(تصویر) کشف جانور «شبح‌مانند» در رودخانۀ آمازون

(تصویر) کشف جانور «شبح‌مانند» در رودخانۀ آمازون

​در آب‌های کم‌عمق دریاچه‌های اطراف رودخانۀ آمازون برزیل، ماهی ریزی لابلای پوشش گیاهی متراکم در حرکت است که طول آن کمتر از نیم اینچ است و به خانواده ماهیان موسوم به کاراسینان‌ها تعلق دارد.

کد خبر : ۲۰۶۰۹۶
بازدید : ۷۷۶

فرادید| غیرممکن است که بتوانید از روی سطح آب این ماهی را ببینید. بدن این ماهی جدای درخشش چشم‌های نقره‌ایش، کاملاً شفاف است و به همین دلیل تا حد زیادی می‌توان آن را «نامرئی» در نظر گرفت. به همین خاطر است که محققان نام این گونۀ جدید را از کلمه‌ای یونانی به معنی «شبح» گرفته‌اند.

به گزارش فرادید، وقتی دانشمندان این موجود شفاف را به چنگ آوردند و از آن عکس گرفتند، متوجه شدند شبیه آن را قبلاً ندیدند، به همین دلیل آن را به عنوان یک گونه جدید معرفی کردند. 

2

به گفته محققان، گونه جدید از روی واژه‌ای یونانی به معنی شبح نامگذاری شده است

پرایوکاراکس فازما (Priocharax phasma) به دلیل فقدان کامل رنگدانه در بدنش منحصر به فرد است. کلمه phasma از واژه‌ی یونانی φάσμα به معنای شبح گرفته شده که به ظاهر کاملاً شفاف و تقریبا نامرئی گونه‌ی جدید اشاره دارد. 

ماهی صیدشده توسط محققان ۰.۴ اینچ طول، بدنی کشیده و باله‌ای تقریباً در نیمه پایین ستون فقرات داشت. این ماهی در دریاچه‌های سیلاب‌دشتی دو جزیره کوچک در رودخانه آمازون پیدا شده، اما تنها گونه جدیدی نیست که تیم تحقیقاتی شناسایی کرده است. 

در بخش نزدیکی از جنگل سیل‌زده از یک رودخانه، محققان کاراسین مینیاتور دیگری را ثبت کردند. این نمونه نیز بدن نسبتاً شفافی داشت، اما با توده‌های رنگی نارنجی و مشکی خال‌خالی شده بود. 

1

یک گونه ماهی جدید دیگر که شفاف است، در یک جنگل سیل‌زده در مجاورت یک رودخانه پیدا شد

گونه جدید که با پی. فازما ارتباط دارد، به احترام کِوین کانوِی گیاه‌شناس و دوست محققان، پرایوکاراکس کانوِی (Priocharax conwayi) نامگذاری شد. این ماهی پوزه‌ای گرد و چشمان نقره‌ای مشابه گونه نخست دارد و به دلیل داشتن کلاستروم، بخشی از مغز که در سایر گونه‌های مرتبط وجود ندارد، منحصربفرد است. 

پرایوکاراکس کانوِی در سیستم‌های آبی سیاه و در دو زیستگاه کمی متفاوت گرفته شده، یک منطقه رودخانه‌ای کم‌عمق در حاشیه جنگل‌های سیل‌زده که پوشش گیاهی آبزی انبوهی دارد و یک نهر جنگلی کوچک با جریان کند که آنجا نیز پوشش گیاهی آبی انبوهی دارد. 

اندازه‌ی تمام ماهی‌های جنس پرایوکاراکس، کوچک است و منحصراً در سیستم‌های رودخانه‌ای آمازون یافت می‌شوند. هر دو گونه‌ی جدید در امتداد رودخانه آمازون در شمال برزیل کشف شدند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید