(تصاویر) بزرگترین «مهاجرت» جهان اینجا اتفاق می‌افتد

(تصاویر) بزرگترین «مهاجرت» جهان اینجا اتفاق می‌افتد

در منطقه‌ای که شاید هرگز نام آن را نشنیده‌اید، بزرگترین مهاجرت پستانداران خشکی روی این سیاره در حال انجام است.

کد خبر : ۱۹۴۹۴۲
بازدید : ۳۲۷

فرادید| هرساله میلیون‌ها کاب گوش سفید، آهوی مونگالا، تیانگ و بز کوهی بوهور از چشم‌انداز بوما بادینگیلو جونگلی در سودان جنوبی مهاجرت می‌کنند. طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط پارک‌های آفریقا و وزارت حیات‌وحش سودان، تعداد جانوران این مهاجرت حدود شش میلیون مورد است. 

به گزارش فرادید، این یافته‌ها یک پدیده حیات‌وحش جالب توجه و بی‌همتا را در سراسر چشم‌اندازی با اهمیت بسیار زیاد زیست محیطی تأیید می‌کنند که تا حد زیادی برای بقیه جهان ناشناخته است. 

13

مهاجرت تیانگ‌ها در بزرگترین مهاجرت پستانداران روی زمین

12

11

 

10

این تعداد زیاد بز کوهی خبر خوبی برای پلنگها است

9

در سودان، رود نیل در یک شبکه باتلاقی وسیع به نام ساد گسترش می‌یابد

این بررسی ۱۲۲۷۷۴ کیلومتر مربع را پوشش داده که کل محدوده شناخته‌شده‌ی چهار گونه اصلی پستانداران مهاجر در «مهاجرت نیل بزرگ» را در برمی‌گیرد. داده‌های ۲۵۱ قلاده ردیابی روی پستانداران بزرگ نیز گنجانده شده و اطلاعات گسترده‌ای درباره پویایی‌های بوم‌شناختی منطقه که شامل بخش‌هایی از سودان جنوبی و اتیوپی می‌شود، بدست آمده است.

سالوا کییر مایاردیت، رئیس‌جمهور سودان جنوبی با اعلام نتایج این بررسی گفته که کشور از نظر تنوع زیستی با برخی از زیباترین حیوانات آفریقا غنی باقی مانده است. 

8

این بررسی نشان داد فیل‌ها در منطقه بین کاسانگور و کیماتونگ و در امتداد لبه غربی منظره بوما بادینگیلو جونگلی در باتلاق ساد، در باتلاق‌های کنار رودخانه سوبات و در امتداد مرز با اتیوپی در مجاورت پارک ملی گامبلا یافت می‌شوند

پیتر فِرنهِد، مدیر عامل پارک‌های آفریقایی، گفته: «نتایج این بررسی خیره‌کننده است! مقیاس حیرت‌انگیز این مهاجرت هم‌تراز با مسئولیت تضمین بقای آن در آینده در یک چشم‌انداز بسیار پیچیده است.» 

جنگ و شکار غیرقانونی یک تهدید همیشگی برای مهاجرت این گونه‌ها بوده است. 

فِرنهِد گفته: «این حیات وحش و اکوسیستم بزرگتر مبنای بقای گروه‌های قومی متعددی است که معمولاً بر سر منابع با یکدیگر نزاع می‌کنند. مدیریت موفقیت‌آمیز این چشم‌انداز تنها از طریق اعتمادسازی با این گروه‌های قومی و میان خودشان امکان‌پذیر است.» 

6

5

درون پارکها جوامع زیادی زندگی میکنند

گروه‌های قومی زیادی در چشم‌انداز بوما بادینگیلو جونگلی زندگی می‌کنند، از جمله دینکا، مورل، آنیوآک، جی، توپوسا، نیانگاتوم، نوئر، موداری، باری، لوکیویا، مادی، لولوبو، آری، لوپیت، لاتوکا، بویا و دیدینگا. هر یک از این جوامع سنت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی عمیقی دارند که به شدت بر حیات وحش متکی است. 

4

بررسی ترکیبی کاب گوش سفید، تیانگ، غزال مونگالا و بز کوهی بوهور به شمارش کمتر از ۵۹۰۰۰۰۰ رسید. هیچ کرگدن سیاهی دیده نشد (تصور می‌شود آن‌ها در دهه ۱۹۸۰ منقرض شدند). گورخرها نیز از سال ۲۰۰۸ در این منطقه دیده نشدند و بوفالوها به جز در حاشیه باتلاق ساد و در امتداد مرز اتیوپی نزدیک گامبلا دیده نشدند. 

در پروازهای بررسی، جمعیت انبوهی از لک‌لک‌های منقار باز، مارابو، منقار زرد، شکم سفید و گردن پشمی، ماهی‌خوارهای تاج‌دار سیاه، حواصیل‌ها و چندین گونه کرکس مشاهده شد. 

چشم‌انداز بوما بادینگیلو جونگلی در شرق سودان جنوبی، بخشی از اکوسیستم بزرگتر ۲۰۰۰۰۰ کیلومتر مربعی است که در شرق رود نیل امتداد دارد و ایالت استوائیه مرکزی، ایالت استوائیه شرقی، ایالت جونگلی و منطقه اداری بزرگ پیبور را پوشش می‌دهد. این چشم‌انداز عظیم برای باتلاق‌های ساد (بزرگترین تالاب در آفریقا و دومین تالاب بزرگ در جهان) بسیار مهم است. 

2

1

این پارک محل زندگی بسیاری از گونه‌های کرکس است. 

0

«پارک‌های آفریقایی» که این بررسی را انجام داده، یک سازمان غیرانتفاعی حفاظتی است که مسئولیت بازسازی و مدیریت طولانی مدت مناطق حفاظت‌شده را با مشارکت دولت‌ها و جوامع محلی بر عهده گرفته است. 

این سازمان در حال حاضر ۲۲ پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده در ۱۲ کشور به مساحت بیش از ۲۰ میلیون هکتار در آنگولا، بنین، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالاوی، موزامبیک، جمهوری کنگو، روآندا، سودان جنوبی، زامبیا و زیمبابوه را مدیریت می‌کند. 

این سازمان به تازگی مزرعه‌ای را خریده که متعلق به پرورش‌دهنده کرگدن، جان هیوم است و در حال حاضر ۲۰۰۰ کرگدن خود را به مناطق حفاظت‌شده در سراسر قاره بازگردانده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید