جانورانی که رکورد «تولیدمثل» را در اختیار دارند!

جانورانی که رکورد «تولیدمثل» را در اختیار دارند!

در سیاره ما میلیون‌ها گونه جانوری وجود دارد که هر کدام بر اساس شرایط خاص زیستشان دارای استراتژی‌های منحصر به فردی برای تولید مثل هستند. اما در این میان کدام گونه می‌تواند بیشترین تعداد نوزاد را در یک زمان به دنیا بیاورد؟

کد خبر : ۲۰۸۰۴۱
بازدید : ۶۵

فرادید| وقتی از رکورد به دنیا آوردن نوزاد صحبت می‌کنیم، ماجرا خیلی زود می‌تواند پیچیده‌تر از آن چیزی شود که در ابتدا ممکن است انتظار داشته باشیم. همانطور که کاتلین کول، متخصص ماهی‌شناسی در دانشگاه هاوایی می‌گوید: «عوامل زیادی می‌توانند بر پاسخ این سوال تأثیر بگذارند».

به گزارش فرادید؛ برای شروع، اینکه کدام حیوان را می‌توان دارای بیشترین تعداد نوزاد در نظر گرفت، به نحوۀ شمارش نوزادان بستگی دارد. اگر تعداد «نوزادان» را برابر با تعداد گامت‌ها یا تخمک و اسپرم لقاح‌نشده در یک زمان تعریف کنید، ماهی‌ها را می‌توانیم رکورددار به حساب بیاوریم. رها کردن تخمک‌های لقاح‌نشده نسبت به رها کردن آن‌ها پس از لقاح انرژی کمتری می‌طلبد، بنابراین حیواناتی که تخم‌ریزی می‌کنند، یا تخمک‌ها و اسپرم‌های لقاح‌نشده را در آب رها می‌کنند، اغلب تخم‌های بیشتری نسبت به حیواناتی که تخم‌ریزی نمی‌کنند دارند.

4

خورشیدماهی اقیانوسی

دانشمندان کشف کرده‌اند که یک گونۀ ماهی موسوم به «خورشیدماهی اقیانوسی» (Mola mola) می‌تواند در یک زمان تا 300 میلیون تخم در تخمدان‌های خود داشته باشد. با این حال، از آنجا که تخم‌ها خارج از بدن ماده لقاح می‌شوند، غیرممکن است که بدانیم واقعا چندتای این تخم‌ها به نوزادان زنده تبدیل می‌شوند؛ پس از رها شدن تخم‌ها در اقیانوس، هیچ راهی برای ردیابی هر کدام از تخم‌ها و تشخیص اینکه کدام‌یک از آن‌ها به ماهی تبدیل می‌شود نداریم.

اگرچه هیچ ارزیابی رسمی از تعداد خورشیدماهی‌های اقیانوسی وجود ندارد، اما آن‌ها امروزه در فهرست گونه‌های آسیب‌پذیر قرار دارند و به عنوان یک گونه نادر طبیعی در نظر گرفته می‌شوند؛ بنابراین مسلم است که همه این 300 میلیون تخم به بچه ماهی ماه تبدیل نمی‌شوند.

1

اسب دریایی

اما از نظر تخم‌های لقاح‌یافته در یک بار تخمگذاری، حشراتی که زندگی اجتماعی دارند رکورددار به حساب می‌آیند. برخی از گونه‌های مورچه، مانند مورچه‌های سرباز آفریقایی (Dorylus wilverthi) می‌توانند در مدت یک ماه بین 3 تا 4 میلیون تخم بگذارند.

اما در بین جانورانی که نوزادان زنده به دنیا می‌آورند، اسب‌های دریایی یک شگفتی واقعی هستند. اسب‌های دریایی «نر» دارای یک کیسه پرورش تخم در قسمت شکمی یا رو به جلوی دم خود هستند. در هنگام جفت‌گیری، اسب دریایی ماده تا 1500 تخم را در کیسه اسب دریایی نر قرار می‌دهد. اسب دریایی نر تخم‌ها را به مدت 9 تا 45 روز حمل می‌کند تا اسب‌های دریایی بسیار کوچک از تخم دربیایند. سپس نوزادان در درون آب رها می‌شوند.

2

مار زهرافکن

مارهای سمی معروف به مارهای زهرافکن (Bitis arietans) هم جزء رکوردداران در قلمرو حیوانات زنده‌زا هستند. در یکی از موارد ثبت‌شده، یک مار مادۀ زهرافکن در کشور کنیا تعداد 156 نوزاد را در یک بارداری به دنیا آورد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید