چرا این دلفین در ژاپن مدام مردم را گاز می‌گیرد؟

چرا این دلفین در ژاپن مدام مردم را گاز می‌گیرد؟

تصور می‌شود حملات دلفین در خلیج واکاسا فقط توسط یک دلفین بینی‌بطری نر تنها انجام می‌شود که به دنبال دوست یا جفت است اما فقط با انسان روبرو می شود.

کد خبر : ۲۰۳۹۱۶
بازدید : ۲۱۵

فرادید| نگرانی ساحل‌روها این است که نکند کوسه یا چتر دریایی نیش‌دار زیر امواج کمین کرده باشند. مردم همین نگرانی را در خلیج واکاسای ژاپن دارند، اما از یک حیوان دیگر: دلفین‌ها یا بر اساس برخی نظریات، یک دلفین بینی‌بطری نر تنها که گاز گرفتن و کشتی گرفتن را دوست دارد. 

به گزارش فرادید، این اتفاق چیز تازه‌ای نیست. در سال ۲۰۲۲ نیز، مردی گزارش کرد که یک دلفین ناگهان کنارش ظاهر شده، او را گاز گرفته و سپس به زور خودش را بالای مرد انداخته است. او در این رابطه گفته: «من وحشت کردم، اما یک نفر به دادم رسید و او را از من دور کرد.» 

آن سال ۲۱ جراحت ناشی از حملات دلفین در همان منطقه گزارش شد. سال ۲۰۲۳، ده نفر گزارش‌های مشابهی دادند. در سال جاری تاکنون دست‌کم ۱۸ نفر در استان فوکوی ژاپن بر اثر گاز گرفتگی یا شکستگی استخوان‌ها توسط دلفین زخمی شدند. چه کسی دلیلش را می‌داند؟ این را باید از دلفین‌ها بپرسیم. 

برخی ناظران بر اساس جای زخم روی باله دم که نشانه‌ی خوبی برای شناسایی است، تمام این حوادث را ناشی از شیطنت‌های یک دلفین می‌دانند. به نظر می‌رسد این یک دلفین از گروه هم‌نوعانش دور افتاده است. 

شناگران در خلیج واکاسا در عجبند که چرا این دلفین آن‌ها را هدف قرار می‌دهد. کارشناسانی که حوزه مطالعات‌شان پستانداران دریایی است، حدس‌هایی زده‌اند. سیمون آلن، زیست‌شناس پروژه تحقیقاتی دلفین خلیج کوسه، به بی‌بی‌سی گفته: «دلفین‌های بینی‌بطری بسیار اجتماعی هستند و این اجتماعی بودن را به روش‌های بسیار فیزیکی نشان می‌دهند.» 

اما این که این حیوان می‌خواهد چه نوع اجتماعی بودنی را ابراز کند معلوم نیست! 

تادامیچی موریساکا، بوم‌شناس دلفین در دانشگاه می‌در ژاپن، گفته که دوستی می‌تواند انگیزه اصلی باشد. دلفین‌های پوزه‌بطری نر در دسته‌هایشان دوستی‌های سفت و سخت، محبت‌آمیز و مادام‌العمری دارند که حفظ این دوستی تا حدودی از طریق تماس فیزیکی یا جنسی است. 

موریساکا می‌گوید: «جفت بودن به آن‌ها دسترسی بهتری به ماده‌ها می‌دهد، چون دو تا بودن قوی‌تر از یکی بودن است. گاز گرفتن آرام یکی از همین رفتارهای اجتماعی است و دلفینی که در فوکوی دیده شده، طوری رفتار می‌کند که انگار با یک جفت نر خود در حال بازی است، اما این جفت نر انسان است.» 

1

ساحل سوئیشهاما در خلیج واکاسا، نزدیک جایی که یک دلفین چندین شناگر را گاز گرفته است

اهداف دلفین می‌تواند انگیزه جنسی هم داشته باشد. برخی محققان باور دارند که شاید این دلفین قصد جفت‌گیری دارد. حتی اگر دلفین قصد آسیب زدن به انسان را هم نداشته باشد، اندازه و قدرتش آن را به یک موجود خطرناک برای انسان تبدیل می‌کند. پوتو موستیکا، محقق دریایی دانشگاه جیمز کوک در استرالیا، می‌گوید: «وقتی دلفین‌ها جفت‌گیری می‌کنند، ممکن است بسیار وحشی شوند. دلفینی که در خلیج واکاسا دیده شده، ممکن است یک دلفین دوستدار جفت و تنها باشد.» 

احتمال دیگر می‌تواند این باشد که از نگاه دلفین، انسان تهدید است و دلفین می‌خواهد از خودش دفاع کند. اگر دلفین واقعاً بخواهد حمله کند، می‌تواند با تمام قدرت به سوژه حمله کند و آن را گاز بگیرد. پس وقتی گاز گرفتنش شدید نیست، احتمالاً این کار را با نیت دوستانه انجام می‌دهد. »

دلفین‌ها باوجود شهرتی که به مهربانی و ملایمت دارند، در صورت لزوم می‌توانند تهاجمی عمل کنند. محققان شاهد بوده‌اند که دلفین‌ها با موفقیت توانسته‌اند از خودشان در برابر کوسه‌های ببری دفاع کنند و حتی آن‌ها را بکشند. کارشناسان می‌گویند اگر شناگران دیدند یک دلفین وحشی در حال نزدیک شدن به آن‌هاست، باید فوراً آب را ترک کنند! 

ریویچی ماتسوبارا، مدیر آکواریومی در فوکوی، می‌گوید: «اگر مردم به جای دلفین خرس می‌دیدند پا به فرار می‌گذاشتند، در حالی که از نظر ظرفیت تخریب، هیچ تفاوتی بین دلفین و خرس وجود ندارد.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید