(عکس) عقاب فیلیپینی نادر ترین گونه عقاب در جهان

(عکس) عقاب فیلیپینی نادر ترین گونه عقاب در جهان

عقاب ها نمونه ای از باشکوه ترین پرندگان در طبیعت هستند که هر آدمی را مات و مبهوت خود می کنند. آن ها با بال های بزرگ و پنجه های قوی که دارند شکارچیان ماهری هستند که به راحتی قادرند طعمه خود را بلند کرده و تا لانه خود حمل کنند. انواع مختلفی از عقاب ها در دنیا شناسایی شده اند که هر کدام در قسمتی از کره زمین زیستگاه دارد. جمعیت برخی از آن ها زیاد و برخی دیگر در معرض خطر انقراض قرار دارند.

کد خبر : ۱۷۸۶۵۴
بازدید : ۲۶۰

 نمونه ای از این پرندگان شکاری عقاب فیلیپینی است که در واقع از نادرترین گونه ‌های عقاب در دنیا محسوب می‌ شود که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. به همین خاطر سیاست‌ ها و قوانین جدیدی و سختگیرانه ‌ای در رابطه با حفظ بقاء این پرنده صورت گرفته است.‌

ما تلاش کردیم برای آشنایی بیشتر شما خواننده عزیز اطلاعاتی که در رابطه با این پرنده وجود دارد را به صورت یک جا و کامل گردآوری کنیم بنابراین امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید باشد.

1774254_627

بررسی خصوصیات عقاب فیلیپینی

به گزارش هپی پت، عقاب فیلیپینی یکی از گونه‌ های بسیار نادر عقاب در جهان محسوب می ‌شود که نام علمی آن Pithecophaga jefferyi می باشد. این پرندگان شکاری به عنوان بزرگترین عقاب در جهان معرفی شده اند چرا که حدود هفت و نیم تا هشت کیلوگرم و وزن دارند که معمولاً جثه ماده ها ۱۰ درصد بزرگتر از گونه های نر است. طول بدنشان حدود ۸۶ تا ۱۰۲ سانتی متر و فاصله به میان دو سر بال آن ها ۱۸۴ تا ۲۲۰ سانتی متر اندازه گیری شده است.

آن ها دارای بدنی پوشیده است پر های سفید یکدست هستند و رنگ بال و پر های سر آن به رنگ قهوه ای می باشد در حالی که این رنگ در قسمت دم به رنگ سیاه در می آید. از عقاب فیلیپینی به عنوان عقاب میمون خوار نیز یاد می شود چرا که غذای مورد علاقه آن ها میمون ها می باشد.

طول عمر این حیوان چقدر است؟

هر کدام از پرنده ها در دنیا سن و طول عمر مشخصی دارند که در شرایط طبیعی و بدون از سانحه مدت مشخصی طول عمر خواهند داشت. بر اساس تحقیقاتی که بر روی این گونه از پرندگان به صورت گرفته به طور میانگین قادرند حدود ۳۰ تا ۶۰ سال در طبیعت عمر کنند. اما با وجود این عمر طولانی جمعیت آن ها بسیار اندک و کم تعداد است چرا که بسیاری از آن ها به دلیل شکار از بین رفته اند. بنابراین این اعداد گفته شده در صورتی امکان ‌پذیر خواهد شد که پرنده در زیستگاه مناسب و شرایط ایده‌ آل زندگی کند و خطر طبیعی و یا انسانی متوجه آن نباشد.

1774255_877

عقاب فیلیپینی چه ویژگی هایی دارد؟

به طور قطع هر کدام از پرندگان و عقاب ها ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و همین تمایز در ویژگی ‌ها سبب شده که آن ها به گونه ها و نژاد های مختلف تقسیم بندی شوند. عقاب فیلیپینی نیز همین طور است و آن ها ویژگی های مربوط به خود را دارند و به همین خاطر به عنوان گونه ای از عقاب ها شناخته می شوند.

همانطور که گفتیم آن ها از نظر طول بدن و طول بال ها بزرگترین عقاب در جهان محسوب می شوند. به طور معمول آن ها پرندگان روزگرد هستند و در طول روز به دنبال شکار و طعمه می باشند و شب ها در حال استراحتند. از دیگر خصوصیات این پرندگان این است که یا به صورت انفرادی زندگی می‌ کنند و یا به همراه یک جفت هستند و اینکه آن ها معمولاً تک همسری هستند.

سر عقاب های فیلیپینی پوشیده از پر های درهم و برهم است که مانند تاجی بر روی سر آن ها قرار گرفته است. همچنین آن ها دارای چشمانی درشت، منقاری بزرگ و خمیده به شکل قلاب می باشد که در تکه تکه کردن شکار بسیار موثر است.

پاهای این پرنده بسیار نیرومند و قوی است که از پنجه های بلند به همراه ناخن های تیز خمیده برخوردار شده است. پوست پاهای این پرنده بسیار ضخیم و کلفت می باشد و همین ضخامت سبب شده که در مقابل نیش مار ها بسیار مقاوم باشند و به عنوان یک پوشش محافظتی برای این پرندگان عمل می کند. آن ها از شنوایی و بینایی بسیار خوب و قوی برخوردار هستند اما مشام و بویایی آن ها کمی ضعیف می باشد.

آن ها با پاهای نیرومند و چنگال های تیز خود را به بدن طعمه فرو کرده و با قطع کردن رگ و شریان های حیاتی طعمه آن را از پای در می آورد. جالب اینجاست که آن ها بعد از شکار طعمه با چهره‌ ای اخمو و عصبانی به دیگر پرندگان هشدار می دهند که از نزدیک شدن به طعمه اش پرهیز کنند. از رفتار های جالب این پرندگان این است که حالت های مختلف شادی، استرس و ناراحتی را می توان از روی چهره و موهای سر آن تشخیص داد.

1774256_468

زیستگاه عقاب فیلیپینی کجاست؟

به طور کلی مناسب ترین زیستگاه ها برای این پرنده نادر نواحی مرتفع و کوهستانی و نواحی جنگلی می باشد. متاسفانه امروزه زیستگاه این پرنده به شدت محدود شده و تنها جمعیت های باقی مانده است. آن هم فقط در نواحی جنگلی چهار جزیره سامار، لوزون، میندانائو و لیته در مجمع الجزایر فیلیپین واقع در جنوب شرقی قاره آسیا پراکنده شده اند. بنابراین این طور به نظر نمی رسد که در هیچ کدام از مناطق کره زمین گونه هایی از این پرنده زندگی کند و یا زیستگاه داشته باشد.

جدول اطلاعات عقاب فیلیپینی

مهم ترین اطلاعات مربوط به این حیوان در قالب جدول به این شرح است که:

عنوان عقاب فیلیپینی
زادگاه مجمع الجزایر فیلیپین
گونه زیر گونه عقاب مار خور
طول عمر ۳۰ تا ۶۰ سال
غذای مورد علاقه میمون

دشمن طبیعی این حیوان چیست؟

با توجه به اینکه آن ها پرندگانی عظیم الجثه به نظر می رسند اینطور به نظر می رسد که آن ها در طبیعت دشمن جدی نداشته باشند و تنها دشمن این پرندگان انسان ها هستند که با اقدامات خود خواهانه خود متاسفانه جمعیت آن ها را رو به کاهش قرار دادند.

غذای این حیوان چیست؟

عقاب های فیلیپینی آنقدر قدرتمند هستند که به راحتی می ‌توانند طعمه خود را مهار کرده و آن را از جای خود بلند کنند. معمولا پستانداران و خزندگان کوچکتر از این عقاب ها مورد تهاجم و شکار قرار می گیرند. در این میان میمون محبوب ‌ترین غذای این حیوان محسوب می‌ شود و به همین جهت به عقاب میمون خوار نیز شهرت دارد. بعد از آن خفاش، سنجاب های درختی، گربه نخلی، موش، پوست پر فیلیپینی، مارمولک، مار و پرندگان کوچکتر مانند جغد و نوک شاخ نیز طعمه و شکار این عقاب ها هستند.

1774257_735

آیا عقاب فیلیپینی در خطر انقراض است؟

همان طور که بارها در این مطلب به آن تاکید کردیم عقاب های فیلیپینی به عنوان پرندگان نادر بسیار کم تعداد هستند و جمعیت آن ها به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. آن ها در منطقه محدودی از کره زمین پراکنده شده اند و زیستگاه های آن ها به شدت از سوی انسان ها تخریب شده و موجب شده که جمعیت آن ها رو به کاهش برود.

بهتر است بدانید که عقاب پرنده ملی کشور فیلیپین است به همین جهت برای حفظ بقا و پایداری این حیوان تلاش ها و اقدامات زیادی از سوی دولت فیلیپین انجام شده است. اگر کسی در این کشور اقدام به شکار این پرنده کند حدود ۱۲ سال حبس برای او در نظر گرفته می شود و هم این قوانین سخت گیرانه تا حدودی جمعیت این پرنده را حفظ و پایدار نگه داشته است.

1774258_871

عقاب فیلیپینی جزو کدام گونه های جانوری می باشد؟

عقاب فیلیپینی جانورانی از رده پرندگان و از خانواده بازان و زیر گونه از عقاب های مار خور فیلیپینی هستند و به عنوان پرندگان  شکاری می توان به مقایسه عقاب فیلیپینی در برابر عقاب طاس آمریکایی و عقاب طلایی پرداخت .

سن بالغ شدن عقاب فیلیپینی چه سنی است؟

عقاب فیلیپینی تک همسری هستند و بعد از انتخاب جفت مناسب برای خود معمولاً در یک لانه در کنار هم زندگی می کنند. آن ها پرندگانی هستند که در هر دوره از تولید مثل یک تخم بر جای می گذارد که حدود ۵۸ تا ۶۸ روز طول می‌ کشد تا سر از تخم بیرون بیاورند. جفت نر تا مدت ها وظیفه تامین غذا برای جوجه را برعهده دارد تا اینکه بتواند به صورت مستقل برای خود غذا تهیه کند.

بهتر است بدانید که سن بلوغ در این پرندگان متفاوت می باشد طوری که گونه های ماده در ۵ سالگی و گونه‌های نر در هفت سالگی به سن بلوغ می رسند و امکان زادآوری خواهند داشت.

1774259_994

سوالات متداول

آیا در رابطه با عقاب های فیلیپینی اطلاعاتی در ویکی پدیا ارائه شده است؟

در رابطه با عقاب فیلیپینی ویکی پدیا اطلاعاتی را به صورت مجزا ارائه کرده است.

عقاب های فیلیپینی چگونه پرندگانی هستند؟

نام علمی این پرندگان Pithecophaga jefferyi است و به عنوان عقاب های میمون خوار نیز شهرت دارند.

عقاب های میمون خوار در کدام یک از مناطق کره زمین زندگی می کنند؟

این پرندگان به صورت محدود در منطقه کوچکی از مجمع الجزایر فیلیپین زندگی می کنند.

عقاب های فیلیپینی از نظر جثه چه اندازه ای هستند؟

این پرندگان از نظر طول بدن و طول بال ها بزرگترین عقاب در دنیا شناخته می شود.

منبع: عصر ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید