(تصاویر) کشف 4 گونۀ جدید حشره با سرهای «درخت‌مانند»

(تصاویر) کشف 4 گونۀ جدید حشره با سرهای «درخت‌مانند»

فانوس‌مگس خالدار یک آفت ویرانگر برای گیاهان و مزارع به شمار می‌آید؛ اما حالا گونۀ تازه‌ای از این حشرات در آسیا کشف شده‌اند که شکل و شمایل آن‌ها به خاطر پوزه‌های چوب‌مانندشان بسیار جالب است.

کد خبر : ۲۰۸۰۶۰
بازدید : ۶۷

فرادید| به گفته‌ی وزارت کشاورزی ایالات متحده، فانوس‌های مگس خالدار که طی سال‌های اخیر از آسیا به آمریکا نیز رسیده‌اند و در چندین ایالت تکثیر شده‌اند، با خوردن برگ‌ها و به جا گذاشتن مایعی چسبنده و کپک‌زا روی گیاهان هرج و مرج به‌پا می‌کنند. 

به گزارش فرادید، اما حالا برخی از بستگان آن‌ها به عنوان گونه‌های جدید در خانه اصلی‌شان در شرق آسیا کشف شده‌اند. 

بر اساس مطالعه‌ای که روز ۲۵ سپتامبر در مجله معتبر «Taxonomy» منتشر شد، محققان در ویتنام و کامبوج، کناره‌های کوتاه‌شدۀ چند علف‌زار را در جستجوی فانوس‌مگس‌ها بررسی کردند و آنها را نشسته روی برگ‌ها و ساقه‌ها در حال تغذیه از گیاهان و به جا گذاشتن رسوبات موم‌مانند سفید مشخص روی ساقه‌ها یافتند. آن‌ها در این مطالعه چهارگونۀ جدید از این حشره را شناسایی کردند.

فانوس‌مگس‌ها هر کدام رنگ‌های خنثی روی بدن با لکه‌های سیاه روی بال‌های بالایی و بدن خود دارند. اما این چهار گونه‌ی جدید هم ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. 

5

زانا بیدوپانا سری دارد که ۳۵٪ از اندازه کل بدنش را تشکیل می‌دهد 

زانا بیدوپانا (Zanna bidoupana) در پارک ملی بیدوپ-نوئی با در ارتفاعات ویتنام کشف شد و نزدیک برهنه‌خاک علف‌دار یک ایستگاه صحرایی با استفاده تله نوری گرفته شد. این حشره سر کشیده‌ای دارد که مشخصه‌ی جنس زانا است و ۳۵ درصد از طول کل بدن حشره را تشکیل می‌دهد. بدن این حشره قهوه‌ای روشن و پاهایش قهوه‌ای مایل به صورتی کمرنگ است. بال‌های عقبی یا بال‌های کوچک‌تر زیر بال‌های خال‌دار، سفید شیری با رگه‌های تیره هستند. 

4

پوره‌های زنا چارتی‌یِری با تراکم بالا نزدیک رِینبو لاج در کامبوج یافت شدند

نام گونۀ دیگر یعنی زانا چارتی‌یِری (Zanna Chartieri) برگرفته از نام جرارد چارتی‌یِر از کامبوج بخاطر مشارکت مشتاقانه‌اش در جمع‌آوری نمونه‌ها و مستندسازی زیست‌شناسی آن‌ها است. چارتی‌یِر آن‌ها را روی چمن‌ها و گیاهان اطراف رِینبو لاج در تاتای، کامبوج به تعداد قابل‌توجهی یافت. 

محققان می‌گویند: «آن‌ها در تراکم بالا، با حداکثر ۴۰ پوره (غیربالغ) در مراحل مختلف، چهار بزرگسال در حال ظهور و دو بالغ، در یک منطقه تقریباً (۳ فوت در ۵ فوت) شمارش شدند.»

سر زانا چارتی‌یِری بزرگتر از زانا بیدوپانا است که ۴۱ درصد از طول کل بدن حشره را تشکیل می‌دهد. سر بلند و تنه‌مانند این حشره لکه‌های سیاه بزرگتری دارد که برخی از آن‌ها برجستگی‌هایی در انتهای سر دارند. 

3

نام زانا کوسامای (Zanna kusamae) برگرفته از نام یک هنرمند مشهور ژاپنی است که از نقطه‌ها در آثار هنری خود استفاده می‌کند 

به گفته محققان، زانا کوسامای بیرون‌زدگی‌های مشابه و حفره‌های سیاه روی سر خود دارد. همین الگو دلیل نام‌گذاری این گونه به افتخار هنرمند ژاپنی یایوئه کوساما بوده که آثار هنری خود را با انبوهی از نقطه‌ها خلق می‌کند که یادآور الگوی روی بدن این حشره است. سر این گونه ۳۹ درصد طول کل بدن آن است و بال‌های عقبی آن کمی تیره‌تر است. این حشره در حال نشسته روی برگ گیاه کوتاهی در امتداد جاده شنی نزدیک برهنه‌خاک اطراف یک ایستگاه صحرایی در دانگ نای، ویتنام، کشف شد. 

2

زانا لیمبورگی بزرگترین سر گونه جدید را دارد که تقریباً نیمی از اندازه کل بدن آن را تشکیل می‌دهد

آخرین گونه‌ی توصیف‌شده توسط محققان، زانا لیمبورگی (Zanna limbourgi) نیز نامش را از همکار نویسنده پل لیمبورگ گرفته که نمونه‌های این نوع را روی تنه درختی در پناهگاه حیات‌وحش پنام اورال، در کامبوج شناسایی کرد. این گونه بزرگترین سر را میان این چهار حشره دارد که ۴۳ درصد طول کل بدنش را تشکیل می‌دهد. نقاط سیاه روی بدن آن کوچک‌تر و متراکم‌تر هستند و کل بدن حشره رنگ روشن‌تری دارد. منطقه‌ای که این گونه در آن یافت شده، فعالیت‌های انسانی زیادی داشته و زمانی که حشره به تنه یک درخت چسبیده بود، به شدت دست‌خورده بود. چهار گونه جدید در جنوب ویتنام و غرب کامبوج یافت شدند. 

هر چهار گونه جدید با اینکه بخشی از یک جنس نیستند، در یک خانواده با فانوس‌مگس خالدار به نام فولگوریدا یا گیاه‌پر هستند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید