شکسته شدن طلسم توقیف ۱۰ ساله؛ چرا سریال «سرزمین کهن» توقیف شد؟

شکسته شدن طلسم توقیف ۱۰ ساله؛ چرا سریال «سرزمین کهن» توقیف شد؟

سریال سرزمین کهن از تولیدات الف ویژه تلویزیون است که در سال ۸۷ به کارگردانی کمال تبریزی جلوی دوربین رفت. این سریال از ۵ دی ماه سال ۹۲ به شکل هفتگی روانه آنتن شبکه سه شد. اما بعد از پخش چند قسمت به دلیل اعتراض بختیاری‌ ها پخش آن متوقف شد.

کد خبر : ۱۳۴۱۳۱
بازدید : ۱۴۴

سریال سرزمین کهن اثر کمال تبریزی که بعد از پخش چند قسمت در سال ۹۲ به دلیل برخی اعتراضات توقیف شد، قرار است به زودی با نام جدید سرزمین مادری از تلویزیون پخش شود.

این خبر را رئیس مرکز سیما فیلم، مهدی نقویان روز گذشته در نشستی خبری اعلام کرد. به گفته ی وی، ایرادات این مجموعه تلویزیونی رفع شده و به زودی شاهد پخش آن از یکی از شبکه‌ های سراسری خواهیم بود.

32

سریال سرزمین کهن از تولیدات الف ویژه تلویزیون است که در سال ۸۷ به کارگردانی کمال تبریزی جلوی دوربین رفت. این سریال از ۵ دی ماه سال ۹۲ به شکل هفتگی روانه آنتن شبکه سه شد. اما بعد از پخش چند قسمت به دلیل اعتراض بختیاری‌ ها پخش آن متوقف شد.

در یکی از قسمت‌های این سریال امیرآقایی که وابسته به حزب دموکرات آذربایجان است خطاب به یک خانواده ی بختیاری دیالوگی با این مضمون می‌گوید: «به چه چیز خودتان افتخار می‌کنید؟ به کدام اصل و نسب؟ به سر پا گرفتن سگ‌های انگلیسی و کاسه‌لیسی کنسول انگلیس؟ می‌خواهید فردا سر کلاس برای بچه‌ها قصه ی اینکه بختیاری‌ها چطور بختیاری (اشاره به واژه بختیاری) شدند و …»

دیالوگ جنجالی کاراکتری که امیر آقایی نقش آن را بازی می‌کند خطاب به بختیاری‌ها آنقدر جنجالی شد که تلویزیون مجبور شد پخش سریال سرزمین کهن را متوقف کند.

33

34

پخش این دیالوگ اعتراض گسترده بختیاری‌ها را به همراه داشت؛ مردم در کوچه و بازار دست به اعتراض زدند و نمایندگان بختیاری در مجلس و ائمه جمعه شهرهای الیگودرز ، مسجد سلیمان و… هم نسبت به این سریال معترض شدند. حجم اعتراض‌ها به حدی بالا گرفت که پخش سریال بلافاصله متوقف شد.

بعد از گذشت ۴ سال و با انجام اصلاحات مورد نظر قرار شد این سریال با نام جدید سرزمین مادری از مهرماه سال ۹۶ مجدداً روی آنتن برود، تیزرهای سریال هم با قید زمانی به زودی پخش شد، اما باز هم با اعتراض مجدد بختیاری‌ها از پخش آن‌جلوگیری به عمل آمد. حالا و بعد از گذشت ۱۰ سال قرار است این سریال با انجام اصلاحات صورت گرفته روانه آنتن شود.

سریال سرزمین کهن یا سرزمین مادری داستانش را در سه فصل روایت می‌کند. قهرمان این سریال «رهی» نام دارد که داستان زندگی‌اش در سه مقطع کودکی، جوانی و میانسالی روایت می‌شود. علی شادمان نقش کودکی، شهاب حسینی نقش جوانی و آرش مجیدی نقش میانسالی این کاراکتر را بازی کرده‌اند.

35

36

علی شادمان وقتی بازی در سریال سرزمین کهن را آغاز کرد تازه به دوران نوجوانی پا گذاشته بود. او یک بار در پستی اینستاگرامی توضیح داد که به دلیل همزمانی پروسه ی طولانی تولید این سریال با دوران بلوغش، در مدت ساخت این پروژه مجبور شده بود هر روز آمپول جلوگیری از رشد بزند تا چهره و قدش تغییر نکند و این مسأله عوارض ماندگاری برای او داشته است.

سرزمین کهن یکی از پر ستاره‌ترین سریال‌های تولیدی تلویزیون است که در آن علاوه بر بازیگران نام برده، بازیگران سرشناسی چون هنگامه قاضیانی، امیر آقایی، محسن تنابنده، جواد عزتی، نیکی کریمی،محمد رضا فروتن، پژمان بازغی، سعید راد، رضا کیانیان، هومن سیدی ، سعید راد، بیتا فرهی، حسین محجوب، امیر حسین آرمان و… در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال سرزمین کهن در ۶۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای در مرکز سیما فیلم تهیه و تولید شد. این سریال در کنار مجموعه‌های «قصه‌های رودخانه»، «دوران سرکشی»، «لیلی با من است» و «شهریار» پنجمین سریال تلویزیونی کمال تبریزی است.

منبع: روزیاتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید