وقوع زلزله در لس‌آنجلس، دو روز بعد از دیده شدن «ماهی روز قیامت»

وقوع زلزله در لس‌آنجلس، دو روز بعد از دیده شدن «ماهی روز قیامت»

یک نوع ماهی موسوم به «ماهی روز قیامت» که گونه‌ای کمیاب و غول‌پیکر است، به تازگی در یکی از سواحل کالیفرنیا دیده شده است.

کد خبر : ۲۰۲۹۹۱
بازدید : ۶۱۹

فرادید| شاید تعجب کنید که چرا این ماهی و گونه‌های مشابهش به این شکل عجیب نامگذاری شده‌اند؛ واقعیت این است که طبق برخی افسانه‌های محلی، دیده شدن این ماهی‌ زلزله و بلایای دیگری را به همراه می‌آورد. حالا نکتۀ جالب این است که دقیقا دو روز بعد از دیده شدن ماهی، زلزله‌ای در ایالت کالیفرنیا به وقوع پیوست!

به گزارش فرادید، در فرهنگ عامه‌ی ژاپنی، به این‌گونه ماهی‌ها که در اعماق دریا زندگی می‌کنند، «منادی فاجعه» می‌گویند. به گفته موزه تاریخ طبیعی فلوریدا، آن‌ها مبنای داستان‌های باستانی درباره هیولاهای دریایی هستند. 

بر اساس بیانیه‌ای که موسسه اقیانوس‌شناسی اِسکریپس دانشگاه کالیفرنیا منتشر کرده، این موجود یک پاروماهی است و از سال ۱۹۰۱ تنها ۲۰ بار در منطقه دیده شده است. این حیوان دریایی خاص یک پاروماهی تاج کوتاه به طول ۳.۷ متر است. این ماهی‌ها در عمق هزاران متری اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند و به ندرت دیده می‌شوند. آن‌ها شبیه یک روبان نقره‌ای هستند و از کریل و سخت‌پوستان تغذیه می‌کنند. 

این پاروماهی روز ۱۰ آگوست نزدیک سن‌دیگو دیده شد و روز ۱۲ آگوست، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۴ ریشتر در لس‌آنجلس رخ داد. 

2

زاخاری هیپل، دانشجوی دکترای مؤسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس، به لایو ساینس گفته: «این فکر وجود دارد که آن‌ها بدیمن هستند و به نظر می‌رسد دیدن‌شان خبر از وقایعی مانند سونامی یا زلزله می‌دهد.» 

آیا واقعاً این ماهی دلیل زلزله است؟ 

هیپل می‌گوید دیدن این ماهی ربطی به زمین‌لرزه ندارد. او به مطالعه‌ی سال ۲۰۱۹ که در مجله بولتن انجمن زلزله‌شناسی آمریکا منتشر شد اشاره کرده و می‌گوید که این باور صرفاً خرافه است: «واقعاً به نظر نمی‌رسد هیچ ارتباطی وجود داشته باشد.» 

با این حال، هیپل اعتراف می‌کند که وجود این باور نشان‌دهنده ارتباط بین پاروماهی و انسان در گذشته است: «اما یک موضوع واقعاً جالب است چون نشان می‌دهد چگونه پاروماهی و تاریخ بشر در طول زمان تعامل داشته‌اند.» 

پاروماهی مذکور در یک صخره کم‌عمق توسط گروهی از دانشمندان دریایی پیدا شد. اِمیلی میلِر، یکی از همکاران تحقیقاتی در کالیفرنیا سی گرانت، به لایو سایِنس گفته: «سطح بسیار بازتابنده بدن پاروماهی هنوز به طرز درخشانی زیر آب پیدا بود.» 

در بیانیه اسکریپس آمده که این پاروماهی به یک مرکز ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) منتقل شده است. از نمونه‌های ماهی برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این حیوان استفاده خواهد شد. این بیانیه افزوده که دلیل تلف شدن این ماهی هنوز مشخص نیست، اما وضعیت آن در ظاهر خوب بوده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید