(تصاویر) ۱۰ هواپیمای نظامی بزرگ و مشهور جهان؛ از C-۱۷ Globemaster III تا Kawasaki C-۲
بسیاری از این هواپیماها صرفاً برای اهداف نظامی ساخته شده و برخی دیگر خیر، اما در تمامی موارد، این هواپیماها در کاری که انجام میدهند بسیار بی نقص بوده و آنقدر بزرگ هستند که بتوانند تانک، توپخانه و بسیاری از دیگر تجهیزات و ادوات نظامی را در خود جای دهند.
این واقعیت که ارتشهای جهان به طراحی و ساخت هواپیماهای بزرگتر و بهتر علاقه دارند جای تعجب ندارد و این کار تنها برای شوآف کردن و پُز دادن نیست. در واقع داشتن یک هواپیمای بزرگ به جای دو هواپیمای کوچکتر بسیار اقتصادیتر است.
هواپیماهای بزرگتر نفرات بیشتری را در یک پرواز در خود جای داده بدون اینکه نیازی به استخدام پرسنلی هوایی یا زمینی بیشتری باشد و بدین ترتیب پرواز با هواپیماهای بزرگتر از جهات بسیاری مقرون به صرفهتر است. به جای دو هواپیما که هر کدام ۲۰۰ مسافر نداشته باشند، داشتن یک هواپیمای نظامی که بتواند ۵۰۰ نفر را در خود جای دهد بسیار منطقیتر به نظر میرسد.
این موضوع به طور ویژه در مورد هواپیماهای نظامی صدق میکند، زیرا علاوه بر حمل نیروهای چترباز و دیگر پرسنل نظامی، میتوانند تجهیزات و ادوات بسیار سنگینتر و بزرگ تری نیز حمل کنند. چه برای حمل بارهای نظامی و چه پرسنل باشد، استفاده ارتشهای جهان از هواپیماهای بزرگ اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه در طول تاریخ مدرن، انواع مختلفی از هواپیماهای نظامی غول پیکر ساخته شده اند که بسیار موثر، قابل اعتماد و مقرون به صرفه هستند.
بسیاری از این هواپیماها صرفاً برای اهداف نظامی ساخته شده و برخی دیگر خیر، اما در تمامی موارد، این هواپیماها در کاری که انجام میدهند بسیار بی نقص بوده و آنقدر بزرگ هستند که بتوانند تانک، توپخانه و بسیاری از دیگر تجهیزات و ادوات نظامی را در خود جای دهند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با بزرگترین و غول پیکرترین هواپیماهای نظامی در جهان آشنا کنیم.
۱- Boeing C-۱۷ Globemaster III
هواپیمای Boeing C-۱۷ Globemaster III که توسط کمپانی McDonnell Douglas طراحی شده است (کمپانی مشهور عرصه تولید تسلیحات نظامی که بعدها در بوئینگ ادغام شد)، به عنوان جایگزینی برای C-۱۴۱ Starlifter تولید شده و بزرگترین هواپیمای نظامی در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده است.
Globemaster که در اواسط دهه ۱۹۹۰ وارد سرویس شد توسط ایالات متحده و کشورهای ناتو شامل کانادا، استرالیا و بریتانیا و همچنین هند مورد استفاده قرار میگیرد. در ابتدا، حدود ۲۵۰ فروند از این هواپیما ساخته شد و به دلیل اینکه میتوانند در باندهای نه چندان بزرگ و هموار نیز فرود آمده و بلند شوند، بسیار کارآمد و قابل توجه هستند.
بدین ترتیب C-۱۷ هواپیمایی بسیار مفید و کارآمد بوده و میتواند یک تانک آبرامز، سه هلیکوپتر آپاچی یا سه خودرو زرهی Stryker را در خود جای دهد. این هواپیمای ترابری دارای چهار موتور توربوفن Pratt & Whitney F۱۱۷-PW-۱۰۰ و کابینی بسیار پیشرفته است و سرعت آن حداکثر به ۵۰۷ مایل بر ساعت میرسد.
۲- Ilyushin IL-۷۶
با ظرفیت حمل بار ۵۰ تن، Ilyushin IL-۷۶ عمدتاً برای تحویل ماشین آلات و خودروهای سنگین طراحی و ساخته شد. این هواپیمای ترابری بزرگ حتی در باندهای ناهموار و ناآماده نیز به خوبی کار خود را انجام داده و در شرایط جوی نامساعد نیز به راحتی فرود میآید که باعث شده هواپیمای بسیار قابل اعتمادی باشد.
ناتو از نام Candid برای این هواپیما استفاده میکند. Ilyushin IL-۷۶ اولین هواپیمای ترابری سنگین چهار موتور جتی اتجاد جماهیر شوروی است که تاکنون بیش از ۸۰۰ فروند از آن ساخته شده است.
IL-۷۶ در ابتدا قرار بود نقش یک هواپیمای باربری را بر عهده گرفته و جایگزین Antonov An-۱۲ شود. این هواپیمای غول پیکر نظامی را در کشورهای زیادی پیدا کرد، زیرا هنوز هم در سرویس بوده و در عملیاتهای اضطراری تخلیه غیرنظامیان و فعالیتهای بشردوستانه در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد. Ilyushin IL-۷۶ یک هواپیمای با کاربردهای متعدد و چند منظوره است که هم برای اهداف نظامی و هم غیرنظامی کاربرد دارد. وزن این هواپیما در حالت خالی ۷۲ تن بوده و میتواند با حداکثر وزن ۱۹۰ تن از زمین بلند شود.
۳- Xian Y-۲۰
از زمان شروع تولیدش در دهه ۱۹۹۰، هواپیمای Xian Y-۲۰ یک هواپیمای نسبتاً جدید به شمار میآید که در سال ۲۰۱۶ توسط نیروی هوایی چین به کار گرفته شد. این جت باری نظامی ۲۰۰ تنی میتواند تا ۶۰ تن بار حمل کرده و توانایی حمل تانک و خودروهای زرهی بزرگ را دارد. با مشارکت روسیه و اوکراین در تولید، هواپیمای Xian Y-۲۰ برای پرواز به کشورهای اروپایی و همچنین استرالیا، آلاسکا و آفریقا طراحی شده است.
در کنار تواناییهای بسیارش، هواپیمای باربری چینی Xian Y-۲۰ دارای چهار موتور توربوفن روسی از نوع D-۳۰KP۲ است که سرعت و کارآیی بیشتری به آن بخشیده اند. توانایی حمل بار این هواپیمای نظامی چینی بین oeing C-۱۷ Globemaster III با ۷۷ تن و هواپیمای روسی Ilyushin IL-۷۶ با ظرفیت ۵۰ تن قرار میگیرد. این هواپیمای ترابری چینی که توان حمل تانکهای بزرگی مانند Type ۹۹ را دارد، دارای حداکثر سرعت ۴۷۰ تا ۵۰۰ مایل بر ساعت است.
۴- Antonov AN-۲۲
حتی امروز، هواپیمای Antonov AN-۲۲ بزرگترین هواپیمای با موتور توربوپراپ جهان است که از سال ۱۹۶۵ در سرویس قرار داشته است. با قدرت حمل بار ۸۰ تن، Antonov AN-۲۲ که با نام Antei نیز شناخته میشود، توانسته در زمین قدرت حمل بار حتی هواپیمای آمریکایی Boeing C-۱۷ Globemaster III را نیز شکست دهد.
این هواپیمای نظامی که در میان کشورهای ناتو با لقب Cock شناخته میشود، در دوران اتحاد جماهیر شوروی برای فعالیتهای بشردوستانه و لیفتهای نظامی متعددی به کار گرفته شد. این هواپیما که توانایی فعالیت روی زمینهای نرم و ناآماده را دارد، یک هواپیمای ترابری نظامی بی نقص برای فعالیتهای متعددی است که به لطف چهار موتور توربوپراپ و هشت ملخ با قابلیت چرخش روی هم توانسته هواپیمای بسیار کارآمدی باشد.
وقتی پای بزرگترین هواپیماهای نظامی جهان به میان میآید، هیچ هواپیمایی نمیتواند Antonov AN-۲۲ روسی را شکست دهد. ۴ موتور این هواپیما توان تولید ۱۵،۰۰۰ اسب بخار نیرو را دارند و با سرعت حداکثر ۴۶۰ مایل بر ساعت پرواز میکند.
۵- Antonov AN-۲۲۵ Mriy
Antonov AN-۲۲۵ Mriya که درست همانند AN-۲۲ توسط دفتر طراحی آنتونوف طراحی شده است، بزرگترین و بلندترین هواپیمایی است که تاکنون ساخته شده است.
این هواپیمای ترابری که با نام Mriya به معنای «رویا» در اوکراین شناخته میشود، در ابتدا برای حمل شاتل فضای Buran در دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده بود. برای اینکه درکی از بزرگی این هواپیما داشته باشید، باید بدانید که طول آن از مسافتی که برادران رایت در اولین پرواز تاریخ بشر پیمودند نیز بلندتر است. در کمال ناباوری، تنها یک فروند از AN-۲۲۵ در سال ۱۹۸۸ ساخته شده است.
این روزها، AN-۲۲۵ دیگر یک هواپیمای نظامی نیست و در بخش تجاری برای انتقال انواع محمولههای غول پیکر به کار برده میشود هر چند در جریان جنگ اخیر روسیه و اوکراین در اثر بمباران نیروهای روسی به شدت آسیب دید و شاید دیگر هرگز به پرواز درنیاید. در واقع، این هواپیما چند رکورد در زمینه باربری را در اختیار داشته و برخی از بزرگترین و سنگینترین محمولههای تاریخ را از زمین بلند کرده و به مقصد رسانده است. امروزه، وزن این هواپیما در حال بلند شدن ۶۴۰ تن است و در صورتی که آسیب دیدگی هایش مرمت شود میتواند سالهای سال به فعالیت ادامه دهد.
۶- Tupolev TU-۱۶۰
در حال حاضر ۱۶ فروند از هواپیمای Tupolev TU-۱۶۰ هنوز در سرویس است و یک بمب افکن سوپرسونیک سنگین به شمار میآید که میتواند با سرعتی دو برابر سرعت صوت پرواز کند. این بمب افکن در روسیه با نام White Swan یا قوی سفید شناخته میشود. این هواپیما از سال ۱۹۸۷ در سرویس بوده و قرار بود تا چند دهه در اختیار اتحاد جماهیر شوروی باشد.
TU-۱۶۰ امروزه بزرگترین و سنگینترین بمب افکن جهان است که هنوز در سرویس میباشد. ناتو از اسم رمز Blackjack برای آن استفاده میکند. زمانی که توسعه و طراحی این هواپیما آغاز شد، هدف واکنش به تلاشهای ایالات متحده برای ساخت بمب افکن سوپرسونیک B-۱ Lancer بود و بدین ترتیب نوعی رقابت بین دو بمب افکن وجود دارد.
۷- Lockheed C-۵ Galaxy
Lockheed C-۵ Galaxy که توسط نیروی هوایی ایالات متحده برای انواع مختلفی از ماموریتهای ترابری سنگین بین قارهای استراتژیک استفاده میشود، از بسیاری جهات نیای هواپیمای ترابری Boeing C-۱۷ Globemaster III است. علاوه بر این، نیروی هوایی ایالات متحده از سال ۱۹۶۹ از این هواپیمای نظامی در نبردهای مهمی مانند جنگ عراق، ویتنام، افغانستان، یوگسلاوی و جنگ دوم خلیج فارس استفاده کرده است.
C-۵ Galaxy هواپیمایی بسیار توانمند با ظرفیت حمل بار ۱۳۰ تن است و توانایی جای دادن دو تانک M۱A۲ Abrams یا هفت خودرو زرهی را در محفظه بار خود دارد. همچنین این هواپیما در زمینه کمکهای بشردوستانه و ماموریتهای اضطراری در هنگام فجایع طبیعی نیز کارآمد بوده و نسخه مدرنتر آن با نام C-۵M Super Galaxy دارای موتورهای جدیدی است و انتظار میرود تا سالهای بعد از ۲۰۴۰ نیز همچنان در سرویس باقی بماند. برد این هواپیمای ترابری با ۵۴.۴ تن بار، بیش از ۶،۰۰۰ مایل بوده و با حداکثر بار، برد آن به ۳،۷۳۰ مایل میرسد.
۸- Boeing ۷۴۷ Dreamlifter
۷۴۷-۴۰۰ به شمار میآید. این هواپیما به عنوان یک هواپیمای ترابری مخصوص محمولههای بزرگ و سنگین شناخته شده و در ابتدا برای اطمینان از رسیدن قطعات ساخت بویینگ به کارخانههای این کمپانی در نقاط مختلف جهان ساخته شد. Dreamlifter توانایی حمل باری به اندازه سه برابر هواپیمای ترابری Boeing ۷۴۷-۴۰۰F را داشته و ۷۰ فوت ارتفاع و ۲۳۵ فوت طول دارد.
حداکثر وزن این هواپیما در هنگام بلند شدن ۸۰۰،۰۰۰ پوند معادل حدود ۳۵ تن است که آن را به یک هواپیمای باربری نظامی بی نقص تبدیل میکند. این هواپیما برای حمل بارهای سنگین از چهار موتور غول پیکر Pratt & Whitney ۴۰۶۲ استفاده میکند.
۹- Antonov AN-۱۲۴ Ruslan
Antonov AN-۱۲۴ Ruslan از سال ۱۹۸۶ در سرویس نیروی هوایی روسیه بوده و هنوز هم ۵۵ فروند از آنها همچنان فعال هستند. ناتو از نام Condor برای این هواپیمای ترابری نظامی استفاده کرده و هنوز بزرگترین هواپیمای ترابری نظامی جهان است. حداکثر قدرت حمل بار این هواپیما ۱۵۰ تن بوده و میتواند بارهای زیادی را در وزنها و سایزهای مختلف در خود جای دهد، از حمله خودروهای نظامی، هلیکوپتر، تانکهای روسی و بسیاری دیگر.
سرعت کروز هواپیمای AN-۱۲۴ Ruslan بیش از ۵۳۰ مایل بر ساعت و حداکثر وزن آن در هنگام تیک آف ۸۸۰،۰۰۰ پوند است. این هواپیما دارای چهار موتور توربوفن Progress D-۱۸T بوده و طول بالهای آن به ۲۴۰ فوت میرسد. تعداد خدمه AN-۱۲۴ Ruslan شش نفر است.
توسعه این هواپیما در سال ۱۹۷۱ آغاز شده و اکنون دستکم ۴۰ فروند از آن در نیروی هوایی روسیه فعالیت دارند. در مقایسه با C-۵M Super Galaxy که بزرگترین هواپیمای ترابری نظامی ارتش ایالات متحده است، Ruslan دارای ۲۵ درصد ظرفیت بیشتر است. طول این هواپیما ۲۲۶.۷ فوت، طول بالهای آن ۲۴۰ فوت و ارتفاع آن ۶۹ فوت است.
در حالت خالی، وزن An-۱۲۴ نزدیک به ۱۷۵ تن است. حداکثر برد کروز این هواپیما ۵۳۷ مایل بر ساعت بوده و حداکثر برد آن در جریان پرواز با حداکثر بار، ۲،۸۰۰ مایل اعلام شده است. در هنگام حمل ۴۰ تن بار، برد An-۱۲۴ به ۷،۴۵۶ مایل میرسد که به کمک چهار موتور توربوفن ZMKB Progress D-۱۸T میسر میشود.
۱۰- Kawasaki C-۲
هواپیمای نظامی Kawasaki C-۲ توسط ژاپن ساخته شده و در سال ۲۰۱۶ عملیاتی شد. این هواپیمای ترابری نظامی برد متوسط، طراحی و ظاهر بسیار منحصربفردی دارد. ظرفیت بار حداکثری آن ۳۷ تن بوده و میتواند ۱۲۰ سرباز، یک هلیکوپتر UH-۶۰J یا هشت پالت باری استاندارد بارهای هوایی را در خود جای دهد. C-۲ برای جایگزینی Kawasaki C-۱ و Lockheed Martin C-۱۳۰ Hercules ساخته شد که هر دویشان هواپیماهای ترابری تاکتیکی هستند.
در هنگام ساخت Kawasaki C-۲، قرار بود در مجموع ۳۰ تا ۴۰ فروند از آن ساخته شود. ارتفاع این هواپیمای ترابری بیش از ۴۶ فوت و طول آن تقریباً ۱۴۵ فوت بودده و حداکثر وزن آن در هنگام بلند شدن نیز بیش از ۱۳۳،۰۰۰ پوند است. تعداد خدمه این هواپیمای ترابری ژاپنی تنها سه نفر است.
منبع: روزیاتو