(تصاویر) شناسایی یک گونۀ جدید از «مار» با چشم‌های متمایز و زیبا

در یکی از جزایر ترینیداد و توباگو، یک شکارچی یک متری میان درختان نزدیک جاده حرکت می‌کرد. این حیوان سبز پولک‌دار توجه دانشمندان را به خود جلب کرد و دلیل خوبی هم داشت، چون روشن شد که آن یک گونه جدید است.

فرادید| جزیره ترینیداد که درست در سواحل ونزوئلا و جنوب دریای کارائیب واقع شده، چندین گونه خزنده بومی دارد که بسیاری از آن‌ها تا کنون با روش‌های علمی مدرن مطالعه نشده‌اند.

به گزارش فرادید، تیمی از محققان تصمیم گرفتند DNA و ظاهر بیرونی گروهی از مارهای این منطقه موسوم به سیپو (sipo) را تجزیه و تحلیل کنند.

در جریان این بررسی الگویی شروع به ظهور کرد. یکی از جمعیت‌های مار ترینیداد که از پیش گونه‌ای شناخته‌شده از سرزمین اصلی آمریکای جنوبی در نظر گرفته میشد، در واقع DNA و ویژگی‌های فیزیکی منحصر به فردی داشت.

محققان دریافتند این یک گونه جدید است که تا کنون توصیفی علمی و دقیق از آن ارائه نشده است.

Chironius nigelnoriegai یا مار سیپو ترینیدادی

طول مارهای سیپو ترینیدادی می‌تواند به بیش از ۱.۵۲۴ متر برسد. اما ویژگی بسیار چشمگیر آن‌ها چشمان درشتی است که جلوه‌ای مسحورکننده به سیمای این خزندۀ شکارچی می‌دهند. این مارها معمولا بدنی با رنگ سبز زیتونی تیره و نواری در پشت خود دارند.

عکس‌های منتشر شده تنوع رنگ مارهای سیپو ترینیدادی را نشان می‌دهد. این حیوانات فلس‌دار شکم زرد و چشمان قهوه‌ای دارند.

مارهای سیپوی ترینیدادی شکارچی هستند و بیشتر قورباغه می‌خورند و در کف جنگل و لابه‌لای شاخه‌های پایین‌تر و تاج درخت حرکت می‌کنند. در طول روز، آن‌ها روی زمین فعال هستند و شب‌ها روی درختان می‌خوابند.

Chironius nigelnoriegai یا مار سیپو ترینیدادی

محققان این گونه جدید را به افتخار نایجل نوریگا، زیست‌شناسی که در ترینیداد و جنوب کارائیب کار می‌کند، nigelnoriegai نام‌گذاری کردند. نام رایج این گونه جدید به جزیره‌ای اشاره دارد که نخستین بار آنجا کشف شد و تاکنون تنها منطقه‌ای است که در آن یافت شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر