شگفتیهای گلدن گلوب سال ۲۰۲۵
در مراسم گلدن گلوب سال ۲۰۲۵ بار دیگر به خوبی از کارگردانان زن تقدیر شد، در حالی که «تل ماسه: قسمت دوم» و «سینگ سینگ» آنطور که انتظار میرفت عمل نکردند.
هشتاد و دومین نامزدی گلدن گلوب صبح دوشنبه اعلام شد و فیلمهایی غیر منتظره و غیر متعارف در صدر نامزدیها و برندگان بودند.
به گزارش فرارو به نقل از نیویورک تایمز، موزیکال غیر متعارف «امیلیا پرز»: فیلمی که با ۱۰ نامزدی در صدر همه فیلمها قرار گرفت و پس از آن «بروتالیست» و «کنکلاو» قرار گرفتند. در اینجا برخی از قابل توجهترین دستاوردهای این جوایز آورده شده است.
پیش از اینکه مجموعهای از رسواییهای اخیر گلدن گلوب را وادار کرد تا اعضای هیئت رأیدهی خود را متنوع کند، این جوایز سلبریتیها را به اجماع انتقادی ترجیح میداد: هر سال، فهرست نامزدها شامل ستارههای مشهور میشد که حتی زمانی که پروژههای موفقی نیز نداشتند از آنها تقدیر میشد! به عنوان مثال، هیئت رأیدهی قدیمی گلوبز مشتاق بودند رایان رینولدز، ستاره فیلم ابرقهرمانی «ددپول و ولورین» را برای بهترین بازیگر مرد در یک فیلم کمدی یا موزیکال نامزد کنند، تنها برای اینکه رینولدز و بلیک لایولی، همسر بازیگر و مشهورش را به فرش قرمز مراسم خود بکشانند. هیئت رأیدهی جدید گلوبز در برابر جذابیتهای این بازیگر مشهور مقاومت بیشتری نشان دادند؛ اگرچه همچنان جایی برای فیلم پرفروش مارول در دسته فروش باکس آفیس، که سال گذشته اضافه شد، پیدا کردند.
همین هفته گذشته، فیلم درام «سینگ سینگ» شبی قوی در مراسم گاتهامز داشت و جوایز بازیگر اصلی (کلمن دومینگو) و بازیگر مکمل (کلارنس مکلین) را برنده شد. با این حال، گلدن گلوبز کمتر شیفته این سریال بودد: تنها دومینگو توانست نامزدی در این مراسم را کسب کند و مکلین و فیلم هر دو مورد بی مهری قرار گرفتند. پس از اجرای تحسینشده، اما بی صر و صدا در سینماها در اوایل تابستان، فیلم سینگ سینگ توانست اولین موفقیت قابل توجه خود در فصل جوایز فیلم و سریالها را به دست آورد.
شش سال پیش، گلدن گلوب به کلی فیلمسازان زن را نادیده میگرفت. تا حدی که ناتالی پورتمن، مجری گلدن گلوبزدر آن سال، این موضوع درباره هیئت رأیدهی را در طول مراسم بیان کرد. از زمان اصلاحات اساسی هیئت رأیدهی، گلوبز در این زمینه پیشرفت کرده است: سال گذشته، گرتا گرویگ (کارگردان فیلم باربی) و سلین سانگ (کارگردان فیلم زندگیهای گذشته) توانستند نامزدی بهترین کارگردانی را به خود اختصاص دهند. لیست شش نفره امسال نیز شامل پایال کاپادیا برای فیلم درام هندی «تمام نورهایی که نمیتوانیم ببینیم» و کورالی فارگیت برای کمدی ترسناک «ماده» بود که هر دو بر فیلمهای جانام. چو «شرور» و دنیس ویلنوو «تل ماسه: قسمت دوم» با بودجههای بهتر، پیروز شدند.
فیلم فارگیت بهویژه عملکرد خوبی داشت و علاوه بر نامزدی برای فیلمنامه و بهترین فیلم کمدی یا موزیکال، برای بازیگر نقش اول زن (دمی مور) و بازیگر نقش مکمل (مارگارت کوالی) نیز نامزد شد. بهعنوان یک مدعی جوایز، این تعدا نامزدی برای چنین فیلمی منحصربهفرد است: وقتی به فیلمهایی که برنده جوایز اسکار میشوند فکر کنیدد، داستان بیپیچ و خم، صحنههای منزجر کننده و غمانگیز این فیلم آن چیزی نیست که به ذهن شما میآید. با این حال، پس از موفقیت در گیشه و حضور پر رنگش در مراسم گلدن گلوبز، شاید هیئت رایدهی اسکار تمایل بیشتری در نظر گرفتن این فیلم پیدا کنند.
گلدن گلوب اغلب به دلیل نادیده گرفتن فیلمهای سیاهپوستان جنجالی میشود، بهویژه پس از اینکه در سال ۲۰۲۱ گزارش شد که هیئت رأیدهی شامل هیچ عضو سیاهپوستی نمیشود. از آن زمان، این هیئت بسیار متنوع شده است و بازیگران نامزد امسال نیز شامل افرادی مانند سینتیا اریوو (فیلم شرور)، زندایا (چلنجر) و دنزل واشنگتن (گلادیاتور دو) بود.
با این حال، دو مورد از غافلگیرکنندهترین نقشآفرینیهایی که نادیده گرفته شدند شامل هنرپیشههای سیاهپوستی بود که در تحسینشدهترین آثار امسال نقش آفرینی کردند. ماریان ژان باپتیست (حقایق سخت) پس از کسب بردهای متوالی از سوی گروههای منتقد در نیویورک و لس آنجلس در این هفته، به طور غیرقابلتوجهی از سوی گلوب نادیده گرفته شد؛ دانیل ددوایلر نیز که تجربه نادیده گرفته شدن از سوی این جوایز را دو سال پیش نیز داشت، با وجود نقش آفرینی شگفت انگیزش در فیلم «درس پیانو» یک بار دیگر نادیده گرفته شد.
کارگردانی یک فیلم اکشن هنرمندانهتر از آنچه ویلنوو با مجموعه «تل ماسه» به دست آورده است، نمیشود. با این حال، این کارگردان فرانسوی-کانادایی دو سال پیش پس از کارگردانی قسمت اول این فیلم مورد بیتوجهی مراسم اسکار قرار گرفت. اگر نامزدیهای گلدن گلوب چیزی درباره قسمت دوم این فیلم نشان دهند ممکن است تاریخ دوباره تکرار شود: قسمت دوم فیلم «تل ماسه» تنها نامزدی بهترین فیلم درام و موسیقی متن را کسب کرد و جای ویلنوو در رده کارگردانی خالی ماند. حتی اسرارآمیزتر از آن، این فیلم با وجود اینکه از نامزدهایی مانند «بیگانه: رومولوس» و «پیچگردانها» در فروش سینمایی خود بسیار پیشی گرفته بود، نتوانست به ردهی دستاوردهای باکس آفیس راه پیدا کند!