ساخت هواپیمای مسافری و خودرو برقی ایرانی به کجا رسید؟
روحالله دهقانی فیروزآبادی از روند ساخت هواپیمای مسافربری گفت. به گفته وی قرار نیست این هواپیما تماما در داخل ساخته شود و «نیاز است تا ۵ کشور توانمند کنسرسیوم تشکیل داده شود که حداقل ۲۰ درصد آن متعلق با ایران باشد.»
روحالله دهقانیفیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور از روند ساخت هواپیمای مسافری و ساخت نمونه اولیه خودرو برقی گفت.
روحالله دهقانی فیروزآبادی از روند ساخت هواپیمای مسافربری گفت. به گفته وی قرار نیست این هواپیما تماما در داخل ساخته شود و «نیاز است تا ۵ کشور توانمند کنسرسیوم تشکیل داده شود که حداقل ۲۰ درصد آن متعلق با ایران باشد.»
موضوع ساخت هواپیمای ملی، یکی از پروندههای باز علم و فناوری در کشور است که منتقدان و موافقان زیادی دارد.
به عقیده منتقدان ساخت هواپیما، باید به نبود صرفه اقتصادی و توانمندی داخلی در ساخت توجه داشت، اما طبق گفته دهقانی، ایران قرار است در یک گروه بینالمللی متشکل از کشورهای دیگر نقشآفرینی کند تا توانمندیها تجمیع و صرفه اقتصادی تضمین شود.
وی با اشاره به موضوع عقبماندگی در حوزه خودروسازی تصریح داشت: خودروسازی کشور ما مشکل علم و فناوری ندارد، لازمه خودروسازی، به قیمت در آمدن آن و به تیراژ رساندن است.»
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان در این برنامه به ساخت نمونه اولیه خودروی برقی تولید داخل نیز اشاره داشت و از این نمونه بازدید کرد.
به عقیده وی بایستی با کشورهای همسو ارتباط علم و فناوری داشت تا تولید خودروی برقی و یا هواپیما به صورت اقتصادی دنبال شود.
همچنین در ساخت خودروی برقی باید بر روی طراحی و ساخت اجزای مهم تمرکز کرد تا ساخت بومی همه قطعات آن.
منبع: فارس