بهترین سریال‌های ترکی که باید تماشا کنید

بهترین سریال‌های ترکی که باید تماشا کنید

سال‌هاست که سریال‌های ترکی طرفداران بی‌شماری در گوشه و کنار جهان پیدا کرده است. ترکیه پس از آمریکا و انگلیس، همواره به‌عنوان قطب فرهنگی و هنری، برترین صادرکننده‌ی سریال‌های تلویزیونی مطرح بوده است. در این مقاله تلاش شده تا لیستی جامع و کامل از بهترین سریال‌های ترکی که نزد تماشاگران به محبوبیت رسیده‌اند، به شما معرفی گردد.

کد خبر : ۲۱۰۴۲۴
بازدید : ۱۸

هرچند با توجه به نرخ بالای تولید سریال در کشور ترکیه، که طبق آمار رسمی به حدود ۶۰ سریال در سال می‌رسد، بعید نیست که جای برخی از سریال‌های ترکی در این فهرست خالی مانده باشد، اما با این وجود کوشش شده تا با بررسی منابع معتبر مختلف، لیستی بلندبالا از سریال‌هایی متنوع و مشهور گرآوری شود. مجموعه‌ای از بهترین سریال‌ها محصول ترکیه که می‌توانید در کنار خانواده و عزیزان‌تان از تماشای آنها لذت ببرید و اوقاتی سرگرم‌کننده و دلپذیر را پشت سر بگذارید.

بهترین سریال‌های ترکی عاشقانه

۱- عشق پول سیاه (Black Money Love)

11

  • سال پخش: ۲۰۱۴
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: احمد کاتیکسیز
  • بازیگران: انگین اکیورک، طوبا بویوک‌اوستون، ارکان جان، نباهت چهره
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۵ از ۱۰

یکی از بهترین سریال‌های ترکی، سریال «عشق پول سیاه» در ژانر اکشن و جنایی است که به کارگردانی آحمت کاتیکسیز و در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است. داستان درباره‌ی شخصیت عمر، کمیسری است که در مبارزه‌ی دائمی و خستگی‌ناپذیر با جنایتکاران و خلافکاران به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌ است. او برای نامزدی با دختر مورد علاقه‌اش سیبل به استانبول می‌آید.

از سوی دیگر زن جوانی به نام الیف که ساکن رم در ایتالیا است، در روز تولدش به استانبول بازمی‌گردد تا در کنار خانواده‌اش باشد. اما سرنوشت عمر و الیف به شکلی تلخ و ناگوار تغییر می‌کند؛ زیرا دوست دختر عمر و پدر الیف در خودرویی مرده پیدا می‌شوند، در حالی که از ناحیه‌ی سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند. الیف و عمر اکنون سخت‌ترین لحظات زندگی خود با سؤالات وحشتناک و بی‌جوابی تنها مانده‌اند.

عمر مصمم است تا تهمت‌های ناروا در مورد دوست دخترش را از میان ببرد و از طرفی الیف هم ناچار است تا با این واقعیت روبرو گردد که پدرش بر خلاف چیزی که به آن تظاهر می‌کرد، زندگی تاریک و شرم‌آوری داشته است. تقایل موقعیت این دو نفر آیا در نهایت منجر به احساساتی عمیق می‌شود؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، باید «عشق پول سیاه» را تماشا کنید.

۲- عشق تجملاتی (Love Trap)

12

  • سال پخش: ۲۰۱۹
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: سردار گوزلکلی
  • بازیگران: چاعلار ارطغرل، بورجو اوزبرک، آلتان ارککلی، بنیان دونمز
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۶ از ۱۰

مجموعه‌ی تلویزیونی ترکیه‌ای «عشق تجملاتی» یکی از پربیننده‌ترین سریال‎‌های ترکی و در ژانر کمدی رومانتیک است. پخش «عشق تجملاتی» در سال ۲۰۱۹ از «کانال دی» ترکیه آغاز شد و در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید. این سریال ۱۲۰ قسمتی، توسط گروه هوپ به فارسی دوبله شد و در دسترس مخاطبان ایرانی قرار گرفت.

سریال ترکی «عشق تجملاتی» یکی از پرتکرارترین و البته موفق‌ترین الگوهای داستانی را به کار برده که در سریال‌ها و فیلم‌های عاشقانه، بارها مورد استفاده خاالقان آثار تلویزیونی و سینمایی قرار گرفته است. اثر یاد شده به داستان کنار هم قرار گرفتن انسان‌هایی با طبقات اجتماعی متفاوت و مسئله تقابل ثروت و عشق می‌پردازد و ماجراهای زن جوانی به نام عایشه را روایت می‌کند که از سر اجبار با مردی به نام کرم ازدواج می‌کند. کرم پسر رییس شرکت عایشه است. کرم به دلیل زندگی بی‌قیدوبند، روابط عاطفی متعدد و سبک زیست متفاوتش، انتخاب مناسبی برای تشکیل خانواده و ازدواج با عایشه به نظر نمی‌رسد. اما در نهایت همین تناقض‌ها، موجب خلق موقعیتی دراماتیک و لحظاتی کمیک و خنده‌دار می‌شود.

«عشق تجملاتی» علاوه بر استقبال بینندگان، از سوی منتقدان کشور ترکیه نیز مورد توجه واقع شد و در چهل و ششمین دوره جوایز پروانه‌ی طلایی جایزه‌ی بهترین سریال کمدی رمانتیک را از آن خود کرد. همچنین چاعلار ارطغرل و بورجو اوزبرک، زوج محبوب سریال نیز، به دلیل بازی‌های خوب خود، جوایز بهترین بازیگری را کسب کردند.

۳- اتاق بغلی (Yandaki Oda)

13

  • سال پخش: ۲۰۲۴
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: چاغری ویلا لوستووالی
  • بازیگران: جانر جیندوروک، شوال سام، اوکتای چوبوک، ملک بایکال
  • امتیاز IMDb به سریال: ۴.۹ از ۱۰

سریال «اتاق بغلی» بر پایه‌ی داستانی به قلم نویسنده‌ی برجسته ترک، گلسرن بودایجی اوغلو ساخته شده است و چالش‌های یک ازدواج غیرمنتظره را به تصویر می‌کشد. داستان از این قرار است که یک مجری مشهور تلویزیونی که دوران افول حرفه‌ی خود را پشت‌سر می‌گذارد با یکی از مهمان‌های برنامه‌اش که تاجری ثروتمند و موفق است، ازدواج می‌کند.

هر دوی آنها تجربه‌ی ازدواجی ناموفق را پشت سر گذاشته‌اند و اکنون مشتاق و امیدوار هستند که زندگی خوبی را در کنار یکدیگر بسازند؛ اما اوضاع به آن آسانی که تصور می‌کنند پیش نمی‌رود و خیلی زود سر و کله‌ی مشکلات گوناگون و پیچیده‌ی رابطه‌ی زناشویی و زندگی در زیر یک سقف مشترک پیدا می‌شود.

سریال عاشقانه‌ی زیبای «اتاق بغلی» با گروه بازیگران ستاره و مطرح، داستان ملموس و باورپذیر و شیمی فوق‌العاده‌ی میان شخصیت‌هایش، یکی از بهترین سریال‌های ترکی سال‌های اخیر است، که باید بدون درنگ به سراغش بروید.

۴- گل‌های وحشی (Yaban Çiçekleri)

14

  • سال پخش: ۲۰۲۴
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: زینب گونای تان، آیدین بولوت
  • بازیگران: آکین آکینوزو، آصلیهان مالبورا، بشرا پکین، بیگه اونال
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶ از ۱۰

«گل‌های وحشی» بدون تردید یکی از بهترین سریال‌های ترکی است که هواداران پروپاقرص بسیاری در زمان پخش آن را دنبال کردند و از تماشایش لذت بردند. داستان درباره‌ی شخصیت‌های الا و کیلیچ است که علی‌رغم علاقه‌ی شدید و شورانگیز میان‌شان، هرگز فرصت ابراز احساسات به یکدیگر را پیدا نکرده‌اند.

مدت‌ها بعد، الا که به عنوان یک وکیل موفق در استانبول فعالیت می‌کند، پس از مرگ مشکوک پدرش، به زادگاه خود بازمی‌گردد، تا علت این واقعه‌ی ناگوار را کشف کند. از سوی دیگر کلیچ نیز برای بهبود وضعیت شهرشان، به آنجا بازگشته است. دست سرنوشت دوباره این دو دلداده را به‌طور اتفاقی سر راه یکدیگر قرار می‌دهد و این‌بار ماجراهایی تازه و دور از انتظار را برای‌شان رقم می‌زند.

در ادامه‌ و پس از تجدید دیدار الا و کلیچ، داستان از جایی برای هر دوی آنها پیچیده می‌گردد که اهداف متفاوت‌شان آنها را به رویارویی با یکدیگر وامی‌دارد؛ زیرا کیلیچ قصد دارد در زمین پدر الا هتلی احداث کند، در حالی‌که وکیل جوان تصمیم گرفته است که به تجارت پدرش در زمین او ادامه دهد. سؤال اینجاست: آیا عشق میان این دو نفر راهی برای تفاهم و درک متقابل باز می‌کند و منجر به حل بر اختلافات میان‌شان می‌شود و اوضاع به خوبی فیصله پیدا می‌کند؟ اصلا این‌طور به نظر نمی‌رسد! و البته که همین امر، سرآغاز سریالی جذاب با کشمکش‌هایی تماشایی است!

۵- عشق سیاه (Endless Love)

15

  • سال پخش: ۲۰۱۷ – ۲۰۱۵
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: هیلال سارال
  • بازیگران: بوراک اوزچیویت، نسلیهان آتاگول، کان اورگانجی‌اوغلو، ملیسا آصلی پاموک، هازال فیلیز کوچوک‌کوسه
  • امتیاز IMDb به سریال:  از ۱۰

سریال ترکی «عشق سیاه» که با نام «عشق بی‌پایان» نیز ترجمه شده و قابل جستجو است، به کارگردانی هیلال سارال و با هنرنمایی بازیگران بنامی مثل بوراک اوزچیویت، نسلیهان آتاگول، کان اورگانجی‌اوغلو و ملیسا آصلی پاموک، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، به بینندگان علاقه‌مند سریال‌های ترکی در گوشه و کنار جهان ارائه شد. پخش این مجموعه‌ی تلویزیونی در شبکه «استار تی‌وی» ترکیه صورت گرفت و همین شبکه نیز تولیدکننده‌ی اصلی آن بود.

سریال محبوب «عشق سیاه» که در شمار بهترین سریال‌های ترکی است، نخستین سریال محصول کشور ترکیه‌ به حساب می‌آید که در پلتفرم پرطرفدار یوتیوب، به بازدید بالای یک میلیون بیننده دست پیدا کرد و به بیش از ۳۰ زبان مختلف نیز ترجمه و دوبله شد.

«عشق سیاه» یکی از پرافتخارترین سریال‌های فهرست پیش روی شماست که جوایز بسیاری را از آن خود کرده است. این سریال زیبای ترکی، در چهل و پنجمین جشنواره‌‌ی بین‌المللی جایزه‌ی امی، جایزه‌ی بهترین سریال تلویزیونی را دریافت کرد و در کنفرانس بین‌المللی بهداشت و ایمنی شغلی جایزه‌ی مخصوص را با خود به خانه برد و در جشنواره‌ی بین‌المللی درام سئول نیز به عنوان بهترین درام تلویزیونی برگزیده شد.

۶- عشق سیاه و سفید (Black and White Love)

16

  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: یاسین اوسلو
  • بازیگران: ایبراهیم چلیک کول، بیرجه آکالای، محمد اوزونر، آرزو گامزه کیلینچ
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸ از ۱۰

رفته رفته به پایان فهرست بهترین سریال‌های عاشقانه‌ی ترکی نزدیک می‌شویم. در این بخش به سراغ سریال «عشق سیاه و سفید» می‌رویم که یکی از بهترین سریال‌های ترکی سال‌های اخیر است. «عشق سیاه و سفید» به کارگردانی یاسین اوسلو و با نقش‌آفرینی ستارگان خوش‌آوازه‌ای مثل ابراهیم چلیک کل، بیرجه آکالای، محمد اوزونر، آرزو گمزه کیلینچ، اجه دیزدر، دنیز چلیل اوغلو نخستین بار در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و در سال ۲۰۱۸ به کار خود خاتمه داد.

این درام عاشقانه قصه‌ی رابطه‌ی احساسی قوی و پرشور دو شخصیت اصلی را با موانع بی‌شمار و کشمکش‌های درونی و بیرونی بسیار به تصویر می‌کشد. نویسنده با افزودن چندین خرده داستان جنایی، بر هیجان و گیرایی قصه‌ی اصلی افزوده و اثری تعلیق‌آمیز و تماشایی را به مخاطبان عرضه کرده است.

قصه‌ها حول محور دو شخصیت کاملا متضاد می‌گردد و با پیش‌فرضی دراماتیک و غیرقابل‌باور آغاز می‌گردد. پیش‌فرض سریال از این قرار است: چه می‌شود اگر یک پزشک وظیفه‌شناس و بااخلاق و یک آدمکش خشن و بی‌رحم، در شرایطی قرار بگیرند که عاشق یکدیگر شوند؟ سؤال عحیبی است، نه؟ اما نقطه‌ی شروع «عشق سیاه و سفید» از همین جا است.

وقتی که مرد قاتلی در جریان انجام یک مأموریت دچار مشکل می‌شود و یکی از همدستانش در جریان درگیری به‌طور جدی آسیب می‌بیند و اوضاع وخیمی پیدا می‌کند. سپس قاتل برای نجات جان همکارش، به کمک یک پزشک نیاز پیدا می‌کند و درست در همین لحظه‌ی سرنوشت‌ساز و حساس، پزشکی زن جوانی برحسب اتفاق بر سر راه او قرار می‌گیرد و بدون آن‌که از واقعیت ماجرا باخبر باشد، برای نجات جان مضروب تلاش می‌کند. «عشق سیاه و سفید» همچون شروع کوبنده‌اش، در ادامه‌ی داستان نیز با افت و خیزی هیجان‌انگیز، آرام و قرارتان را خواهد گرفت و شما تا انتها با خود همراه خواهد کرد.

۷- عشق حرف حالیش نمی‌شه (Aşk Laftan Anlamaz)

17

  • سال پخش: ۲۰۱۷ – ۲۰۱۶
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: بوراک دنیز، هانده ارچل، اوغوز هان کاربی، موه چاعیران
  • بازیگران: ایبراهیم کلیکول، بیرکه آکالای
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۱ از ۱۰

سریال «عشق حرف حالیش نمی‌شه» یا «عشق زبون حالیش نمی‌شه» درام عاشقانه‌ای تلویزیونی محصول کشور ترکیه‌ است که طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ از شبکه‌ی «شو تی‌وی» پخش شد. این سریال کمدی رمانتیک ۳۱ قسمتی، یکی از بهترین سریال‌های ترکی این مقاله است.

داستان حول محور شخصیت حیات اوزون (هانده ارچل)، دختری از طبقه‌ی متوسط و اهل منطقه‌ای در حاشیه‌‌ی شهر استانبول می‌گردد و به رابطه‌ی او با رئیسش مراد سارسیلماز (بوراک دنیز) می‌پردازد که مدیرعامل شرکت بین‌المللی تولید لباس و پارچه‌ است. در ابتدای قصه، حیات برای به دست آوردن شغلی در شرکت سارته وادار می‌شود خود را به عنوان شخصی دیگر معرفی کند و همین دروغ او، سرآغاز تمام اتفاقاتی است که پس از آن رقم می‌خورد.

از سوی دیگر آغاز رابطه‌ی حیات و مراد، موجب شکل‌گیری ماجراهای غیرمنتظره و پیش‌بینی‌ناپذیر زیادی می‌گردد. همین نکته بر تعلیق و کشش سریال «مگه عشق حرف حالیش نمی‌شه» افزود و به یکی از دلایل بارز محبوبیت و استقبال بی‌سابقه‌ی بینندگان از این مجموعه‌ی تلویزیونی ترکی تبدیل شد. هرچند وجود داستان‌های فرعی جذاب و روابط شخصیت‌های مکمل نیز، در قوام بخشیدن به قصه و جهت‌دهی به روند رو به جلوی آن بی‌تأثیر نبود.

۸- شربت زغال‌اخته (Cranberry Sorbet)

18

  • سال پخش: ۲۰۲۲
  • تعداد فصل‌ها: ۳
  • سازنده:  هاکان کیروواچ
  • بازیگران:  باریش کیلیچ، اوریم آلاسیا، سیلا ترک‌اوغلو، سیبل تاشچی‌اوغلو، مژده اوزمان، دوگوکان گونگور
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۸ از ۱۰

هشتمنین سریال عاشقانه ترکی «شربت زغال‌اخته» است. مجموعه‌ای تلویزیونی در ژانر درام عاشقانه که در شرکت گلد فیلم تولید شده است. اولین قسمت سریال پرطرفدار «شربت زغال‌اخته» در سال ۲۰۲۲ منتشر شد و فاروک تورگوت تهیه‌کنندگی، هاکان کیروواچ کارگردانی و ملیس سیولک نویسندگی آن را بر عهده داشتند و باریش کیلیچ، اوریم آلاسیا، سیلا ترک‌اوغلو، سیبل تاشچی‌اوغلو، مژده اوزمان، دوگوکان گونگور و ستار تانری در نقش‌های اصلی آن به ایفای نقش پرداختند.

این سریال عاشقانه با پیش کشیدن مضامینی تأمل‌برانگیز و در عین‌حال سرگرم‌کننده توجه بینندگان را به خود جلب کرد و با فیلمنامه‌ی قوی و  ترکیب فوق‌العاده‌ای از بازیگران جوان و پیشکسوت، به یکی از بهترین سریا‌ل‌های عاشقانه‌ محصول کشور ترکیه تبدیل شد.

داستان سریال «شربت زغال‌اخته» درباره‌ی شخصیت‌های دوعا و فاتح است که در خانواده‌هایی با موقعیت‌ها و دیدگاه‌های کاملا متفاوت پرورش یافته‌اند و با وجود تناقض‌ها و تفاوت‌های آشکار، عاشق یکدیگر می‌شوند و باور دارند که به خاطر علاقه‌ای که به هم دارند، می‌توانند بر تمامی ناملایمات و سختی‌های زندگی غلبه کنند.

اما همان‌طور که حدس می‌زنید، اوضاع بر وفق مراد آنها پیش نمی‌رود و مثل همیشه موانع بسیاری در کمین این دو عاشق دلداده و جوان است. درعین‌حال کیویلجیم مادر دوعا نیز با ازدواج آنها موافق نیست و نسبت به موفقیت این وصلت تردید دارد و همین مسئله چالش‌های پیش روی آنان را چندین برابر کرده است. آیا دوعا و فاتح عاقبت تمامی موانع را با موفقیت کنار می‌زنند و با عشق خالصانه‌ی خود، نظر مثبت کیویلجیم را جلب می‌‌کنند؟

۹- تو در خانه‌ام را بزن (Love is in the Air)

19

  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: یوسف پیرحسن، اندر مهلار، آلتان دونمز
  • بازیگران: کرم بورسین، هانده ارچل، اوریم دوعان، آنیل ایلتر، سارپ بوزتورک، نسلیهان یلدان، ستاره آکباش
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۴ از ۱۰

سریال ترکی «تو در خانه‌ام را بزن» که با نام «تو درم را بزن» نیز شهرت دارد، به کارگردانی آلتان دونمز و نویسندگی عایشه اونر کوتلو، یکی از بهترین سریال‌های ترکی است که داستان آن حول محور شخصیت یک طراح گل سرزنده و پرانرژی و یک تاجر موفق و مغرور می‌گردد. این زن و مرد جوان به طور اتفاقی با یکدیگر آشنا می‌شوند و سپس درگیر ماجرایی می‌شوند که زندگی هر دوی آن‌ها را دگرگون می‌کند. آنها توافق می‌کنند به مدت دو ماه وانمود کنند که نامزد هم هستند تا مرد بتواند یک معامله‌ی تجاری بزرگ را تصاحب کند و دختر جوان نیز بتواند هزینه‌های تحصیلش را پرداخت نماید.

اما مثل خیلی از داستان‌های عاشقانه، در طول این دو ماه، اتفاقات زیادی رخ می‌دهد، آنها به هم نزدیک می‌شوند و احساساتی عمیق در قلب هر دوی‌شان ریشه می‌دواند. در ادامه نیز، این دو نفر با وجود تفاوت‌های شخصیتی عاشق همدیگر می‌شوند. اما عشق‌شان با موانع زیادی، همچون گذشته‌ی پیچیده‌ی هر دوی آنها مواجه می‌شود.

سریال ۵۳ قسمتی «تو در خانه‌ام را بزن» که با عنوان «تو در بزن» نیز ترجمه شده است، یکی از پربیننده‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های ترکی است که توانست توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کند. این سریال با بازی عالی هانده ارچل و کرم بورسین، ترکیبی جذاب از ژانر درام، عاشقانه و کمدی است.

۱۰- عروس استانبولی (Istanbullu Gelin)

20

  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد فصل‌ها: ۳
  • سازنده: زینب گونای تان
  • بازیگران: ازجان دنیز، آصلی انور، ایپک بیلگی
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۱ از ۱۰

سریال «عروس استانبول» که تحت عنوان «عروس استانبولی» نیز به شهرت رسیده است، یکی از بهترین سریال‌های ترکی است که به زبان فارسی نیز دوبله شده است. این سریال عاشقانه محصول سال ۲۰۱۷ است ونخستین بار از سوی شبکه‌ی «استار تی‌وی‌» کشور ترکیه در دسترس عموم تماشاگران قرار گرفت و  در سال ۲۰۱۹ نیز پخش آن به پایان رسید.

«عروس استانبولی» داستان ثریا (آصلی انور) را روایت می‌کند که با فاروق بوران (ازجان دنیز) پسر خانواده‌ی بسیار ثروتمند بوران ازدواج می‌کند. ثریا از نظر مادر فاروق، عروس مناسبی برای خانواده‌ی بوران نیست و به همین دلیل عروس جوان پس از ورود به خانواده‌ی همسرش، با مشکلات و اختلافات بسیاری از طرف آنها روبرو می‌شود.

اما ثریا دست روی دست نمی‌گذارد و برای به دست آوردن جایگاه واقعی خود به عنوان عروس این خانواده، کوشش بسیار زیادی می‌کند، هرچند ظاهرا تلاش‌های او برای بهبود رواب خانوادگی کافی نیست. از طرف دیگر خانواده‌ی بوران نیز به دلیل نفوذ و قدرت‌شان، دشمنان زیادی دارند و درگیر مسائل پیچیده‌ای هستند که ثریا خواه ناخواه مجبور به رویارویی با آنها می‌شود.

سریال «عروس استانبولی» هنگام پخش با اقبال خوبی مواجه گشت و یک سال پس از نخستین انتشار نیز، نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین سریال از جشنواره‌ی جهانی امی در سال ۲۰۱۸ شد و تحسین داوران و تماشاگران را برانگیخت.

بهترین سریال‌های ترکی تاریخی

۱- نیمه‌شب در پرا پالاس (Midnight at the pera palace)

21

  • سال پخش: ۲۰۲۲
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: امرا شاهین
  • بازیگران: هازال کایا، تنسو بیجر، صلاح‌الدین پاشالی، جیمز چالمرز، یاسمین شلوسکی
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۹۶ از ۱۰۰

مجموعه‌ی تلویزیونی «نیمه شب در پرا پلاس» یا «نیمه شب در عمارت پرا پلاس»، یکی از بهترین سریال‌های ترکی است که در سال ۲۰۲۲، از طریق شبکه‌ی نتفلیکس در دسترس مخاطبان در سراسر جهان قرار گرفت. این درام تاریخی با الهام از رمانی به همین نام و به نویسندگی چارلز کینگ ساخته شده است. اتقاقات سریال ترکی «نیمه‌شب در پرا پالاس» در سال ۱۹۱۹ و در دوران تخستین جمهوری ترکیه روی می‌دهد.

سریال «نیمه شب در پرا پلاس»، ترکیبی فوق‌العاده و سرگرم‌کننده از داستانی تاریخی با ماجرایی عاشقانه همراه با افت و خیزی تعلیق‌آمیز و رازآلود است که با فیلمبرداری چشم‌نواز و طراحی لباس و صحنه‌ی زیبا و بازی‌های تحسین‌برانگیز بازیگران، شما را تا انتها با خود همراه می‌کند؛ پس اگر طرفدار سریال‌های تاریخی با داستانی جذاب و مهیج هستید، این مجموعه بهترین گزینه برای شما است.

ماجراهای این درام تاریخی عاشقانه در هتل معروف پرا پالاس استانبول در اوایل قرن بیستم اتفاق می‌افتد. شخصیت محوری اسرا (هازال کایا) روزنامه‌نگار جوانی است که برای نوشتن مقاله‌ای به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس هتل پرا پالاس، در این عمارت تاریخی اقامت می‌گزیند، غافل از این که ناگهان از گذشته و سال ۱۹۱۹ سر در می‌آورد. او چاره‌ای ندارد جز این که از انجام نقشه‌ای که سرنوشت او و کشور ترکیه را در زمان حال تغییر می‌دهد، ممانعت کند و در این مسیر با چالش‌های هیجان‌انگیز بسیاری روبرو می‌شود.

۲- ظهور امپراتوری‌ها: عثمانی (Rise of Empires: Ottoman)

22

  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: امره شاهین
  • بازیگران: جم یگیت اوزوموغلو، توماس باسیلی، سلیم بایرکتار، بیرکان سوکولو، عثمان سونانت
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۸۵ از ۱۰۰

سریال «ظهور امپراتوری‌ها: عثمانی» یک درام تاریخی موفق دیگر در فهرست بهترین سریال‌های ترکی است. این سریال به ماجرای ظهور و اوج‌گیری امپراطوری عثمانی توسط سلطان محمد دوم و سقوط قستنطنیه در سال ۱۴۵۳ میلادی می‌پردازد. در جریان فصل اول، محمد فاتح به همراه سپاهی از ترکان مسلمان عثمان، نبردی را برای تصاحب پایتخت روم شرقی (قستنطنیه) آغاز می‌کند. این جنگ به سقوط امپراتوری بیزانس منتهی می‌شود و در نهایت منجر به فتح این شهر و پایه‌گذاری حکومت عثمانی می‌گردد.

داستان فصل دوم نیز به حمله‌ی شبانه به تیرگوویشته در سال ۱۴۶۲ و همچنین جنگ میان نیروهای ولاد سوم رومانی، شاهزاده والاچیا و سلطان محمد فاتح، می‌پردازد. سریال تاریخی «ظهور امپراتوری‌ها: عثمانی» با داستانی حساب شده و گیرا و استفاده از مکان‌های تاریخی واقعی‌، مانند آب انبار باسیلیکا، مسجد ایا صوفیه، هیپودروم و کاخ طوپقاپو، بر باورپذیری، شکوه و تأثیرگذاری خود افزوده است.

مجموعه‌ی تلویزیونی پرطرفدار «ظهور امپراتوری‌ها: عثمانی» که به اندازه‌ی بهترین فیلم‌های ترکی خوش‌ساخت است، طی دو فصل و از طریق شبکه‌ی نتفلیکس در دسترس عموم مخاطبان در سراسر جهان قرار گرفت و به‌ دلیل صحنه‌پردازی‌های باعظمت و شکوهمند و فیلمنامه‌ی برگرفته از وقایع تاریخی کشور ترکیه، با استقبال خوبی از سوی تماشاگران همراه شد.

۳- حریم سلطان (Magnificent Century)

23

  • سال پخش: ۲۰۱۴ – ۲۰۱۱
  • تعداد فصل‌ها: ۴
  • سازنده: یاغمور تایلان، دورول تایلان، مرت بایکال، یاغیز آلپ‌آکایدین
  • بازیگران: مریم اورزلی، وحیده پرچین، خالد ارگنچ، نباهت چهره، نور فتاح‌اوغلو، سلما ارگچ، اوکان یالابیک
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۹ از ۱۰

سریال تاریخی «حریم سلطان» که عنوان ترکی آن «سده‌ی باشکوه» نام‌گذاری شده، بدون هیچ تردیدی مشهورترین و شناخته شده‌ترین سریال ترکی در سطح جهان است. این سریال پرطرفدار که به دوران سلطنت سلیمان قانونی در امپراتوری عثمانی می‌پردازد، در کشورهای بسیاری نمایش داده شد و بیش از ۴۰۰ میلیون بیننده، در بیشتر از ۷۲ کشور جهان آن را تماشا کردند. همین اقبال کم‌نظیر، گواهی بر محبوبیت بی‌همتای این مجموعه‌ی تلویزیونی ترکی و راز ماندگاری آن است.

این اثر که توسط مرال اوکای و ییلماز شاهین به نگارش در آمده، بر اساس زندگی سلطان سلیمان یکم و همسرش خرم سلطان ساخته شده است. سلطان سلیمان دهمین پادشاه امپراتوری عثمانی، طولانی‌ترین دوران سلطنت را در تاریخ عثمانی داشته است. در این مجموعه که یکی از بهترین سریال‌های ترکی تمام دوران است، داستان‌ها حول محور توطئه‌ها و دسیسه‌های سیاسی کاخ، ماجرهای حرمسرای سلطان و همچنین حواشی دوران قدرت زنان در امپراتوری عثمانی می‌گردد.

فصل اول سریال «حریم سلطان» از شبکه‌ی «شو تی‌وی» پخش شد و فصل دوم به‌ بعد آن نیز از شبکه‌ی «استار تی‌وی» به روی آنتن تلویزیون رفت. «حریم سلطان» به محض انتشار با استقبالی بی‌نظیر از سوی مخاطبان داخلی و خارجی روبرو شد. این مجموعه یکی از پرسروصداترین و پربیننده‌ترین سریال های ترکی نزد طرفداران فارسی زبانان بود و عده‌ی بسیاری از ایرانیان آن را تماشا کردند.

سریال تاریخی ترکی «حریم سلطان»، مراحل تثبیت قدرت سلطان سلیمان، قدرت گرفتن ابراهیم پاشا و تقویت پایه‌های قانون در امپراتوری عثمانی را به تصویر می‌کشد و در کنار به نمایش گذاشتن تنش میان اروپای مسیحی و امپراتوری عثمانی و لشکرکشی‌های پیاپی آنها، بر روابط میان اعضای خانواده سلطنتی، به ویژه جدال‌ها و رقابت‌های عاشقانه تمرکز می‌کند.

۴- قیام ارطغرل (Diriliş: Ertuğrul)

24

  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد فصل‌ها: ۵
  • سازنده: مهمت بوزداگ
  • بازیگران: انگین آلتان دوزیاتان، اسرا بیلگیچ، سردار گوکهان، عثمان سویکوت
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۹ از ۱۰

سریال دیگری که باید به لیست بهترین سریال‌های ترکی افزود، مجموعه‌ی «قیام ارطغرل»است که پرهزینه‌ترین سریال تاریخ ترکیه و از پربیننده‌ترین سریال‌های این کشور در سطح جهان است. این سریال یکی از پردرآمدترین مجموعه‌های صنعت سریال‌سازی ترکیه نیز محسوب می‌گردد، زیرا نه تنها در خاورمیانه، بلکه در اروپا و سایر کشورهای آسیا، مخاطبان بی‌شماری به دست آورد و در محافل هنری نیز بسیار خوش درخشید.

سریال ترکی تاریخی «قیام ارطغرل» داستان زندگی ارطغرل غازی و تلاش‌های این رهبر تاریخ‌ساز و بنیانگذار امپراتوری بزرگ عثمانی را به تصویر می‌کشد. «قیام ارطغرل» ترکیبی خیره‌کننده و چشمگیر از صحنه‌های حماسی نبرد با داستانی از عشق و خیانت است و دربرگیرنده‌ی قصه‌ی شخصیت‌هایی قدرتمند و الهام‌بخش، با جزئیات تاریخی دقیق است که اتفاقات آن در پس‌زمینه‌ی سال‌های قرن چهاردهم میلادی به وقوع می‌پیوندد.

سریال خوش‌ساخت «قیام ارطغرل» اثری متفاوت و برجسته از صنعت سرگرمی ترکیه است که در سطح جهان مطرح شد و داستان غرورآفرین و حماسی ملتی کهن و باتمدن را روایت می‌کند که به یاری مردی بزرگ و کاریزماتیک، از خاکستر ویرانه‌های تاریخ برمی‌خیزند و سرنوشت محتوم خود را تغییر می‌دهند.

۵- کلوپ (The Club)

25

  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: سرن یوسی، زینب گونای تان
  • بازیگران: گوکچه بهادیر، باریش آردوچ، صالح بادمجی، فیرات تانیش، متین آکدولگر
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۸ از ۱۰

سریال ترکی «کلوپ» شما را به سال ۱۹۵۵ و قصه‌های کلوپ‌های‌ شبانه‌ی شهر استانبول می‌برد. داستان حول محور زنی به نام ماتیلدا می‌گردد که یک محکوم سابقه‌دار است و اکنون در یکی از بهترین کلوپ‌های شبانه‌ی استانبول کار می‌کند و تمام تلاشش این است که رابطه‌ی خوبی با دخترش راشل برقرار کند و او را از فیستیک، یکی از بزهکاران معروف منطقه‌ی پرا، دور نگه دارد.

ماتیلدا علاوه بر احیای رابطه‌ی عاطفی با دخترش، باید با چالش‌های همکاری با رئیس خود، مدیر برنامه‌های کلوپ و همچنین هنرمندی به نام سلیم دست و پنجه نرم کند و به عنوانی یک زندانی سابق با قضاوت‌های عمومی ناعادلانه، تنش‌های اجتماعی و مصائب شغلی فراوانی روبرو شود.

مجموعه‌ی تلویزیونی «کلوپ» به خوبی توانسته است بازه‌ی زمانی سال‌های دهه‌ی ۵۰ استانبول را به تصویر بکشد و آداب، سنت‌ها و مراسم آیینی یهودیان و همچنین موضوعات سیاسی از قبیل دیدگاه‌های ضد یونانی و قانون مالیات بر دارایی یا مالیات بر ثروت (وارلیک ورگیسی) در کشور ترکیه را به نمایش بگذارد و به بوته‌ی نقد بکشد. پیش کشیدن چنین موضوعات جنجالی و بحث‌برانگیزی، «کلوپ» را به یکی از جسورانه‌ترین و بهترین سریال‌های جدید ترکی بدل می‌کند که هرگز نباید تماشای آن را از دست بدهید.

۶- قیام عثمان (Kurulus: Osman)

26

  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد فصل‌ها: ۵
  • سازنده:  متین گونای
  • بازیگران: بوراک اوزچیویت، بوراک چلیک، اوزگه تورر، ییلدیز چاغری آتیکسوی
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۵ از ۱۰

«مؤسس عثمان» یا «قیام عثمان» سریالی در ژانر درام تاریخی ساخت ترکیه و به کارگردانی متین گونای است که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. فیلم‌نامه‌ی این سریال را مهمت بوزداغ و گروهی از نویسندگان دیگر به رشته‌ی تحریر درآورد‌ه‌اند. این مجموعه‌ی ترکی در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ از طریق پلتفرم‌های آنلاین تماشای فیلم و سریال، در ایران در دسترس مخاطبان قرار گرفت و با استقبالی قابل‌توجه روبرو شد.

«قیام عثمان» روایتگر سال‌های پرفراز و نشیب زندگی عثمان یکم (مشهور به عثمان غازی) پسر ارطغرل و حلیمه خاتون است و به چگونگی تأسیس سلسله‌ی پادشاهی عثمانی می‌پردازد. این سریال تاریخی که یکی از بهترین سریال‌های ترکی است، تصویرگر جنگ‌های داخلی و خارجی عثمان یکم و مبارزات بی‌وقفه‌ی او بر علیه بیزانس و ایلخانان مغول است و تلاش‌های او برای ایجاد یک حکومت مستقل را نشان می‌دهد که پادشاهی را از دست سلجوقیان روم بیرون کشید و در مقابل امپراتوری بیزانس و مغول ایستاد و باعث غرور و سربلندی ترک‌زبانان شد.

شخصیت عثمان در طول قصه، با موانع، دشمنان و خائنان زیادی مواجه می‌گردد، اما در نهایت با کمک یاران وفادار خود، اعضای خانواده و سربازانش مأموریت میهن‌پرستانه و ارزشمند خود را به انجام می‌رساند. سریال «قیام عثمان» در کشور ترکیه با اقبال بسیار خوبی روبرو شد و در سال ۲۰۱۹ رکورد پربیننده‌ترین سریال شبکه‌ی «ATV» ترکیه را به خود اختصاص داد.

۷- وطنم تویی (Wounded Love)

27

  • سال پخش: ۲۰۱۸ – ۲۰۱۶
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: یاگمور تایلان، دورول تایلان، بوراک آرلیل
  • بازیگران: هالیت ارگنچ، برگوزار کورل، اونور سایلاک، جلیله تویون
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۳ از ۱۰

درام تاریخی دو فصلی «وطنم تویی» نخستین بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و پخش آن تا سال ۲۰۱۸ ادامه داشت. این سریال به کارگردانی مشترک درول تایلان، بوراک آریل و یعقوب تایلان و نویسندگی نجاتی شاهین و نوران اورن ساخته شده و بر اساس زندگی واقعی مصطفی مؤمن آکسوی، معروف به گاور مؤمن است.

این مجموعه‌ی تلویزیونی تاریخی به وقایع جنگ ترکیه برای دستیابی به استقلال می‌پردازد، زمانی که هنوز مصطفی کمال آتاترک به قدرت نرسیده بود و هنوز بخش‌هایی از کشور ترکیه، تحت اشغال نیروهای یونانی قرار داشت. «وطنم تویی» به طور همزمان از شخصیت‌های واقعی و داستانی بهره می‌برد و هالیت ارگنچ بازیگر معروف ترکیه‌ای نیز، نقش شخصیت اول داستان، یعنی جودت را ایفا می‌کند.

«وطنم تویی» با جنگ بالکان پس از جنگ جهانی اول و مرگ حسن تحسین آغاز می‌شود. فردی که برای اولین با بر روی سربازان یونانی در سال ۱۹۱۹ در ازمیر آتش گشود. فصل اول «وطنم تویی» با بنیان‌گذاری مجلس ملی ترکیه در سال ۱۹۲۰ به کار خود خاتمه می‌دهد و در فصل دوم نیز با روایت داستان معاهده‌ی سور در سال ۱۹۲۰ آغاز می‌شود.

سریال عاشقانه تاریخی «وطنم تویی» بینندگان را به روزهای پایانی امپراتوری عثمانی و جنگ استقلال ترکیه می‌برد و سپس حکایتی از جنگ و عشق و خیانت را در هم می‌آمیزد و قصه‌ای تأثیرگذار و فراموش‌ناشدنی را به علاقه‌مندان سریال‌های تاریخی ترکی ارائه می‌کند.

داستان‌ها درباره‌ی شخصیت ژنرال جودت، فرمانده‌ای موفق ارتش عثمانی است که در جریان جنگ بالکان با خیانت دوست نزدیکش، تفیک، اسیر نیروهای متفقین می‌گردد. او پس از هشت سال اسارت، به عنوان جاسوس به ارتش یونان ملحق می‌شود. از سوی دیگر همسر و فرزندان ژنرال جودت، غافل از همه چیز، تصور می‌کنند که او در جنگ کشته شده است و به همین سبب در ازمیر مستقر می‌شوند.

سریال تاریخی ترکی «وطنم تویی» با استقبال گسترده‌ی تماشاگران در سرتاسر دنیا مواجه شد و جوایز و افتخارات بسیاری به دست آورد؛ که از آن جمله می‌توان به جوایز بین‌المللی «BIAF» برای بهترین بازیگر مرد و زن به ترتیب برای هالیت ارگنچ و برگزاره کورل، اشاره کرد.

۸- رستاخیز: امپراتوری بزرگ سلجوقی (The Great Seljuks: Guardians of Justice)

28

  • سال پخش: ۲۰۲۲ – ۲۰۲۰
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: سدات اینجی
  • بازیگران: ببوغرا گولسوی، اکین کوچ، سزین آکباش اغولان، حدیقه شندیل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۸ از ۱۰

سریال «رستاخیز: امپراتوری بزرگ سلجوقی» یا «بیداری سلجوقیان بزرگ» در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. این درام تاریخی به کارگردانی سدات اینچی و تهیه‌کنندگی امراه کوناک ساخته شده است و بر سرگذشت زندگی و دستاوردهای پادشاه دوره‌ی سلجوقی سلطان ملک‌شاه اول و پسرش احمد سنجر تمرکز دارد.

«بیداری سلجوقیان بزرگ» به شیوه‌ی حکومت سلسه‌ی سلجوقیان می‌پردازد. حکمفرمایانی که دورانی در ایران نیز پادشاهی می‌کردند و یک امپراطوری از نژاد ترک بودند. این مجموعه همچنین به نحوه‌ی شکل‌گیری و جنگ‌های این حکومت پرداخته و دوران پرشکوه پادشاهی سلجوقیان را به تصویر می‌کشد. روایتی حذاب از سرگذشت قهرمانان واقعی تاریخی که با دسیسه‌های سیاسی و ستیزهای پیاپی مواجه بوده‌اند.

قصه‌ی این سریال تاریخی حول محور تلاش‌های سلطان ملک‌شاه اول برای حفظ و گسترش امپراتوری سلجوقی آغاز می‌گردد. هدفی که او برای تحقق‌اش با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شود، از نبرد با دشمنان داخلی و خارجی تا توطئه‌های سیاسی درباریان و نزدیکان. از سوی دیگر احمد سنجر، پسر سلطان ملک‌شاه، که یکی از قهرمانان اصلی این مجموعه است که با شجاعت و تدبیر خود، به پدرش یاری می‌رساند تا امپراتوری سلجوق را از تهدیدهای احتمالی حفظ کند.

سریال «رستاخیز: امپراتوری بزرگ سلجوقی» یکی از پرافتخارترین‌ سریال‌های تاریخی ترکی است که جندین نامزدی در کارنامه‌ی خود دارد. این سریال در جشنواره‌ی «Anatolia Media Awards» به عنوان بهترین سریال سال ۲۰۲۰ انتخاب شد و بورا گولسوی و ایکین کوچ نیز به خاطر بازی‌های باورپذیر و درخشان خود مورد تحسین‌ منتقدان و بینندگان واقع شدند. پس اگر به دنبال یک سریال تاریخی فوق‌العاده هستید، حتما به سراغ «رستاخیز: امپراتوری بزرگ سلجوقی» بروید و البته خوب است که پیش از آغاز کردن‌اش، به تماشای پیش‌درآمد آن یعنی «آلپ ارسلان» بنشینید.

۹- آتاتورک (Atatürk)

29

  • سال پخش: ۲۰۲۲
  • تعداد فصل‌ها: ۳
  • سازنده: مهمت آدا اوزتکین
  • بازیگران: آراس بولوت اینملی ، لیدیجا کردیچ، اسرا بیلگیچ
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۹ از ۱۰

مینی‌سریال تاریخی ترکی «آتاتورک» نخستین بار در سال ۲۰۲۳ منتشر شد. این سریال به کارگردانی مهمت آدا اوزتکین و با بازی آراس بولوت اینملی در نقش مصطفی کمال آتاتورک، به بینندگان مشتاق در سراسر جهان عرضه شد. «آتاتورک» در آغاز به عنوان مجموعه‌ای برای شبکه‌ی دیزنی پلاس تولید شد، اما بعدها به صورت دو فیلم سینمایی در نوامبر ۲۰۲۳ و ژانویه ۲۰۲۴ در سینماهای ترکیه اکران شد.

محموعه‌ی «آتاتورک» داستان رهبری است که سرنوشت یک ملت را برای همیشه متحول ساخت؛ او مردی بزرگ و تاریخ‌ساز بود که در یکی از بهترین سریال‌های تاریخی ترکی داستان زندگی‌اش به زیبایی روایت می‌شود. سریال «آتاتورک» شما را به قلب زندگی ملتهب و پرفراز و نشیب این شخصیت تاریخی می‌برد و داستان دستاوردهای مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه را در باابهت‌ترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد.

این مجموعه زندگی مصطفی کمال آتاتورک را از دوران جوانی تا زمان تأسیس جمهوری ترکیه بازنمایی می‌کند و به‌طور ویژه بر نقش آتاتورک در مبارزات استقلال ترکیه و تلاش‌های بی‌وقفه‎ی او برای احداث کشوری مدرن و مستقل تمرکز دارد. یکی از صحنه‌های برجسته و به‌یادماندنی  این سریال تاریخی، نبرد چاناک‌قلعه است، زمانی که آتاتورک با سخنان الهام‌بخش و تآثیرگذار خود، نیروهای خود را به وطن‌پرستی و مبارزه علیه ستمکاران تشویق می‌کند.

۱۰- حماسه (Epic)

30

  • سال پخش: ۲۰۲۲ -۲۰۲۱
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: امیر خلیل‌زاده، فتحی بایرام، متین گونای
  • بازیگران: ابرو شاهین، ادیپ تپلی، سلیم بایراکتار، ایپک کاراپینار، اَسرا کیلیچ
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۲ از ۱۰

«حماسه» که با نام اصلی ترکی (Destan) نیز شهرت دارد، سریالی در ژانر درام تاریخی اکشن است که به تهیه‌کنندگی مهمت بوزداغ، کارگردانی مشترک امیر خلیل‌زاده، فتحی بایرام و متین گونای و فیلمنامه‌نویسی نهیر اردم و عایشه فردا اریلماز به مخاطبان ارائه شد. ابرو شاهین، ادیپ تپلی و سلیم بایراکتار نقش‌های اصلی این سریال ترکی تاریخی را بازی کرده‌اند.

طرح داستانی این مجموعه‌ی دیدنی، تخیلی و با الهام از حماسه‌های ترکی به نگارش درآمده است و داستان عشق حماسی آکیز دختر جنگجوی افسانه‌ای کوهستان را روایت می‌کند که در پی قتل پدرش توسط آلپا گوگ خان در استپ‌های مرکز آسیا، به همراه گوک تگینی باتوگا، که او نیز پدرش توسط کرکوت خان در قصر گوک کشته شده است، سفری را برای اجرای عدالت و انتقام‌ خون پدر آغاز می‌کند. این سریال تاریخی روایتی پرتب‌وتاب از سفر قهرمانانه‌ی زنی دلیر و جنگاور است که برای برقراری عدالت از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند و در راه رسیدن به اهدافش از خطر کردن نمی‌هراسد.

بهترین سریال‌های ترکی اکشن

۱-  ایزل (Ezel)

31

  • سال پخش: ۲۰۰۹
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: اولوچ بایراکتار، مرت آکباس
  • بازیگران: کنعان ایمیرزالی‌اوغلو، جانسو دره، اییت اوزشنر، باریش فالای، تونجل کورتیز، هالوک بیلگینز
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۷ از ۱۰

یکی از بهترین سریال‌های ترکی بدون تردید سریال اکشن ترکی «ایزل» است. «ایزل» به کارگردانی اولوچ بایراکتار و نویسندگی کرم درن و پینار بولوت، برپایه‌ی رمان «کنت مونت کریستو» اثر جاودان الکساندر دوما ساخته شده است و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ طی دو فصل به بینندگان در سراسر دنیا عرضه گردید.

این مجموعه‌ی تلویزیونی یک پدیده‌ی استثنایی در میان سریال‌های ترکی است و نقطه‌ی عطف مهمی را در صنعت سریال‌سازی این کشور رقم زد. داستان حول محور شخصیتی به نام عمر اوچار (اسناعیل فیلیز) می‌گردد که بهترین دوستانش با همدستی زن مورد علاقه‌اش، با طرح نقشه‌ای شوم و خبیثانه به او خیانت می‌کنند و زندگی او را در آستانه‌ی یک فروپاشی بزرگ قرار می‌دهند. توطئه‌ی آنها باعث رقم خوردن مجموعه‌ای از اتفاقات ناگوار برای عمر می‌شود. اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا در ادامه‌ی داستان و سال‌ها پس از این واقعه، عمر با چهره و نام جدید و جعلی «ایزل»، برای انتفام از خیانتکاران شرور بازمی‌گردد.

مجموعه‌ی تلویزیونی ترکی «ایزل» یا «ازل» با گروه بازیگران حرفه‌ای و داستان گیرا و خارق‌العاده‌، یکی از بهترین سریال های تاریخ تلویزیون ترکیه است که در جشنواره‌های متعددی با تحسین داوران و منتقدان مواجه شد و جوایز بسیاری را از آن خود کرد. از جمله این جوایز می‌توان به جایزه‌ی پروانه‌ی طلایی بهترین سریال تلویزیونی و جایزه‌ی بهترین فیلمنامه اشاره کرد.

۲- کوزی گونی (Kuzey Güney)

32

  • سال پخش: ۲۰۱۳ – ۲۰۱۱
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: اجه یورنچ، ملک گنچ اوغلو
  • بازیگران: کیوانچ تاتلیتوغ، اویکو کارایل، بورا گولسوی، هاراز ارگچلو
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۷ از ۱۰

«کوزی گونی» بدون تردید جایی در صدر این لیست بهرتین سریال‌های اکشن ترکی را به خود اختصاص می‌دهد. این مجموعه تلویزیونی در ژانرهای درام و اکشن به کارگردانی مشترک اجه یورنچ و ملک گنچ اوغلو ساخته شده است. این سریال مهیج در تاریخ ۷ سپتامبر سال ۲۰۱۱ از طریق کانال «دی» ترکیه پخش خود را آغاز کرد.

ماجراها درباره‌ی دو برادر به نام‌های کوزِی و گونِی است با یکدیگر سوار یک اتومبیل هستند، در حالی که گونی پشت فرمان است، اما از بخت بد ناگهان با عابر پیاده‌ای تصادف می‌کنند و باعث مرگ وی می‌شوند. پس از این سانحه کوزی از روی دلسوزی خود را به عنوان متهم معرفی می‌کند و به جای گونی ۴ سال به زندان می‌افتد. سال‌ها بعد کوزی پس از آزادی از زندان مشکلات متعددی دارد، اما گونی صاحب شرکتی بزرگ شده است. او هیج کمکی به برادرش نمی‌کند و نسبت به او و مصائبش با بی‌مسئولیتی و بی‌تفاوتی برخورد می‌کند.

سریال ترکی «کوزی گونی» با فیلمنامه‌ی تأثیرگذار و بازی‌های بی‌نقص‌، بینندگان بسیاری را پای گیرنده‌های تلویزیونی نشاند و طرفداران پروپاقرص زیادی پیدا کرد. تماشای این مجموعه‌ی پربیننده، به تمامی علاقه‌مندان ژانر اکشن به شدت توصیه می‌شود.

۳- آخرین تابستان (Daai Crazy Somer)

33

  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: بوراک آرلیل
  • بازیگران: آلپرن دویماز، علی آتای، فوندا اریعیت، آدم بی
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸ از ۱۰

سریال ترکی «آخرین تابستان» محصول کشور ترکیه در سال ۲۰۲۱ و به کارگردانی بوراک آرلیل است. این مجموعه‌ی اکشن جنایی با حضور بازیگرانی مثل آلپرن دویماز، علی آتای، فوندا اریعیت و آدم بی، بدون شک یکی از بهترین سریال‌های ترکی فهرست بلندبالای پیش روی شما است.

داستان این سریال درباره‌ی دادستانی به نام سلیم است که هشت سال پیش، سلجوق تاشکین سردسته‌ی یک باند جنایتکار سازمان یافته، را به زندان انداخته است. در ادامه سلجوق که اکنون در زندان به سر می‌برد، پیشنهادی وسوسه‌انگیز به سلیم می‌دهد که او قادر به رد کردن‌اش نیست. پیشنهاد سلجوق این است: او ضمانت می‌کند که در دادگاه علیه جنایتکارن شهادت دهد اما به شرطی‌ که سلیم مراقب فرزندش آکگون باشد و از او محافظت کند و به این‌تریب سرنوشت این سه نفر، با قبول این شرط به شکلی بغرنج به یکدیگر گره می‌خورد و زندگی خصوصی و سرنوشت آینده‌شان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

۴- خیاط (The Tailor)

34

  • سال پخش: ۲۰۲۳
  • تعداد فصل‌ها: ۳
  • سازنده: اونور گووناتام
  • بازیگران: کاگاتای اولوسوی، صالح بادمچی، سیفانور گل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۸۰ از ۱۰۰

داستان سریال ترکی «خیاط»، درباره‌ی یک خیاط مرد معروف و ماهر ترکیه‌ای به نام پیکر است که توسط دوستش برای دوخت لباس عروسی نامزدش استخدام می‌شود، اما همین پیشنهاد ساده، منجر به فاش شدن اسرار سر به مهر زیادی می‌گردد که سرنوشت شخصیت‌ها را در معرض تهدید قرار می‌دهد و آنها را با چالش‌ها و دردسرهای بسیاری روبرو می‌کند.

سریال تماشایی و متفاوت «خیاط»، با پیچش‌های داستانی منحصربه‌فرد و استثنایی‌اش، یکی از آثار متمایز صنعت سرگرمی ترکیه محسوب می‌شود. نویسنده این مجموعه با هوشمندی از کلیشه‌های رایج و متعارف سریال‌های ترکی مرسوم پرهیز می‌کند و داستانی قوی و متمایز را به مخاطبان ارائه می‌دهد. «خیاط» با نشان دادن فرهنگ رسوم مردم ترکیه و همچنین انواع لباس‌های فاخر و زیبا، برای مخاطبان خارجی، مانند یک جاذبه‌ی توریستی استثنایی عمل می‌کند.

مجموعه‌ی تلویزیونی «خیاط» با فیلمنامه‌ی رازآلود و پرتعلیق خود، مخاطبان را کنجکاو و با خود همراه می‌کند و آنان را به خوبی درگیر زندگی شخصیت‌ها می‌سازد. هرچند این سریال در طول سه فصل و در بعضی قسمت‌ها، ریتمی کند دارد، اما همچنان جذابیت خود را حفظ می‌کند و به همین دلیل به عنوان یکی از بهترین سریال‌های ترکی به شما پیشنهاد می‌شود.

۵- ماراشلی (Maraşlı)

35

  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: آردا ساریگون
  • بازیگران: بوراک دنیز، آلینا بوز، سیگین سویسال
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۷ از ۱۰

مجموعه‌ی تلویزیونی «ماراشلی» که با ترجمه‌ی «مرعشلی» یا «اهل ماراش» نیز قایل جستجو است، نخستین بار در سال ۲۰۲۱ عرضه شد و قصه‌ی زندگی ماراشلی یک سرباز سابق نیروهای ویژه ترکیه را به تصویر می‌کشد که یک مغازه‌ی صحافی و کتابفروشی را اداره می‌کند. نقطه‌ی عطف زندگی او زمانی است که دخترش زلیش مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و به طرز غم‌انگیزی از دنیا می‌رود. هرچند او پس از پس از مرگ نابهنگام دخترش تلاش می‌کند تا امیدش را به ادامه‌ی زندگی حفظ کند، اما با این حال قادر نیست مصیبت و رنج بزرگی را که بر سرش آوار شده است، فراموش کند.

تا این که روزی دختر جوان زیبایی به اسم «ماهور» پا به مغازه‌اش می‌گذارد. ماهور عکاس موفقی است که به‌طور ناخواسته، درگیر ماجرایی خطرناک شده است. پس از ورود ماهور به مغازه، ماراشلی زندگی او را نجات می‌دهد. دست بر قضا از همان روز به بعد، تقدیر و آینده‌ی این دو نفر به شکل عجیبی به یکدیگر پیوند می خورد.

«ماراشلی» درامی خانوادگی و عاشقانه است که از حضور بوراک دنیز و آلینا بز، ستارگان جوان و مشهور ترکیه‌ای، برای ایجاد جاذبه‌ی بصری و جلب نظر مثبت بینندگان بهره برده است. صحنه‌های اکشن خیره‌کننده و نفس‌گیر، شیمی فوق‌العاده نیرومند میان ماراشلی و ماهور، از مهم‌ترین ویژگی‌های این سریال ترکی است که شما را روی صندلی‌هایتان میخکوب می‌کند و به سرنوشت شخصیت‌ها علاقه‌مند می‌سازد.

۶- رامو (Ramo)

36

  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده:  محمت چاآتای توسون
  • بازیگران: مراد ییلدریم، اسرا بیلگیچ، محمت سعید ارگنج
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷ از ۱۰

سریال «رامو» در ژانر ملودرام، اکشن، رومانس و جنایی، بر اساس رمانی به همین نام به قلم مورات گولسوی و به کارگردانی محمت چاآتای توسون ساخته شده است. فیلمنامه‌ی «رامو» با الهام از شخصیت‌های حقیقی به نگارش در آمده است.

مراد ییلدریم، اسرا بیلگیچ و سعید ارگنج ستارگان این سریال ترکی اکشن هستند و نکته‌ی جالب در مورد بازیگر نقش اصلی «رامو» مراد بیلدریم این است که او برای بازی در این سریال، زبان ترکی استانبولی را فر گرفت.

سریال چهل قسمتی «رامو» که در بسیاری از کشورهای مختلف جهان از جمله ایران به نمایش درآمده است؛ داستان مرد جوان و جسوری به نام رامو را به تصویر می‌کشد که در محله‌ای فقیرنشین در آدانا بزرگ شده است. او برای تامین هزینه‌های خانواده‌اش ناچار به کار در بازار سیاه می‌شود و حین انجام یکی از معاملات خود با پلیسی فاسد، ملاقات می‌کند. پلیس زن که نامش سیبل است به رامو پیشنهاد می‌دهد که اگر در برخی از امور با او همکاری کند، او نیز در مقابل، از رامو در برابر قانون حمایت می‌کند. رامو که چاره‌ای جز پذیرفتن پیشنهاد سیبل ندارد، با قبول این پیشنهاد، به دنیای خطرناکی از جرم و جنایت پای می‌گذارد که هیچ راه برگشتی برای آن متصور نیست.

۷- نفوذی (Insider)

37

  • سال پخش: ۲۰۲۳
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: اولوچ بایراکتار
  • بازیگران: چاعاتای اولوسوی، آراس بولوت اینملی، چتین تکیندور، مصطفی اوغورلو
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۱ از ۱۰

سریال «نفوذی» یا «ایچرده» به نویسندگی ارتان کورتالان و توپراک کارااغلو و کارگردانی اولوچ بایراکتار، یکی از سریال‌های اکشن موفق و پرمخاطب کشور ترکیه‌ است که در سال ۲۰۲۳ طی تنها یک فصل پخش شد. «نفوذی» نه تنها در داخل کشور ترکیه، بلکه در سایر کشورها نیز موفقیت‌های زیادی کسب کرد، توجه منتقدان را برانگیخت و به عنوان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های ترکی، جایگاهی ویژه نزد طرفداران بین‌المللی پیدا کرد.

این مجموعه تصویرگر ماجراجویی‌هایی هیجان‌انگیز و تماشایی است که نفس شما را در سینه حبس می‌کند. «نفوذی» بر اساس فیلم معروف کارگردان شهیر مارتین اسکورسیزی یعنی «The Departed» یا «جدامانده» یا «رفتگان» ساخته شده است و روای داستان دو برادر به نام‌های سارپ و اوموت است که در دو سوی قانون قرار دارند و البته از رابطه‌ی خونی‌شان با یکدیگر نیز بی‌اطلاع هستند.

ماجراها به زمانی بازمی‌گردد که سارپ ییلماز ( چاغاتای اولوسوی)، در آکادمی پلیس به زندان می‌افتد و سپس توسط یوسف کایا فرمانده‌ی پلیس، به عنوان مأمور مخفی برای نفوذ در باند مافیایی سلال دومان، قدرتمندترین مافیای شهر، انتخاب می‌شود.

سریال اکشن «نفوذی» ضرباهنگی تند و قوی دارد و پر از صحنه‌های تعقیب و گریز مهیج و پرتنش است، اما در عین حال از دل روابط خانوادگی، رمز و رازهایی پیچیده و تعلیق‌آمیز خلق می‌کند که رفته‌رفته با بسط و گسترش قصه، از آنها رمزگشایی می‌شود.

پربیننده‌ترین سریال‌های ترکی

۱- از که فرار می‌کردیم؟ (Who Were We Running From)

38

  • سال پخش: ۲۰۲۳
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: اوموت آرال
  • بازیگران: ملیسا سوزن، موسی اوزونلر، باشاک داشمان، بیراند تونکا، جسیکا روکوارد
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۷۰ از ۱۰۰

سریال ترکی «از که فرار می‌کردیم» با هنرنمایی ملیسا سوزن و موسی اوزونلر یکی از پربیننده‌ترین و بهترین سریال‌های ترکی است. این مجموعه به داستان زندگی مادر و دختری می‌پردازد که از گذشته‌ای مرموز و ناگفته فرار می‌کنند. آن‌ها از شهری به شهر دیگر و از هتلی به هتلی دیگر می‌روند، در حالی‌که هر غریبه‌ای را به چشم یک تهدید بالقوه می‌بینند. همان‌طور که از نام و خلاصه‌ی داستان پیدا است، سریال «از که فرار می‌کردیم» پر از صحنه‌های دلهره‌آور گریز و لحظات پرتعلیق‌ رازآمیز است.

مجموعه‌‌ی تلویزیونی ۷ قسمتی «از که فرار می‌کردیم» که با الهام از رمانی به همین نام ساخته شده است، نخستین بار در سال ۲۰۲۳ پخش خود را از طریق شبکه‌ی جهانی نتفلیکس آغاز کرد و پس از گذشت یک هفته، به پرمخاطب‌ترین سریال خارجی زبان این شبکه‌ی پرطرفدار تبدیل شد.

۲- بهار (Bahar)

39

  • سال پخش: ۲۰۲۴
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: نسلیهان یشیلیورت
  • بازیگران: دمت اوگار، بورا گولسوی و مهمت ییلماز آک، فسون دمیرل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۵ از ۱۰

مجموعه‌ی تلویزیونی «بهار» اقتباسی از سریال پزشکی کره‌ای موفق و مشهور دکتر چا است و به دلیل خط داستانی گیرا و جنجالی‌اش، در فهرست بهترین سریال‌های ترکی جایگاهی مخصوصی را از آن خود می‌کند.

این سریال دغدغه‌مند و اجتماعی، درباره‌ی زن میانسالی به نام بهار است که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده‌ی پزشکی، تصمیم می‌گیرد به جای ادامه‌ی فعایت در شغل پزشکی، روی زندگی زناشویی و تربیت فرزندانش تمرکز کند و به عنوان یک زن خانه‌دار به زندگی ادامه دهد. اکنون پس از گذشت بیست سال، تیمور یاووز اوغلو همسر بهار، به جراحی موفق و به‌نام تبدیل شده است؛ در حالی که بهار همچنان زنی خانه‌دار است و به نظر می‌رسد همراه همسر و فرزندانش زندگی ظاهرا آرام و خوبی دارد.

اما اوضاع زمانی برای بهار تغییر می‌کند که به یک بیماری سخت مبتلا می‌شود و به پیوند فوری کبد نیاز پیدا می‌کند. بیماری او و اتفاقاتی که متعاقب آن برایش روی می‌دهند، زندگی او و خانواده‌اش را برای همیشه در آستانه‌ی تغییری غیرقابل‌بازگشت قرار می‌دهد. با دگرگونی‌های آشکاری که در خانواده‌ و روابط بهار ایجاد می‌شود، او سرانجام پس از کشمکش‌های بسیار تصمیم می‌گیرد دوباره به حرفه‌ی پزشکی خود بازگردد و همین مسئله سرآغاز تنش‌ها و فشارهای تازه ای برای او و خانواده‌اش است.

سریال ترکی «بهار» با محوریت موضوع مهم و بحث‌برانگیز اشتغال زنان و بازگشت آنها به فضای حرفه‌ای کار، یکی از عمیق‌ترین و بهترین پیشنهادهای این مقاله برای شما است. ضمن این‌که تماشای نسخه‌ی اصلی کره‌ای، تحت عنوان «دکتر چا» نیز به تمامی خوانندگان این مقاله توصیه می‌شود.

۳- فاطما گل (What is Fatmagül’s Fault)

40

  • سال پخش: ۲۰۱۰
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: اهیلال سارال
  • بازیگران: برن سات، انگین آکیورک، سدا گوون، مرات دالتابان
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۹ از ۱۰

سریال ترکی محبوب و پربیننده‌ی «فاطما گل» که با عنوان «گناه فاطما گل چه بود» نیز شناخته می‌شود یکی از بهترین سریال های ترکی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۰ به نمایش درآمد و موفق به کسب توجه و تمجید بسیاری از منتقدان و مخاطبان شد. داستان‌های این مجموعه حول محور زندگی دختر جوانی به نام فاطما گل می‌چرخد که در شهری کوچک و سنتی زندگی می‌کند.

فاطما گل دختری زیبا و معصوم است که زندگی آرام و بی‌حاشیه‌ای دارد و قرار است مدتی دیگر با نامزدش مصطفی ازدواج کند. اما یک شب، پس از مراسم نامزدی‌اش، حادثه‌ای فاجعه‌بار برای فاطما گل اتفاق می‌افتد که زندگی او را برای همیشه سیاه می‌کند؛ زیرا او توسط گروهی از جوانان که تحت تأثیر مواد مخدر و الکل قرار داردند مورد تجاوز واقع می‌شود. کریم، یکی از جوانانی است که علی‌رغم حضور در محل جرم، نقشی در ایفای تجاوز نداشته است. اما به دلیل حضور در صحنه، دچار عذاب وجدان و احساس گناه شدیدی می‌شود.

پس از وقوع این ماجرای تلخ، فاطما گل برای حفظ آبروی خانواده، مجبور به ازدواج با کریم می‌شود و همین ازدواج اجباری نقطه‌ی شروع داستانی پر از چالش‌ها، تضادها و مبارزات است. کریم که از همان ابتدا به فاطما گل علاقه‌مند شده، تمام تلاش خود را می‌کند تا اعتماد و عشق او را به دست آورد؛ در حالی که فاطما گل در گردابی از غم و اندوه گرفتار شده است و چاره‌ای جز مبارزه با خشم، اضطراب‌ و تروماها روحی خود ندارد و باوجود تمام مشکلات، باید راهی برای از نو ساختن زندگی‌اش پیدا کند.

این سریال نه تنها به بررسی تأثیرات مخرب روانی و تبعات اجتماعی تعرض می‌پردازد، بلکه روایتگر عزم راسخ، اراده‌ی قوی و تلاش خستگی‌ناپذیر زنی مقاوم، برای دستیابی به عدالت و زندگی بهتر است. نویسنده‌ی «فاطما گل» با خلق موقعیتی تنش‌زا و حساسیت‌برانگیز و ایجاد روابطی پیچیده و چندلایه، داستان خود را به بهترین و شیواترین شکل ممکن روایت می‌کند و موضوعات مهمی مانند عدالت اجتماعی، عشق و باورهای سنتی اشتباه و قوانین ناکارآمد را به چالش می‌کشد.

۴- فاطما (Fatma)

41

  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: اوزگور اونورمه
  • بازیگران: ورجو بیریجیک، اوقور یوجل، هازال تورسان، اولگون توکر
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۴ از۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۸۳ از ۱۰۰

سریال «فاطما» محصول کشور ترکیه و در ژانر جنایی ، درام می‌باشد و به کارگردانی در سال ۲۰۲۱ ساخته شده است. این مجموعه‌ی تلویزیونی به گواه مخاطبان پرشمار و متعددش، یکی از بهترین سریال‌های ترکی است. این مجموعه‌ی میخکوب‌کننده‌ی جنایی، داستان زندگی عجیب و خوفناک شخصیت زنی نظافتچی به نام فاطما رابه تصویر می‌کشد که هنگام جست‌وجوی ردپایی از همسر گمشده‌اش ظفر، مرتکب قتلی غیرمنتظره می‌شود و سپس در ادامه‌ی قصه، برای نجات خودش مجبور به ارتکاب قتل‌هایی پی‌در‌پی و زنجیره‌ای می‌گردد.

«فاطما» با ارائه‌ی جزئیاتی باورنکردنی، سیر سقوط یک شخصیت عادی و تبدیل او به یک جنایتکار مخوف را ترسیم می‌کند. داستان ترسناک و غافلگیرکننده‌ی یک زن نظافتچی معمولی که برای یافتن شوهر مفقودش، به دنیای خطرناک جنایتکاران و قانون‌شکنان گام می‌گذارد و از یک قربانی بی‌گناه به قاتلی سریالی جانی تبدیل می‌شود. این سریال مهیج که در یک فصل شش قسمتی و از طریق نتفلیکس منتشر شد، بی‌گمان نظر شما را جذب خواهد کرد.

۵- پرواز پرنده (As the Crow Flies)

42

  • سال پخش: ۲۰۲۲
  • تعداد فصل‌ها: ۳
  • سازنده: دنیز یورولمازر
  • بازیگران: بیرجه آکالای، میرای دانر، ابراهیم چلیکول، بوراک یامانتورک، ایرم ساک، دفنه کالایار
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۴ از ۱۰

پنجمین سریال از فهرست پربیننده‌ترین سریال‌های ترکی «پرواز پرنده» ساخته‌ی دنیز آکالای روایت زن جوان و پرشور و هیجانی است که از هواداران پروپاقرص یک مجری موفق و معروف اخبار است. شاید در ابتدا رفتار او چندان غیرطبیعی به نظر نرسد، اما داستان از جایی عجیب‌وغریب و پیچیده می‌شود که او با علاقه‌ی مفرط و غیرعادی خود، تلاش می‌کند تا با دستاویز قرار دادن ترفندهای مکرر، جایگاه این مجری باتجربه را تصاحب کند و وارد اتاق خبر شود.

او سرانجام با نیرنگ و فریب به پیشرفت شغلی در زمینه‌ی اجرا دست می‌یابد و موفق می‌گردد با کسی که زمانی طرفدارش بوده و بسیار برای او دست‌نیافتنی به نظر می‌رسیده، همکار و رقیب شود. او که می‌خواهد پله‌های ترقی را به سرعت طی کند، خیلی زود با نیمه‌ی تاریک جاه‌طلبی افراطی، حسادت و عطش بی‌اندازه به دیده شدن روبرو می‌شود و پشت پرده‌ی سیاه شهرت برای او آشکار می‌گردد و زندگی‌اش به مسیری دور از انتظار و پرخطر سوق پیدا می‌کند.

این سریال ترکی هیجان‌آور و پرمخاطب که از هنرنمایی برخی از مشهورترین ستارگان بازیگری ترکیه بهره می‌برد، با داستانی غیرقابل حدس و پر از جزئیات، نمایشی دقیق و تماشایی از تغییر چشم‌اندازهای شغلی ارائه می‌دهد. «پرواز پرنده» راوی داستان آدم‌های جسور و بلندپروازی است که برای دستیابی به پیشرفت‌های شغلی دست به هر کاری می‌زنند. «پرواز پرنده» با اجرای درخشان و قابل ستایش بازیگران، موسیقی متن فوق‌العاده، داستان تأثیرگذار و طراحی صحنه‌ی چشمگیر، یکی از دیدنی‌ترین سریال‌های مقاله‌ی پیش روی شما است.

۷- چیز دیگری است (Ethos)

43

  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: برکون اویا
  • بازیگران: اویکو کارایل، فاتح آرتمان، فوندا اریئیت، دفنه کایالار، تولین اوزن
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۵ از ۱۰

یکی از بهترین سریال‌های ترکی که طرفداران بسیاری پیدا کرد، سریال ترکی «چیز دیگری است» نام دارد که نخستین بار در یک فصل هشت قسمتی و در سال ۲۰۲۰ به بینندگان عرضه شد.

داستان سریال «چیز دیگری است» باز هم در شهر محبوب ترکیه، یعمی استانبول می‌گذرد و راوی زندگی چند شخصیت‌ است که هر کدام از آنها دارای پیشینه‌ی فرهنگی و اجتماعی متفاوتی با یکدیگر هستند، اما همگی در شهر استانبول با همدیگر برخورد می‌کنند. مواجه‌ی این شخصیت‌ها با هم در موقعیت‌های تکان‌دهنده، مضمون اصلی سریال را رقم می‌زند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مجموعه، شخصیت‌پردازی فوق‌العاده‌ و بازی دقیق و طبیعی بازیگران آن است که با نمایش احساسات عمیق و ارتباطات تأمل‌برانگیز، مخاطبان را به همذات‌پنداری وامی‌دارند. فیلمنامه‌ی قوی، شخصیت‌های همدلی‌برانگیز، توجه به جزییات، فیلمبرداری بی‌نقص و طراحی صحنه‌ی چشم‌نواز، از دیگر خصوصیات برجسته‌ی این سریال ترکی است. سریال «چیز دیگری است» نه تنها به کشمکش‌های فردی شخصیت‌ها می‌پردازد، بلکه تأثیر رویدادهای سیاسی و مسائل اجتماعی را نیز در شکل‌گیری، تغییر و تحول هر شخصیت به نمایش می‌گذارد.

این سریال با گرد هم آوردن چندین شخصیت‌ متفاوت از اقشار و سنین مختلف، تصویری از جامعه‌ی رنگارنگ و متنوع ترکیه در روزگار معاصر ترسیم می‌کند و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سپری کردن اوقات فراغت است.

۶- دختر پشت پنجره (Chrysalis)

44

  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد فصل‌ها: ۳
  • سازنده: نادیم گوچ
  • بازیگران: بورجو بیریجیک، سلما ارگچ، فیاض سریفوقلو، اوریم یاکوت، جیهانگیر جیهان
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۵ از ۱۰

اکنون نوبت معرفی سریال «دختر پشت پنجره» یا «دختری پشت پنجره» که یکی از پرمخاطب‌ترین و بهترین سریال‌های ترکی عاشقانه است که بازیگران مطرحی مثل بورجو بیریجیک، سلما ارگچ، فیاض سریفوقلو، اوریم یاکوت، و جیهانگیر جیهان در آن ایفای نقش کرده‌اند. داستان این سریال حول محور زن جوان و زیبایی به نام نالان می‌گردد که دختری از یک خانواده ثروتمند و مرفه است و همیشه در کانون توجه و علاقه‌ی دیگران قرار دارد.

نالان با وجود داشتن یک زندگی ظاهرا بی‌عیب و نقص و پر از ناز و نعمت، از گذشته‌ای تاریک و تلخ رنج می‌برد که به ‌زودی بر زندگی‌اش در زمان حال سایه می‌افکند. ماجراها از جایی رقم می‌خورد که او در شرکت کوراوغلو مشغول به کار می‌شود و با سدات، صاحب شرکت ملاقات می‌کند. در ادامه رابطه‌ای عاشقانه‌ای میان او و سدات شکل می‌گیرد که در نهایت به ازدواج منجر می‌شود.

اما این وصلت تازه شروع دردسرهای نالان است؛ زیرا زندگی مشترک این دو نفر با مصائب بسیاری روبرو است و هر دوی آن‌ها گذشته‌ای پیچیده و اسرارآمیز دارند که به مرور برای طرف مقابل‌شان آشکار می‌گردد. رازهایی که نه تنها رابطه‌ی زناشویی این زوج را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه زندگی اطرافیانشان را نیز دچار چالش و مشکل می‌کند.

سریال رمانتیک «دختر پشت پنجره» نمونه‌ای عالی و مثال‌زدنی از سریال‌های عاشقانه‌ی ترکی است که با فیلمنامه‌ی خوب، بازی‌های روان و قابل‌ باور و صحنه‌های دلپذیر و زیبا، قلب مخاطبان بسیاری را در گوشه و کنار جهان تسخیر کرد و به یکی از بهترین آثار تلویزیونی ترکیه طی سال‌های اخیر تبدیل شد.

۸- موهبت (The Gift)

45

  • سال پخش: ۲۰۱۹
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: اوزان آچیکتان، گونچ اویانیک، علی تانر
  • بازیگران: برن سات، مهمت گونسور، متین آکدولگر، باشاک کوکلوکایا، جوان جانووا، تیم سیفی، مرال چتین کایا
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۸۶ از ۱۰۰

یکی دیگر از بهترین سریال‌های ترکی که بسیار پرطرفدار شد، مجموعه‌ی تلویزیونی «عطیه» یا «موهیت» به کارگردانی اوزان آچیکتان، گونچ اویانیک، علی تانر است. «عطیه» دومین سریال ترکی اورجینال شبکه‌ی نتفلیکس است و نخستین بار در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.

این سریال تماشایی بر اساس رمان «بیداری جهان» به نویسندگی شنگول بویباش ساخته شده است. «عطیه» با بازی استثنایی برن سات، ماجرای یک نقاش و هنرمند اهل استانبول را روایت می‌کند، که خانواده‌ای معمولی و نامزدی جذاب دارد.

در ظاهر امر همه چیز در زندگی این دختر جوان هنرمند خوب بنظر می‌رسد، اما اسرار عجیبی که از یک مکان باستانی در آناتولی کشف می‌شود، به طرز غربیی با گذشته‌ی او پیوند می‌خورد و نظم فعلی زندگی معمولی او را بر هم می‌زند.

در ادامه‌ی قصه دریچه‌ی دنیایی ناشناخته و اسرارآمیز به روی دختر نقاش گشوده می‌شود و هنرمند پرشور و جوان ما، برای دستیابی به حقیقت و کشف اسرار این نماد مرموز، سفری شخصی و مکاشفه‌ای دیدنی را شروع می‌کند. جستجو برای حل این معما، مسیر زندگی وی را برای همیشه تغییر می‌دهد؛ اما او به هیچ عنوان از ادامه‌ی این مسیر دست نمی‌کشد.

۹- محافظ (The Protector)

46

  • سال پخش: ۲۰۱۴
  • تعداد فصل‌ها: ۴
  • سازنده: بینور کارولی
  • بازیگران: چاغاتای اولوسوی، آیچا آیشین توران، اوکان یالابیک، هازار ارگچلو، محمد کورتولوش، فوندا ارییعیت
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۶۶ از ۱۰۰

مجموعه‌ی اینترنتی «محافظ» به کارگردانی گوننچ اویانیک در سال ۲۰۱۴ به مخاطبان عرضه شد و به چنان موفقیت چشمگیری دست یافت که پس از انتشار و اتمام فصل نخست، برای چهار فصل متمادی تمدید شد. این سریال محبوب و خوش‌ساخت با مطرح شدن خود، راه را برای تولید محصولات ترکی بیشتر در شبکه‌ی نتفلیکس باز کرد و توجه پلتفرم‌های جهانی دیگر را هم به صنعت سریال‌سازی ترکیه جلب نمود.

داستان این سریال فانتزی تخیلی که در شمار بهترین سریال‌های ترکی است، زندگی مرد جوانی به نام هاکان دمیر (چاغاتای اولوسوی) را دنبال می‌کند که فروشنده‌ی یک مغازه عتیقه‌فروشی در شهر استانبول است و پس از کشته شدن پدرخوانده‌ی خود درمی‌یابد که دارای توانایی‌ها و قدرت‌های ویژه‌ای است که او را از دیگران متمایز می‌کند. او به دلیل میراث خانوادگی‌اش، تنها کسی است که می‌تواند از شهر خود و مردمانش محافظت کند. هاکان دمیر باید تمام زندگی‌اش را وقف نجات مردم و جلوگیری از تخریب شهر کند. او در این مسیر از کمک‌های کمال و دختر او، زینب، بهره می‌برد و به یاری انسان‌ها می‌شتابد.

۱۰- روزی روزگاری در چوکورا (Bitter Lands)

47

  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد فصل‌ها: ۴
  • سازنده: مورات سراچ اغلو
  • بازیگران: هلال آلتینبیلک، مراد اونالمیش، اوغور گونش، سلین گنچ
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۳ از ۱۰

سریال «روزگارانی در چوکوروا» یک مجموعه تلویزیونی ترکی در ژانر درام عاشقانه است، که نخستین قسمت آن در سال ۲۰۱۸ از طریق شبکه‌ی «آ تی‌وی» روی آنتن رفت و با استقبال زیاد بینندگان مواجه گردید.

«روزی روزگاری در چوکوروا»، ماجراهای ییلماز و زلیخا را روایت می‌کند. دو جوان دلداده‌ که در دهه‌ی هفتاد میلادی در چوکوروا زندگی می‌کنند. شغل زلیخا خیاطی است و ییلماز که مردی فقیر است، در یک مکانیکی کار می‌کند. این زن و مرد جوان و عاشق، پس از مواجهه با چالش‌های دشوار و پشت سر گذاشتن حوادثی تلخ و تراژدیک، به شهر آدانا می‌گریزند و برای حفظ امنیت‌شان، هویت‌های جدیدی برای خود اتخاد می‌کنند.

اما همین هویت‌های جعلی، مشکلات و مصائب تازه‌ای را برای آنها پدید می‌آورد. این سریال به مضامینی نظیر عشق، خانواده، اختلاف طبقاتی و مهاجرت اهالی روستا به شهر می‌پردازد و به خاطر داستان غیرقابل‌پیش‌بینی و اثرگذار، بازی‌های برجسته و ارائه‌ی نمایشی تحسین‌برانگیز و واقع‌گرایانه از ترکیه‌ی دهه‌ی هفتاد میلادی، مورد تحسین مخاطبان و منقدان قرار گرفت.

۱۱- عشق اجاره‌ای (Love For Rent)

48

  • سال پخش: ۲۰۱۵
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: متین بالک‌اغلو، باریش یوش، شنول سونم
  • بازیگران: الچین سانگو، باریش آردوچ، صالح بادمج، مژده اوزمان، سچکین اوزدمیر، اونور بویوک توپچو
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۳ از ۱۰

یکی دیگر از بهترین سریال‌های ترکی که باید در فهرست پربیننده‌ترین‌ها بگنجانیم سریال «عشق اجاره‌ای» به کارگردانی متین بالک‌اغلو، باریش یوش و شنول سونم است که ستارگانی همچون الچین سانگو، باریش آردوچ و صالح بادمج در آن ایفای نقش کرده‌اند.

مجموعه‌ی تلویزیونی «عشق اجاره‌ای» داستان دختری زیبا اما فقیر به نام دافنه (الچین سانگو) را به تصویر می‌کشد که باید در عرض شش ماه، عمر ایپلکچی (باریش آردوچ) یکی از بزرگ‌ترین تجار کشور را عاشق خود کند. غافل از این که دافنه در انجام مأموریت خود به حدی موفق‌ و واقعی‌ عمل می‌کند، که خود او هم عاشق عمر می‌شود. این سریال عاشقانه‌ی محصول کشور ترکیه، پس از انتشار با استقبال بی‌نظیر بینندگان مواجه گردید و ساخت ادامه‌ی آن، برای فصل دوم نیز تمدید شد.

۱۲- داستان ما (Bizim Hikaye)

49

  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: سردار گوزلکلی (فصل اول)، کورای کریم اوغلو (فصل دوم)
  • بازیگران:  هازال کایا، بوراک دنیز، رها اوزجان، نسرین جوادزاده
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۵ از ۱۰

دوازدهمین عنوان از فهرست پربیننده‌ترین سریال‌های ترکی، سریال دو فصلی «داستان ما» محصول سال ۲۰۱۷ است. این مجموعه‌ی تلویزیونی ترکیه‌ای، اقتباسی از سریال انگلیسی «Shameless» است و از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۱۹ از طریق شبکه‌ی فاکس ترکیه منتشر شد و در دسترس مخاطبان عمومی قرار گرفت.

«داستان ما» سرگذشت خانواده‌ای فقیر و ۶ فرزندی را روایت می‌کند که مادرشان سال‌ها پیش آنها را ترک کرده و پدر خانواده نیز مردی دائم‌الخمر و بی‌مسئولیت است که بود و نبودش برای فرزندانش هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

سریال «داستان ما» راوی زندگی فیلیز (هازل کایا) دختر بزرگ خانواده و خواهران و برادرانش است. فیلیز در غیاب والدین سهل‌انگار و بی‌ملاحظه‌ی خود، نقش سرپرست خانوار را بر عهده گرفته است و خواهران و برادرانش نیز با سخت‌کوشی فراوان تلاش می‌کنند تا برای محافظت از خانواده به او کمک کنند و باری را از روی دوش خواهر بزرگ‌ترشان بردارند.

«داستان ما» تصویری عمیق و همدلی‌برانگیز از زندگی این خواهران و برادران است و نمایش‌گر اتفاقات تلخ و شیرین و مسیرهای پرپیچ و خمی است که اعضای این خانواده‌‌ی پرجمعیت و تنگدست باید در کنار یکدیگر از آن‌ها عبور کنند.

۱۳- زن (A Woman)

50

  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد فصل‌ها: ۳
  • سازنده: مروه آیتکین
  • بازیگران: اوزگه اوزپیرجی، جانر جیندوروک، شریف ارول، فیاض دومان، سرای کایا
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۷ از ۱۰

سریال ترکی «زن» به گواه بسیاری از تماشاگران، یکی از بهترین سریال‌های ترکی سال‌های اخیر است که در سه فصل به بینندگان علاقه‌مند عرضه شد و داستان زندگی زن جوان بیوه‌ای به نام بهار و دو فرزندش را به تصویر می‌کشد. بهار از آغاز زندگی دشوار و پرفراز و نشیبی داشته است. مادرش، او را در سن ۸ سالگی ترک می‌کند و او نزد پدربرزگ و مادربزرگش بزرگ می‌شود، هرچند مدتی نمی‌گذرد که آنها را نیز از دنیا می‌روند.

او اکنون مادری تنهاست که علی‌رغم مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های بسیار، تمام توانش را به کار می‌گیرد تا فرزندانش را شاد و سرزنده نگاه دارد و در مقابل سختی‌های روزگار مراقب آنها باشد.

سریال «زن» برخلاف بسیاری از سریال‌های خوش آب و رنگ امروزی ترکیه، در محله‌های شلوغ و فقیرنشین تصویربرداری شده‌ است و به همین سبب نمایی واقع‌بینانه و بسیار نزدیک به حقیقت جامعه ترکیه را به تماشاگران ارائه می‌دهد.

این درام جذاب تلویزیونی، اقتباسی از مجموعه‌ی تلویزیونی ژاپنی به همین نام و محصول شبکه‌ی «فاکس» ترکیه است. سریال «زن» که در ایران نیز با اقبال بینندگان مواجه شد با حضور ستارگان مطرحی مانند ازگه ازپیرینچی، جانر جیندوروک و بنو ییل‌دیریملار، یک انتخاب عالی برای همه‌ی طرفداران سریال‌های ترکی است و به همه کسانی که به دنبال داستانی قوی و تأثیرگذار با محوریت شخصیت زنی مستقل هستند، پیشنهاد می‌شود.

۱۴- برگریزان (Yaprak Dökümü)

51

  • سال پخش: ۲۰۱۰
  • تعداد فصل‌ها: ۵
  • سازنده: کرم چاتای
  • بازیگران: خلیل ارگون، گوون هوکنا، بنو ییل‌دیریملار، فحریه اوجن، نسلیهان آتاگول، دنیز چاکر
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۸ از ۱۰

سریال «برگ‌ریزان» مجموعه تلویزیونی محصول ترکیه و در ژانر درام است. این سریال به سفارش کانال «دِ ترکیه» در پنج فصل برای این شبکه تلویزیونی تولید شد. داستان این سریال برگرفته از قصه‌ای به همین نام و به قلم نویسنده‌ی مشهور و خوشنام ترکیه‌ای، رشاد نوری گونتکین به نگارش درآمده است. این داستان چنان محبوبیتی در ترکیه دارد که پیش از ساخت سریال «برگریزان» و در سال‌های دور نیز، فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی با اقتباس از آن تولید و ساخته شده‌ است.

سریال ترکی «برگریزان» در ۱۷۰ قسمت به مخاطبان ارائه شد و پخش آن از سال ۲۰۰۶ آغاز گردید و در ۲۹ دسامبر سال ۲۰۱۰ به پایان رسید. «برگ‌ریزان» از ابتدای انتشار تا رسیدن به قسمت‌های پایانی در نمودار رتبه‌بندی جدول پخش، موفقیت و رشدی چشمگیر داشت و به یک پدیده کم‌نظیر بدل گشت؛ به طوری که حتی خلاصه‌ها و تکرارهای مجدد آن نیز همواره در صدر لیست‌ رتبه‌بندی سریال‌های ترکی از نظر میزان بینندگان قرار داشته است.

رمان «برگ‌ریزان» که این سریال برگرفته از آن است، اولین بار در سال ۱۹۳۰ منتشر شد و به از بین رفتن ارزش‌های جامعه و غرب‌گرایی افراطی در ترکیه می‌پردازد و به طور استعاری به سقوط و جدایی فرزندان یک خانواده اشاره دارد. برگ‌هایی که یکی پس از دیگری از شجره‌ی خانواده‌ی تکین فرو می‌ریزند و پس از مهاجرت به استانبول و پیامدهای آن، زندگی‌شان دچار تغییر و تحول می‌گردد.

ماجراهای «برگریزان» یا «ریزش برگ‌ها» به شرح زندگی خانواده‌ی بخشداری بازنشسته به نام علیرضا تکین می‌پردازد که به همراه همسرش خیریه، پسرش شوکت و چهار دخترش فکرت، لیلا، نجلا و عایشه در شهر ترابزون ترکیه زندگی می‌کنند و با پذیرفته شدن نجلا در یکی از دانشگاه‌های معتبر شهر استانبول، سایر اعضای خانواده‌ی تکین نیز ناچار به این شهر نقل مکان می‌کنند و در عمارت پدری علیرضا خان ساکن می‌گردند. اما در ادامه‌ی داستان، سکونت این خانواده در شهر استانبول، زمینه‌ساز اتفاقات و چالش‌های بسیاری می‌شود.

ژاله پارلا منتقد ادبی و استاد دانشگاه در کتاب «پدران و پسران» نوشته است: میل و اشتیاق نهفته به اقتدار پدری یا پدرسالاری در این اثر رشات نوری به چشم می‌خورد. او در ادامه می‌افزاید: در روزهای شروع جمهوریت ترکیه نویسنده می‌کوشد سلطانی را احیا کند که از اخلاق شرقی در سطح اجتماعی محافظت می‌کند، و همچنین پدری که از اخلاق شرقی در سطح خانواده پاسبانی می‌کند.

۱۵- خود دیگری (Another Self)

52

  • سال پخش: ۲۰۲۲
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: نوران اورت سیت
  • بازیگران: طوبا بویوک اوستون، سدا باکا، مورات بوز، بونچوک ییلماز
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۸۷ ار ۱۰۰

ماجراهای سریال «خود دیگری» که در شمار بهترین سریال‌های ترکی است، حول محور سه دوست صمیمی می‌گردد که به شهری ساحلی می‌روند تا در آن جا با بخش معنوی وجود خود ارتباط برقرار کنند و زندگی تازه‌ای را بسازند. اما این تازه شروع دردسرهای آنها است؛ زیرا با این تصمیم خود را در موقعیتی می‌بینند که چاره‌ای جز مواجه شدن با زخم‌های گذشته و تروماهای خانواده‌شان ندارند. داستان این سریال ترکی شما را به به عمق درونیات شخصیت‌ها می‌برد و باعث می‌شود که با نفوذ به لایه‌های پنهان‌شان، احساسات‌شان را درک و با آنها همذات‌پنداری کنید.

تفاوت‌های رفتاری و خلق و خوی مختلف سه شخصیت اصلی «خود دیگری» یکی از جذابیت‌های این سریال ترکی پربیننده است و موقعیت‌های جالب توجهی را رقم می‌زند. بازی خوب بازیگران پرتوان و مستعد این سریال نیز بر ویژگی‌های مثبت آن افزوده است. «خود دیگری» با ریتمی قابل قبول، چرخش‌های داستانی غافلگیرکننده و ایجاد موقعیت‌های متنوع و جدید، یکی از بهترین سریال‌های ترکیه‌ای به شمار می‌رود که باید حتما تماشا کنید.

۱۶- عطر عشق (Erkenci Kuş)

53

  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: گل آیتک
  • بازیگران: دمت اوزدمیر، جان یامان، اوزنور سرچیلر، سبیل شیشمان
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۲ از ۱۰

سریال پربیننده‌ی «عطر عشق» که با عنوان «پرنده‌ی سحرخیز» نیز شهرت دارد، شانزدهمین اثر از فهرست پربیننده‌ترین سریال‌های ترکی است. «پرنده سحرخیز» نخستین بار در سال ۲۰۱۸ پخش خود را آغاز کرد و تا سال  ۲۰۱۹ انتشار آن از طریق شبکه‌ی «استار تی وی» ادامه داشت. کارگردان «عطر عشق» گل آیتک است و دمت اوزدمیر و جان یامان نیز از ستارگان جوان و مطرح این سریال ترکی هستند.

داستان‌ها پیرامون شخصیت صنم می‌گردد. صنم آیدین زن جوانی است که آرزوی نویسنده شدن و سودای زندگی در جزایر گالاپاگوس را در سر دارد و به دلیل شخصیت آزاد و روحیه پرشورش قادر نیست تا در یک شغل ثابت برای مدتی طولانی باقی بماند و همیشه پس از چند ماه کار خود را ترک می‌کند. همین امر اسباب ناراحتی و نگرانی والدین او را فراهم کرده است، بنابراین پدر و مادرش صنم را وادار می‌کنند که میان قبول کردن یک ازدواج از پیش تعیین شده با همسایه‌شان مظفر کایا و پیدا کردن فوری شغلی باثبات و مناسب یکی را انتخاب کند.

صنم ابتدا در خواربارفروشی پدرش شروع به کار می‌کند، اما پس از مدتی شغلی در شرکت «ایده‌ی عالی» که یکی از آژانس‌های تبلیغاتی برجسته‌ی ترکیه است پیدا می‌کند؛ جایی که خواهرش لیلا نیز، به عنوان دستیار اجرایی مشغول به کار است. اما این تمام داستان نیست، زیرا ورود صنم به این شرکت تبلیغات تازه آغاز ماجراها است و او را درگیر رابطه‌ی عاطفی چالش‌برانگیز و پرفراز و نشیبی با پسر صاحب شرکت، جان دیویت می‌کند.

۱۷- خانم قاضی (Aldatmak)

54

  • سال پخش: ۲۰۲۲
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: مورات ساراچ اوغلو
  • بازیگران: وحیده پرچین، ارجان کسال، مصطفی اوغورلو، جک بندر، یوسف یوسف چیم
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۴ از ۱۰

«خانم قاضی» یا «خیانت» مجموعه‌ی تلویزیونی دو فصلی در ژانر درام و محصول سال ۲۰۲۲ ترکیه به نویسندگی یلدیز تونچ و کارگردانی مورات ساراچ اوغلو است. این سریال جذاب ترکی توسط تیمور ساوجی و بوراک ساگیاشار تهیه شده و نخستین بار در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ از طریق شبکه‌ی تلویزیونی «ATV» ترکیه به نمایش درآمد.

داستان سریال «خانو قاضی» درباره‌ی یک قاضی محترم دادگاه خانواده است. او زنی مقتدر و قوی است که به اصول اخلاقی و اجتماعی پایبند است و برای نجات ازدواج خود و تأمین رفاه فرزندانش نهایت تلاشش را می‌کند. اما قصه از جایی برای قاضی قصه‌ی ما پیچیده می‌شود که خود را در گیر و دار پرونده‌ای دشوار پیدا می‌کند که باورهای همیشگی او را به آزمون و چالش می‌کشد.

«خانم قاضی» با فیلمنامه‌ی خوب و بازی‌های فوق‌العاده و به‌یادماندنی بازیگرانی همچون وحیده پرچین، ارجان کسال، مصطفی اوغورلو، یکی از پرکشش‌ترین و بهترین سریال‌های ترکی فهرست حاضر است.

۱۸- یارگی (The Judgment)

55

  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد فصل‌ها: ۳
  • سازنده: علی بیلجین، بسته سلطان
  • بازیگران: کان اورگانچی‌اوغلو، پینار دنیز، اوگور پولات
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۳ از ۱۰

هجدهمین سریالی که با شایستگی هرچه تمام‌تر در میان بهترین سریال‌های ترکی جای می‌گیرد، سریال «یارگی» یا «قضاوت» است که با نام «رازهای خانوادگی» و «داوری» نیز شهرت دارد.

مجموعه‌ی تلویزیونی «یارگی» اثری در ژانر درام جنایی و برنده‌ی جایزه‌ی جهانی مهم و معتبر امی است. این سریال، ساخت ترکیه و از محصولات شرکت آی یاپیم محسوب می‌گردد. «یارگی» به کارگردانی علی بیلگین و فیلمنامه‌نویسی سما ارگنکون و تهیه کنندگی کرم چاتای ساخته شده است.

اولین قسمت این سریال در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۱ پخش شد و در همان آغاز کار با استقبال بالای بینندگان مواجه گردید و ساخت آن برای ۳ فصل دیگر نیز ادامه یافت. فصل اول سریال «یارگی» در ۳۴ قسمت به مخاطبان ارائه شد و یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های ترکیه مبدل گشت. فصل دوم و سوم نیز به همین منوال موفقیت‌های فصل اول را تکرار کردند و تماشاگران بسیاری را به خود جذب کردند.

نقش‌های اصلی این سریالِ دارنده‌ی جایزه‌ی امی را کان اورگانجی‌اوغلو و پینار دنیز ایفا می‌کنند و داستان آن در مورد یک وکیل و یک دادستان است که بر روی یک پرونده‌ی قتل بغرنج و مبهم کار می‌کنند. ایلگاز (کان اورگانجی‌اوغلو) دادستانی وظیفه‌شناس و درستکار است‌ که برادرش به اتهام قتل دستگیر می‌شود. او برای نجات زندگی برادرش، جیلین (پینار دنیز) را که وکیلی بسیار سرکش و البته موفق است به عنوان وکیل برادرش انتخاب می‌کند.

این دو نفر درمی‌یابند که برای یافتن و به دام انداختن قاتل باید با یکدیگر همکاری کنند و همین همکاری شروع داستان هیجان‌انگیز و جذاب آنها است. هرچند با پیشروی مراحل کشف پرونده‌ی قتل، این دو نفر وارد مسیری غیرقابل‌برگشت و دشوار می‌شوند، اما چاره‌ای جز به پایان رساندن آن ندارند و همین امر بر اثرگذاری، تعلیق و کشش سریال «یارگی» افزوده است. در ادامه‌ی داستان جیلین و ایلگاز با اتفاقات عجیب و دور از انتظاری روبرو می‌شوند و احساساتی عمیق و متفاوت را تجربه می‌کنند، احساساتی که هرگز به ذهن‌شان هم خطور نمی‌کرد.

سریال «یارگی» با خط داستانی غافلگیرکننده و گیرا و بهره‌گیری از حضور بازیگرانی پرتوان، بدون هیچ تردیدی یکی از برترین پیشنهادهای این مقاله و یکی از بهترین سریال‌های ترکی در تمام ادوار است؛ پس حتما بدون اتلاف وقت به سراغ آن بروید و از تماشایش لذت ببرید.

بهترین سریال‌های ترکی جدید

۱- شاهماران (Shahmaran)

56

  • سال پخش: ۲۰۲۳
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: امور توراگای
  • بازیگران:  سرنای ساریکایا، بوراک دنیز، مرت رمضان دمیر، مصطفی اوغورلو
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۳ از ۱۰

عنوان سریال اینترنتی «شاهماران» برگرفته از نام موجودی افسانه‌ای و اسطوره‌ای کشور ترکیه است که نزد مردم این کشور ارزش و منزلت بالایی دارد. داستان این سریال حول محور یک زن جوان می‌گردد.

زن جوان در جست‌وجوی پدرش است که مدتی قبل برای کار به شعر آدنا رفته، اما به شکل اسرارآمیزی ناپدید شده است. او در مسیر یافتن پدر گمشده‌ی خود، با فردی به نام مار آشنا می‌شود که به وجود شاهماران نه به عنوان یک اسطوره‌ی خیالی از افسانه‌های شاه پریان، بلکه به عنوان ذاتی حقیقی و واقعی باور دارد.

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی‌های سریال فانتزی «شاهماران»، تلفیق قصه‌های فولکور ترکیه با وقایع زندگی روزمره‌ی مردم این کشور است. «شاهماران» یکی از بهترین سریال‌های ترکی حال حاضر است که داستانی اسطوره‌ای و بومی را در بستری مدرن روایت می‌کند و تأثیر اساطیر کهن و باورهای قدیمی را در دنیای امروزی به چالش می‌کشد. این مجموعه تلویزیونی نشان می‌دهد که چگونه باورهای کهن می‌توانند در زندگی انسان کنونی نیز مصداق داشته باشند.

۳- عشق ۱۰۱ (Love 101)

57

  • سال پخش: ۲۰۲۳
  • تعداد فصل‌ها: ۳
  • سازنده: مریچ آجمی، دستان سدولی
  • بازیگران: مرت یازیجی‌اوغلو، کوبیلای آکا، آلینا بز، صلاح‌الدین پاشالی
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۴ از ۱۰

سریال «عشق ۱۰۱» که یکی از بهترین سریال‌های ترکی جدید است به نویسندگی و کارگردانی احمد کاتیکسیز و نویسندگی مریچ آجمی و دستان سدولی، در مورد چند دانش‌آموز دبیرستانی در سال‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی است که پس از یک خراب‌کاری، اعضای هیئت مدیره‌ی مدرسه، به اخراج‌شان رأی می‌دهند. این سریال ترکی جوانانه براساس یک رمان پرفروش ساخته شده است.

«عشق ۱۰۱» نه تنها یکی از بهترین سریال‌های ترکی به حساب می‌آید، بلکه یکی از بهترین سریال‌هایی است که به مسائل نوجوانان و جوانان پرداخته است و فضایی شاد و سرزنده دارد. از خصوصیات مهم و چشمگیر این سریال خلق موقعیت‌های بامزه و خنده‌دار، ارتباط عالی بازیگران و شیمی نیرومند شخصیت‌ها و رویکرد متفاوت سریال نسبت به مقوله‌ی عشق است.

«عشق ۱۰۱» تلا‌های دانش‌آموزانی را به تصویر می‌کشد که برای نجات معلم و مدرسه‌ی خود از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند. این کمدی نوجوانانه که از سوی شبکه‌ی نتفلیکس که در ۲ فصل ۸ قسمتی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ منتشر شد، توجه مخاطبان جهانی را به خود جلب کرد و با استقبال زیادی روبرو شد.

۴- دشمن عشق (Enemy of Love)

58

  • سال پخش: ۲۰۲۴
  • تعداد فصل‌ها: 
  • سازنده: مسعود ارارسلان
  • بازیگران: نازان کسال، جم ییعیت اوزوم اوغلو، مروه نور بنگی، اسرا روشان
  • امتیاز IMDb به سریال: ۴.۸ از ۱۰

چهارمین سریال لیست بهترین سریال‌های ترکی جدید، مجموعه‌ی تلویزیونی پربیننده‌ی «دشمن عشق» است. این سریال ترکی آن‌طور که از عنوانش برمی‌آید درباره زنی به اسم بحریه است که از مخالفان و دشمنان سرسخت عشق است. او به تنهایی و با مشقت‌های بسیاری سه دختر خود را بزرگ کرده است و علی‌رغم تمامی موانع و مشکلات، تلاش کرده تا آینده‌ی روشنی برای آن‌ها بسازد و به همین سبب نگرانی‌های بسیاری دارد.

بحریه به دلیل مرارت‌هایی که در گذشته پشت سر گذاشته است، تنفر شدیدی نسبت به مردان دارد و عشق را خوار و بی‌‌ارزش می‌شمارد و به همین دخترانش را نیز از درگیر شدن با عشق منع می‌کند. اما زمانی که اینجی یکی از دختران او با دکتر اویگار گور آشنا می‌شود، اوضاع برای بحریه و خانواده‌اش دستخوش تغییر می‌گردد.

پرسش اساسی اینجاست: آیا اینجی موفق به تجربه‌ی عشق واقعی می‌شود و از نگرش بدبینانه‌ی مادرش نسبت به روابط عاطفی سرپیچی می‌کند؟ جواب این سؤالات را با تماشای «دشمن عشق» پیدا کنید.

۵- ولگرد (Kopuk)

59

  • سال پخش: ۲۰۲۴
  • تعداد فصل‌ها: 
  • سازنده: کورای کریم‌اوغلو
  • بازیگران: کان ییلدریم، بیران داملا ییلماز، سارپ آکایا، سرای کایا، مروه چاعیران
  • امتیاز IMDb به سریال: ۴.۸ از ۱۰

فیلمنامه‌ی مجموعه تلویزیونی «ولگرد»، برداشتی آزاد و مدرن از داستان مشهور رابین هود است و ماجراهای آن درباره‌ی کودک یتیمی به نام فرحان است که در محله‌ای فقیرنشین بزرگ می‌شود و تصمیم می‌گیرد از مردمی که هیچ‌کس به آن‌ها توجه و محبت نمی‌کند، حمایت و مراقبت کند.

فرحان با کمک و همدلی گروه وفادار خود، اموال ثروتمندان فاسد و بی‌کفایت را می‌دزدد و غنایم حاصل از دزدی‌ها را به تهیدستان و نیازمندان اهدا می‌کند. تا این‌که دست بر قضا یکی از عزیزان او در جریان یک تیراندازی جان خود را از دست می‌دهد، فرحان به همین سبب تصمیم می‌گیرد این‌بار در قامت یک وکیل به مبارزه‌ی خود برای تحقق عدالت ادامه دهد.

درام مهیج و اکشن «ولگرد» با داستان پرپیچ و خم و غیرقابل پیش‌بینی‌، در شمار بهترین سریال‌های ترکی است و در این لیست جایگاهی ویژه را به خود اختصاص می‌دهد.

۶- کبرا (Kübra)

60

  • سال پخش: ۲۰۲۴
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: یاغمور تایلان، دورول تایلان
  • بازیگران: چاغاتای اولوسوی، آصلیهان مالبورا، احسن اراوغلو، نازان کسال و احمد ممتاز تایلان
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به سریال: ۷۵ از ۱۰۰

سریال «کبرا» که با الهام از رمانی به همین نام ساخته شده است، پیرامون شخصیت محوری یک مرد جوان معمولی به نام گوکان می‌گردد که در حاشیه‌ی شهر استانبول زندگی می‌کند و در تلاش است تا به زندگی خود سروسامانی ببخشد و با عشق زندگی‌اش ازدواج کند. اما زندگی عادی او با پیامی از یک کاربر اینترنتی، به نام کبرا مختل می‌شود و دستخوش تغییر و تحول می‌گردد. این کاربر در یک پلتفرم آنلاین پیامی با این مضمونی برای گوکان ارسال می‌کند: «شما متفاوت هستید!» و سپس درباره‌ی اتفاقاتی شوم به او هشدار می‌دهد.

گوکان در ابتدا پیام‌ها را نادیده می‌گیرد، اما زمانی که درمی‌یابد این فرد از جریاناتی مطلع است که هیچ‌کس چیزی درباره آن‌ها نمی‌داند، به‌طور ناخواسته وارد یک بازی عجیب و یک ماجراجویی غیرمنتظره می‌شود.

این سریال ترکی با چنان استقبالی از طرف مخاطبان مواجه شد که بلافاصله ساخت آن برای فصل دوم تمدید شد. «کبرا» یکی از بهترین سریال‌های ترکی جدید است که بازی درخشان چاغاتای اولوسوی نیز بر محبوبیت و جذابیت آن افزوده است.

۷- نترس من کنارتم (Korkma Ben Yanındayım)

61

  • سال پخش: ۲۰۲۴
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: مروه چولاک
  • بازیگران: نیلسو برفین اکتس، گونای کاراجااوغلو، شوکت چوروه، مراد آیگن
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۹ از ۱۰

مجموعه تلویزیونی «نترس من کنارتم» که در سال ۲۰۲۴ منتشر شد، با روایت داستان سه خانواده‌، به بررسی روابط پرفراز و نشیب و پیچیده‌ی میان فرزندان و والدین‌ می‌پردازد و پیوندهای و مناسبات خانوداگی را به چالش می‌کشد. ماجراها درباره‌ی اینجی، دختر نوجوان سخت‌کوشی است که موفق به کسب یک بورسه‌ی تحصیلی می‌شود. این کمک هزینه‌ی درسی از سوی مدرسه‌ی خصوصی معتبری است که مادرش در آن به عنوان سرایدار کار می‌کند.

رویا و آرزوی خانواده‌ی اینجی این است که او هر چه زودتر مدرسه‌ی خود را به پایان برساند و وارد دانشگاه پزشکی بشود؛ اما زمانی‌ که اینجی ناخواسته باردار می‌شود، زندگی او به شدت تغییر می‌کند و او به نوجوانی طرد شده تبدیل می‌شود که دائما با احساس شرم و ندامت ناشی از این اتفاق کلنجار می‌رود.

مروه چولاک فیلمنامه‌نویس صاحب سبک این سریال ترکی زیبا، با بازگویی داستان یک دختر نوجوان و چالش‌های نگران‌کننده و غیرمنتظره‌‌ی زندگی او، به کاوش و بررسی دغدغه‌های دختران نوجوان، در مقطع حساس و مهم دوران بلوغ می‌پردازد و توجه جامعه را به تغییرات سبک زندگی و نتایج آن جلب می‌نماید.

۸- دانه‌های مروارید (İnci Taneleri)

62

  • سال پخش: ۲۰۲۴
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: شنول سونمز
  • بازیگران: یلماز اردوغان، هازار ارگوچلو، سلما ارگچ، کوبیلا آکا
  • امتیاز IMDb به سریال: ۵.۹ از ۱۰

یکی دیگر از گزینه‌های بهترین سریال‌های ترکی مجموعه‌ی «دانه‌های مروارید» است. داستان‌ها در مورد یک معلم ادبیات محبوب به نام اضم است که ناگهان طی تنها یک شب زندگی‌اش به طور کامل زیر و رو می‌شود. او به قتل همسرش متهم و محکوم می‌گردد و سپس برای سال‌های طولانی راهی زندان می‌شود. اما این همه‌ی داستان نیست زیرا او رازی را پنهان کرده است که نمی‌تواند نزد هیچ‌کس آن را فاش کند.

این زن بخت برگشته، روزهای طاقت‌فرسای حبس را تنها با این هدف دوام می‌آورد که بتواند روزی دوباره با فرزندانش دور یک میز غذا بخورد؛ اما زمان به نفع او نیست و تحقق آرزویش امری محال و ناممکن به‌نظر می‌رسد. زیرا فرزندانش هر کدام به خانواده‌ی متفاوتی سپرده شده‌اند و نزد آنان پرورش یافته‌اند. آیا اضم که به دلیل سابقه‌ی کیفری دیگر حق تدریس ندارد، قادر است زندگی آشفته و خانواده‌ی از هم پاشیده‌ی خود را نجات دهد؟ با تماشای سریال ترکی «دانه‌های مروارید» به جواب این پرسش دست خواهید یافت.

۹- داستان خاکستر (Kül Masalı)

63

  • سال پخش: ۲۰۲۴
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: متین بالک‌ اغلو
  • بازیگران: گوکان آلکان، سودا ارگینجی، اوزگور چویک، اوسهان چاکیر، باشاک گومول‌جینلی‌اوغلو
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۹ از ۱۰

سریال ده قسمتی «داستان خاکستر» که به تازگی پخش آن به اتمام رسیده است، به داستان رایج و آشنای دختر فقیر و پسر ثروتمند می‌پردازد اما با پرهیز از کلیشه‌ها آن را به شکل متفاوتی به تصویر می‌کشد.

قصه پیرامون شخصیت اوزگه می‌گردد؛ دختر جوانی که در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمده و در یک رستوران به عنوان سرآشپز مشغول کار است. در ادامه او با پسر یکی از ثروتمندترین و صاحب‌نام‌ترین خانواده‌های ترکیه، آرات گیرایلی، ملاقات می‌کند. آرات جوانی خوشتیپ و خوش‌چهره است که مدتی قبل همسرش را در یک سانحه‌ی رانندگی از دست داده است.

آرات و اوزگه طی زمان کوتاهی عاشق یک‌دیگر می‌شوند و با هم ازدواج می‌کنند. اما زمانی‌که اوزگه به عنوان همسر او، وارد عمارت خانوادگی گیرایلی می‌شود، ناگهان در محاصره‌ی دنیایی از توطئه و فریب قرار می‌گیرد و زندگی‌اش با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شود. او در عین حال به اسراری از گذشته‌ی آرات و همچنین مرگ مشکوک همسر او ژاله دسترسی می‌یابد که وضعیت را برای این زن جوام تازه عروس دشوارتر می‌کند.

سریال «داستان خاکستر» یکی از بهترین سریال‌های ترکی جدید است که با نمایش دسیسه‌های خانوادگی و روابط پیچیده‌ی میان افراد، کنجکاوی مخاطبان را برمی‌انگیزد و تا انتها با خود همراه می‌سازد. تماشای «داستان خاکستر» به تمامی علاقه‌مندان سریال‌های محصول ترکیه پیشنهاد می‌شود.

۱۰- وحشی (Yabani)

64

  • سال پخش: ۲۰۲۳
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • سازنده: م. چاعتای
  • بازیگران: هالیت اوزگور ساری، یوردائر اوکور، دولونای سویسرت، شبنم حسنی سوقی، برتان اصلانی
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷ از ۱۰

دهممین عنوان بهترین سریال‌های ترکی، درام غم‌انگیز و تراژیک «وحشی» است که ماجرای جوانی به نام یامان را بازگو می‌کند. یامان در دوران کودکی توسط کسانی ربوده می‌شود و از آن پس دور از خانواده و در خیابان‌ها بزرگ می‌شود. او در بزرگسالی سرانجام خانواده‌ی خود را پیدا می‌کند. اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود؛ زیرا اوضاع جدید مشکلات خاص خودش را دارد و وضعیتی پیچیده را برای او ایجاد می‌کند.

اکنون سؤال اینجا است که آیا یامان می‌تواند دوباره به عضوی واقعی از این خانواده تبدیل شود؟ آیا او قادر خواهد بود با تغییرات عمیقی که در غیابش رخ داده است، کنار بیاید؟ سریال ترکی «وحشی» با طرح داستانی عمیق و تاثیرگذار پیرامون مفاهیمی همچون سازگاری فرد با جمع، دغدغه‌ی هویت و همچنین تفاوت‌های طبقاتی، توجه منتقدان و تماشاگران عمومی را جلب کرد و به محبوبیتی قابل توجه رسید.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید