نقد فیلم پدینگتون در پرو (Paddington in peru)

فیلم سینمایی پدینگتون در پرو (Paddington in peru) محصول مشترک بریتانیا و فرانسه است. کارگردانی این فیلم را داگال ویلسون به عهده داشته است. تیم نویسندگان مرکب از مارک برتون، جان فاستر، جیمز لامونت نگارش داستان و فیلمنامه را انجام دادهاند. بازیگرانی چون هیوج بونه ویل، امیلی مورتیمر، جولی والترز، جیم برودبنت، کارلا توس، اولویل کلمن، آنتونیو باندراس، بن ویشاو در این فیلم نقش آفرینی کردهاند.موسیقی فیلم کار داریو ماریانلی است. فیلمهای پدینگتون بر اساس داستانهای خرس پدینگتون نوشتهی مایکل باند ساخته شدهاند.
در داستانها وجود شخصیتهای غیر انسانی در کنار انسانها جذابیت خاص خود را دارد و میتواند قشر متفاوتی از مخاطبان را جذب کند. در بسیاری مواقع نویسنده وکارگردان میتوانند هوشمندانه کاری کنند که این شخصیتها تبدیل به شخصیتهایی محبوب ودوست داشتنی در سری فیلمهای دنبالهدار شوند. شخصیتهایی که پتانسیل آن را داشته باشند تا به قهرمانانی ماندگار تبدیل شوند، یکی از این شخصیتها خرس دوستداشتنی پدینگتون است که با خانواده براون زندگی می کند.
این خرس توانسته محبوبیت زیادی بین تماشاگران کودک، نوجوان و بزرگسال پیدا کند و دست اندرکاران فیلمسازی تا کنون سه فیلم با محوریت این شخصیت روانهی بازار فیلم کردهاند. فیلم سینمایی «پدینگتون در پرو» سومین فیلمی است که بر اساس شخصیت پدینگتون این خرس دوست داشتنی و با نمک ساخته شدهاست. این فیلم توانسته نظر مثبت بسیاری از علاقه مندان به سینما و منتقدین سینما را جلب کند. پیش از آن که به بررسی فیلم سوم پرداخته شود باید به این نکته اشاره کرد که دو فیلم قبل از سوم به خصوص فیلم دوم پدینگتون فیلم بی نظیری است. بنابراین فیلم سوم باید فیلم قدری باشد تا بتواند از دو فیلم پیش از خود پیشی بگیرد.
نگاهی به داستان پدینگتون در پرو
تیم نویسندگان فیلم «پدینگتون در پرو» با تیم نویثسندگان فیلمهای قبلی متفاوت است. بنابراین تماشاگران باید منتظر فیلمی متفاوت از دو فیلم قبلی باشند. فیلم سوم یعنی «پدینگتون در پرو» فیلمی خوش ساختی است. این بار در فیلم سوم، مخاطب با پدینگتون وهمراه خانوادهی براون لندن را ترک کرده و به پرو میروند. این سفر به ظاهر یک سفر تفریحی ساده است اما اتفاق عجیب و مرموزی میافتد که باعث میشود این سفر سادهی تفریحی به یک سفر ماجراجویانه تبدیل شود.در طی فیلم «پدینگتون در پرو» پدینگتون همراه با خانوادهی براون اتفاقات جالب و معما گونهای را پشت سر میگذارند. پدینگتون اینبار در طول سفر به حقایق جدیدی پی میبرد که اگر همچنان در لندن میماند هیچگاه نمیتوانست به آنها پی ببرد.
ماجراجوییهای تازه پدینگتون
سفر گزینهای پر قدرت است که هر نویسندهی باهوش و خلاقی میتواند بر اساس آن ماجرا پردازی و داستانسرایی کند و مخاظب را پای فیلم بنشاند. قهرمان و شخصیتهای داستان در سفر به رشد می رسند و تماشاگر را با خود به وادی جدیدی از زندگی میکشانند. مخاطب همراه با شخصیتهای فیلم با پشت سر گذاشتن اتفاقات غیر قابل پیش بینی به درک تازهای از زندگی میرسند. سفر علاوه بر جذابیت بخشیدن به بعد سرگرمی داستان، دستاوردهایی همچون آگاهی بخشیدن و توانایی ایجاد نگرشهای تازه به مخاطب را دارد.داستان «پدینگتون در پرو» داستان سفر است. این داستان، داستانی یکدست است که بر اساس عناصر داستانگویی پیش میرود و میشود گفت در این داستان هر چیزی سر جای خودش قرار دارد.
داستان این فیلم در عین حالی که دارای پیچیدهگیهای معما گونه است، سر راست به نظر میرسد یعنی مخاطب درون داستان گم نمیشود و میتواند به راحتی با داستان و فضای آن ارتباط برقرارکند.
این فیلم دارای فضایی تقریبا جدی است. فضای فیلم «پدینگتون در پرو» فاقد آن همه شوخیها و شیرین کاریهای دو فیلم قبل است. شاید این فضای جدی محصول انتخاب ماجرایی است که جدی تر از ماجراهای دو فیلم قبل است. اما بی شک سازندگان با خلاقیت و دقت بیشتر میتوانستند حال و هوای فیلم را بیشتر از اینها به سمت مفرح و شوخ طبعانه بودن پیش ببرند. با تمام این وجود سازندگان سعی کردهاند فیلمی زیبا، خوش ساخت و پر هیجان را روانه بازار فیلم کنند که تا حدی نیز موفق عمل کردهاند شاید اگر دو قست قبل ساخته نشدهبود، این فیلم به مراتب بیشتر از اینها به چشم میآمد.
شخصیتها جدید در یک مکان جدید
از نقاط قوت فیلم «پدینگتون در پرو» اضافه شدن شخصیتهای جدید است. شخصیتهای جدیدی که دارای ابعادهای شخصیتی جدیدی نیز هستند. وجود این گونه کاراکترهای تازه باعث می شود که داستان دارای یک طراوت خاص شود و بتواند مخاطب را جذب کند. شخصیتهای جدید از شخصیت پردازی خوبی برخوردار بوده و باعث جذاب شدن داستان شدهاند. از دیگر تغییراتی که اثر مثبتی بر داستان گذاشته است تغییر مکان است. مکان خود به تنهایی اثربسیار پر رنگی بر جذابیت داستان دارد. مخصوصا این که این مکان زیبا پروباشد.
منظرهها و لوکیشنهایی که در پرو انتخاب شده تا ماجرای فیلم در آنجا اتفاق بیفتد علاوه بر این بسیار زیبا و چشم نواز هستند باعث می شود که فضا و حال و هوای فیلم به همان سمتی برود که کارگردان میخواهد و داستان میطلبد. یعنی به معماگونه و هیجان انگیز بودن فضای فیلم کمک کردهاست. دقت در انتخاب مکان از طرف کارگردان قابل تحسین است. از دیگر ویژگی های مثبت این فیلم حاصل کار گروه جلوههای ویژه است. گروهی که انجام جلوههای ویژه را به عهده داشتهاند، از عهدهی حار خود به خوبی برآمده و توانستهاند از پدینگتون شخصیتی قابل لمس بسازند به گونهای که مخاطب به راحتی با او ارتباط برقرار میکند. شخصیتهای غیر انسانی که در فیلمها مورداستفاده قرار میگیرند هر چه بیشتر ملموس باشند مخاطب همذات پنداری بیتشری با او دارد و در تمام طول داستان با او پیش میرود. پدینگتون به شدت دوست داشتنی و در عین حال واقعی به نظر میرسد.
فیلم «پدینگتون در پرو» فیلمی خوش ساخت است که بر اساس یک ماجرای معمایی ساخته شدهاست. فضای این فیلم تلفیقی از یک ماجرای جدی همراه با شوخیها و موقعیتهای طنز است. سازندگان فیلم بااضافه کردن شخصیتها و مکان جدید سعی کردهاند فضای داستان متفاوت تر از دو داستان قبل باشد که تا حد زادی موفق بوده اند. اما در ایجاد فضای ظنز اهمال کاری کرده اند. گرچه فیلم «پدینگتون در پرو» نسبت به دو فیلم پیش از خود ضعیفتر عمل کرده است و امابا این حال فیلم خوبی است که ارزش دیدن دارد و می توانسته مخاطبان بسیارب را جذب کند.
نقاط قوت:
- سرگرم کننده
- استفاده از لوکیشنهای چشمنواز
- شخصیتپردازی قابل لمس
نقاط ضعف:
- شوخیهای ضعیف
منبع: مایکت