۱۰ سریال جذاب و عبرت آموز در مورد اعتیاد؛ از Nurse Jackie تا Recovery Road

۱۰ سریال جذاب و عبرت آموز در مورد اعتیاد؛ از Nurse Jackie تا Recovery Road

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ سریالی آشنا کنیم که به بهترین و معنادارترین شکل ممکن به موضوع اعتیاد می پردازند.

کد خبر : ۱۵۷۲۷۸
بازدید : ۶۷

پیش از این، تماشای بی وقفه (binge-watching) به مخاطبی اشاره می کرد که تنها می خواست اپیزودی پس از اپیزود دیگر را تماشا کرده و خودش را در یک سریال محبوب کاملاً غرق کند.

اما در سال های اخیر، تلویزیون با گسترش خلاقیت و افق خود و تاباندن نور به گونه ای تاریک تر از تماشای بی وقفه، در حال رکوردشکنی است.

سریال های تلویزیونی از طریق تصویرهای خشن، بی پرده و جذاب از اعتیاد، روی خط ظریف بین روایت یک داستان و انتقال یک پیام و معنا در حال حرکت بوده اند.

قلب این سریال ها شخصیت هایی هستند که ممکن است در چرخه دردناک وابستگی به یک ماده مخدر گرفتار شده باشند، اما این موضوع چیزی نیست که آن ها را تعریف می کند.

بهترین سریال های خارجی در مورد اعتیاد

این نمایش ها به دور از ستایش از سوژه، شخصیت ها را پیچیده و دارای نقص و در عین حال شایسته ترحم به تصویر می کشند.

داستان های آن ها بسیار ملموس و تکان دهنده و گاهی حتی کاملاً قابل درک از صمیم قلب است. و این سریال ها به هر سوالی که روایت ها مطرح می کنند پاسخ می دهند. فشارهای خانواده و هویت چگونه بر مکانیسم های مقابله آن ها تاثیر می گذارد؟ آیا می توانیم مسئولیت را بپذیریم؟

آیا می توان بدون اینکه خودمان را ببازیم، در این فرآیند، آنچه را که شکسته است، ترمیم کنیم؟ این سریال های تلویزیونی با وارد کردن این بحث های مهم به زندگی روزمره مان نشان می دهند که حتی سرگرمی هم قدرت تغییر خیلی چیزها را دارد. البته، هیچ سریالی بهتر از بقیه نیست یا برای به تصویر کشیدن کلیت اعتیاد کافی نیست.

Nurse-Jackieقق-1024x683 (1)

۱۰- Nurse Jackie (2009 – ۲۰۱۵)

اولین سریال در این فهرست ترکیب زمخت اعتیاد و بهداشت و درمان است. برای ارگانی که روی درمان مردم تمرکز می کند، پنهان کردن شیاطین درونی از آنچه تصور می کنید رایج تر است.

و  پرستار جکی  این موضوع را به تصویر می کشد. روزهای طولانی و خسته کننده جکی پایتون، علی رغم فداکاری بی نظیری که در بیمارستانی در شهر نیویورک به بیمارانش نشان می دهد، او را به داروهای تجویزی مانند پرکوست، زاناکس و ویکودین وابسته کرده است.

در حالی که جکی ادعا می کند که داروها به او کمک می کنند تا با روزهای دیوانه کننده اورژانس کنار بیاید، حقیقت این است که او نمی تواند بیشتر از چند ساعت بدون آن ها دوام بیاورد.

ادی فالکو به خاطر به تصویر کشیدن این ضد قهرمان ویران شده مورد تحسین فراوان قرار گرفت. او انسانیت و خود کم بینی خود را با درگیری با همکارانش پنهان می کند اما از کمک به دیگران فروگذار نمی کند.

این سریال یک درام پزشکی ساختارشکنانه است که به مدت ۷ فصل از شبکه شوتایم پخش شد و با طنز تند و تیز و واقع گرایی اش مخاطب را به خود جذب کرد.

بهترین سریال های خارجی در مورد اعتیاد

۹- Skins (2007 – ۲۰۱۳)

سریالی که به دلیل به نمایش گذاشتن صادقانه مسائل و مشکلات نوجوانان، جنجال زیادی به پا کرد،  اسکینز  اکنون به عنوان یک سریال تلویزیونی برجسته و تفکر برانگیز شناخته می شود که از پرداختن به برخی حوزه های اخلاقی خاکستری باکی ندارد.

این سریال داستان گروهی از جوانان در بریستول در جنوب غربی انگلستان را روایت می کند که خوشگذرانی و بی خیالی دوران نوجوانی، رضایت، هویت و خود درمانی را تجربه می کنند.

این سریال هر دو فصل یک بار بازیگران خود را تغییر می دهد، در حالی که دانش آموزان سال ششم خود را به پایان رسانده و با اینکه برای برخی انسجام و ثبات کامل نداشت، اما تازگی تماشای یک سری بازیگر آماتور در یک قلمرو ناشناخته، آن را هیجان انگیزتر می کرد.

کل سریال شبیه یک مهمانی طولانی شبانه دانش آموزی بود، اما در زیر این تصاویر درخشان و باشکوه، اپیزودها نشان می داد که چگونه اعتیاد نوجوانان از تروما نشأت می گیرد و نه برعکس.

به طور کلی، سریال اسکینز یک بحث جهانی را در مورد سلامت روان و کمبود حمایت و چگونگی تاثیر آن بر نسل جوان آغاز کرد.

بهترین سریال های خارجی در مورد اعتیاد

۸- Mom (2013 – ۲۰۲۱)

ساخت یک سریال کمدی با محوریت اعتیاد به الکل و مصرف مواد مخدر کار آسانی نیست. باید تعادلی بین حساس بودن و خنده دار بودن وجود داشته باشد. و چاک لور این توازن مناسب را با سریال  مام  بدست آورده است، سریالی که بامزه و خنده دار و در عین حال تلخ و تکان دهنده است.

این سریال به بررسی این اصل می پردازد که هر یک از اعضای یک انجمن معتادان الکلی به نام AA (Alcoholics Anonymous) هر کدام یک روز با قهرمان اصلی داستان کریستی، یک مادر مجرد که برای مدت طولانی با اعتیاد مبارزه کرده، زندگی کند.

سرانجام پس از پیدا کردن هدفی در زندگی و پاک ماندن برای مدتی طولانی، وقتی مادرش بانی، که سال ها با او ارتباطی نداشته و معتاد نیز هست، دوباره به زندگی خود بازمی گردد، زندگی کریستیی به دردسر می افتد.

آنا فاریس و آلیسون جینی، برنده جایزه امی، شخصیت های اصلی سریالی هستند که به چالش های پاک ماندن از مصرف الکل، لغزش ها، خنده و کار سخت روی خود می پردازد. این سریال به طور کلی گرم و گیج کننده بوده و پیام اصلی آن این است که نشان دهد این سکوت نیست که فرد را از اعتیاد نجات می دهد، بلکه تلاش گروهی، همکاری و مهربانی است.

بهترین سریال های خارجی در مورد اعتیاد

۷- Intervention (2005 – تاکنون)

سریال  مداخله  به عنوان روشی نسبتاً خلاقانه برای روبرو شدن با موضوع اعتیاد، یک مستند سریالی بسیار موثر و تکان دهنده است. به نوعی می توان را یک ریالیتی شو پیشگام در این حوزه دانست.

در این برنامه تعدادی از مداخله گران دارای مجوز (مشاوران و همراهانی که به افراد معتاد کمک می کنند را اعتیادشان را کنار بگذارند) در هر قسمت با یک یا دو نفر که با اعتیادهای مختلف دست و پنجه نرم می کنند صحبت می کنند که منجر به موافقت این افراد برای فکر کردن به ترک اعتیاد می شود.

در حالی که به نظر می رسد این سریال بیشتر حرف زدن شخصیت ها باشد، اما سریال مداخله تصاویری مستندگونه را به تصویر می کشد که اوج غرق شدن شخصیت های معتاد در اعتیاد را نشان می دهند، در حالی که مشاوران و همراهانشان در تمام این مسیر آن ها را همراهی کرده و همچنین فشاری که این فرآیند به خانواد و دوستان وارد می کند نیز به تصویر کشیده می شود.

با چنان جزییات و همدردی که سخت است با شخصیت ها همدردی نکرد. برای ۲۴ فصل طولانی، این سریال داستان های تکان دهنده و الهام بخشی را نشان داده و استانداردهای درمان افراد معتاد را تحت تاثیر قرار داده است.

بهترین سریال های خارجی در مورد اعتیاد

۶- The Cleaner (2008 – ۲۰۰۹)

با بازی بنجامین برت در یکی از بهترین بازی هایش، سریال The Cleaner یک مجموعه تلویزیونی تفکر برانگیز است که حول شخصیت برت، ویلیام بنکس، با الهام از تجربیات واقعی یک مداخله گر افراطی در حوزه اعتیاد به همین نام می چرخد.

بنکس سال ها به هروئین اعتیاد داشته اما بالاخره به هوشیاری رسیده و خواهان رستگاری و جبران است. او با خدا عهد می بندد تا دیگرانی را که شرایطی مشابه گذشته او دارند نجات دهد و حاضر است برای این منظور دست به هر کاری بزند.

در این سریال، بنکس تیمی از معتادان سابق را استخدام می کند تا به صورت مخفیانه ،افرادی را که می خواهند «پاک سازی» کنند، را شناسایی کرده و زیر نظر بگیرند.

اما از آنجا که روش های او خشن است، اقدامات بنکس توجه اداره پلیس لس آنجلس را به خود جلب می کند که در نهایت در کنار او قرار می گیرد. رویکرد غیر متعارف و در عین حال جدی این سریال نسبت به اعتیاد، آن را جالب تر نیز می کند.

Recovery-Roaddddeee-1024x682_11zon

۵- Recovery Road (2016)

جاده بهبودی  براساس رمانی به همین نام نوشته بلیک نلسون در سال ۲۰۱۱ ساخته شده و داستان نوجوانی به نام مدی است که به عنوان دختری آزاد و سرخوش عاشق مهمانی در مدرسه و در واقعیت یک معتاد فعال شناخته می شود.

وقتی اعتیادش بیش از حد می شود، او با یک اولتیماتوم مواجه می شود که از مدرسه اخراج می شود مگر اینکه به یک مرکز بازپروری برود.

مدی دومی را انتخاب می کند و وارد دنیای جدید یک مرکز بازپروری دولتی می شود، جایی که با دیگر معتادان در حال درمان زندگی می کند و آزمایش ها و سختی های زندگی نوجوانی اش را مرور می کند.

این مجموعه تلویزیونی کوتاه عمر که تاریک و تکان دهنده و در عین حال جذاب بود، به خاطر پرداختن به این موضوع با حساسیتی خاص، مورد تحسین قرار گرفت. سریال جاده بهبودی با انعکاس آن به عنوان یک فرآیند و نه یک مقصد، درک کسانی که تمایلی به درمان نداشتند را به شدت تغییر داد.

بهترین سریال های خارجی در مورد اعتیاد

۴- Feel Good (2020 – ۲۰۲۱)

یک سریال کمتر دیده شده اما بسیار زیبا از نتفلیکس،  احساس خوب  حول محور می مارتین می چرخد، کمدین و معتاد به مواد مخدر که با مشکلات بهبودی و تمایلات جنسی اش دست و پنجه نرم می کند.

این سریال با الهام از زندگی واقعی مارتین، ابتدا او را در تلاش برای کنار آمدن با جنسیتش به تصویر می کشد، اما به محض اینکه با جورج آشنا می شود، زن فوق العاده ای که تازه می فهمد ممکن است تمایلات جنسی دیگری داشته باشد به چالش کشیده می شود.

در حالی که فصل اول قلمرو حساس اعتیاد می به یک چیز (مواد مخدر) یا چیز دیگر (جورج) را نشان می دهد، ما همچنین بازگشت نهایی او به مواد را زمانی که رابطه برای او بیش از حد طاقت فرسا می شود، نیز می بینیم.

فصل دوم عمیق تر وارد این معضلات می شود اما در کل مثبت باقی می ماند. می در نهایت این واقعیت را می پذیرد و هویت جنسی اش را عیان می کند و اینکه او شخصیتی پیچیده و چند بعدی است اما این باعث نمی شود که ارزش عشق، توجه و محبت را نداشته باشد.

یک شگفتی مدرن در دنیای تلویزیون، سریال احساس خوب یک سریال پرتنش، پرهیجان و واقعاً بامزه است.

Shamelessس-1024x579

۳- Shameless (2011 – ۲۰۲۱)

این درام شبکه شوتایم که ۱۱ فصل طولانی دارد و عمدتاً توسط جان ولز توسعه یافته است، ما را با خانواده گلگر، به رهبری پدرسالار الکلی خانواده فرانک گلگر آشنا می کند. فرانک که به عنوان یکی از بدترین والدین تاریخ تلویزیون شناخته می شود.

اگر چه ارشد این خانواده ناکارآمد شیکاگویی با شش فرزند کم سن و سال باشد، اما حقیقت این است که دختر بزرگ خانواده، فیونا، کسی است که برادر و خواهرانش را بزرگ می کند.

نقش فرانک را که همیشه به این فکر می کند که وعده بعدی الکل یا مواد مخدرش را از کجا تهیه کند، در قالب یک مرد بیچاره و ویران شده، توسط ویلیام اچ میسی به شکلی ماندگار و بی نقص بازی می شود.

این سریال نه تنها زندگی یک معتاد به الکل را به شکلی دقیق و بامزه به تصویر می کشد بلکه عوارضی که این اعتیاد بر کودکانی که در چنین خانواده ای بزرگ می شوند را نیز به تصویر می کشد.

با تلفیق کامل جذابیت و درام با یکدیگر، سریال  بی حیا  فقر، اعتیاد و شکست های سیستماتیک جامعه که معمولاً نادیده گرفته می شوند را به شکلی تاثیرگذار و بامزه به مخاطب نشان می دهد.

BoJack-Horsemanثث-1024x768

۲- BoJack Horseman (2014 – ۲۰۲۰)

  

رافائل باب واکزبرگ این کمدی انیمیشنی بزرگسالانه را در سال ۲۰۱۴ خلق کرد و از آن زمان به بعد این سریال باعث رواج بحث در مورد چندین موضوع تابو که اغلب مردم را آزار می دهد، شده است.

در این درام روانشناختی قوی، ویل آرنت، صداپیشگی یک ستاره افسرده و متنفر از خود سریال های تلویزیونی خانوادگی (که اکنون بیکار و معتاد به مشروبات الکلی است) در تلاش برای بازگشت به دوران خوش گذشته، را بر عهده دارد.

زمانی ستاره ای بود که نزد مردم محبوب بوده و الگوی بسیاری دیگر بوده است، اما او با شیاطین درونی اش درگیر بوده و آسیب های ناشی از آزار و اذیتی که به عنوان یک کودک بازیگر تحمل می کرده را نشان می دهد، چیزی که او را به بیکاری، فراموش شدگی و شکست کامل رسانده است.

این سریل از بدهی و رابطه جنسی گرفته تا مشروبات الکلی و قرص های مخر، تمام بخش های مخرب زندگی بوجک را با صداقتی بی حد و حصر بررسی می کند. چون زندگی بسیاری از ستارگان و سلبریتی ها همین است، مگر نه؟ بیرحمانه و صادقانه.

اگر چه این روایت برای رسانه انیمیشن بسیار نادر است، اما سازندگان و بازیگران  بوجک هورسمن  کار فوق العاده ای با آن انجام داده اند.

بهترین سریال های خارجی در مورد اعتیاد

۱- Euphoria (2019 – تاکنون)

در سریال  سرخوشی ، زندیا حقیقتاً در نقش رو می درخشد، نوجوان ۱۷ ساله ای که سوء مصرف مواد را با یک آسیب نه چندان مخفی که همیشه با خود حمل می کند، مرتبط می کند.

بعد از اینکه پدرش را از دست می دهد، غم و اندوه آنقدر برایش سنگین می شود که نمی توند آن را تحمل کند، بنابراین رو به مواد مخدر روی آورده و اعتیاد او از کنترل خارج می شود. حتی بعد از رفتن به مرکز توانبخشی و بازگشت هوشیارانه به خانه نیز به نظر نمی رسد که او برنامه ای برای پاک ماندن داشته باشد.

سریال سرخوشی یک درام قوی از شبکه اچ بی اُ درباره گروهی از دانش آموزان دبیرستانی است که قرار است ساکت باشند اما با صدای بلند در جستجوی جامعه ای باشند که به جای دور کردنشان از خود، آن ها را درک کند.

این سریال علاوه بر اعتیاد، لغزش، بازگشت به اعتیاد و بهبودی، به مسائل رایج دیگری نیز می پردازد که در قالب شخصیت های پرجزییات و پیچیده آن مانند جولز، کیسی، فزکو، نیت و مدی روایت می شوند.

ایده کلی سریال سرخوشی این است که بگوید “شما تنها نیستید” اما رویکردی که از آن استفاده می کند و تاثیری که می گذارد، چیزی است که این سریال را فوق العاده جذاب، تاثیرگذار و آموزنده ساخته است.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید