چه کسی در حال حاضر بالاترین «ضریب هوشی» جهان را دارد؟

چه کسی در حال حاضر بالاترین «ضریب هوشی» جهان را دارد؟

تست‌های آی کیو به هیچ وجه همۀ توانایی‌های ذهنی آدم‌ها را نمی‌سنجند اما به هر حال ممکن است کاشف از برخی توانایی‌های خاص باشند. در اینجا با نام‌ها و چهره‌هایی آشنا می‌شوید که در گذشته و زمان حال بالاترین ضرایب هوشی را داشته و دارند.

کد خبر : ۱۴۴۹۴۰
بازدید : ۵۲۱۵۲

فرادید| ضریب هوشی (IQ) برای اندازه‌گیری سطح هوش افراد استفاده می‌شود. سطح ضریب هوشی از طریق آزمون‌های استانداردی به دست می‌آید که در آن‌ها، توانایی‌های شرکت‌کنندگان در حل معما، حافظه و غیره سنجیده می‌شود. 

به گزارش فرادید، امتیاز میانگین معمولاً حدود ۱۰۰ است؛ در این صورت نمره IQ شما معادل هوش عمومی جامعه است. نمره‌ی زیر ۸۵ ضعیف و نمره‌ی ۱۳۰ و بالاتر از آن (۲ درصد جمعیت) نیز باهوش در نظر گرفته می‌شوند. 

قضاوت دقیق درباره‌ی هوش دشوار است و به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و عوامل دیگر بهتر است زیاد به نمرات IQ اعتماد نکنید. طبق مطالعه‌ای در Frontiers In Systems Neuroscience منتشر شد: «نمرات آزمون‌های هوش معمولاً درست درک نمی‌شوند و ممکن است از آن‌ها به اشتباه استفاده شود.» 

عامل دیگری که باید در نظر گرفت این است که نمره IQ یک واحد اندازه‌گیری نیست. برای نمونه، فردی با نمره‌ی ۱۳۰ قرار نیست که سی درصد باهوش‌تر از فردی با نمره ۱۰۰ باشد. با توجه به تغییراتی که در طول دهه‌ها، در آزمون‌ها ایجاد شده است، مقایسه نمرات کسب‌شده در زمان‌های مختلف نیز دشوار است. 

از نظر تئوری، هیچ محدودیتی برای نمرات IQ وجود ندارد. ۲۰۰ معمولاً اوج امتیاز در نظر گرفته می‌شود، اما نمره‌ی برخی افراد از این عدد هم بالاتر رفته است. 

چه کسی بالاترین ضریب هوشی را در جهان دارد؟ 

گفته می‌شود تِرِنس تائو (تصویر نمایه) در حال حاضر بالاترین امتیاز IQ جهان را دارد، امتیاز چشمگیری بین۲۳۰-۲۲۵. اگر این ریاضیدان چینی-استرالیایی که استاد ریاضیات دانشگاه کالیفرنیا است واقعا امتیاز ۲۳۰ را به دست آورده باشد، قطعاً جلوتر از بقیه است. 

ضریب هوشی ثبت‌شده مرلین ووس ساوانت در رکوردهای جهانی گینس، ۲۲۸ بود تا اینکه این رکورد در سال ۱۹۹۰ به دلیل غیرقابل‌اعتماد بودن بیش از حد متوقف شد و از اعتبار افتاد.

Prince-HirataRB

کریستوفر هیراتا با آی‌کیوی تاییدشدۀ 225

کریستوفر هیراتا با امتیاز خیره‌کننده‌ی ۲۲۵ دارای رتبه دوم بالاترین ضریب هوشی تاییدشده است. تعدادی دیگر نیز با نمرات مساوی یا بالاتر بوده‌اند.

چه کسانی بالاترین ضریب هوشی را داشته‌اند؟ 

قضاوت در مورد اینکه چه کسی بالاترین ضریب هوشی را داشته دشوار است. برای بسیاری از اذهان بزرگ، تست IQ در زمان حیات‌شان روی زمین وجود نداشت. اعتبار افراد دیگری که گفته می‌شود در آزمون هوش شرکت کرده‌اند هم زیر سوال است، چون یافتن سوابق رسمی دشوار است. 

با این حال، این امر مانع از این نشده که برخی افرادی که در گذشته زندگی می‌کرده‌اند دارای بالاترین ضریب هوشی اعلام شوند. 

ویلیام جیمز سیدیس

William-James-Sidis-963f28a

کودک نابغه و ریاضیدان آمریکایی ویلیام جیمز سیدیس (۱۹۴۴-۱۸۹۸) 

ویلیام جیمز سیدیس که گفته می‌شود باهوش‌ترین فرد جهان بوده است، معیاری برای کودکان اعجوبه است. گزارش شده که او تنها در سن ۱۸ ماهگی توانسته روزنامه بخواند، در سن ۱۱ سالگی وارد دانشگاه هاروارد شود و در ۱۶ سالگی فارغ التحصیل شود. 

او مطالعات مختلفی را به رشته تحریر درآورد، از جمله ایجاد یک زبان ساخت‌یافته در کتاب‌های «وندرگورد» (در سن ۸ سالگی) و «جاندار و بی‌جان» (که کیهان‌شناسی و برگشت‌پذیری قانون دوم ترمودینامیک را پوشش می‌دهد و سیاه‌چاله را پیش‌بینی می‌کند). 

در کتاب Psychology For The Millions، آبراهام اسپرلینگ شرح می‌دهد که چگونه هلنا سیدیس (خواهر ویلیام) به او گفته بود «چند سال قبل از مرگش، برادرش بیل با یک روانشناس تست هوش انجام داد». 

اسپرلینگ شرح می‌دهد که «نمره ویلیام سیدیس بالاترین امتیازی بود که تا به حال به دست آمده بود. از نظر ضریب هوشی، روان‌شناس اعلام کرد رقم امتیازش بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ است.» با این حال، سال‌های بعد، امتیاز IQ سیدیس به شدت مورد مناقشه قرار گرفت. 

آدا لاولیس

نام نخستین دانشمند کامپیوتر، آدا لاولیس، معمولاً در رده‌ی باهوش‌ترین افرادی که تا به حال زیستند، برده می‌شود. او از طریق مطالعاتش روی موتور تحلیلی، اساساً نخستین برنامه کامپیوتری را اختراع کرد. 

کریستوفر مایکل لانگان

کریستوفر مایکل لانگان که دارای نمره‌ی ۱۹۵ است، اغلب به عنوان یکی از باهوش‌ترین افراد زنده شناخته می‌شود. این شخصیت بحث‌برانگیز معمولاً نامش با تئوری‌های توطئه گره خورده است.

آلبرت انیشتین

albert-einstein-3814ca6

فیزیکدان آلمانی الاصل آلبرت انیشتین (۱۸۷۹-۱۹۵۵) 

انیشتین اغلب به عنوان یکی از باهوش‌ترین افرادی که تا به حال زیسته در نظر گرفته می‌شود. معمولاً ادعا می‌شود که ضریب هوشی او در واقع کمتر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید. با توجه به اینکه زمان حیات انیشتین آزمایش هوشی انجام روی او انجام نشده است، نمی‌توان فهمید که این دانشمند مشهور واقعاً چقدر باهوش بوده است. 

لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی فرد دیگری است که اغلب به عنوان یکی از باهوش‌ترین افراد تاریخ از او یاد می‌شود، او در حوزه‌ی ریاضیات، مهندسی، گیاه‌شناسی، نقشه‌کشی و حوزه‌های زیاد دیگر مهارت داشت، بنابراین گلچین کردن یک دستاورد او دشوار است. 

شو یانو

شو یانو در ۹ سالگی دانشجوی سال اول دانشگاه و در ۲۱ سالگی پزشک شد. به گفته شیکاگو تریبون، این دستاورد سبب شد او «جوان‌ترین دانشجوی تاریخ دانشگاه شیکاگو باشد که مدرک پزشکی دریافت کرده است. 

کاترین جانسون

Katherine-Johnson-7b673a3

پرتره کاترین جانسون (۱۹۱۸-۲۰۲۰) 

اگر فیلم چهره‌های پنهان (Hidden Figures) نامزد اسکار را دیده باشید، کاراکتر کاترین جانسون ریاضیدان را در آن دیده‌اید. کار او در ماموریت‌های فضایی اولیه ناسا حیاتی بود و نقش مهمی در انتقال فضانوردان جان گلن و آلن شفارد به فضا داشت. محاسبات مداری جانسون حتی در ماموریت‌های آپولو نیز مورد استفاده قرار گرفت. 

استیون هاوکینگ

swh_bw_34-2560x1709

استیون هاوکینگ یکی از مشهورترین فیزیکدانان نظری و کیهان‌شناسان تاریخ بود. او نشان داد سیاه‌چاله‌ها انرژی ساطع می‌کنند، به آرامی منقبض می‌شوند و در جرقه‌ای از پرتوهای گاما منفجر می‌شوند. تابش هاوکینگ به یک نظریه کیهان‌شناسی کلیدی تبدیل شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۵۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید