گونۀ ناشناختۀ حلزون که در آب‌های بریتانیا کشف شد

گونۀ ناشناختۀ حلزون که در آب‌های بریتانیا کشف شد

گونه جدیدی از حلزون دریایی در آب‌های بریتانیا کشف شده است.

کد خبر : ۱۷۹۰۹۲
بازدید : ۴۷

فرادید| این موجود از طریق یک کشتی تحقیقاتی در جنوب غربی انگلستان گرفته شد. آن را Pleurobranchaea Britannica نامگذاری کرده‌اند و متعلق به گروهی است که در آب‌های گرمتر یافت می‌شود اما ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی به سمت شمال مهاجرت کرده باشد. 

به گزارش فرادید، دمای اقیانوس‌ها با این سطوح بی‌سابقه، موجب نگرانی در مورد تأثیر آن بر حیات دریایی موجودات شده است. راس بولیمور از مرکز علوم محیط‌زیست، غذا و آبزی‌پروری (CEFAS) این کشف بزرگ را انجام داد. حدود ۱۰۰ لیسه‌ی دریایی مختلف در دریاهای بریتانیا و ایرلند یافت شدند، اما بولیمور فوراً تشخیص داده که این موجود چیز خاصی است. 

photo_2024-03-02_08-47-55

این کشف از طریق یک کشتی تحقیقاتی انجام شده است

دانشمندان می‌گویند این کشف نشان‌دهنده‌ی این است که ما هنوز باید چیزهای بیشتری در مورد حیات دریایی بدانیم. پیتر بَری از CEFAS می‌گوید: «یافتن گونه‌ای جدید که میکروسکوپی نباشد بسیار هیجان‌انگیز است. معنایش این است که هنوز کارهایی هست که باید انجام شود.» 

زیبایی و تنوع 

لیسه‌ی دریایی نوعی حلزون بدون صدف است که به دلیل تنوع و زیبایی قابل‌توجهش معروف است. این جانور با وجود اندازه کوچکی که دارد (۵ سانتی‌متر طول)، یک شکارچی برتر است که در زنجیره غذایی موقعیت مهمی دارد. 

photo_2024-03-02_08-47-58

لیسه های دریایی به زیبایی و تنوع معروف هستند

این موجود که معمولاً تحت عنوان «گونه‌ی شاخص» از آن یاد می‌شود، می‌تواند به دلیل حساسیتش به پیامدهای تغییرات آب و هوایی و فشارهای انسانی به دانشمندان در درک سلامت اکوسیستم‌های دریایی کمک کند. 

اعضای گروهی که گونه جدید به آن‌ها تعلق دارد (Pleurobranchaea) معمولاً در شمال اسپانیا، سنگال و سراسر دریای مدیترانه یافت می‌شوند. بولیمور می‌گوید: «ما شاهد حضور گونه‌ای متعلق به یک گروه هستیم که همیشه در آب‌های گرم‌تر یافت شده است. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که این گروه از گونه‌ها توانسته‌اند محدوده زندگی‌شان را تغییر دهند تا شرایط حیات را مساعدتر یا مناسب‌تر کنند.» 

با سطوح بی‌سابقه‌ی افزایش دمای اقیانوس‌ها، نگرانی در مورد تأثیر این تغییرات بر حیات دریایی وجود دارد. کارشناسان هشدار داده‌اند که امواج گرما و اقیانوس‌های گرم‌تر، گونه‌های دریایی مانند ماهی‌ها و نهنگ‌ها را حین جستجو برای آب‌های خنک‌تر دچار مشکل کرده و زنجیره غذایی را به هم می‌زند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید