(تصویر) جانور دریایی با بازوهای ترسناک که در شکاف یک سنگ کشف شد

(تصویر) جانور دریایی با بازوهای ترسناک که در شکاف یک سنگ کشف شد

تاکنون تنها یک ستاره شکننده جرقه‌ای در یک کوه دریایی در کانال مایورکا، نزدیک جزایر بالئاری اسپانیا در غرب دریای مدیترانه پیدا شده است. در بررسی‌های بعدی، نمونه بیشتری پیدا نشد.

کد خبر : ۱۷۹۸۰۹
بازدید : ۱۸۶

فرادید| دانشمندان سوار بر یک کشتی تحقیقاتی در سواحل اسپانیا، پاره‌سنگ‌هایی که در تور دام‌گذاری افتاده بود را جستجو می‌کردند. بیشتر محتویات تور، چیزهای معمولی بود: ماسه، اسفنج‌های دریایی، تعدادی سخت‌پوست. اما وقتی درون یک سنگ را دقیق نگاه کردند، گونه جدیدی را کشف کردند. 

به گزارش فرادید، بر اساس مطالعه‌ای که ۲۸ فوریه در مجله معتبر زوتاکسا منتشر شد، محققان بستر دریای ده‌ها مکان را در کانال مایورکا بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ لایروبی کردند تا زیستگاه‌ها و حیات دریایی را بررسی کنند. 

در یک نمونه، محققان یک ستاره شکننده (Brittle Star) خاردار و پنج بازویی را پیدا کردند که با هیچ رکورد شناخته‌شده‌ای مطابقت نداشت. آن‌ها با دقت بیشتری نگاه کردند و متوجه شدند گونه جدیدی را کشف کرده‌اند: Ophiomyxa xispa یا ستاره شکننده جرقه‌ای. 

ستاره شکننده جرقه‌ای دارای پنج بازوی نارنجی پوشیده از خار است که طول هر کدام حدود ۱.۵ اینچ است. اندازه بدن قهوه‌ای مرکزی آن، حدود یک‌چهارم اینچ است و با «لکه‌های سفید روشن پوشیده شده است. 

در تصاویر، رنگ نارنجی ستاره‌ی شکننده جرقه‌ای را در حالی که زنده است و رنگ زرد مات آن را پس از حفاظت شدن می‌بینید. به نظر می‌رسد بازوهای این موجود به دنبالش کشیده می‌شوند و دور یکدیگر پیچیده شده و حلقه می‌زنند. 

1

Ophiomyxa xispa یا ستاره شکننده جرقه‌ای، زنده (پایین) و پس از حفاظت (بالا) 

به گفته‌ی محققان، ستارگان شکننده جرقه‌ای احتمالاً در اعماق صخره‌ای کوه‌های دریایی عمیق بین ۷۷۰ تا ۸۶۰ فوت زندگی می‌کنند. یک ستاره‌ی شکننده داخل شکاف کوچکی در یکی از قطعات سنگ پنهان شده بود. محققان می‌گویند به دلیل لکه‌های سفید روشن این موجود، کلمه‌ی کاتالانی xispa به معنای جرقه را برای آن انتخاب کردند. 

اگرچه ستارگان شکننده شبیه ستاره‌های دریایی هستند، اما به طبقه متفاوتی از حیوانات تعلق دارند. ستاره‌های شکننده با بازوهای بلندتر و نازک‌ترشان شناسایی می‌شوند. 

تاکنون تنها یک ستاره شکننده جرقه‌ای در یک کوه دریایی در کانال مایورکا، نزدیک جزایر بالئاری اسپانیا در غرب دریای مدیترانه پیدا شده است. در بررسی‌های بعدی، نمونه بیشتری پیدا نشد. 

گونه‌ی جدید با بازوها، خارها، شکل بدن، رنگ‌آمیزی و سایر ویژگی‌های فیزیکی ظریف شناسایی شده است. تجزیه و تحلیل DNA نشان داد گونه‌ی جدید حداقل ۸.۵ درصد واگرایی ژنتیکی با سایر ستارگان شکننده Ophiomyxa دارد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید