( تصاویر) فیلمهایی از رومن پولانسکی که قبل از مرگ باید دید

رومن پولانسکی یکی از پیچیدهترین و تأثیرگذارترین فیلمسازان تاریخ سینماست. کارگردانی که مرزهای ترس، تنش روانی و داستانگویی را جابهجا کرد و فیلمهایی ساخت که هنوز هم در ذهن تماشاگران باقی ماندهاند.
اگر بخواهیم از کارگردانانی صحبت کنیم که در طول تاریخ سینما توانستهاند به بهترین شکل ممکن با استفاده از روان انسان باعث ترس مخاطب شوند قطعا نام رومن پولانسکی به میان خواهد آمد.
رومن پولانسکی یکی از پیچیدهترین و تأثیرگذارترین فیلمسازان تاریخ سینماست. کارگردانی که مرزهای ترس، تنش روانی و داستانگویی را جابهجا کرد و فیلمهایی ساخت که هنوز هم در ذهن تماشاگران باقی ماندهاند.
او با سبکی منحصربهفرد که ترکیبی از دلهره، واقعگرایی و فضای سورئال است، جهانهای تاریکی خلق کرد که در آن شخصیتها با ترسهای درونی و بیرونی خود درگیرند. آثار این کارگردان برجسته پس از گذشت سال ها همچنان مورد توجه هستند و به عنوان الگوی فیلمسازی و فیلمنامه نویسی از آن های یاد میشود.
در این گزارش ۸ اثر قابل توجه کارنامه کاری پولانسکی را مورد بررسی قرار میدهیم.
محله چینیها (Chinatown) – ۱۹۷۴
این اثر از رومن پولانسکی که توسط رابرت تاون نوشته شده است یکی از شاهکار های تاریخ سینما است. فیلمی که هنوز در دانشگاه های برجسته دنیا به عنوان متود فیلم نامه نویسی تدریس می شود و برای مخاطبان و علاقع مندان سینما یکی از به یاد ماندنی ترین فیلم هایی در سبک اکشن و جنایی است.
جک نیکلسون، فی داناوی و جان هیوستون از بازیگرانی هستند که بازی به یاد ماندیشان در این اثر هرگز فراموش نمیشود.
داستان فیلم در مورد یک کارآگاه خصوصی به نام جیک گیتس است که مأمور میشود خیانت یک مرد ثروتمند را کشف کند، اما به تدریج وارد ماجرایی بزرگتر، پیچیدهتر و خطرناکتر میشود که ریشه در فساد سیستماتیک شهر لسآنجلس دارد.
جالب است بدانید این فیلم یکی از دراماتیک ترین پشت صحنه های تاریخ سینما را دارد. جایی که رومن پولانسکی به دلیل شرایط روحی بدی که علت از دست دادن همسرش داشت هنگام فیلم برداری به شدت عصبی بود. او یک مرتبه تلویزیون تهیه کننده را شکست و یک بار هم آن قدر صحنه معروف سیلی زدن جک نیکلسون به فی داناوی را تکرار کرد که داناوی از نیکلسون درخواست کرد سیلی ها را واقعی و محکم به صورت او بزند، بعد از ضبط صحنه جک نیکلسون برای چند ساعت صحنه فیلمبرداری را ترک کرد.
قابل توجه است که پولانسکی صحنهی پایانی فیلم را تغییر داد تا پایان آن تلختر و ماندگارتر باشد. هم چنین فیلمبرداری و میزانسن این اثر، الگویی برای فیلمهای نئونوآر مدرن شد.
از نظر منتقدان نیز این فیلم یک شاهکار بینظیر است که همچنان یکی از برترین فیلمهای تاریخ به حساب میآید.
تصویری از فیلم «محله چینیها»
سایه نویس (The Ghost Writer) – ۲۰۱۰
این فیلم از رومن پولانسکی توسط رابرت هریس و خود پولانسکی نوشته شده است.
اوان مکگرگور، پیرس برازنان، الیور کرامپتون در این فیلم هنرنمایی کرده اند.
فیلم درباره یک نویسنده است که اجیر میشود تا خاطرات نخستوزیر سابق بریتانیا را بنویسد. اما هرچه بیشتر در زندگی او عمیق میشود، بیشتر به رازهای خطرناکی برمیخورد که ممکن است جانش را به خطر بیندازند.
بسیاری از مخاطبان و منتقدان معتقدند شخصیت نخستوزیر فیلم الهامگرفته از تونی بلر است.
یکی از نکات جالب در مورد این فیلم این است که در جزیرهای فیلمبرداری شد که به شدت حس ایزوله بودن و ترس را افزایش میدهد.
منتقدان معتقدند این فیلم یک تریلر هوشمندانه و پرتنش است که پولانسکی در آن استادانه تعلیق را میسازد.
تصویری از فیلم «سایه نویس»
بچه رزمری (Rosemary’s Baby) – ۱۹۶۸
پولانسکی این فیلم را با اقتباس از رمان آیرا لوین نوشت. میا فارو، جان کاساوتیس و روت گوردون بازیگران این فیلم هستند.
داستان فیلم از این قرار است که رزمری، زنی جوان و باردار، کمکم به این نتیجه میرسد که همسایگانش عضوی از یک فرقه شیطانی هستند و قصد دارند فرزندش را تصاحب کنند. اما آیا او دچار توهم شده یا واقعاً توطئهای در کار است؟
این فیلم باعث شد ترس از بارداری و مادر شدن در سینمای وحشت به یک زیرژانر تبدیل شود و برخی معتقدند پولانسکی از مرگ تراژیک همسرش، شارون تیت، برای خلق این فضای ترسناک الهام گرفته است.
این فیلم یک شاهکار روانشناختی که هنوز هم یکی از ترسناکترین فیلمهای تاریخ محسوب میشود.
تصویری از فیلم «بچه رزماری»
مستأجر (The Tenant) – ۱۹۷۶
رومن پولانسکی این فیلم را همراه با جرارد براش نوشت و خودش به همراه ایزابل آجانی و ملوی ناتین در آن بازی کرد.
داستان فیلم در مورد مردی فرانسوی است که آپارتمانی را اجاره میکند، در حالی که آپارتمان قبلاً توسط زنی اشغال شده بوده که خودکشی کرده است. به مرور، او احساس میکند که همسایگانش در حال تبدیل کردن او به همان زن هستند.
جالب است بدانید که این فیلم بخشی از سهگانه وحشت روانشناختی پولانسکی است که با بچه رزمری و انزجار کامل میشود و پولانسکی نقش اصلی آن را بازی میکند.
میتوان گفت این فیلم یک کابوس روانشناختی است که تماشاگر را تا پایان درگیر خود میکند.
تصویری از فیلم «مستاجر»
انزجار (Repulsion) – ۱۹۶۵
این فیلم که پایان سه گانه وحشت پولانسکی است که باز هم در کنار جرارد براش فیلمنامه آن را طراحی کرد.
کاترین دنو، یوان فورته و ایان هندری بازیگران این اثر هستند و داستان این فیلم از این قرار است که زنی که از مردان هراس دارد، به تدریج در تنهایی خود فرو میرود و به مرز جنون میرسد.
این فیلم اولین اثر انگلیسیزبان پولانسکی بود و فضای آن شدیداً کلستروفوبیک است. همچنین طراحی صحنه برای ایجاد حس ترس استفاده شده است.
این فیلم یک وحشت روانشناختی کمنظیر است که احساس دیوانگی را به تماشاگر منتقل میکند.
تصویری از فیلم «انزجار»
چاقو در آب (Knife in the Water) – ۱۹۶۲
پولاسنکی فیلمنامه این فیلم را در کنار یرزی اسکولیموفسکی نوشت و لئون نیمچیک، یولانتا اویمیتسکا و زیگمونت مالانوویچ در آن هنرنمایی کردند.
در این فیلم یک زوج در قایقشان، مسافری را سوار میکنند که باعث ایجاد تنش و رقابت روانی میان آنها میشود.
این فیلم تنها فیلم پولانسکی است که در لهستان ساخته شد و به دلیل تمهای سیاسی، این فیلم در لهستان به سختی مجوز گرفت.
این فیلم یک تریلر بینظیر است که از کمترین عناصر، بیشترین تنش را استخراج میکند.
تصویری از فیلم «چاقو در آب»
پیانیست (The Pianist) – ۲۰۰۲
این فیلم غمانگیز توسط رونالد هاروود و با اقتباس از خاطرات ولادیسلاو اشپیلمان نوشته شده است.
آدرین برودی، توماس کرتشمن و فرانک فینلی از بازیگران این فیلم هستند، برودی برای این فیلم اسکار دریافت کرده است ، او که برای این فیلم وزن زیادی را کاهش داد ، یکی از به یاد ماندنی ترین بازی های خود را در این فیلم انجام داده است.
داستان:
فیلم داستان واقعی یک پیانیست یهودی است که در زمان جنگ جهانی دوم در گتوی ورشو سعی میکند زنده بماند.
این فیلم از خاطرات واقعی زندگی پولانسکی در زمان جنگ الهام گرفته شده است
این فیلم یک درام بینظیر است که هم از نظر احساسی و هم از نظر بصری فوقالعاده است.
تصویری از فیلم «پیانیست»
ماه تلخ (Bitter Moon) – ۱۹۹۲
این فیلم با بازی پیتر کویوت، هیو گرانت و کریستین اسکات توماس درباره رابطه عاطفی پپیچیده یک مرد نویسنده است که به مرور زندگی او را از بین میبرد.
این فیلم یکی از جنجالیترین آثار پولانسکی است و خودش و همسرش امانوئل سنیه نقشهای کوتاهی در فیلم دارند.
میتوان گفت این فیلم یک اثر بحثبرانگیز است که مرزهای عشق و نفرت را بررسی میکند.
تصویری از فیلم «ماه تلخ»
رومن پولانسکی کارگردانی است که تماشاگر را به مرزهای جنون و واقعیت میبرد. فیلمهایش همیشه تنش، تعلیق و روانشناسی عمیق شخصیتها را در خود دارند. هر کدام از این فیلمها تجربهای منحصربهفردند که ذهن شما را تا مدتها درگیر خود میکنند.
منبع: خبرآنلاین