چند کهکشان در عالم وجود دارد؟

چند کهکشان در عالم وجود دارد؟

راز و رمزها و پرسش‌ها دربارۀ فضای بیکرانۀ کیهان بسیار زیاد هستند؛ شاید به تعداد خود ستاره‌ها و کهکشان‌ها؛ اما بیایید فعلا روی یک پرسش تمرکز کنیم: واقعا چه تعداد کهکشان در جهان وجود دارد؟

کد خبر : ۱۴۳۷۱۹
بازدید : ۹۵۷

فرادید| فراتر از ماه، خورشید و دیگر سیارات منظومه شمسی، کهکشان‌هایی هستند که با گرانش کنار هم نگه داشته می‌شوند و از مجموعه‌های غول‌پیکری از غبار، گاز، ستارگان، سایر منظومه‌های خورشیدی و در بیشتر موارد سیاه‌چاله‌ها تشکیل شده‌اند. 

به گزارش فرادید؛ ساختار کهکشان‌ها و جهان، ستاره‌شناسان را قرن‌ها مجذوب خود کرده است و ما هنوز در حال کشف کهکشان‌های جدید و گسترش دانش خود از جهان هستیم.

main

با توجه به اینکه ما هنوز در حال یادگیری بیشتر کیهان هستیم، تقریباً غیرممکن است که با وضوح کامل پاسخ دهیم چه تعداد کهکشان در آن وجود دارد. با این حال، این عدم‌اطمینان دانشمندان را از تلاش برای یافتن پاسخ این پرسش باز نمی‌دارد و آن‌ها اکنون به یک تخمین عملی رسیده‌اند. 

چند کهکشان در کیهان وجود دارد؟ 

تخمین‌های اخیر خبر از آن دارند که ممکن است دو تریلیون کهکشان در کیهانِ قابل‌مشاهده وجود داشته باشد. دو تریلیون کهکشان یک تخمین است. دانشمندان ننشسته‌اند تا تک‌تک کهکشان‌های شناسایی‌شده در کیهان قابل‌رویت را شمارش کنند. در عوض، آن‌ها بخش‌های کوچکی از کیهان را مطالعه کرده‌اند (اندازه‌ای معادل سر سوزن که در طول بازو نگه داشته می‌شود) و کهکشان‌ها را در آن بخش‌ها شمرده‌اند. 

این روش به ما محدودیت کمتری برای تعداد کهکشان‌ها در کیهان قابل‌مشاهده داده است که تخمین زده می‌شود بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد کهکشان باشند (بقیۀ کهکشان‌ها با فناوری کنونی قابل‌مشاهده نیستند). 

رقم دو تریلیون از برآوردی بر اساس تبدیل‌های سه‌بعدی تصاویر تلسکوپ فضایی هابل و مدل‌های جدید ریاضی بدست آمده است و ادامه‌ی کارهایی است که اخترشناسان را در گذشته به رقم ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد رسانده بود. 

ناسا در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد: «تحقیقات ما منجر به این نتیجه‌ی شگفت‌انگیز شد که برای درست درآمدن تعداد کهکشان‌هایی که اکنون می‌بینیم و جرم آن‌ها، باید ۹۰ درصد کهکشان‌های دیگر در جهان قابل‌مشاهده وجود داشته باشند که آنقدر کم‌نور و بسیار دور هستند که با تلسکوپ‌های امروزی دیده نمی‌شوند». 

از نظر تئوری، ممکن است تعداد کهکشان‌ها بی‌نهایت باشد، چون اندازه‌ی خود جهان نیز می‌تواند بی‌نهایت باشد. 

بزرگترین کهکشان کیهان کدام است؟ 

بزرگ‌ترین کهکشان کیهان احتمالاً کهکشان بیضوی غول‌پیکر ESO ۳۸۳-۷۶ است. قطر آن ۱۷۶۴۰۰۰ سال نوری است و در صورت فلکی قنطورس در فاصله ۶۵۴ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.

1

مقایسۀ اندازۀ کهکشان راه شیری (سمت چپ) با کهکشان‌های بزرگتر

با این حال، دانستن بزرگترین کهکشان کیهان دشوار است، هرچند به لطف فناوری‌های جدید از جمله تلسکوپ جیمز وب، هر روز در حال یادگیری بیشتر در مورد فضا هستیم. 

به این ترتیب، ادعا شده که بسیاری از کهکشان‌های مختلف از جمله کهکشان‌های IC ۱۱۰۱ و Alcyoneus بزرگترین کهکشان‌های جهان هستند. در عین حال، بزرگترین کهکشان مارپیچی شناخته شده UGC ۲۸۸۵ است. 

وقتی به بزرگترین کهکشان مارپیچی میله‌ای در کیهان می‌رسید، NGC ۶۸۷۲ (کهکشان کندور) را پیدا می‌کنید. وسعت آن از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر ۵۲۲۰۰۰ سال نوری است که پنج برابر اندازه‌ی کهکشان راه شیری است. 

کهکشان کندور در صورت فلکی پاوُ قرار دارد و ۲۱۲ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. قطر آن بین نقاط «بازو» در مجموع ۵۲۲۰۰۰ سال نوری و قطر ایزوفتال آن حدود ۷۱۷۰۰۰ سال نوری است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید