( نقشه) شعاع بُرد موشک های بالستیک ایران

( نقشه) شعاع بُرد موشک های بالستیک ایران

شعاع بُرد موشک های بالستیک ایران علاوه بر تمامی نقاط اسرائیل و پایگاه های ایالات متحده آمریکا در منطقه از بخش های غربی چین گرفته تا شرق اروپا گسترده شده است.

کد خبر : ۱۴۰۰۱۳
بازدید : ۱۳۲

در 4 خرداد ماه امسال نسل چهارم موشک خرمشهر تحت عنوان "خیبر" با بُرد عملیاتی 2 هزار کیلومتر و سر جنگی 1.5 تنی به عنوان دوربردترین و مرگبارترین موشک بالستیک ایرانی با موفقیت آزمایش شد و تنها 2 هفته پس از آن نیروهای هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از موشک هایپرسونیک "فتاح" خود با بُرد 1400 کیلومتر رونمایی کرد.

در نقشه زیر شعاع تیررس چند نوع از موشک های بالستیک ایرانی با اعمال محدودیت 2 هزار کیلومتر دیده می شود که همان طور که قابل مشاهده است تمامی نقاط اسرائیل و تمامی پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه و از بخش هایی از چین و هند گرفته تا بخش عمده ای از اقیانوس هند و بخش هایی از شرق اروپا و روسیه و اوکراین و بلاروس و.. را در شعاع برد موشک های بالستیک نقطه زن ایرانی نشان می دهد.

منبع: استرتفور ریویو

7

گفتنی است محدودیت 2 هزار کیلومتر برای موشک های بالستیک ایرانی یک تصمیم سیاسی است و به لحاظ فنی همان طور که بارها مقامات مسئول نظامی و سیاسی کشور اعلام کرده اند، هیچ مانع و محدودیتی در افزایش برد موشک های بالستیک ایرانی وجود ندارد.

بر اساس گزارش وبگاه "استرتفور ریویو": نسل چهارم موشک خرمشهر ایران با عنوان موشک "خیبر"  جدیدترین نسخه موشک های بالستیک دوربرد ایران است که برد آن تا 2 هزار کیلومتر (حدود 1243 مایل) می رسد.

با این برد، موشک خرمشهر4 یا "خیبر" می تواند به اسرائیل و بسیاری از پایگاه های نظامی ایالات متحده در سراسر منطقه حمله کند و ایران از این توانایی موشکی خود به عنوان یک عامل موثر بازدارنده برای جلوگیری از حملات مستقیم اسرائیل و آمریکا به خاک خود استفاده خواهد کرد.

موشک بالستیک "خرمشهر" قدرتمندترین سامانه موشکی ایران است که قادر به حمل کلاهک 1800 کیلوگرمی (3968 پوند) است و با آخرین نسخه خود قادر است سوخت را برای مدت طولانی تری ذخیره کند و در مواقع تشدید ناگهانی درگیری ها، آماده سازی موشک را برای ایران آسان تر می کند.

اما در حالی که موشک‌های ایران پیشرفته هستند، با دفاع هوایی و اقدامات متقابل منطقه‌ای مانند سامانه دفاع هوایی جدید اسرائیل (فلاخن داوود) و سامانه موشکی پاتریوت آمریکا که اخیرا توانایی‌های خود را در برابر موشک‌های مشابه ساخت روسیه در اوکراین نشان داده است، روبرو هستند.

برای غلبه بر چنین دفاعی، الگوی معمول، استفاده از رگبار موشکی در صورت تشدید تنش است، همانطور که ایران در سال 2020 به نیروهای آمریکایی در پایگاه نظامی" عین الاسد" در غرب عراق در تلافی ترور ژنرال قاسم سلیمانی توسط ایالات متحده حمله کرد.

علاوه بر این، ایران اخیرا موشک هایپرسونیک فتاح با بُرد 1400 کیلومتر را رونمایی کرده که با استفاده از آن می تواند در گام نخست سامانه های موشکی مستقر در اهداف مورد نظر را امحاء و سپس با دیگر موشک های بالستیک به اهداف مورد نظر خود حمله کند.

منبع: عصر ایران

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید