(تصاویر) مصطفی پورمحمدی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

(تصاویر) مصطفی پورمحمدی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

مصطفی پورمحمدی یکی از نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری است که سابقه وزارت کشور، ریاست سازمان بازرسی کل کشور و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز را در کارنامه خود دارد.

کد خبر : ۱۹۲۴۶۱
بازدید : ۸۲

در پی اعلام صلاحیت نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان کاندیدهای قطعی انتخابات هشتم تیر معرفی شدند. در همین راستا قصد داریم تا برای شناخت بهتر نسبت به هریک از نامزدها، به بررسی زندگی نامه و سوابق فعالیت آنها بپردازیم.

107

مصطفی پورمحمدی کیست؟

مصطفی پورمحمدی در تاریخ ۱۸ اسفند ماه سال ۱۳۳۸ در قم متولد شده است. پدرش اصالتاً اهل رفسنجان و خیاط بود و مادرش یزدی بود.

مقدمات و سطح عالی تحصیلات حوزوی اش را در مدرسه حقانی قم و خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران سپری کرده است. او تا سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل مدرک دکترا) در حوزه علمیه تحصیل کرده است. وی از سال ۱۳۷۹ در دانشگاه امام صادق علیه السلام به تدریس علوم سیاسی می‌پردازد.

دو جلد کتاب در حوزه حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی به قلم وی منتشر شده است، و مقالاتی در زمینه حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی تدوین کرده است.

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی در فاصله سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵ به عنوان دادستان در استان‌های خوزستان، هرمزگان، خراسان فعالیت می‌کرد و سپس به عنوان معاون وزیر اطلاعات در دولت آیت الله خامنه ای حضور داشت، و سه سال بعد جانشین وزیر اطلاعات شد.

در سال ۱۳۷۰ رئیس اطلاعات خارجی شد، و در سال ۱۳۸۱ به عنوان رئیس گروه سیاسی اجتماعی دفتر رهبری منصوب شد. او در مرداد ماه سال ۱۳۸۴ توانست به عنوان وزیر کشور پیشنهادی محمود احمدی نژاد از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

پورمحمدی در دولت یازدهم حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ به عنوان گزینه دولت برای تصدی وزارتخانه دادگستری به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و فعالیت خود را به عنوان وزیر دادگستری آغاز کرد.

108

توضیحات:

پورمحمدی در سال ۱۳۹۴ برای انتخابات مجلس خبرگان از استان البرز کاندیدا شد که صلاحیت وی مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت.

109

ثبت‌نام در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

با شهادت سیدابراهیم رئیسی و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نیز برای ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور حضور یافته و ثبت‌نام خود را انجام داد.

او پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: امروز کسی با شما سخن می‌گوید که فراز و فرودهای سیاست گذاری کشور را می‌شناسد. کسی که می‌تواند بگوید در ۴۵ سال گذشته با مسائل پیدا و رازهای پنهان و مشکلات خرد و کلان داخلی و خارجی آشنا است.

وی افزود: کسی که ایران عزیز و پهناور و شهر به شهر مناطق گوناگون آن را دیده است و با مسائلش آشنا است. نظام اداری ایران و چالش‌هایش را درک می‌کند.

پورمحمدی گفت: با مدیران کارآزموده کشور از نزدیک زیسته است. من به توانایی ایرانیان برای ایجاد قدرت ثروت و عدالت ایمان دارم. معتقدم خداوند نعمت را بر ما تمام کرده است.

وی افزود: می‌توانم از عظمت ایران و ایرانی و انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی سخن بگویم، زیرا از دور دستی بر آتش نداشتم.

پورمحمدی گفت: غصه‌ها، گله‌ها، تلخکامی‌ها و نگرانی‌های مردم را نباید نادیده گرفت. یقین دارم چون می‌توانستیم در شرایط بهتر از این باشیم اندوهگینم. قرار نبود بسیاری از شما مردم نگران گذران زندگی خود باشید. قرار نبود شما بسیاری از جوانان به ناامیدی دست و پنجه نرم کنید. قرار نبود سیاست بر دیانت مقدم شود و اخلاق راه قدرت شود. قرار ما این نبود که عدالت قربانی مصلحت شود.

وزیر اسبق دادگستری گفت: نام دولت چهاردهم دولت قرار و اولویت‌های آن عدالت ثروت و قدرت خواهد بود. قرار من با شما تحقق این سه اولویت کلیدی است.

منبع: ایمنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید