنند یا انگل‌واره‌هایی که جنگل را خفه می‌کنند.» 

1

جعبه نمونه هزارپای جمع‌آوری شده توسط محققان پروژه UniSC ForCE در تانزانیا. برخی از این گونه‌ها قبلاً هرگز دیده نشده بودند

نمونه‌های جدید هزارپا به موزه تاریخ طبیعی دانمارک در دانشگاه کپنهاگ منتقل شده‌اند. این نخستین بار نیست که مارشال گونه جدیدی را کشف می‌کند، چون قبلاً گونه جدیدی از آفتاب‌پرست و گونه جدیدی از درخت را هم کشف کرده بود. 

امید است این اکتشافات، تنوع بسیار ناشناخته‌ای را که در جنگل‌های سراسر جهان وجود دارد، نشان دهند. کشف جنس و گونه جدید هزارپاها نمایانگر میزان عظیم اکتشافات آینده در جنگل‌های استوایی است.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید