مرگ دست جمعی پنگوئن‌ها!

مرگ دست جمعی پنگوئن‌ها!

پس از گزارش مرگ اولین خرس قطبی براثر آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان، این ویروس اکنون حداقل ۳۵ پنگوئن جنتوی بالغ و جوجه را مبتلا کرده و از پای درآورده است.

کد خبر : ۱۷۵۲۴۰
بازدید : ۹

گزارش‌ها حاکی از آن است که برای اولین بار در دنیا، بیماری واگیردار آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان به جزایر میان سرزمین اصلی جنوبگان و آمریکای جنوبی رسیده و باعث مرگ تعدادی از پنگوئن‌های پادشاه و پنگوئن‌های جنتو شده است. آنفلوانزای پرندگان در سطح جهانی گسترش یافته است و پیش از این نیز باعث مرگ یک خرس قطبی در آلاسکا شده بود. این ویروس اکنون به دسته‌های پنگوئن‌های جزایر فالکلند در اقیانوس اطلس جنوبی رسیده و پیامدهای بالقوه‌ی ویرانگری را به همراه داشته است.

بر اساس گزارش زومیت، آنفلوانزای پرندگان برای اولین بار در اکتبر ۲۰۲۳ به جمعیت پرندگان قرنطینه‌ی جنوبگان رسید و باعث مرگ کاکایی‌ اقیانوسی قهوه‌ای (Stercorarius antarcticus) شد. اکنون، گزارش‌های جدید کمیته‌ی علمی تحقیقات جنوبگان نشان می‌دهد که این بیماری اولین پنگوئن‌ها را نیز درگیر کرده است. حداقل یک پنگوئن پادشاه (Aptenodytes patagonicus) در خلیج فورتونا در ساحل شمال شرقی جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی مرده گزارش شده است.

ویروس اکنون به دسته‌های پنگوئن‌های جزایر فالکلند رسیده است

آزمایش بیماری در دو جوجه پنگوئن جنتو (Pygoscelis papua) که در جزیره‌ی دریای شیر مرده یافت شدند، مثبت بود. به گزارش وبسایت دولتی جزایر فالکلند، ۳۵ پنگوئن بالغ و جوجه‌ی دیگر نیز یا علائم بیماری را داشتند یا تلف شده بودند. کمیته‌ی علمی تحقیقات جنوبگان گزارش می‌دهد که بیش از ۵۰۰ هزار پرنده دریایی در آمریکای جنوبی بر اثر این بیماری مرده‌اند و پرندگان مهاجر از آمریکای جنوبی، احتمالاً این بیماری را در جنوب گسترش داده‌اند.

سالی هیثمن، سخنگوی دولت جزایر فالکلند به رویترز گفت: «بیش از ۲۰۰ جوجه و تعداد انگشت‌شماری پنگوئن بالغ مرده‌ یافت شده‌اند.» جزایر فالکلند تقریباً ۱۳۰۰ کیلومتر با بخش بالایی سرزمین اصلی جنوبگان فاصله دارد و تصور نمی‌شود پنگوئن‌ها چنین مسافتی را پیموده باشند.

5985924

اد هاچینسون، ویروس‌شناس مولکولی در مرکز تحقیقات ویروس دانشگاه گلاسکو به گاردین گفت: «ورود ویروس H5N1 به جنوبگان در اواخر سال گذشته زنگ خطر را به صدا در آورد؛ زیرا زندگی حیات‌وحش این اکوسیستم حساس را به خطر می‌اندازد. گزارش مرگ پنگوئن‌ها بسیار ناراحت‌کننده است؛ اما متاسفانه اصلاً عجیب نیست.»

نقشه‌ای در وبسایت کمیته‌ی علمی تحقیقات جنوبگان، با نمایش نقاط حساس شیوع بیماری نشان می‌دهد که بیماری هنوز به سرزمین اصلی جنوبگان نرسیده است. از آنجایی که این پرندگان در منطقه‌ی دوردستی زندگی می‌کنند، این احتمال وجود دارد که بیماری قبلاً به آن‌ها رسیده و همچنان کشف‌نشده باقی مانده باشد؛ اتفاقی که شبیه مرگ خرس قطبی در آلاسکا در اوایل سال جاری است. پنگوئن‌ها در فصل تولیدمثل در ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر قرار می‌گیرند. اگر بیماری به سرزمین اصلی برسد، به طور بالقوه تعداد بیشتری از پنگوئن‌ها را از بین می‌برد.

منبع: خبر آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید