آنالیز گیشه سینماها در سال ۱۴۰۲

«فسیل» بود، «هتل» و... آره و اینا!

 «فسیل» بود، «هتل» و... آره و اینا!

وقتی اقتصاد سینما به‌پشتوانه رونق دوباره سالن‌ها شکوفا می‌شود، قطعا روی چرخه تولید هم اثر می‌گذارد و از همین امروز قابل پیش‌بینی است که سینمای ایران در سال آینده، شاهد رقابت نزدیک فیلم‌های مدعی صدرنشینی در گیشه خواهد بود.

کد خبر : ۱۸۰۰۹۲
بازدید : ۶۶۹۴

خب، تمام شد. سال‌1402 هم با تمام فرازوفرودهایش به روزهای پایانی رسیده و حالا دیگر هر آنچه مربوط به این سال می‌شود را باید با افعال ماضی به یاد بیاوریم و مرور کنیم.

این همان بازه‌ای است که یک‌سال پیش، همین مواقع، داشتیم با فهرستی از اما و اگرها درباره‌اش صحبت می‌کردیم. سالی که نمی‌دانستیم قرار است چگونه سپری شود و حتی از نکویی بهارش هم خبر نداشتیم!

اما لااقل برای سینما، بهارش چنان غیرمنتظره رقم خورد که همه معادلات و پیش‌بینی‌ها درباره وضعیت تولید و اکران را بهم زد. چه بخواهیم و چه نخواهیم، سینمای ایران در پایان سال‌1402 احوالی به‌مراتب بهتر از روزهای پایانی سال‌1401 دارد.

وقتی اقتصاد سینما به‌پشتوانه رونق دوباره سالن‌ها شکوفا می‌شود، قطعا روی چرخه تولید هم اثر می‌گذارد و از همین امروز قابل پیش‌بینی است که سینمای ایران در سال آینده، شاهد رقابت نزدیک فیلم‌های مدعی صدرنشینی در گیشه خواهد بود.

همه این‌ها می‌تواند نشانه یک «حال خوب» باشد، اما چرا نمی‌توانیم بی‌خیال نگرانی‌هایمان شویم؟ برای اینکه توفیق اقتصادی به‌دست آمده، تبدیل به یک‌سور عمومی برای سینمای ایران نشده و فعلا تنها کمدی‌سازان از آن متنفع هستند.

چیدمان فیلم‌ها در چرخه اکران همین سال رویایی، نفس برخی از فیلم‌ها را گرفت و در همین پرونده هم به فیلم‌هایی اشاره کرده‌ایم که در سایه سنگین رقابت کمدی‌ها، به حق خود در گیشه نرسیدند. این واقعیتی است که اگر در سال پیش رو هم به آن بی‌توجهی شود، شاید دیگر سینمای ایران در انتهای‌1403 وضعیتی بهتر از امروز نداشته باشد!

پرفروش‌ترین فیلم‌های اکران‌1402

دوم؛ هتل

چقدر فروخت؛ 273‌میلیارد تومان

چند مخاطب داشت؛ 6میلیون نفر

آنالیز کوتاه؛ همه شواهد نشان می‌دهد هنوز کارش در گیشه به‌پایان نرسیده است. مسعود اطیابی به تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرده که انتظار دارد به اندازه رقیبش فرصت اکران داشته باشد و به‌صورت تلویحی به اکران یک‌ساله «فسیل» اشاره کرده است. «هتل» هرچند نتوانست رقیب قدرش را پشت‌سر بگذارد اما یکی از موفق‌ترین فیلم‌ها در جذب مخاطب به سالن‌های سینما در سال‌1402 بود.

این فیلم هم مانند «فسیل» توانست رکوردشکنی کند و تبدیل به سومین فیلم پرمخاطب تاریخ سینمای ایران شود. پژمان جمشیدی و محسن کیایی در نقش‌های اصلی این فیلم خوش درخشیدند و اطیابی هم دیگر به‌خوبی رگ خواب مخاطبان سینمای ایران را به‌دست آورده است.

اول؛ فسیل

چقدر فروخت؛ 325میلیارد تومان

چند مخاطب داشت؛ 5/7میلیون نفر

آنالیز کوتاه؛ از هر زاویه‌ای نگاه کنیم، «فسیل» یک پدیده منحصربه‌فرد در تاریخ سینمای ایران است. فیلمی که تنها چندگام با شکستن رکورد «عقاب‌ها» در جذب مخاطب فاصله داشت و تهیه‌کننده‌اش هم به درستی مدعی شده که اگر نسخه غیرقانونی فیلم قاچاق نمی‌شد، حتما این رکورد تا به امروز شکسته شده بود.

«فسیل» به کارگردانی کریم امینی در بازه‌ای اکران شد، که ورود هر فیلمی به چرخه اکران، یک ریسک تمام عیار بود. نوروز‌1402 به دلیل تقارن با ماه رمضان و فاصله سالن‌های سینما با شرایط ایده‌آل میزبانی از مخاطبان، رغبتی را برای هیچ صاحب اثری برنمی‌انگیخت اما ابراهیم عامریان به‌عنوان یکی از هوشمندترین تهیه‌کنندگان سینما در سال‌های اخیر، به‌درستی فیلم گم‌نام خود را روانه پرده سینماها کرد. «فسیل» در همان هفته‌های ابتدایی با سیل استقبال مواجه شد و مورد عجیب اینکه این سیل با گذشت یک سال، هنوز هم متوقف نشده است!

سوم؛ هاوایی

چقدر فروخت؛ 80‌میلیارد تومان

چند مخاطب داشت؛ 5/1میلیون نفر

آنالیز کوتاه؛ «هاوایی» هر چند با تأخیر فرصت اکران عمومی به دست آورد اما خیلی خوش‌اقبال بود که در توانست همزمان با اوج‌گیری استقبال از فیلم‌های کمدی، سهمی از چرخه اکران به‌دست بیاورد. این فیلم بهمن گودرزی با بازی امیر جعفری و امین حیایی، در شرایطی روی پرده رفت، که مخاطبان گویی برای استقبال از هر فیلمی با شناسنامه کمدی، آمادگی کامل داشتند.

جالب اینکه «هاوایی»‌ از دوپینگ مدیریتی هم بی‌نصیب نماند! در میانه اکران ناگهان سازمان سینمایی در اقدامی عجیب اطلاعیه داد که «هاوایی» ممیزی دوباره شده و هرچند برخی احساس کردند این به معنای توقیف فیلم است، اما تنها تأثیرش شتاب دادن به فروش فیلم در گیشه بود!

کم‌فروش‌ترین فیلم‌های اکران‌1402

دوم؛ بچه‌های طوفان

چقدر فروخت؛ 31‌میلیون تومان

چند مخاطب داشت؛ 790‌نفر

اگر جایی با این گزاره مواجه شدید که صرف حضور در ترکیب اکران نوروزی می‌تواند یک فیلم را از قرار گرفتن در قعر گیشه‌ نجات دهد، بهترین مثال نقض برای رد کردن آن، همین فیلم «بچه‌های طوفان» است. وقتی ترکیب فیلم‌های نوروز‌1402 نهایی شد، یکی از فیلم‌هایی که قرار بود سینمای کودک و نوجوان را در این ترکیب نمایندگی کند، همین فیلم «بچه‌‌های طوفان» به کارگردانی صادق صادق‌دقیقی بود.

فیلمی که به طرز عجیبی در همان ایام نوروز ناگهان خبر رسید که در کنداکتور پخش یکی از شبکه‌های تلویزیون قرار گرفته است! هرچند با پیگیری رسانه‌ها پخش تلویزیونی فیلم لغو شد، اما وضعیت فاجعه فیلم در گیشه هیچ تغییری نکرد!

اول؛ میان صخره‌ها

چقدر فروخت؛ 27میلیون تومان

چند مخاطب داشت؛ 595نفر

این از آن فیلم‌هایی است که هرچند حالا عنوان «کم‌فروش‌ترین فیلم سال1402» را بر پیشانی خود دارد، اما باید اذعان کرد که خالقانش در تولید آن هیچ کم‌فروشی‌ای نکرده‌اند. «میان صخره‌ها» اولین تجربه کارگردانی مختار عبداللهی محسوب می‌شود که به‌طور کامل، با تمرکز بر ظرفیت‌های بومی به تولید رسیده است.

فیلمی کودکانه که هیچ ستاره‌ای در آن حضور ندارد و اصلی‌ترین عاملی که منجر به وضعیت نامطلوبش در فرآیند اکران شد، نداشتن پشتوانه قوی در چرخه اکران و مشخص‌تر فقدان تبلیغات بود. رونمایی «میان صخره‌ها» پیش‌تر در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان با استقبال همراه شده بود و از نگاه داوران این رویداد دو پروانه زرین بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر هم به آن رسیده بود اما همه این ظرفیت‌ها نتوانست تبدیل به پشتوانه‌ای تبلیغاتی برای توفیق فیلم در گیشه شود. شاید اکران فیلم در گروه هنروتجربه، اتفاقات بهترین را برای آن رقم می‌زد.

سوم؛ ارثیه فامیلی

چقدر فروخت؛ 67میلیون تومان

چند مخاطب داشت؛ 2هزار نفر

«اینکه فیلم در حال حاضر در هر روز کمتر از ۵‌مخاطب دارد، یعنی فیلم چیزی نداشته که مخاطب آن را انتخاب کند.» تعجب نکنید این تحلیل یک رسانه درباره وضعیت عجیب «ارثیه فامیلی» در گیشه نیست، بلکه اظهارات صریح تهیه‌کننده این فیلم است که در یک گفت‌وگو رسانه‌ای تأکید کرد هیچ دفاعی از این فیلم ندارد!

مهدی احمدی که این فیلم را به کارگردانی حامد رضی تهیه کرده است، درباره دلیل اکران آن هم صادقانه گفته است: «در هر صورت ما ضرر کرده بودیم اما باید تکلیف پروژه مشخص می‌شد.» یعنی «ارثیه فامیلی»‌ با پیش‌فرض شکست مطلق اکران شد و احتمالا آن 2 هزار مخاطب هم اتفاقی به تماشای آن نشسته‌اند!

پرفروش‌ترین غیرکمدی‌های اکران‌1402

دوم؛ کت چرمی

چقدر فروخت؛ 5/14میلیارد

چند مخاطب داشت؛ 312هزار نفر

اصلی‌ترین امتیازهای فیلم «کت چرمی» که پشتوانه توفیق آن در گیشه هم شد، یکی سوژه ملتهب و دیگری ترکیب بازیگران بود. این فیلم سینمایی را کامران حجازی تهیه کرده بود که یک سال پیش‌تر فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را به جشنواره فجر رسانده بود.

کارگردانی «کت چرمی» را اما حسین میرزامحمدی به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی خود مقابل دوربین برد و این شانس را پیدا کرد که جواد عزتی، نقش اصلی آن را ایفا کند. داستان فیلم درباره شبکه مخوفی است که در پوشش سرپرستی از دختران بی‌سرپرست، اقدام به سوءاستفاده از آن‌ها می‌کند. فیلم البته در روایت این داستان چندان صریح نیست اما توانست فروش موفقی داشته باشد.

اول؛ سه کام حبس

چقدر فروخت؛ 20میلیارد تومان

چند مخاطب داشت؛ 420هزار نفر

اگر فیلم «جنگ جهانی سوم» و فروش نه‌چندان موفقش نبود، احتمالا باید بخش عمده‌ای از فروش «سه کام حبس» را هم مرتبط با حضور محسن تنابنده در نقش اصلی آن می‌دانستیم. بازیگری که هرچند در تلویزیون چهره‌ای تأثیرگذار و موفق است، اما هنوز در سینما تبدیل به چهره‌‌ای تعیین‌کننده در گیشه نشده است.

پریناز ایزدیار هم وضعیتی مشابه دارد و هرچند در تلویزیون و مهمتر از آن در شبکه نمایش خانگی، حضور درخشانی در سالهای اخیر داشته اما بازهم نمی‌توان او را چهره‌ای تعیین‌کننده در گیشه سینما به حساب آورد. با این وجود اما «سه‌کام حبس» یکی از پدیده‌های عجیب اکران امسال بود که فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شد.

فیلمی به‌شدت تلخ و حتی سیاه که با استقبال غیرمنتظره مخاطبان مواجه شد و توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی امسال را از‌ آن خود کند. این فیلم موفق‌ترین فیلم سامان سالور در گیشه هم محسوب می‌شود.

سوم؛ غریب

چقدر فروخت؛ 10میلیارد تومان

چند مخاطب داشت؛ 242هزار نفر

فیلم‌های استراتژیک در سال‌های اخیر معمولا سهم مشخصی از ترکیب فیلم‌های نوروزی داشته‌‌اند. ظرفیتی که امسال به «آسمان غرب» رسیده و در سال‌های قبل‌تر هم آثاری همچون «موقعیت مهدی» و «روز صفر» از آن خود کردند، در نوروز‌1402 به «غریب» رسید.

تازه‌ترین ساخته محمدحسین لطیفی با بازی درخشان بابک حمیدیان در نقش شهید محمد بروجردی که در جشنواره فجر رونمایی شده بود و باتوجه به شکار جوایز اصلی، قابل‌پیش‌بینی بود که فرصت اکران نوروزی را هم به‌دست بیاورد. این فیلم محصول سازمان اوج بود و با پشتوانه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی همین سازمان توانست عملکرد موفقی هم در گیشه داشته باشد. سازمان اوج امسال «پرویزخان» را در اکران نوروز دارد.

پرفروش‌ترین کودکانه‌های اکران‌1402

دوم؛ نارگیل2

چقدر فروخت؛ 28‌میلیارد تومان

چند مخاطب داشت؛ 724هزار نفر

برندی بود که هرچند ابتدا نسخه سینمایی‌اش به تولید رسید، اما نسخه سریالی‌اش زودتر عرضه شد. توفیق «نارگیل» در شبکه نمایش خانگی، باعث شد که ابراهیم عامریان در مقام تهیه‌کننده، نسخه سینمایی آن را با عنوان «نارگیل2» روانه پرده سینماها کند. این تجربه عروسکی، یکی موفق‌ترین تولیدات سینمای کودک در سال‌های اخیر محسوب می‌شود و به همین دلیل هم عملکرد موفقی را در گیشه داشت.

فیلمنامه «نارگیل» را حمزه صالحی نوشته است که امسال «فسیل»‌ را هم روی پرده داشت و حالا «نوروز» را در ترکیب فیلم‌های نوروز‌1403 دارد. بخشی از توفیق «نارگیل» را می‌توان به ترکیب صداپیشگانش نسبت داد؛ محمدرضا علیمردانی، هومن حاجی عبدالهی و مجید آقا کریمی.

اول؛ بچه زرنگ

چقدر فروخت؛ 63میلیارد تومان

چند مخاطب داشت؛ 2میلیون نفر

قطعا یکی از پدیده‌های اکران‌1402 همین انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» بوده است. انیمیشنی که گروه هنرپویا به پشتوانه دو تجربه موفق خود یعنی «شاهزاده روم» و «فیلشاه» آن را به مرحله تولید رساند و توانست در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن را شکار کند، اما کمتر کسی انتظار داشت که این اثر بتواند مدعیان گیشه امسال سینمای ایران را به چالش فرابخواند!

شاهد از منظر مجموع فروش این انیمیشن در رتبه ششم جدول سالانه قرار گرفته باشد اما بد نیست بدانید از منظر تعداد مخاطب، «بچه زرنگ» سومین فیلم پرمخاطب امسال بعد از «فسیل» و «هتل» بوده است و احتمالا درصد بالای استقبال از آن در شهرستان‌ها با قیمت بلیت کمتر از تهران، باعث شده که در مجموع فروش، رتبه پایین‌تری را به دست بیاورد. «بچه زرنگ» آنقدر در گیشه موفق بود که زمزمه ساخت قسمت دوم آن هم به گوش می‌رسد.

سوم؛ مسافری از گانورا

چقدر فروخت؛ 5/13میلیارد تومان

چند مخاطب داشت؛ 400هزار نفر

یکی از اتفاقات مهم در چرخه اکران انیمیشن‌های سینمایی، تأثیر مثبت توفیق یکی، بر دیگران است. به تعبیری دیگر، تجربه چند سال اخیر اثبات می‌کند که موج استقبال از یک انیمیشن سینمایی، ضریب توفیق انیمیشن‌های دیگری که پس از آن روی پرده می‌روند را افزایش می‌دهد. «مسافری از گانورا» بهترین استفاده را از این قاعده کرد و در روزهایی که «بچه زرنگ» در حال جابه‌جایی رکوردها در چرخه اکران فیلم‌های کودک و نوجوان بود، راهی پرده شد و توانست عملکرد موفقی را هم در گیشه داشته باشد. «مسافری از گانورا» فیلمی تخیلی با حضور موجودات فضایی است که از این منظر به‌صورت ویژه‌تر مورد توجه مخاطبان هدف خود قرار گرفت.

سه بازیگر مرد پرفروش اکران‌1402

دوم؛ بهرام افشاری

چه فیلمی داشت؟ فسیل

چقدر فروخت؟ 325میلیارد تومان

این شانس را داشت که اولین ساخته‌اش در مقام کارگردان، تبدیل به برگ‌برنده‌ای در گیشه نوروز شود اما به دلایلی «هفتاد سی» نه در جشنواره فجر پذیرفته شد و نه در ترکیب نوروزی قرار گرفت!

بهرام افشاری، مسیر صعود در معادلات اقتصادی سینمای ایران را به‌صورت جهشی طی کرد و حالا تبدیل به یکی از چهره‌های تعیین‌کننده شده است. مسیری که از «رحمان 1400» و «سگ‌بند» آغاز شد و حالا با «فسیل»‌ به قله رسیده است. افشاری برای سال آینده دو فیلم شاخص را آماده اکران دارد. یکی همین «هفتاد سی» که خودش کارگردانی کرده و دیگری «مرد عینکی» که دومین همکاری او با کارگردان «فسیل» یعنی کریم امینی خواهد بود.

اول؛ پژمان جمشیدی

چه فیلمی داشت؟ هتل، شهرهرت، ویلای ساحلی، بی‌مادر

چقدر فروخت؟ 420میلیارد تومان

به معنای واقعی «پولساز» است. چهره‌ای که حضورش در یک فیلم، می‌تواند کف فروش آن در گیشه را تضمین کند. پژمان جمشیدی، که در سال‌های اخیر فیلم‌های تلخی مانند «علفزار» و «بی‌مادر» را هم به توفیق در گیشه رسانده، طبیعتا در فیلم‌های کمدی، تأثیرگذاری دوچندان دارد.

او با چهار فیلم در اکران امسال حضور داشت که با فروش بالغ‌بر 420‌میلیارد تومانی آن‌ها، می‌توان گفت سهم ویژه‌ای در تحقق رویای «گیشه هزار میلیارد تومانی» داشته است. از این ترکیب، دو فیلم او همچنان قرار است روی پرده باقی بمانند و احتمالا در ایام نوروز، شاهد موج تازه‌ای از استقبال مخاطبان از «هتل» و «ویلای ساحلی» باشیم.

همزمان دو فیلم تازه هم با حضور جمشیدی روی پرده می‌رود تا او پرفیلم‌ترین بازیگر در اکران نوروز‌1403 باشد. او حضوری افتخاری و کوتاه در‌ «تمساح خونی» دارد اما بازیگر نقش اصلی در «بی‌بدن» است.

سوم؛ امین حیایی

چه فیلمی داشت؟ هاوایی

چقدر فروخت؟ 80‌میلیارد تومان

پنج‌‌سالی می‌شد که از معادلات گیشه فاصله گرفته بود و آخرین فیلمش که حضوری نسبتا موفق در اکران، در این بازه زمانی داشت، «چشم و گوش بسته» بود. از این منظر‌ «هاوایی» را می‌توان یک بازگشت پرقدرت برای امین حیایی به سینمای گیشه قلمداد کرد. او البته در همین سال‌های اخیر حضوری درخشان در فیلم‌هایی مانند «قاتل و وحشی» یا «برف آخر» داشته که برای دومی سیمرغ هم گرفت، اما هیچ‌کدام هنوز به اکران عمومی نرسیده است.

اولی در محاق توقیف است و دومین در انتظار تصمیم سازندگانش برای عرضه! حیایی برای گیشه سال آینده، کمدی «کوکتل مولوتف» را آماده اکران دارد که از شانس‌های فروش محسوب می‌شود.

سه بازیگر زن پرفروش اکران 1402

دوم؛ ریما رامین‌فر

چه فیلمی داشت؟ هتل، ویلای ساحلی

چقدر فروخت؟ 330میلیارد تومان

ریما رامین‌فر از آن بازیگرانی است که اگر در جای درست قرار بگیرد، بهترین کیفیت را در نقش‌آفرینی ارائه می‌کند. این ویژگی حتی در فیلم تلخ «ملاقات خصوصی» هم عیان بود و حالا در دو فیلم «ویلای ساحلی» و «هتل» هم باردیگر اثبات شد.

رامین‌فر در هر دو فیلم حضوری حاشیه‌ای دارد و ایفاگر نقش اصلی نیست، اما چیزی از هنر بازیگری‌اش کم نگذاشته است. به‌خصوص «هتل»‌ که رامین‌فر به‌خوبی در آن ایفاگر نقش عمه خانم است. کاراکتری که در اغلب سکانس‌هایی که در روایت حضور دارد، نقش پررنگی در خلق موقعیت‌های کمدی دارد. «ویلای ساحلی» هم هرچند کمدی نیست، اما بازی رامین‌فر در آن به‌قاعده است.

اول؛ الناز حبیبی

چه فیلمی داشت؟ فسیل

چقدر فروخت؟ 325میلیارد تومان

همین امسال ایفای نقشی را در سریال خانگی «حیثیت» برعهده داشت که با شمایلی متفاوت از آنچه در سریال‌های تلویزیونی از او دیده بودیم، مواجه شدیم. الناز حبیبی، به‌طرز مشهودی تصمیم به حضور جدی‌تر و حساب‌شده‌تر در عرصه بازیگری گرفته و در همین مسیر هم درخشش «فسیل» در گیشه بهترین پشتوانه برایش بود. فیلم «فسیل» البته مانند بسیاری از فیلم‌های کمدی و پرفروش این سال‌های سینمای ایران، روایتش را بر محور قهرمانان مرد طراحی کرده اما فرنگیس کاراکتری است که شخصیت اصلی فیلم با بازی بهرام افشاری به او دل‌ بسته است و از این منظر حضور الناز حبیبی در فیلم تأثیرگذار است. به‌خصوص که بخشی از سکانس‌های جذاب فیلم مربوط به دیالوگ‌های دونفره این زوج است. الناز حبیبی حالا اکران سال جدید را هم با یک اتفاق مبارک شروع کرده؛ او بازیگر زن اصلی «تمساح خونی» است که شروعی طوفانی داشته است.

سوم؛ شبنم مقدمی

چه فیلمی داشت؟ شهر هرت

چقدر فروخت؟ 77میلیارد تومان

از معدود بازیگران زن در فیلم‌های کمدی امسال محسوب می‌شود که حضوری تعیین‌کننده در روایت دارد و جزو کاراکترهای اصلی فیلم است. شبنم مقدمی در کنار پژمان جمشیدی و بابک کریمی، سه شخصیت اصلی فیلم «شهر هرت» به کارگردانی کریم امینی است که عملکرد بسیار خوبی هم در گیشه داشت.

فیلمی که حالا در جایگاه چهارمین فیلم پرفروش سال هم قرار گرفته است. شبنم مقدمی که پیش‌تر در کمدی‌هایی مانند «خجالت نکش» هم خوش درخشیده بود، برای نوروز امسال هم فیلم فانتزی «نوروز» را آماده اکران دارد. فیلمی که علی نصیریان در آن عمو نوروز است و شبنم مقدمی، ننه سرما و از شانس‌های جذب مخاطبان کودک به سینما محسوب می‌شود.

سه چهره ناکام اکران 1402

دوم؛ کمال تبریزی

چه فیلمی داشت؟ دست‌انداز

چقدر فروخت؟ 870‌میلیون تومان

کسی فکرش را هم نمی‌کرد که زمانی فیلمی از کارگردان «لیلی با من است» و «مارمولک» در سکوت خبری روانه پرده سینماها شود و با گیشه خالی از پرده پایین بیاید‌! کمال تبریزی همین روزها سریال «سرزمین مادری»‌ را به‌عنوان یک شاهکار در حال پخش از تلویزیون دارد و تردیدی در توانمندی‌اش در کارگردانی نیست اما مانند برخی از فیلمسازان هم‌نسل خود، سال‌هاست از وضعیت ایده‌آل خود در سینما فاصله گرفته است. «دست‌انداز» هم در همین فرآیند تبدیل به ناکامی تازه این کارگردان شد. فیلمی که بازیگرانی همچون رضا کیانیان و رویا نونهالی در آن ایفای نقش داشتند و در شرایط عادی انتظار می‌رفت عملکرد قابل قبول‌تری در گیشه داشته باشد.

اول؛ پژمان بازغی

چه فیلمی داشت؟ 5‌فیلم مختلف!

چقدر فروخت؟ 5/13میلیارد تومان

شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که مجموع فروش 5/13میلیارد تومانی در گیشه سالانه، چندان هم برای یک بازیگر بد نیست که بخواهیم صحبت از ناکامی‌اش کنیم، اما احتمالا اگر بدانید حدود 5/12میلیارد از این فروش مربوط به یک فیلم است و چهار فیلم دیگر در مجموع یک میلیارد تومان فروش داشته‌‌اند، نظرتان تغییر می‌کند!

پژمان بازغی، امسال رکورد عجیبی را به نام خود ثبت کرد که پیش‌تر در پرونده‌‌ای مفصل به آن پرداختیم. غیر از «جوجه‌تیغی» به کارگردانی مستانه مهاجر که به دلیل سوژه طنزش، عملکرد نسبتا موفق‌تری داشت، چهار فیلم «پرونده باز است»، «توچال»، «خورشید آن ماه» و «بچه‌های طوفان» با نقش‌آفرینی بازغی، جزو نفروش‌ترین فیلم‌های امسال بودند. جالب‌تر اینکه وقتی به گیشه سال‌های قبل هم مراجعه می‌کنیم، شاهد نمونه‌هایی از این آثار هستیم و گویی پژمان بازغی در زمینه بازی در فیلم‌های نفروش، متخصص شده است!

سوم؛ الناز شاکردوست

چه فیلمی داشت؟ آخرین تولد

چقدر فروخت؟ 4میلیارد تومان

قابل پیش‌بینی است که الناز شاکردوست در سال‌1403 باردیگر به اوج بازخواهد گشت و تجربه امسالش را جبران می‌کند!‌ شاکردوست از بازیگرانی است که در سال‌های اخیر با فیلم‌هایی همچون «تی‌تی» و «ابلق» به چهره‌ای تضمین‌کننده گیشه برای فیلم‌های تلخ و غیرکمدی تبدیل شده بود.

به همین دلیل هم وقتی فیلمی با نقش‌آفرینی او در ترکیب اکران امسال قرار گرفت، انتظارمان از آن بالا بود. فیلم «آخرین تولد» اما تبدیل به یک ناکامی تمام عیار برای این بازیگر شد. بازیگری که حالا «بی‌بدن» را در ترکیب اکران نوروزی دارد و قطعا از همین امروز یکی از شانس‌های اصلی برای تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سال آینده محسوب می‌شود.

سه چهره ویژه اکران 1402

دوم؛ رضا عطاران

چه فیلمی داشت؟ روشن، ویلای ساحلی

چقدر فروخت؟ 65میلیارد تومان

این انتخاب هیچ ارتباطی با فروش و گیشه ندارد!‌ رضا عطاران از منظر تأثیرگذاری بر فروش فیلم‌ها، در سال‌های گذشته، قطعا عملکرد درخشان‌تری داشته است اما هر دو فیلمی که امسال از این بازیگر روی پرده رفت، تجربه‌ای متفاوت در کارنامه‌اش محسوب می‌شد و از این منظر این بازیگر را یکی از چهره‌های ویژه در فرآیند اکران امسال به‌حساب آوردیم. «ویلای ساحلی» هیچ ارتباطی با جهان کمدی فیلم‌های عطاران نداشت اما اولین تجربه همکاری او با کیانوش عیاری بود و قطعا برای خودش از این منظر اهمیت داشت. «روشن» هم فیلمی تلخ است اما قطعا یکی از مهمترین برگ‌برنده‌هایش بازی عطاران است که به حق برای آن سیمرغ هم گرفت.

اول؛ لیلا حاتمی

چه فیلمی داشت؟ تصور

چقدر فروخت؟ 7/1میلیارد تومان

در میانه‌های سال بود که برای مرور فصلی چرخه اکران سینماها پرونده‌ای تدارک دیدیم و تأکید کردیم که «تصور» را یکی از اتفاقات غیرمنتظره و ویژه در اکران سال‌1402 می‌دانیم. حالا که نیمه دوم سال هم سپری شده و دیگر فیلم تازه‌‌ای به ترکیب فیلم‌های اکران‌1402 افزوده نخواهد شد، همچنان می‌توان با قطعیت این گزاره را تکرار کرد. «تصور» هرچند گیشه موفقی نداشت اما حتما به یکی از عاشقانه‌های ماندگار در سینمای ایران تبدیل خواهد شد. علی بهراد در اولین تجربه کارگردانی خود خوش درخشید اما آنچه لذت تماشای «تصور» را مضاعف کرد، قدرت‌نمایی تمام عیار لیلا حاتمی در آن است. بازیگری که با عبور از مرز 50 سالگی، همچنان می‌تواند در مقام یک معشوق، ظاهر شود و تمام اتمسفر یک فیلم را تحت‌تأثیر حضور خود قرار دهد. اگر هنوز در این گزاره تردید دارید، حتما هنوز «تصور» را ندیده‌‌اید؛ ببینید!

سوم؛ میرسعید مولویان

چه فیلمی داشت؟ جنگل پرتقال

چقدر فروخت؟ 3میلیارد تومان

فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» یکی از دوست‌داشتنی‌ترین فیلم‌های امسال سینمای ایران بود که به معنای واقعی کلمه در سایه سنگین ترک‌تازی کمدی‌ها در سالن‌های سینما و قدرت‌نمایی سینماداران، نادیده ماند و آن‌طور که باید قدر ندید. آرمان خوانساریان، از فیلم‌اولی‌های حاضر در جشنواره فجر دو سال پیش بود که در همان روزهای رونمایی فیلمش از سوی منتقدان و اصحاب رسانه موردتحسین قرار گرفت.

بخش عمده‌ای از دل‌نشینی این فیلم را اما باید مرهون نقش‌آفرینی میرسعید مولویان در نقش اصلی آن دانست که نامزدی سیمرغ را هم برایش به همراه داشت. بازیگری که شاید هنوز «چهره» نشده اما تا به امروز، نقش‌آفرینی‌های تحسین‌برانگیزی را در سینما به نام خود ثبت کرده است.

منبع: روزنامه هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید