(عکس) یک هکر راز «ایلان ماسک» را برملا کرد!

(عکس) یک هکر راز «ایلان ماسک» را برملا کرد!

این هکر ناشناس سالها رمز خودرو را عمیقا بررسی کرده و مواردی را کشف کرده است؛ از جمله اینکه چگونه تسلا می‌تواند شما را از به کار بردن صندلی‌های برقی یا دوربین مرکزی «مدل ۳» پیش از فعال شدن، بی‌نیاز کند.

کد خبر : ۱۳۹۲۳۵
بازدید : ۲۹۷

یک هکر نرم‌افزار «تسلا»، از کشف ویژگی رانندگی «حالت ایلان» خبر داده است که به نظر می‌رسد به خودروهای خودران این شرکت امکان می‌دهد تا بدون اینکه دست راننده روی فرمان باشد حرکت کنند.

«ایلان ماسک»(Elon Musk) مدیرعامل شرکت «تسلا»(Tesla) ممکن است حالت راننده فوق سری خود را داشته باشد که امکان رانندگی بدون دخالت دست را در وسایل نقلیه این شرکت فراهم می‌کند.

این حالت مخفی توسط یک هکر کشف شد که به نام «greentheonly» شناخته می‌شود. هکر از این ویژگی به عنوان «حالت ایلان»(Elon Mode) یاد می‌کند.

این هکر ناشناس سالها رمز خودرو را عمیقا بررسی کرده و مواردی را کشف کرده است؛ از جمله اینکه چگونه تسلا می‌تواند شما را از به کار بردن صندلی‌های برقی یا دوربین مرکزی «مدل ۳» پیش از فعال شدن، بی‌نیاز کند.

پس از یافتن و فعال کردن حالت ایلان، greentheonly به آزمایش کردن این سیستم پرداخت و چند فیلم را از این تلاش منتشر کرد. اطلاعاتی در مورد نحوه تنظیمات یا اینکه حالت ایلان چگونه به نظر می‌رسد، منتشر نشده اما به نظر می‌رسد که واقعی است.

هکر متوجه شد که خودرو در حین استفاده از نرم‌افزار «کاملا خودران»(FSD) تسلا، به هیچ توجهی نیاز ندارد. نرم‌افزار کاملا خودران، سیستم کمک‌راننده پیشرفته مبتنی بر دید تسلا است که در نسخه بتا وجود دارد اما در حال حاضر برای هر کسی که مبلغ ۱۵ هزار دلار برای این گزینه پرداخت کرده باشد، در دسترس قرار می‌گیرد.

نرم‌افزار کاملا خودران، موضوع یک گزارش در ماه گذشته بود که نشان می‌داد این نرم‌افزار هزاران شکایت را از سوی مشتریان مبنی بر ترمز ناگهانی و شتاب‌گیری ناگهانی داشته است.

101

سیستم اتوپایلت تسلا که سیستم کمک‌راننده نسل اول این خودروساز برای بزرگراهها است، از شما می‌خواهد که فرمان را تکان دهید تا اطمینان حاصل شود که حین استفاده از خودرو مراقب هستید.

مالکان اغلب از دفعات چک کردن سیستم شکایت دارند که باعث می‌شود برخی آن را نقص بدانند. کاربران نرم‌افزار کاملا خودران نیز در معرض تلنگرهای مکرر قرار دارند و در مواقعی به نظر می‌رسد که سیستم می‌تواند سهوا خودرو را خاموش کند.

خودروهایی که دارای دوربین داخلی مرکزی(بالای آینه عقب) هستند، علاوه بر تایید دست روی فرمان، رانندگان را مشاهده می‌کنند تا مطمئن شوند که رانندگان به جلو نگاه می‌کنند اما این کار بسیار دشوار است.

برای مثال، مشخص شده که راننده نمی‌تواند کلاه بیسبال بپوشد بدون اینکه سیستم دائما او را با هشدار «لطفا به جاده توجه کن» آزار دهد. ظاهرا با پوشیدن کلاه، راننده نمی‌تواند اثبات کند که چشمان او به جلو نگاه می‌کنند.

حتی سیستم در مقطعی غیرفعال شد و به راننده گفت اگر چهار بار دیگر این کار را انجام دهد، امتیازات خود را در نرم‌افزار کاملا خودران از دست خواهد داد.

در هر حال، برای آزمایش نزدیک به ۶۰۰ مایلی greentheonly در حالت ایلان، چنین موارد آزاردهنده‌ای پیدا نشد. این آزمایش در یک وسیله نقلیه انجام شد که هکرها ادعا می‌کنند وسیله نقلیه‌ متعلق به شرکت است.

آنها گفتند نمی‌توانند یک خودروی غیر تسلا تهیه کنند تا آن را در حالت ایلان مورد بررسی قرار دهند. در این ویدیو به نظر می‌رسد greentheonly در حال راندن یک «مدل X» اولیه است که به ‌طور مشخص آن قدر قدیمی است که اصلا دوربین داخلی نداشته باشد. مشخص نیست که آیا این مدل دارای دوربین است یا این که چگونه greentheonly به خودرو دسترسی پیدا کرده است.

در یادداشت‌هایی که greentheonly در تاپیک توییتر ارائه کرده، گفته شده است که سیستم همچنان به‌ طور تصادفی تغییر مسیر می‌دهد و در نهایت با سرعت آهسته در بزرگراه رانندگی می‌کند. مشخص نیست که آیا این نسخه از نرم‌افزار کاملا خودران برای مالکان عادی در دسترس خواهد بود یا خیر. در ماه دسامبر، ماسک گفت که رانندگی بدون ناراحتی در راه است.

در هر حال، greentheonly خاطرنشان کرد نرم‌افزار تسلا در مقایسه با سال ۲۰۱۷ که او برای اولین بار به بازرسی آن پرداخت، از همیشه امن‌تر است.

این هکر در یک توییت نوشت که سطح مراقبت تسلا در نرم‌افزار خود، در سایر خودروهایی که او آزمایش کرده است، به ندرت دیده می‌شود و این مانند یک پازل خوب است که مدام بهتر می‌شود.

منبع: ایسنا

۲
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید