خرگوش مینیاتوری چیست؟ آموزش نگهداری خرگوش مینیاتوری

خرگوش مینیاتوری چیست؟ آموزش نگهداری خرگوش مینیاتوری

خرگوش های مینیاتوری همانند دیگر خرگوش ها احتیاج به علف و یونجه دارند در غیر اینصورت دندان های آن ها بی رویه بلند می شود و باعث مرگشان می شود.

کد خبر : ۱۷۶۲۴۷
بازدید : ۶۴۷

خرگوش مینیاتوری که نام دیگر آن خرگوش فنجانی است. بچه خرگوش خانگی های چند روزه ای هستند که به عنوان خرگوش مینیاتوری توسط دست فروشان به فروش می رسند. این خرگوش ها معمولا سنی بین یک هفته تا پانزده روز دارند که از مادر خود جدا می شوند.

اگر قصد نگهداری یکی ازاین موجودات کوچیک و دوست داشتنی، که در گونه های متفاوت موجود می باشند را دارید، در ادامه این مقاله با دانستنی های این موجودات زیبا مانند خرگوش مینیاتوری گلد با ما همراه باشید.

1760420_452

خرگوش مینیاتوری چیست؟

این یک دروغ بزرگ است که: “خرگوش های مینیاتوری تنها خرگوش هایی هستند که در حدود ده روزگی از مادرشان جدا می شوند تا فروخته شوند. این توله های کوچک به دلیل اینکه به جای سی روز فقط به مدت ده روز از شیر مادرشان استفاده می کنند بسیار ریزنقش و کوچک جثه و سبک وزن هستند و فقط چندروز زنده خواهند ماند”.

یک نمونه از نژاد خرگوش های مینیاتوری کوچک، خرگوش باغی است که تا 5 کیلوگرم وزن دارد. کوچکترین نژاد خرگوش پس از دوران بلوغ جثه ای به اندازه گربه دارد و وزن آن تقریبا دو کیلوگرم است. بنابراین فریب فروشندگان سودجو و غیرمجاز را نخورید و از خریدخرگوش هایی که سن آن ها کمتر از هشت هفته است خودداری کنید.

این خرگوش های کوتوله به خاطر ژن کوتولگی جثه و اندازه کوچکتر از حد معمول، کوچک و مینیاتوری هستند. بخاطر بامزه بودن این خرگوش ها پرورش دهنده ها از طریق تکثیر و جفت گیری آن ها باعث زیاد شدنشون شدند و امروزه در هر جای دنیا خرگوش مینیاتوری پا کوتوله را می توان پیدا کرد. یکی از معروف ترین و کوچکترین انواع خرگوش خونگی خرگوش کوتوله هلندی نام دارد.

غذا خرگوش مینیاتوری

برای غذای خرگوش مینیاتوری علاوه بر شیرخشک مخصوص بچه گربه از شیر بز هم می توان استفاده کرد. به هیچ وجه برای تغذیه خرگوش نوزاد از شیر گاو استفاده نشود، چون توانایی هضم آن را ندارد. برای شیر دادن به خرگوش از سرنگ های مخصوص یا یک سرنگ کوچک استفاده شود.

از آن جایی که در حالت طبیعی بچه خرگوش ها روی شکمشون دراز می کشند و از سینه مادر شیر می خورند برای شیردادن به آن ها باید این حالت حفظ شود و سرنگ را به آرامی فشار دهید تا شیر وارد دهان خرگوش شود.

شیر روزانه موردنیاز برای خرگوش نوزاد در سنین مختلف به صورت زیر است:

خرگوش تازه متولد شده تا یک هفته: 4-5 سی سی

خرگوش 1-2 هفته: 10-15 سی سی

خرگوش 2-3 هفته: 15-30 سی سی

خرگوش 3-6 هفته (تا زمانی که کاملا از شیر گرفته شود): 30 سی سی

که این مقدار شیر در دو نوبت در روز باید به خرگوش داده شود. از دو هفتگی می توان کمی غذای جامد هم داد و در نهایت در 6-8 هفتگی می توان خرگوش را به طور کامل از شیر گرفت غذای مخصوص خرگوش را به آن داد. دادن غذای مناسب به خرگوش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بخش عمده تغذیه خرگوش از کاه و علوفه است پس کاه همیشه باید در قفس خرگوش وجود داشته باشد، غذای خرگوش ها بر خلاف تصور فقط هویج، جعفری و اسفناج نیست. آن ها نیاز دارند در طول روز مقدار زیادی کاه و علوفه خشبی که جویدن آن دشوار است را مصرف کنند درغیر اینصورت دچار مشکلات دندانی و گوارشی می شوند.

مراقبت های غذایی این گونه

به بچه خرگوش ها باید یونجه و به خرگوش های بالغ، علوفه مرتع، کاه و ساقه گندم و جو داد. از شش ماهگی باید کم کم یونجه را از غذای خرگوش حذف کرد به علت اینکه یونجه دارای میزان بالایی کلسیم است و بدن خرگوش بالای شش ماه نیاز به مصرف زیاد کلسیم ندارد چون کلسیم اضافی در خرگوش های بالغ باعث تشکیل سنگ کلیه ادراری می شود.

برای تمام این خرگوش ها از جمله خرگوش مینیاتوری قهوه ای باید آب تازه هم فراهم شود و این باور که خرگوش ها نیازی به آب خوردن ندارند و آب موردنیازشان را از غذا به دست می آورند غلط است و یک شایعه غیرعلمی است. همچنین از انواع میوه مانند سیب، گلابی، موز، خربزه، هندوانه، توت فرنگی، هلو، انگور بی هسته و گیلاس می توان برای تغذیه آن استفاده کرد. به خرگوش کاهو کلمی(کاهو پیچ) نباید داد چون باعث ابتلا به اسهال کشنده و مشکلات گوارشی می شود.

تربیت خرگوش مینیاتوری

با توجه به اینکه ادرار خرگوش بوی بسیار ناخوشایند دارد لذا باید بستر جعبه دسشویی که پوشیده از خاک، کاه و پوشال است مرتبا تعویض شود، برای شستشو و ضدعفونی کردن بستر نگهداری خرگوش می توان از آب و سرکه استفاده کرد که این کار باعث می شود بستر نگهداری دیرتر بو بگیرد.

برای حمام کردن خرگوش پیشنهاد می شود از این کار خودداری کنید چون کار بسیار خطرناکی است. بعد از خرید حیوان حتما به دامپزشک مراجعه شود و گاها معاینه و چکاپ شود. برای آنکه خرگوش شماست شما باید نامش را صدا کنید پس باید نامی واحد را برای او انتخاب کنید و مدام از سن پایین او را به همان اسم صدا کنید، با این شرایط خرگوش در سن پنج تا شش ماهگی کاملا تربیت می شود و نامش را متوجه می شود.

برای بیرون بردن حیوان خانگی خود از شش ماهگی به بعد اقدام کنید و یک قلاده خرگوش تهیه کنید.

به خرگوش خود یاد دهید داخل قفس دستشویی کند به این ترتیب یاد می گیرد جای خواب و غذای خود را آلوده نکند، روند آموزش چند روز طول می کشد و خرگوش های بالغ سریع تر از خرگوش های نابالغ (زیر 4 ماه) آموزش را یاد می گیرند.

اجازه دهید خرگوش برای یک مدت کوتاه از قفس خارج شود و اگر حالت دستشویی کردن به خود گرفت او را به آرامی در داخل ظرفش قرار دهید که علامت و نشانه دستشویی کردن خرگوش بالا آوردن دمش است.

در مراحل اولیه آموزش اجازه ندهید خرگوش بیش از ده دقیقه خارج از قفس باشد. خرگوش را برای استفاده از جعبه دستشویی تشویق کنید و هرگز سرش داد نزنید و یک تشویق برای او درنظر بگیرید، اگر خرگوش جای اشتباهی دستشویی کرد سریعا آن محل را پاکسازی کنید تا دیگر در آن محل دستشویی نکند.

رنگ های خرگوش مینیاتوری

این خرگوش های کوتوله در نژادها و رنگ های مختلفی در سرتاسر دنیا به فروش می رسند. در ادامه این مقاله چند نمونه از نژاد این موجودات دوست داشتنی را نام خواهیم برد. از رنگ های موجود آن ها می توان به خرگوش مینیاتوری سفید، خرگوش مینیاتوری سیاه، قهوه ای، سیاه سفید، و گلد اشاره کرد.

1760421_690

تشخیص خرگوش مینیاتوری

اکنون این سوال ایجاد می شود که آیا خرگوشی تحت عنوان خرگوش مینیاتوری یا همان خرگوش فنجانی وجود دارد؟

بچه خرگوش های چند روزه ای که تحت عنوان مینیاتوری توسط دست فروشان در ایران به فروش می رسند ، سنی بین یک هفته تا پانزده روز دارند که از مادر خود جدا شده اند و امکان اینکه این خرگوش ها هیچوقت رشد نکنند وجود ندارند، کوچکترین نژاد این خرگوش بعد از دوران بلوغ در شش ماهگی وزنی حدود دو کیلوگرم و جثه ای به اندازه گربه دارد، بنابراین فریب فروشندگان سودجو و افراد غیرمجاز را نخورید و از خرید بچه خرگوش با سن کمتر از هشت هفته خودداری کنید.

بنابراین از فروشندگان معتبر و کانال های فروش معتبر، خرگوش های فنجانی را خرید کنید که در فضای مجازی کانالی تحت عنوان کانال فروش خرگوش مینیاتوری که دارای نژاد و نوع و عکس خرگوش مینیاتوری است وجود دارد که برای خرید این موجودات می توانید به آن مراجعه کنید.

سن بلوغ خرگوش های مینیاتوری بین سن 3.5 تا 4 ماه است. زایمان خرگوش مینیاتوری همانند دیگر خرگوش ها به طور معمول صبح زود اتفاق می افتد. که در اغلب مواقع زایمان اول در عرض یک ساعت رخ می دهد و همه بچه ها متولد می شوند ولی در برخی از موارد، زایمان یک الی دو روز ادامه خواهد داشت.

بهداشت و نظافت خرگوش مینیاتوری چگونه است؟

برای این که یک خرگوش سالم و شاداب داشته باشید رعایت نکات نظافتی و حفظ اصول بهداشتی حیوان اهمیت زیادی دارد. در واقع شما هم باید محیط قفس و محل نگهداری حیوان را به طور مرتب تمیز کنید تا مانع تجمع میکروب و هرگونه آلودگی بشوید.

همچنین باید به بهداشت بدن خود حیوان نیز توجه داشته باشید. نکته‌ ای که در این زمینه باید به آن توجه لازم را داشته باشید حمام کردن هر گونه خرگوش از جمله خرگوش ‌های مینیاتوری بسیار خطرناک و حتی ممکن است منجر به مرگ حیوان بشود، لذا به هیچ عنوان نباید حیوان را به زیر آب ببرید. در رابطه با نظافت خرگوش موارد زیادی است که باید به آن توجه کرد به این صورت که برس زدن مرتب موهای خرگوش باید انجام شود.

چرا که در غیر این صورت موهای حیوان به هم ریخته شده و اگر خود خرگوش آن را مرتب کند مقدار زیادی از موهای زائد را می‌ خورد که این موجب تشکیل گلوله مویی در معده حیوان می ‌شود. به ناخن ‌های خرگوش باید توجه کنید اگر آنها بیش از حد بلند شده باشد باید به روش صحیح کوتاه شوند چرا که ناخن‌ های بلند علاوه بر این که برای حیوان آزاردهنده است و ممکن است منجر به ایجاد زخم در حیوان بشود ممکن است شما و کودکتان را نیز زخمی کند و آسیب برساند.

بهداشت چشم‌ ها و گوش‌ های خرگوش نیز بسیار مهم است. نباید هیچ گونه ترشح، قرمزی و یا بوی بدی از این نواحی ایجاد شود و در صورتی که چنین علائمی را مشاهده کردید حتماً باید با یک دامپزشک مشورت کنید.

مورد دیگر توجه به بهداشت دندان ‌های خرگوش می‌ باشد، همان طور که می ‌دانید خرگوش‌ ها جزء حیوانات جونده هستند که دندان ‌های آنها رشد می‌ کند بنابراین باید هرچند وقت یکبار حداقل در ماه یک مرتبه دندان ‌های خرگوش را بررسی کنید و اگر دیدید بیش از اندازه بلند شده باید به دامپزشک مراجعه کنید.

نکته آخر این که در هنگام نظافت خرگوش باید سعی کنید به آرامی حیوان را در آغوش گرفته و با لحن ملایمی با او صحبت کنید. چرا که ممکن است حیوان وحشت زده شود و به شما آسیب برساند بنابراین باید ابتدا او را آرام کنید و به او احساس امنیت بدهید.

1760422_934

نگهداری خرگوش مینیاتوری

نگهداری این خرگوش های کوتوله به شرطی که از فروشنده معتبر خرید شود خیلی با نگهداری از سایر خرگوش ها تفاوت ندارد. نکات مهم در نگهداری از این خرگوش ها عبارتند از: جای خواب، تغذیه، بهداشت خرگوش و خانه آن، بازی و فعالیت کردن خرگوش.

خرگوش های تازه متولد شده به مدت سی روز به شیر مادرشان احتیاج دارند و نباید از مادرشان جدا شوند و تا سن هشت هفتگی باید پیش خرگوش مادر باشد بنابراین از خرید خرگوش نوزاد زیر دو ماه باید خودداری کرد.

اولین مرحله در نگهداری خرگوش، آماده کردن یک لونه گرم و نرم برای این موجود ریز نقش است به این صورت که چند عدد حوله نرم را داخل یک جعبه قرار دهید و یک حوله یا پارچه را روی جعبه بکشید تا فضای داخل، گرم و نرم و تاریک شود. مورد بعدی تغذیه خرگوش است که می توان از شیر خشک مخصوص بچه گربه یا شیر بز استفاده نمود.

خرگوش چه معمولی باشد چه خرگوش لوپ مینیاتوری باشد، اصول نگداری از آن ها در منزل خیلی متفاوت از هم نیست. از آن جایی که این موجودات دوست داشتنی تمایل غریزی برای دفع ادرار مدفوع در یک جای مشخص را دارند می توان از این مزیت استفاده کرد و یک جای مخصوص ادرار و مدفوع یا یک جعبه کم عمق نگهداری وسایل (با فاصله از کاسه آب و غذا) قرار داد. از خاک گربه و یا خرده چوب برای پر کردن جای ادرار استفاده نشود چون برای خرگوش ها ضرر دارند. در داخل جعبه، کاه یا خرده کاغذ ریخته شود.

جدول اطلاعات

اطلاعات تکمیلی در مورد خرگوش مینیاتوری را می توانید در جدوب زیر دنبال کنید :

موضوع خرگوش مینیاتوری
خلق و خو آرام، خونسرد و باهوش
بیماری ها استورلوز، پنومونی، آنتروتوکسمی و …
تفاوت مینیاتوری با مینی لوپ در وزن، طول عمر و مشخصات ظاهری متفاوتند
طول عمر 5 تا 10 سال
1760423_692

انواع خرگوش مینیاتوری

حدود بیست نژاد مختلف از خرگوش در اندازه های کوچک و وزنی حدود یک تا سه کیلوگرم در جهان شناخته می شود که برای نگهداری به فضا و امکانات کمی نیاز دارند. به همین دلیل به عنوان حیوان خانگی برای نگهداری مناسب هستند. به چند نمونه از این خرگوش های کوچک اشاره می کنیم:

خرگوش جرسی مینیاتوری

خرگوش جرسی مینیاتوری، بدن گرد و فشرده ای دارد. موهای روی صورت و گوش هایش کوتاه است ولی موهای بقیه بدن او متراکم و بلند است. گوش های خرگوش پشمی جرسی ایستاده و کوتاه است، این نوع خرگوش نیاز به شانه کردن روزانه و غذای مخصوص دارد.

خرگوش لوپ مینیاتوری

وزن این خرگوش حدود 1-2 کیلوگرم است، صورت بزرگ و پهن و گوش های افتاده ای دارد. در رنگ های مختلف دیده شده است و نیاز به نظافت و شانه کردن روزانه دارد. خرگوش مینیاتوری سفید مشکی از متداول ترین های این نژاد می باشد.

لهستانی

بدن این نژاد کوچک، فشرده است و گوش هایش افتاده رو به بالا، موهای بدن متراکم و کوتاه می باشد. وزن آن حدود 1.1 تا 1.5 کلوگرم است.

خرگوش مینیاتوری چشم اشکی

این نوع خرگوش یک نوع از نژادهای متداول است که چشمانی کشیده و شبیه به حالت اشک دارد، شراطی نگهداری این خرگوش مشابه دیگر خرگوش های مینیاتوری است. 

خرگوش مینیاتوری خانگی

رفتار غیر تهاجمی و آرام خرگوش، آن ها را به عنوان یک حیوان خانگی ایده آل در سرتاسر جهان مطرح کرده است. نگهداری از این موجودات تفاوت زیادی با نگهداری از سایر خرگوش ها ندارد.

خرگوش های خانگی تفاوت زیادی با گربه ها و سگ ها دارند که شناخت از رفتارهای این خرگوش ها می تواند در نگهداری هرچه بیشتر به ما کمک کند. با رسیدگی به تمایلات طبیعی این نژادها می توان یک رابطه پر از عشق و اعتماد را با آن ها برقرار کرد.

بیماری های خرگوش مینیاتوری

عدم رعایت رژیم غذایی صحیح برای خرگوش ها، آن ها را دچار آسیب و ابتلا به بیماری های مختلف می کند. چند نمونه بیماری که می تواند جان خرگوش را به خطر بیاندازد را نام می بریم:

استورلوز

مهمترین عامل باکتریایی در خرگوش ها پاستورلامولتوسیدا می باشد.

بیماری پنومونی یا ذات الریه: این بیماری در هر سنی امکان دارد حیوان را درگیر کند که علایم آن تب، کاهش اشتها، التهاب مخاط بینی می باشد.

بیماری آنتروتوکسمی

این بیماری به صورت اسهال آبکی ناگهانی است که عمدتا خرگوش های 1-2 ماهه را درگیر می کند. سایر بیماری های رایج نیز عبارتند از:

عفونت چشم، خرگوش های خانگی به شدت در معرض این بیماری هستند. بیماری تنفسی، این بیماری چیزی مشابه سرماخوردگی در انسان هاست. یبوست و اسهال، این بیماری هم جز بیماری این نژاد محسوب می شود.

نکاتی درباره نگهداری

بهتر است هوای این موجود دوست داشتنی را حسابی داشته باشید. گرما و سرمای زیاد این حیوان را ناتوان می کند و از پای در می آورد. حتی جثه کوچیک و نحیف این موجود در مجاورت با کودکان باید حتما تحت مراقبت قرار بگیرد.

این موجودات کوچک تحمل فشار، سواری، و آغوش سفت و سخت را ندارند. باید قبل از خرید حسابی دقت کنید. همان طور که می دانید این موجود هم مثل خرگوش جزو جوندگان است، پس اگر درخانه ازش نگهداریی می کنید باید دقت زیادی بکنید.

برخی افراد بدون این که از قبل اطلاعاتی در مورد نگهداری خرگوش داشته باشند، آن را تهیه می کنند و پس از مدتی خرگوش را به روش های مختلف از خانه بیرون می کنند، چون طاقت مشکلاتی مثل دستشویی و غذای این موجودات کوچک را ندارند.

همواره چه در رابطه با این خرگوش ها یا هر موجود خانگی دیگری بایستی به یاد داشته باشید، که این موجودات که از طبیعت و مادران خود جدا بزرگ می شوند، قابلیت های هم نوعان خود را ندارند. نگهداری از این موجودات مسئولیت دارد و باید اخلاقا تا اخر عمر کوتاهشان مثل یک کودک از آنها مراقبت کنید.

این موجودات که افتخار هم زیستی با ما را می دهند و دوستی با ما را قبول می کنند، این موجودات که اغلب ما را بیش از خودمان دوست می دارند، شایستگی توجه و مهربانی را دارند. در رابطه با مراقبت های خاص این موجود دانستن نکات زیر واجب است.

محل نگهداری

باید یک مکان مناسب و بزرگ و یا یک قفس بزرگ برای دوستتان فراهم کنید. باید خانه را برایش امن کنید و مدفوعش را هر یک یا دو روز تمیز کنید. این موجود احساس دارد و پر انرژی است، پس یادتان نرود که هر روز با خرگوش تان بازی کنید و یا با فراهم کردن اسباب بازی های مخصوصش او را مشغول کنید.

به او اجازه دهید که گاهی از قفسش خارج شود، بدود و شیطنت کند. این دویدن ها در واقع ورزش خرگوش شما است. کاه و علف خشک جزو چیزهای مهمی است که خرگوش باید به آن دسترسی داشته باشد.

اگر پس از مطالعه موارد فوق خودتان را واجد شرایط دانستید، پس می توانید دوست و مراقب یک خرگوش باشید. در غیر این صورت جدا از خریداری این موجود و هم نوعانش صرف نظر کنید، چون هم خود و هم دوست کوچک تان از این کار پشیمان خواهید شد.

شخصیت پنهان

هر موجودی، چه در ابعاد کوچک و یا بزرگ، احساس و شخصیت دارد. هرگز با بی محلی، دعوا و بی رحمی این موجودات را تنبیه نکنید. برای اموزش این هم خونگی ها کمی صبور باشید و به ان ها پرخاش نکنید. به ان ها فرصت تشخیص و یادگیری بدهید.

درست همانند انتخاب یک دوست حقیقی، قبل از خریداری این موجودات برای بررسی خولقیات و شخصیت خاصشان مطالعه کنید. وقتی احساس می کنید فرامین شما را اجرا نمی کنند، شاید دلیلش آن است که شما دوست اشتباهی را انتخاب کرده باشید.

این موجودات اغلب حتی از حالت چهره شما متوجه حس شما نسبت به خود می شوند و ممکن است از بابت رفتار شما افسرده شوند. بعضی از این موجودات برای زندگی در محیط های پر سروصدا و یا دود سیگار و… ساخته نشده اند و ممکن است تحملش را نداشته باشند.

رفتار دوستتان را در طی مدتی که در کنار شما زندگی می کند زیر نظر داشته باشید، زیرا گاهی حتی کوچکترین حرکات این موجودات می تواند ناشی از یک بیماری یا درد باشد.

به طور مثال موجودی مانند گربه وقتی دنبال دم خود می دود، دلیلش سرگرم کردن شما نمی باشد و احتمالا به انگل دچار شده است. در مورد موجوداتی که به خاک علاقه دارند همواره مراقب آن باشید که پا به خاک آلوده نگذارند، زیرا یکی از متداول ترین دلایل ابتلا به بیماری این موجودات خاک آلوده می باشد.

1760424_372

درمان بیماری خرگوش مینیاتوری

درمان هر بیماری خرگوش مینیاتوری متفاوت است که در اینجا به چند نمونه اشاره می شود. به عنوان مثال برای درمان بیماری اسهال و یبوست می توان مصرف سبزیجات سبز را در رژیم غذایی آن ها افزایش داد.

برای درمان بیماری سرماخوردگی اگر این بیماری خفیف بود با گرم و خشک نگه داشتن خرگوش، درمان می شود. در غیر اینصورت برای بهبود حیوان باید از پنی سیلین و یا یکی از از مامی سین ها استفاده کرد.

تجربیات نشان دهنده این موضوع است که مراقبت صحیح و به موقع از این موجودات باعث افزایش طول عمر این حیوانات می باشد در حالی که متوسط طول عمر یک خرگوش خانگی حدود هشت تا دوازده سال سن است برخی نژادهای خرگوش خانگی بیشتر از سایرین عمر می کنند.

نژادهای کوچک خرگوش ها به زندگی طولانی تمایل بیشتری دارند. به عنوان مثال عمر خرگوش مینیاتوری مینی لپس و سایر نژادهای کوچک خرگوش یک سن دو رقمی است در حالی که نژادهای بزرگ نهایت طول زندگی آن ها به بزرگترین عدد تک رقمی محدود می شود.

مناسب ترین قفس برای خرگوش مینیاتوری

بهترین مکان برای نگهداری و مراقبت از خرگوش در محیط منزل تهیه یک قفس مناسب برای این حیوان می‌ باشد. در واقع خرگوش ‌ها حیواناتی جونده هستند که اگر در محیط منزل رها باشند ممکن است به لوازم شما آسیب برسانند.

بنابراین بهتر است که همواره در قفس نگهداری بشوند و فقط ساعتی از روز را برای بازی و تفریح در بیرون از قفس بگذراند. اما به این نکته توجه داشته باشید که قفسی که برای حیوان تهیه می ‌کنید باید مناسب خرگوش باشد و فضای لازم را برای بازی تحرک و فعالیت در اختیار حیوان قرار دهد.

به طور میانگین مناسب‌ ترین قفس برای یک خرگوش مینیاتوری باید حدود ۱۲۰ سانتی متر ارتفاع، ۶۰ سانتی‌ متر طول و ۶۰ سانتی ‌متر عرض داشته باشد. کف قفس باید به صورت یکنواخت و یک تیکه باشد چرا که قفس ‌های سیمی باعث آسیب به پای حیوان می ‌شود.

بنابراین اگر قفسی که دارید سیمی بود حتماً باید یک تخته یا هر شیء دیگری را کف آن بگذارید تا حیوان راحت باشد. علاوه بر این باید کف قفس را با مقداری از کاه و علف خشک بپوشانید تا حیوان در آن احساس راحتی داشته باشد. بهتر است در قفس خرگوش یک جعبه کوچک قرار دهید که او برای استراحت یا پنهان شدن در آن برود.

چرا که خرگوش‌ ها در طبیعت نیز در سوراخ‌ هایی در زیر زمین پنهان می ‌شوند و آنها اساساً محیط‌ های تنگ و تاریک را دوست دارند. همچنین آنها به خاک بازی نیز علاقه زیادی دارند. بنابراین می ‌توانید یک ظرف خاک برای آنها درون قفس قرار دهید تا برای سرگرمی آن را حفاری کند.

ویژگی های رفتاری خرگوش مینیاتوری

اگر با خصوصیات رفتاری و شخصیت خرگوش ‌های مینیاتوری آشنا باشید بهتر می‌ توانید با آنها ارتباط برقرار کرده و در نگهداری از آنها دچار مشکل نخواهید شد. بهتر است بدانید که خرگوش‌ ها ویژگی‌ های رفتاری منحصر به فردی دارند که در مواقع مختلف از آنها مشاهده خواهید کرد.

بنابراین بهتر است علت این رفتارها را بدانید تا با نحوه صحیح با آن برخورد کنید. ضمن اینکه این رفتارها ممکن است در گونه ‌های مختلف خرگوش ‌های مینیاتوری متفاوت باشد. لذا مهم است که در رابطه با نژاد خرگوش مینیاتوری خود اطلاع کامل داشته باشید.

برخی از رفتارهای این حیوان به این صورت است؛ نفس کشیدن پرخاشگرانه، غرغر کردن مدام یا گاز گرفتن نشانه‌ های عصبانی بودن خرگوش است لذا باید آرامش او را فراهم کنید.

در صورتی که دیدید خرگوشتان در کف زمین دراز کشیده در حالی که گوش‌ های خود را بالا گرفته است در واقع نشان دهنده این حالت می ‌باشد که او در حال گوش دادن به صداهای اطراف است در حالی که نسبت به آنها بی‌ توجه می ‌باشد. جالب است بدانید که غده بویایی خرگوش ‌ها در زیر چانه آنها قرار دارد و زمانی که فعال می ‌شود حیوان چانه خود را به اشیا اطراف، لوازم، انسان ‌ها و حتی دیگر حیوانات می ‌مالند. همچنین مالیدن چانه و اشیا گویای حس مالکیت و تعیین محدوده قلمرو توسط خرگوش نیز می ‌باشد.

از دیگر رفتار های خرگوش می ‌توان به بالا و پایین پریدن او و یا گاز گرفتن پای شما اشاره کرد. این رفتار در واقع از رفتارهای جنسی خرگوش‌ ها می ‌باشد و خرگوش‌ هایی که عقیم نشده باشند این رفتار را از خود بروز می‌ کنند.

لذا اگر یک خرگوش عقیم نشده دارید باید از این رفتار خوشحال باشید، چرا که نشان دهنده یک خرگوش سالم و شاد می ‌باشد. در آخر اینکه خرگوش ‌ها حیواناتی بسیار کنجکاو هستند و مدام در حال بررسی و کشف محیط اطراف خود می ‌باشند.

خرگوشی که در حال کنجکاوی می‌ باشد معمولا گردن خود را سمت بالا کشیده و چشم‌ هایش را گشاد می‌ کند. در حالی که پاهای او به سمت عقب و گوش‌ هایش رو به سمت جلو کشیده شده ‌اند.

خصوصیات مثبت خرگوش مینیاتوری

از خصوصیات مثبت خرگوش‌ های مینیاتوری این است که آنها حیواناتی بسیار آرام، ساکت و سازگار با محیط زندگی انسان می ‌باشند. به همین خاطر نگهداری و مراقبت از آنها در منازل کوچک آپارتمانی بسیار راحت و بدون دردسر به نظر می ‌رسد. آنها برای کودکان نیز بسیار سرگرم کننده هستند و تا حدودی آسیب و خطری برای کودک شما ایجاد نمی ‌کند.

نکته دیگر اینکه آنها با وجود اینکه از نظر جثه بسیار کوچک هستند اما تمام ویژگی‌ ها و خصوصیات رفتاری خرگوش‌ های بالغ و بزرگ را دارند در حالی که نگهداری و مراقبت از آنها بسیار راحت ‌تر است. لذا کسانی که برای اولین بار تجربه نگهداری از یک حیوان خانگی را دارند کمتر دچار مشکل شده راحت از عهده چنین مسئولیتی برمی ‌آید.

خصوصیات منفی خرگوش های مینیاتوری

این خرگوش ‌های کوچک و ناز در عین حال که ویژگی‌های مثبت زیادی دارند اما آنها به طور کامل خالی از ایراد نبوده و خصوصیات منفی نیز در رابطه با آن وجود دارد. اول اینکه آنها به دلیل اینکه حیوانات جونده هستند اگر آزاد و رها در محیط منزل باشند به مبل، فرش، لباس، حتی سیم‌ های برق آسیب رسانده و آنها را می ‌جوند. خرگوش ‌های مینیاتوری عمر کوتاهی دارند ضمن اینکه بیماری‌ های زیادی آن ها را تهدید می‌کند که جان خرگوش را به خطر انداخته و در طول عمر او تاثیرگذار هستند.

نکات مهم در هنگام خرید خرگوش مینیاتوری

همانند تمامی حیوانات خانگی برای خرید یک خرگوش مینیاتوری نیز باید به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشته باشید و پس از انجام بررسی ‌های لازم نسبت به خرید خود اقدام کنید. اولین مورد توجه به سن خرگوش می‌ باشد اگر به دنبال یک خرگوش بازیگوش، شاد و پر انرژی برای بچه‌ ها و خانواده خود هستید توصیه می ‌شود که یک بچه خرگوش را بخرید.

اما به این نکته توجه داشته باشید که خرگوش ‌های بالغ به مراقبت کمتری نسبت به توله خرگوش‌ ها احتیاج دارند. خرگوشی را که انتخاب می‌ کنید باید در یک محیط مناسب و توسط یک پرورش دهنده با تجربه نگهداری شده باشد در غیر این صورت آنها ممکن است رفتار مخربی داشته باشند و با محیط زندگی شما آنطور که باید سازگار نشوند.

به خصوص این که تغییر محیط برای آن ها استرس آور است و مشکلات گوارشی در آن ها ایجاد می کند. بنابراین همواره توصیه می‌ شود برای تهیه یک خرگوش مینیاتوری به فروشندگان و مراکز معتبر مراجعه کنید. چرا که این گونه علاوه بر اینکه از سلامت خرگوش خود مطمئن خواهید شد اطلاعات لازم در رابطه با خصوصیات رفتاری و نیازهای خرگوش را نیز از فروشنده به دست می ‌آورید و اینگونه بهتر می ‌توانید مراقب و نگهدارنده خرگوش باشید.

در آخر اینکه در هنگام خرید خرگوش باید به وضعیت سلامت جسمی حیوان توجه لازم را داشته باشید تا هیچ گونه بیماری ارثی و ژنتیکی در او نباشد و از نظر دیگر مشکلات جسمی بررسی لازم را انجام دهید.

سوالات متداول

چرا یونجه و علف باید در تغذیه خرگوش های مینیاتوری قرار گیرد؟

خرگوش های مینیاتوری همانند دیگر خرگوش ها احتیاج به علف و یونجه دارند در غیر اینصورت دندان های آن ها بی رویه بلند می شود و باعث مرگشان می شود.

تفاوت خرگوش جرس مینیاتوری و خرگوش لپ مینیاتوری را بیان کنید؟

خرگوش جرس مینیاتور وزنش 1.2 تا 1.5 کیلوگرم است و بدنی گرد و فشرده دارد و گوش هایش ایستاده و کوتاه است ولی خرگوش لپ مینیاتوری صورت بزرگ و پهن و گوش های افتاده ای دارد و وزنش 1-2 کیلوگرم است.

طول عمر خرگوش های مینیاتوری بیشتر است یا خرگوش های با جثه بزرگ؟

طول عمر خرگوش های مینیاتوری در هر رنگی که باشند از جمله خرگوش مینیاتوری سیاه سفید بیشتر از سایر خرگوش ها است.

خرگوش های مینیاتوری بعد از چه مدتی می توانند از مادر خود جدا شوند؟

این خرگوش های ریز نقش و کوتوله تا سن هشت هفتگی باید نزد مادر خود زندگی کند.

منبع: عصر ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید