(تصاویر) گوسفند ماکویی؛ گوسفند ۱۴۰ کیلویی که بهترین و بیشترین پشم را تولید می‌کند

(تصاویر) گوسفند ماکویی؛ گوسفند ۱۴۰ کیلویی که بهترین و بیشترین پشم را تولید می‌کند

«گوسفند ماکویی» یکی از بهترین نژاد‌های گوسفند در ایران است چرا که هم وزن‌گیری عالی دارد و هم یکی از بهترین نوع پشم‌ها را ارائه می‌کند. این گوسفند در دو استان آذربایجان شرقی و غربی و به ویژه شرقی زندگی می‌کند و در ایران به لحاظ نژادی سرآمد است. برای دانستن ویژگی‌های متمایزکننده گوسفند ماکویی از سایر نژاد‌های ایرانی و همچنین برای دیدن تصاویر این گوسفند ادامه مطلب را بخوانید.

کد خبر : ۲۰۹۴۶۵
بازدید : ۴۷

ایران دارای تنوع نژادی خوبی در حوزه بز و گوسفند است، اما متاسفانه تقریبا به غیراز چند مورد خاص اکثر این نژاد‌ها ثبت جهانی نشده‌اند و در جهان شناخته شده نیستند هر چند که می‌تواننند در بسیاری از ویژگی‌ها با بیشتر گوسفندان اروپایی و پاکستانی رقابت کنند. 

یکی از نژاد‌های مشهور گوسفندان ایرانی «گوسفند ماکویی» است که زیستگاهش دو استان آذربایجان غربی و شرقی است و در این مناطق بیشتر رشد و پرورش می‌یابد چرا که مراتع این دو استان برای چرای گوسفندان کم نظیر است. 

گوسفند ماکویی به دلیل وزن‌گیری بسیار عالی‌اش یک گوسفند گوشتی است و از طرف دیگر به دلیل تولید پشم بالا و با کیفیت در رده گوسفندان پشمی نیز به شمار می‌رود؛ بنابراین اگر بخواهیم این گوسفند را رده‌بندی کنیم باید بگوییم که گوسفند ماکویی یک نژاد گوشتی – پشمی است و پشم این گوسفند در مصاف صنعت نساجی و برای بافت فرش کاربرد‌های فراوانی دارد. 

130

ویژگی‌های گوسفند ماکویی

گوسفند ماکویی یکی از بهترین نژاد‌های گوسفند ایرانی است چرا که تا حدود ۱۴۰ کیلوگرم وزن می‌گیرد و از طرف دیگر به دلیل تولید پشم باکیفیت به جهات بسیاری از گوسفندان ایرانی متمایز می‌شود و یک سر و گردن بالاتر از بسیاری از نژاد‌های ایرانی قرار می‌گیرد. 

پشم این گوسفند تار‌های بلند و همچنین ظرافت خاصی دارد و برای کار در صنعت رنگرزی و تولید فرش بسیار مناسب است. هر قوچ ماکویی سالانه در شرایط بسیار خوب تا ۳ کیلوگرم پشم تولید می‌کند و بره ماکویی نیز حتی تا ۱۰۰۰ گرم نیز پشم می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد که گوسفند ماکویی به لحاظ تولید پشم در کنار بهترین گوسفندان جهان قرار می‌گیرد. 

بازدهی پشم گوسفند حدود ۷۷ درصد است و پشم حقیقی این گوسفند معادل ۸۵ درصد کل وزن پشم است. همچنین طول دسته پشم بین ۱۰ تا ۱۳ سانتیمتر و قطر پشم نیز ۲۵ تا ۳۲ میکرون است. 

131

تولید گوشت این گوسفند نیز عالیست چرا که یک قوچ ماکویی تا ۱۴۰ کیلوگرم وزن می‌گیرد و وزن لاشه آن تا ۷۵ کیلوگرم نیز می‌رسد. نکته جالب این است که یک بره ماکویی احتمالا بهترین نژاد برای پرواربندی است چرا که در سن یک سالگی در یک شرایط ایده‌آل حتی به حدود ۱۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد و سودآوری خوبی برای دامدارانی دارد که بیشتر به پرواربندی می‌پردازند.

قد یک قوچ ماکویی حدود ۶۶ سانتیمتر تا شانه است و قد میش نیز به حدود ۶۵ سانتیمتر نیز می‌رسد. این در حالیست که طول تنه قوچ حدود ۹۰ سانت و میش حدود ۸۷ سانت است. در هنگام تولد وزن بره نر ۴.۴ کیلو و بره ماده نیز اندکی کمتر است.

132

وزن پایان شیرخوارگی نر ۲۳ کیلو و ماده ۲۲ کیلو و وزن شش ماهگی نر ۳۲ کیلو و ماده ۳۰ کیلوگرم است. وزن دنبه قوچ ماکویی به ۲.۵ کیلوگرم می‌رسد و دنبه میش تا ۱.۵ کیلو وزن می‌گیرد. 

به لحاظ شیردهی باید گفت که یک میش ماکویی در یک دوره ۵ ماهه بین ۷۵ تا ۱۰۰ لیتر شیر می‌دهد که نسبتا رقم بسیار خوبی است چرا که این گوسفند به لحاظ پایه‌ای یک گوسفند گوشتی – پشمی به شمار می‌رود. تقریبا به صورت روزانه حدود ۶۰۰ گرم شیر می‌دهد. 

133

بازده لاشه ماکویی حدود ۵۲ درصد است و نرخ دوقلوزایی میش ماکویی تا ۱۱ درصد می‌رود. طول دوره شیردهی این نژاد ۴ ماه است. 

134

گوسفند ماکویی معمولا به رنگ سفید است که البته قسمت‌هایی از بدن دارای لکه سیاه است مانند پوزه، انتهای دست و پا و اطراف چشم. پشم بدن این گوسفند سفید است و الیاف مرغوبی دارد. 

در واقع می‌توان گفت که احتمالا گوسفند ماکویی بهترین گوسفند نژاد پشمی ایران به شمار می‌رود و کمتر نژادی در ایران وجود دارد که بتواند پشمی بیشتر و بهتر از ماکویی تولید کند.

منبع: راز بقا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید