ویژگی های خودرو شاهین
شاهین به عنوان یکی از جدیدترین سدانهای بازار ایران تا حالا در جلب توجه خریدارانش موفق بوده و توانسته تبدیل به خودرویی محبوب در بازار شود.
بیشتر کسانی که برای اولین بار پشت فرمان پرچمدار فعلی محصولات سایپا نشستند چندان انتظار نداشتند که با خودرویی متفاوت نسبت به دیگر سدانهای داخلی همچون تیبا یا ساینا مواجه شوند. تصور این افراد آن بود که شاهین هم خودرویی است که، چون تازه به بازار آمده تب و تابی ایجاد کرده و این موج به زودی خواهد خوابید.
اما تجربه رانندگی طولانیمدت اولین کسانی که همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰ پشت شاهین نشستند و الان بین دو تا سه هزار کیلومتر را با آن رانندگی کردهاند، نشان میدهد که شاهین خودرویی نیست که داستانش به این زودیها در بازار تمام شود. اما چرا شاهین اینقدر زود تبدیل به خودروی محبوب خریداران شد؟
تجربه معمول ما از خودروهای داخلی احساس عذابی وحشتناک در مسیرهای سربالایی و جادههای خارج از شهر است. در تابستان هم معمولاً جرات نمیکنیم زیاد از کولر استفاده کنیم تا مبادا به موتور ماشین فشار زیادی وارد شود و کارمان به تعمیرگاه بکشد.یکی دیگر از کاربران نوشته که اگر لوگوی سایپا بر روی جلوپنجره را مشاهده نمیکرد اصلاً فکر نمیکرد که با خودرویی داخلی مواجه شده است.
اما سواری شاهین به همان اندازه که در خارج از شهر مطلوب بوده، در داخل شهر نیز نمره قبولی میگیرد. چیزی که توجه خریداران شاهین در مسیرهای درونشهری را به خود جلب میکند سواری نرم و عدم کوبش است که باعث شده بین خودروهای بدنام ایرانی از این نظر همچون پژو پارس و دنا شاهد خودرویی راحت برای خانوادهها باشیم.
دیگر نقطه قوت شاهین عملکرد خوب آن در ترمزگیریهاست که با توجه به وجود توربوشارژر و قدرت بالاتر پیشرانه M۱۵ اهمیتی بیشتر نسبت به دیگر خودروها دارد. پمپ خلاء این خودرو عملکردی بهتر نسبت به سایر خودروهای توربوی داخلی دارد و میتوان روی ترمزهای این خودرو حساب کرد.
به عبارت سادهتر، وقتی برای اولین بار پشت فرمان شاهین مینشینید نیاز نیست تا مدت زمان زیادی را برای پیدا کردن بهترین محدوده ترمزگیری صرف کنید.