دانشمندان هشدار می‌دهند؛

احتمال گرم شدن زمین تا ۳ درجه سانتیگراد!

احتمال گرم شدن زمین تا ۳ درجه سانتیگراد!

پژوهشگران دانشگاه فناوری Chalmers و دانشگاه Lund سوئد معتقدند که به دلیل فرآیند کندی که در کنار گذاشتن انرژی زغال سنگ در جهان وجود دارد، زمین به سمت گرم شدن و افزایش دمای ۲.۵ تا ۳ درجه سانتیگراد پیش می‌رود و این میزان افزایش دما فراتر از هدف ۲ درجه‌ای توافق پاریس خواهد بود.

کد خبر : ۱۳۶۴۶۸
بازدید : ۳

بر اساس شواهد و دلایل علمی جدید، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه‌های Chalmers و Lund اعلام کردند که زمین در حال حرکت به سمت گرمایش جهانی ۲.۵ تا ۳ درجه سانتیگراد است.

به نقل از Earth، پژوهشگران دانشگاه فناوری Chalmers و دانشگاه  Lund سوئد معتقدند که به دلیل فرآیند کندی که در کنار گذاشتن انرژی زغال سنگ در جهان وجود دارد، زمین به سمت گرم شدن و افزایش دمای ۲.۵ تا ۳ درجه سانتیگراد پیش می‌رود و این میزان افزایش دما فراتر از هدف ۲ درجه‌ای توافق پاریس خواهد بود.

این مطالعه نشان می‌دهد که اگر کشورها، به‌ویژه مصرف‌کنندگان بزرگ زغال‌سنگ مانند کشورهای چین و هند، روند حذف زغال‌سنگ را تسریع بخشند، گرمایش جهانی همچنان می‌تواند به ۲ درجه محدود شود، اما روال موجود و نیز سناریوهای واقع‌بینانه محققان نشان می‌دهد که این امر به دلیل تعهدات ناکافی کشورها و درگیری‌ها و مباحث ژئوپلیتیکی آن‌ها بعید است.  

بر اساس مطالعه اخیر دانشمندان دانشگاه صنعتی Chalmer و دانشگاه Lund در سوئد، به نظر می‌رسد که هدف توافقنامه پاریس مبنی بر محدود کردن گرمایش جهانی به حداکثر ۲ درجه سانتیگراد صورت نمی‌گیرد، چرا که روندهای فعلی، حاکی از افزایش احتمالی دمای ۲.۵ تا ۳ درجه است. با این وجود، آنها معتقدند که هنوز هم می‌توان از افزایش دمای زمین  جلوگیری کرد.  

Aleh Cherp، استاد مؤسسه بین‌المللی اقتصاد محیطی صنعتی در دانشگاه لوند، می‌گوید: «کشورهای زیادی قول می‌دهند که زغال سنگ را از سیستم‌های انرژی خود حذف کنند، که این اتفاق مثبتی است، اما متاسفانه تعهدات آن‌ها به اندازه کافی قوی نیست. اگر می‌خواهیم شانس واقعی برای رسیدن به هدف ۲ درجه داشته باشیم، حذف تدریجی زغال‌سنگ باید سریع‌تر اتفاق بیفتد.

3

چین و هند باید مصرف زغال سنگ خود را کاهش دهند

حذف زغال سنگ به منظور کاهش دمای زمین و نگه داشتن گرمایش جهانی به کمتر از ۲ درجه، امری ضروری است. در یک مطالعه توسط برنامه تحقیقاتی Mistra Electrification، گروهی از پژوهشگران تعهدات ذکر شده از ۷۲ کشور را برای حذف تدریجی استفاده از زغال سنگ تا سال ۲۰۲۲-۲۰۵۰ تحلیل و بررسی کردند.

با یک دید خوشبینانه، دانشمندان بر این باور هستند که ثابت ماندن گرمایش جهانی در ۲ درجه، امکان پذیر است. اما این فرض زمانی محقق می‌شود که کشورهای چین و هند، در عرض پنج سال مصرف زغال سنگ را محدود و به حذف آن اقدام کنند. در واقع، حذف تدریجی زغال سنگ در این کشورها باید به همان سرعتی پیش رود که در بریتانیا رخ داد.

به گزارش ایسنا، میان افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در اتمسفر با گرم شدن زمین ارتباط مستقیمی وجود دارد. به عبارتی، انتشار گازهای گلخانه‌ای یکی از عوامل اصلی گرمایش جهانی است.

بر اساس جدیدترین آمار، در میان کشورهای جهان در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای، ایران در رده ۱۳ جهان و پس از چین و هند در رده ۳ آسیا قرار دارد.

این آمار که حاکی از الگوها و فعالیت‌های ناصحیح در زمینه مصرف انرژی است، هشداری جدی در زمینه اصلاح مصرف انرژی و حرکت به سوی حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی خواهد بود.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید