افشاگری میرسلیم درباره تایید و ردصلاحیتها
با این حال میرسلیم این توضیحات وزارت کشور را رد میکند و تاکید دارد هیئت نظارت در چارچوب ماده ۶۳ قانون انتخابات شوراهای اسلامی رفتار کرده است.
دو روز پیش بود که مصطفی میرسلیم نامه استعفای خود از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا را منتشر و اعلام کرد:
«به دلیل اعمال نفوذهای متعدد و مداخلات غیر قانونی از جمله مداخله امروز وزارت کشور در فرآیند بررسی و اعلام نتایج صلاحیت نامزدهای شوراها و مخدوش شدن آن نتایج، استعفای توأم با اعتراض خود را از عضویت در آن شورا رسماً اعلام میکنم.»
بخوانید...
ستاد انتخابات تاکید کرده: «از آنجا که رد صلاحیت این افراد، مغایر با تصریحات موازین قانونی و بدیهیات حقوق شهروندی در این ارتباط است، وزارت کشور، پس از استعلام از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، به مسئولیت قانونی خود در صیانت از حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان عمل کرده و افراد تائید صلاحیت شده در هیاتهای اجرایی و نظارت را جهت انجام مراحل قانونی بعدی به فرمانداریهای ذیربط معرفی نمود.»
با این حال میرسلیم این توضیحات وزارت کشور را رد میکند و تاکید دارد هیئت نظارت در چارچوب ماده ۶۳ قانون انتخابات شوراهای اسلامی رفتار کرده است.
مصطفی میرسلیم با اشاره به استعفای خود از هیئت مرکزی نظارت بر ششمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار کرد: مقدمه این بحث به شرایط نامناسبی که شوراها بعضا در نقاط مختلف کشور پیدا کردند، برمی گردد و عدهای از اعضای شوراها و شهردارهای منتخب آنها دستگیر شدند و به دلیل تخلفاتی که داشتند و جرایمی که مرتکب شده بودند پرونده برای آنها تشکیل شده بود.
برخی دستشان برای تخلف باز بود
نایب رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا تاکید کرد: اینها به دلیل بیدقتی بوده که متاسفانه هیئت نظارت مرکزی و هیئت نظارت عالی و هیئت نظارتی شهرستان در دوره قبلی مرتکب شدند. ما مبنا را بر این گذاشتیم و با توجه به این مجموعه اطلاعات که اینبار دقت بیشتری در امر نظارت اعمال شود و به گزارشهایی که از طرف دستگاههای نظارتی به ما میرسد، اعتنا کنیم.
به گفته میرسلیم، در مجلس شورای اسلامی افرادی به عنوان نامزد عضویت در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها مطرح شدند و از بین این افراد بالاخره ما ۵ نفر انتخاب شدیم و خود من بیشتر با توجه به شناختی که از سال ۱۳۵۸ دربرگزاری همه پرسی و انتخابات مجلس خبرگان و همه پرسی قانون اساسی و انتخابات اول ریاست جمهوری و انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی داشتند، توصیه و سفارش کردند که قبول کنم و ما هم پذیرفتیم تا انشالله دست به دست هم اقدامی کنیم که افراد واجد صلاحیت لازم به شوراهای آینده راه پیدا کنند.
وی تصریح کرد: هیئتهای مرکزی که درگیر شد ما هیئتهای استانی را هم شکل دادیم، احکامشان صادر شد و هیئتهای شهرستانی هم شروع به کار کردند و به تدریج بررسیها آغازشد البته بررسی اولیه در هیئت اجرایی انجام میگیرد، افرادی ممکن است در هیئت اجرایی رد شوند که اینها توانایی دارند که اعتراض کنند، اعتراض آنها در شهرستان بررسی نمیشود بلکه در استان بررسی میشود.
این نماینده مجلس ادامه داد: ممکن است افرادی در هیئت اجرایی تایید شوند، ولی با توجه به اسنادی که وجود دارد آن وقت هیئت نظارت شهرستان میتواند به صلاحیت آنها رسیدگی کند و رد کند در حالی که در هیئت اجرایی تایید شدند، آن افراد حق دارند اعتراض کنند و اعتراضشان را میکنند و در هیئت عالی استان بررسی میشود. به این ترتیب شما میبینید که تقریبا میتوان گفت هیئت عالی استان شبه دادگاهی است که برای رسیدگی به اعتراضات تشکیل میشود.
برای بررسی پروندهها شب و روز نداشتیم
وی افزود: از دوستانی که با ما همکاری کردند من اصلا نمیتوانم توقع داشته باشم که مثلا در روز ۲۰ ساعت کار کنند آن هم با وجود خستگی و کم خوابی و بعد هم هیچ گونه اشکال و خطایی در کارشان وارد نیاید، ما هم طبیعتا به همان صورت بودیم. اینها شرایط کاری است، ولی باید به این موضوع هم توجه کنیم که علاوه بر این شرایط کاری یک سلسله مسائل دیگر هم متاسفانه اضافه میشود.
توصیههای مختلف برای تایید یا رد یک عده افراد به ما میشد
میرسلیم همچنین اظهار کرد: همه اینها وقت میگیرد یعنی میخواهم بگویم غیر از فشردگی کار ما به مجموعه این توصیهها هم باید به نوعی جواب میدادیم و خودشان میآمدند و در اینها چهرههای شناخته شده هم هستند، در هیئت مرکزی و در دفاتر ما میآمدند، چندین بار ناچار میشدیم که جایمان را عوض کنیم تا بتوانیم کارمان را انجام دهیم و آنها باز مراجعه میکردند.
تاحدودی به کسی ظلم نشد
این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: من اینجا یک نکته دیگر را تذکر میدهم که برای تصمیم گیری درمورد صلاحیت افراد در سطح شهرستان و در سطح استان نیازمند مدرک و سند هستند، اگر که هیچ سندی در اختیار افراد قرار نگیرد هیئت نظارت دلیلی ندارد که آنها را ردصلاحیت کند؛ در قانون اینطور پیش بینی شده است که اگر بعد از بررسیهای اولیهای که در هیئت اجرایی صورت گرفت یا در هیئت نظارت شهرستان انجام شد یا در هیئت نظارت عالی استان صورت گرفت و پروندهها به ما رسید، در این فاصله اطلاعات جدیدی ارائه شد که مستند بود برمبنای آن اطلاعات، ما بتوانیم رای نهایی را صادر کنیم این جزیی از اختیارات هیئت مرکزی است.
میرسلیم دراین باره گفت: در مورد برخی از پروندهها که هیئت نظارت شهرستان تایید کرده و مورد تایید هیئت نظارت استان هم بوده، چون مدرکی به آنها نرسیده و علل اصول اینها دیگر نباید مشکلی میداشتند، ما با دریافت برخی از مدارک مواجه شدیم، مدارک مهم! همچنین در مورد افرادی که در هیئت نظارت شهرستان رد شدند، ولی استان آنها را تایید کرده، آنها هم قاعدتا نباید پیش ما بیاید مگر اینکه به ما مدارکی برسد که در مورد این افراد هم به ما مدارک رسیده است.
چه مدارکی به هیئت نظارت رسید؟
نایب رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با اشاره به ماده قانونی در این رابطه گفت: طبق ماده ۶۳ قانون انتخابات شوراهای اسلامی که این اختیار را به ما میدهد ما نظریه خودمان را تدوین کردیم و اضافه بر فهرستهایی که قبلا داده شده بود درمورد افرادی که صلاحیتشان تایید شده، (تعداد ۵۰ هزار نفر) اینها را هم مطرح کردیم و به وزارت کشور دادیم.
میرسلیم تصریح کرد: وزارت کشور باید قاعدتا بعد از دریافت این فهرستها آنها به فرمانداریها ابلاغ کند تا آنهایی که نهایتا تایید میشوند بتوانند کارهای تبلیغاتی خودشان را آغار کنند لکن در اینجا دو موضوع اتفاق افتاده است؛ یک موضوع اینکه ما (هیئت نظارت مرکزی) تقریبا دو الی سه هفته پیش از طرف رئیس مجلس برای حضور در جلسهای دعوت شدیم، جلسهای که آقای وزیر کشور به خدمت رئیس مجلس آمده بودند که ابراز نگرانی کنند از اینکه خیلی از پروندهها صلاحیتشان رد شده و این باعث نگرانی است.
وی با بیان اینکه پاسخگویی ما در هیئت مرکزی نظارت به مجلس است و مقام دیگری نمیتواند ما را زیر سوال ببرد، خاطر نشان کرد: البته ما ابایی نداریم از اینکه توضیح دهیم و تشریح کنیم لکن میخواستم خدمتتان بگویم که مراجعه وزیر کشور و شکایت از اینکه خدایی نکرده ممکن است تعداد زیادی از افراد صلاحیتشان تایید نشود، جایگاه قانونی ندارد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: بعد از بررسیها متاسفانه ما شاهد این بودیم که دو اقدام دیگر صورت گرفت؛ یکی در مورد ماده ۶۳ قانون انتخابات شوراهای اسلامی که من به آن اشاره کردم، نحوه رسیدگی به اسناد جدیدی که به ما میرسد بعد از اینکه افراد در سطح شهرستان یا استان یا هر ۲ تایید شدند، رفتند و نظر حقوقی ریاست جمهوری را گرفتند و ریاست جمهوری گفته این درست نیست، ما در هیئت نظارت گفتیم این وجهی ندارد، چون ما طبق قانون مسئول هستیم و نسبت به اقداماتی که انجام میدهیم باید پاسخگو باشیم (اینکه چرا رد میکنیم و چرا تایید میکنیم) و تکلیف قانونی ما برای خودمان واضح است، اگر کسی ابهامی در مورد نحوه اعمال مثلا برخی از مواد یا ماده ۶۳ دارد باید ابهام خودش را با طرح یک سوال تفسیری از مجلس بپرسد، چون مفسر قانون خود مجلس است، مفسر قانون نه معاونت حقوقی ریاست جمهوری است و نه معاونت حقوقی رئیس مجلس است، هیچ کدام از اینها!
میرسلیم همچنین تاکید کرد: رؤسای قوا هم صلاحیت تفسیر قانون را ندارند، مثل این است که ما هم در مجلس صلاحیت تفسیر قانون اساسی را نداریم، تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است، هر وقت ما به ابهام برخورد کردیم نمیتوانیم به خودمان این حق را بدهیم که قانون اساسی این را میگوید، دیگری چیز دیگری را میگوید و اینجا گرفتار اختلاف میشویم پس باید تفسیرش را از شورای نگهبان بخواهیم.
وی ادامه داد: تفسیر مفهوم خاص خودش را دارد، تفسیر به مفهوم قانونگذاری نیست بلکه به این معناست آن زمانی که در مجلس راجب به این موضوع بحث میشده و مخالفان و موافقان صحبت میکردند و بعد رای گیری صورت گرفته نظر بر این بوده است که فلان مطلب با دید مثبت نگاه شود یا با دید منفی؛ بنابراین اظهار نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری یا شخص رئیس جمهور در موردبندی از قانون اصلا جایگاه حقوقی ندارد و مردود و متاسفانه اسامی افرادی را به فرمانداری دادند که این افراد از نظر صلاحیت رد شده هستند با سندهایی که از نظر من محکم هم بوده و یک کار غیر قانونی انجام دادهاند که انشالله به اینها خواهیم رسید.
وزیر کشور را استیضاح میکنیم
میرسلیم با اشاره به استعفای خود از هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اضافه کرد: اعتراضی که من کردم این است که از طرف افراد صاحب نفوذ مداخلاتی صورت گرفته بود و مانع ایفای وظیفه ما به طور سالم و صحیح در طول این ۲۰ روز گذشته میشد و دقت عمل ما را کاهش داده بود، چون ما باید جوابگوی مردم باشیم.
اینکه بعضی از بزرگواران پیش ما بیایند و فشار آورند که ما قسم و آیه میخوریم که اینطور نیست و این کار انجام نگرفته است و ما گفتیم دوستان عزیز ببینید در مورد زمین خواری، در مورد ساخت و سازهای غیر مجاز اگر قسم بخورید، خیلی ممنون!
وی یادآور شد: از طرفی دیگر عدهای خدمت ریاست مجلس شورای اسلامی آمدند و گفتند افراد زیادی رد صلاحیت شدند که نباید رد میشدند و افرادی تایید شدند که نباید تایید میشدند و خلاصه باز هم در یک جلسهای آقای وزیر کشور به مجلس آمدند تا به برخی از سؤالات پاسخ دهند و از فرصت استفاده میکنند و خدمت رئیس مجلس مساله را مطرح میکنند و ما هم جلسهای در مجلس داشتیم در مورد اینکه چگونه اقدام کنیم.
قرار شد ما مجموعه اسنادی که اعتبار لازم دارد را مورد توجه قرار دهیم و کارمان در هیئت نظارت این باشد که صدور رای ما استحکام لازم را داشته باشد و در همین حد باید کار فیصله پیدا میکرد، لاکن من خیلی ناراحت و برافروخته شدم از اینکه دیدم اولا عواملی که از طرف برخی از شخصیتها عوامل واسطه بودند، یعنی خودشان نمیآمدند، اما این واسطهها را میفرستادند که در پروندهها مداخله کنند تا برخی از ردیها را تایید و برخی از تاییدیها را رد کنند؛ این کار نادرستی بود و من معتقدم این کار نباید صورت میگرفت و نباید از اینکه ما احترام افراد را نگه میداشتیم سوءاستفاده میشد.
میرسلیم تصریح کرد: ما همه اینها را تحمل کردیم، ولی این قسمت آخر را که متاسفانه وزارت کشور با جسارت از قبول نظریه ما که طبق ماده ۶۳ بررسی شده بود استنکاف کرد موجب شد که من بگویم دیگر نمیتوانم قبول مسؤلیت کنم و دیگر نمیتوانم جوابگوی آنچه که صورت گرفته باشم.
این نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به این پرسش که عملکرد هیئت نظارت را چقدر قابل دفاع میدانید؟، گفت: به طور طبیعی از نظر سیاسی اینطور است که شورای اسلامی شهر تهران کنونی ترکیبی دارد که با شورای قبلیش متفاوت است و خیلی از مدیران هم به لحاظ ترکیب جدیدی که این شورا پیدا کرد تغییر کردند.
وی تاکید کرد: کار ما بررسی عملکردها و اشکالاتی که وجود داشته بوده است؛ خیلی تخلفات در شورای چهارم صورت گرفته و خیلی تخلفات هم در شورای پنجم انجام شده است، چه از اعضای داوطلب شده شورای پنجم و چه از اعضای داوطلب شده شورای چهارم، چه جزء مدیران بودند و یا چه چزء مدیران نبودند، ولی از اعضای شورا بودند، ما مستقل از اسم و پرونده، عملکرد و مدارکی که وجود داشته را نگاه کردیم و طبق آنها نظر دادیم و این خوشایند نبوده است، ولی ما به خوشایندی افراد کاری نداریم و باید وظیفه قانونیمان را انجام دهیم.
میرسلیم در واکنش به این پرسش که شما نفوذ آقای قالیباف و مدیران ایشان درجریان تایید یا رد صلاحیتها را تایید میکنید یا خیر، گفت: من اصلا نمیخواهم اسمی را ذکر کنم؛ اسمها مشخص هستند. اگر قرار باشد صحبت از اسم کنیم آن وقت یک پرونده دیگری باز میشود و من نمیخواهم از اسم صحبتی کنم.
نایب رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همچنین اظهار کرد: درست است که خدمات زیادی کرده، اما خلافهایی هم زیر نظر ایشان صورت گرفته است که مراجع قانونی به این خلافها رسیدگی میکنند. آنهایی که الان نامزد شده اند، اینها هم خلافهایی داشتهاند و خدماتی را هم انجام داده اند.
وی در واکنش به این پرسش که این فشارها چقدر در عملکرد هیئت نظارت تاثیر داشته است، گفت: اثر میگذارد. اینجور نفوذها بسیار اعصاب ما را خورد میکرد، چون باید با آنها مقابله میکردیم تا در نتیجه تاثیر گذار نباشند.
ستاد انتخابات کشور و دولت حق تفسیر قانون ندارند
وی تصریح کرد: همین که ستاد انتخابات برای هیئت نظارت بیانیه داده به معنی فضولی است و مثل این میماند که وزارت کشور در مورد عملکرد شورای نگهبان بیانیه دهد، این اصلا کار آنها نیست و هر کسی باید کار خودش را انجام دهد. آنها اقدام به فضولی کردند و این کار آنها کار درستی نیست و ما انشالله پیگیری خواهیم کرد، منتهی الان مسائل جاری انتخابات مطرح است و دلیلی ندارد که ما در جامعه التهاب به وجود آوریم وگرنه حقش این بود که همین هفته وزیر کشور را احضار و او را به دلیل همین رفتار نادرستشان استیضاح میکردیم.
این عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در واکنش به این پرسش که «تنها راه حل شما استعفا بود؟»، اظهار کرد: دو اقدام میشد که صورت گیرد؛ اقدام اول این است که من به مردم بگویم که در مورد آنچه که اعلام شده مسؤلیتی ندارم و کسی دیگر دارد فراتر از آنچه که وظیفه قانونی ما بوده است اقدام میکند، مردم باید بدانند که خلافی صورت گرفته است.
میرسلیم ادامه داد: من نمیتوانستم چنین چیزی را قبول کنم. این رویه موجب شده که ظلم اتفاق بیفتد و جواب این ظلم را وزارت کشور نمیدهد، چون قانون گذار باید پاسخگو باشد و ما هم نمیتوانیم جوابگو باشیم، چون فراتر از وظایف قانونی ما عدهای تخلف کرده اند. مطلب بعدی این است که انشاالله با روشن شدن اذهان عمومی ستاد اجرایی به چهارچوب قانونی خودش برگردد و خود را اصلاح کند.
وی تاکید کرد: پس یک جنبه مسؤلیتی است یعنی اعلام کنم مسؤلیت آن چیزی که اعلام میشود دیگر به عهده من نیست و خارج از قوانین کاری که نظارت مرکزی داشته، وزارت کشور آمده و یک کارهایی کرده است و مسؤلیت ما را لوث کرده است.
این نماینده مجلس یازدهم گفت: این اقدامی بود که من میخواستم به تاخیر نیفتد، چون روز (جمعه) این خلاف رخ داد و من حتی نمیخواستم یک ثانیه تاخیر اندازم. من مشورتهای لازم را انجام دادم تا مطمئن شوم خلاف صورت گرفته است و زمانی که مطمئن شدم استعفای خودم را علنی کردم و به اطلاع نمایندگان مجلس شورای اسلامی رساندم و آن را عمومی کردم تا مردم هم بدانند.