(عکس) چرا شوروی یک گربه را به فضا فرستاد؟

(عکس) چرا شوروی یک گربه را به فضا فرستاد؟

برای ماموریت فرستادن گربه به فضا، دانشمندان در فرانسه نیاز داشتند که مناسب ترین کاندید را پیدا کنند. پس از تحقیقات و آزمایش های فراوان، آنها به این نتیجه رسیدند که گربه ها به دلیل توانایی آنها در مقاومت در برابر تغییرات نیروهای گرانشی و همچنین طبیعت مطیع و سازگاری آنها، برای این ماموریت مناسب هستند.

کد خبر : ۱۳۱۹۶۳
بازدید : ۵۵

در سال ۱۹۵۷، اتحاد جماهیر شوروی با پرتاب گربه ای به نام Felicette به فضا تاریخ ساز شد. این ماموریت یک مسابقه فضایی بین دو ابرقدرت را برانگیخت و راه را برای تبدیل شدن گربه‌ها به برنامه‌های اکتشاف فضایی امروزی هموار کرد.

مسابقه فضایی بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده یکی از مهمترین رویدادهای قرن بیستم بود. این ماموریت با پرتاب موفقیت آمیز اسپوتنیک ۱، یک ماهواره مصنوعی که توسط اتحاد جماهیر شوروی به فضا فرستاده شد، در سال ۱۹۵۷ آغاز شد.

این ماموریت یک پیروزی بزرگ برای اتحاد جماهیر شوروی بود و رقابتی را بین هر دو کشور به راه انداخت تا اولین نفری باشد که در فضا قرار خواهد گرفت.

مسابقه فضایی نیز به شدت تحت تأثیر تنش های سیاسی در این زمان قرار گرفت. همانطور که سیاست های جنگ سرد بین این دو ابرقدرت جریان داشت، آنها سرمایه گذاری زیادی در اکتشافات فضایی به عنوان بخشی از استراتژی خود برای به دست آوردن برتری نسبت به یکدیگر داشتند.

این رقابت فرصتی برای تحقیق و توسعه پیشگامانه فراهم کرد که به نوبه خود منجر به پیشرفت های باورنکردنی در درک ما از چگونگی زنده ماندن حیوانات در فضا شد. هنگامی که فلیکت اولین گربه ای شد که به فضا فرستاده شد، به دانشمندان و محققان این امکان را داد تا بینش ارزشمندی در مورد چگونگی واکنش موجودات زنده به شرایط شدید مانند محیط های گرانش صفر به دست آورند.

این تحقیق در کمک به توسعه سیستم‌های رباتیک و سایر تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده امروزه در برنامه‌های اکتشاف فضایی مفید بوده است.

علاوه بر کمک هایش به علم، فرستادن فلیکت به فضا تخیل عمومی در سراسر جهان را نیز به خود جلب کرد و با داستان قهرمانانه بقای خود، الهام بخش بسیاری از مردم شد.

او تا به امروز نمادی از انعطاف و شجاعت باقی مانده است، و به عنوان گواهی برای آنچه که می توانیم به دست آوریم هنگامی که برای عظمت تلاش می کنیم بدون توجه به فشارهای خارجی یا موانعی که ممکن است بر سر راه ما قرار گیرند، ایستاده است.

برای ماموریت فرستادن گربه به فضا، دانشمندان در فرانسه نیاز داشتند که مناسب ترین کاندید را پیدا کنند. پس از تحقیقات و آزمایش های فراوان، آنها به این نتیجه رسیدند که گربه ها به دلیل توانایی آنها در مقاومت در برابر تغییرات نیروهای گرانشی و همچنین طبیعت مطیع و سازگاری آنها، برای این ماموریت مناسب هستند.

فرآیند انتخاب با آزمایش‌های گسترده‌ای آغاز شد که توانایی‌های فیزیکی گربه‌ها، مانند عملکردهای شناختی و تعادل آنها را اندازه‌گیری می‌کرد. پس از تکمیل این آزمایش ها، دانشمندان ۱۵ گربه را انتخاب کردند که دارای ویژگی هایی بودند که نشان می داد آنها قادر به انجام سفرهای فضایی هستند.

فلیکت به دلیل رفتار آرام و استعدادش برای یادگیری سریع مهارت های جدید، انتخابی آشکار برای این ماموریت بود. او از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر منتقل شد و قبل از نصب الکترودهایی که حرکات او را در فضا نظارت می کرد، تحت آموزش های دقیق تری قرار گرفت.

53

قبل از روز پرتاب، یک آزمایش رادیواکتیویته موفقیت‌آمیز بر روی فلیکت با استفاده از پرتوهای گاما کبالت-۶۰ انجام شد تا اطمینان حاصل شود که او در طول سفر به فضا از قرار گرفتن در معرض تشعشعات در امان می‌ماند. این آزمایش همچنین نشان داد که فلیکت می‌تواند سطوح بالای شتاب را بدون هیچ گونه تأثیر نامطلوبی بر سلامت یا رفاه خود تحمل کند.

انتخاب فلیکت برای این مأموریت پیشگامانه، گواه این است که تحقیقات در این زمان تا چه حد پیشرفت کرده است؛ اثبات این که علم می تواند ما را به سرزمین های ناشناخته هدایت کند و حتی زمانی که فکر می کنیم غیرممکن است به شاهکارهای خارق العاده ای دست یابیم.

داستان او به عنوان یادآوری است که ما از آن زمان تا چه حد پیشرفت کرده‌ایم و همچنان الهام‌بخش نسل‌های آینده دانشمندانی است که هر روز با کار خود مرزها را جابجا می‌کنند.

در ۱۸ اکتبر ۱۹۵۷، فلیکت از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان با موشک Vostok پرتاب شد. در هواپیما ابزارهای علمی مختلفی وجود داشت که علائم حیاتی او را کنترل می کرد و موقعیت او را پیگیری می کرد.

این موشک تا ارتفاع ۹۵ مایلی بالا رفت و ۱۵ دقیقه بعد دوباره به زمین فرود آمد. در طول ماموریت، فلیکت بی وزنی را تجربه کرد و در معرض پرتوهای کیهانی قرار گرفت.

در طول ماموریت، دانشمندان علائم حیاتی او را زیر نظر گرفتند و از الکترومیوگرافی (EMG) برای اندازه‌گیری پاسخ عضلانی در طول پرواز استفاده کردند.

پس از ورود مجدد موفقیت آمیز به جو زمین از طریق چتر نجات، او به سلامت به زمین جامد در محل فرود تعیین شده در قزاقستان بازگشت. به طور معجزه آسایی، هیچ اثر نامطلوبی در فلیکت به دلیل زمان صرف شده در فضا مشاهده نشد. همه علائم حیاتی طبیعی بودند و او با استقبال یک قهرمان به خانه پذیرایی شد!

ماموریت فلیکت همچنان الهام بخش برنامه های اکتشاف فضایی امروزی است و گربه ها هنوز در تحقیق و توسعه سیستم های رباتیک و سایر تجهیزات الکترونیکی استفاده می شوند. داستان باورنکردنی او به عنوان یادآوری است که حتی شاهکارهای به ظاهر غیرممکن را می توان با کار سخت و اراده به دست آورد.

ماموریت گربه فلیکت به فضا به طور گسترده ای در فرانسه و اتحاد جماهیر شوروی جشن گرفته شد، جایی که او به نمادی از انعطاف پذیری و اراده تبدیل شد. شجاعت او در رویارویی با ناشناخته ها و بازگشت موفق او منبع امید و الهام بسیاری از مردم بود.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید