جانوری که سریع‌ترین «رشد» جهان را دارد و اقیانوس‌ها را تصفیه می‌کند

جانوری که سریع‌ترین «رشد» جهان را دارد و اقیانوس‌ها را تصفیه می‌کند

تنها ظرف ۴۸ ساعت، سالپ‌ها می‌توانند به بلوغ برسند، به این ترتیب آن‌ها سریع‌‎‌الرشدترین حیوانات چندسلولی روی زمین هستند که اثر قابل‌توجهی بر سلامت اقیانوس‌ها دارند.

کد خبر : ۲۰۳۲۰۵
بازدید : ۵۹۷

فرادید| بیش از ۷۰ گونه سالپ در سراسر جهان وجود دارد که سالپا فوزیفورمیس رایج‌ترین آن‌هاست. سالپ‌ها را می‌توان از سطح اقیانوس تا عمق حدود ۸۰۰ متر یافت. آن‌ها به شکل بشکه‌ای هستند که از ۰.۲ سانتیمتر در بدو تولد تا حدود ۱۰ سانتیمتر در بزرگسالی متغیر است. آن‌ها می‌توانند در زنجیره‌های طولانی به هم بپیوندند و به دنبال جزر و مد دریا حرکت کنند. 

به گزارش فرادید، سالپ‌ها می‌توانند خودشان را از طریق نیروی محرکه‌ای شبیه نیروی محرکه جت به حرکت درآورند. آن‌ها با نوارهایی از ماهیچه که بدنشان را احاطه کرده، آب دریا را در بدنشان پمپاژ می‌کنند. همانطور که آب وارد بدن آن‌ها می‌شود و از عقب آن‌ها خارج می‌شود، غذا جمع‌آوری می‌شود و آن‌ها به جلو رانده می‌شوند. به همین دلیل، آن‌ها اعضای گروهی هستند که به «کوزه‌داران» معروف هستند. 

1

سالپ‌ها با هدایت آب به درون بدنشان و خارج کردن آن از عقب بدنشان، حرکت می‌کنند

بر خلاف چتر دریایی، سالپ‌ها سلول‌های گزنده ندارند. غذای اصلی آن‌ها فیتوپلانکتون است، اما هر چیزی را که بتوانند در شبکه تغذیه خود که شبکه‌های داخلی از مخاط چسبنده است، می‌گیرند و فیلتر می‌کنند. 

از آنجا که آن‌ها حجم زیادی از آب را فیلتر می‌کنند، نقش مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی (CO2) ایفا می‌کنند، طوری که دسته‌ی زیادی از سالپ‌ها در ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع پخش می‌شوند و می‌توانند تا ۴۰۰۰ تن CO2 را یک شبه جذب کنند. 

سالپ‌های بالغ دو مرحله‌ی مجزا را پشت سر می‌گذارند: فاز اوزوئید غیرجنسی و فاز بلاستوزوئید جنسی. وقتی اوزوئید غیرجنسی آماده تولیدمثل است، زنجیره‌های بلندی از سالپ تولید می‌کند که هر یک یک کلون از خود است. سپس این سالپ‌ها به بلاستوزوئیدهای تولیدمثل جنسی تبدیل می‌شوند. در آغاز، کل زنجیره از ماده‌ها تشکیل می‌شود که هر کدام تخم‌هایی تولید می‌کنند که توسط بلاستوزوئیدهای نر مجاور بارور می‌شوند. تخم‌ها از درون رشد می‌کنند و سالپ‌ها بچه زنده‌ای به دنیا می‌آورند که شنا می‌کند و به بزرگسال اوزوئید غیرجنسی بالغ تبدیل می‌شود. در نهایت، کل زنجیره به نر تبدیل می‌شود و اسپرم آزاد می‌کند تا تخم‌های بلاستوزوئیدهای ماده همسایه را بارور کند. 

این توپ‌های کوچک و عجیب ژله‌ای چرخه زندگی فوق‌العاده سریعی دارند و تنها ظرف ۴۸ ساعت به بلوغ می‌رسند. این باور وجود دارد که آن‌ها سریعترین حیوان چندسلولی زمین هستند که طول بدنشان را تا ۱۰٪ در ساعت افزایش می‌دهند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید