«آوی لوب» مدعی شد:

گوی‌های عجیب اقیانوس آرام احتمالا منشاء فرازمینی دارند!

گوی‌های عجیب اقیانوس آرام احتمالا منشاء فرازمینی دارند!

پروفسور «آوی لوب»(Avi Loeb) فیزیک‌دان «دانشگاه هاروارد» و شکارچی بیگانگان گفت که تجزیه‌وتحلیل اولیه قطعات فلزی که گروه او در ماه ژوئن از اقیانوس آرام به دست آوردند، نشان می‌دهد آنها از فضای میان‌ستاره‌ای آمده‌اند.

کد خبر : ۱۴۹۷۳۹
بازدید : ۱۱۸

«آوی لوب» در مصاحبه جدیدی ادعا کرد گوی‌های عجیبی که در ماه ژوئن از اقیانوس آرام خارج شدند، از بیرون منظومه شمسی آمده‌اند.

به نقل از دیلی میل، دانشمندان ادعا می‌کنند برای اولین بار در تاریخ، موادی را که منشا آنها بیرون از منظومه شمسی ما است، به دست آورده‌اند.

پروفسور «آوی لوب»(Avi Loeb) فیزیک‌دان «دانشگاه هاروارد» و شکارچی بیگانگان گفت که تجزیه‌وتحلیل اولیه قطعات فلزی که گروه او در ماه ژوئن از اقیانوس آرام به دست آوردند، نشان می‌دهد آنها از فضای میان‌ستاره‌ای آمده‌اند.

این قطعات از یک شیء مشابه شهاب‌سنگ به دست آمدند که سال ۲۰۱۴ در سواحل پاپوآ گینه نو سقوط کرد. لوب این فرضیه را رد نمی‌کند که اشیای یافت شده ممکن است قطعاتی از یک هواگرد بیگانه باشند.

گروه لوب در طول سفر ماجراجویانه خود، حدود ۷۰۰ گوی فلزی ریز را پیدا کردند و دریافتند ۵۷ نمونه بررسی‌شده حاوی ترکیباتی هستند که با هیچ آلیاژ طبیعی یا ساخت دست انسان مطابقت ندارند.

این یافته‌ها هنوز هم به این پرسش پاسخ نمی‌دهند که گوی‌های یافت‌شده منشا مصنوعی دارند یا طبیعی. لوب گفت که تحقیقات بعدی او به این پرسش پاسخ خواهند داد.

55

لوب در مصاحبه جدید خود گفت: این یک کشف تاریخ‌ساز است زیرا برای اولین بار نشان می‌دهد انسان‌ها به مواد یک جرم بزرگ دست یافته‌اند که از بیرون منظومه شمسی به زمین رسیده است.

تجزیه‌وتحلیل ترکیب گوی‌ها توسط «استین یاکوبسن»(Stein Jacobsen) پژوهشگر دانشگاه هاروارد و گروه آزمایشگاه کیهان‌شیمی او انجام شد.

لوب در مصاحبه با دیلی میل گفت: وقتی یاکوبسن براساس نتایج آزمایشگاه خود این موضوع را به من گزارش داد، بسیار هیجان‌زده شدم. یاکوبسن یک ژئوشیمی‌دان بسیار حرفه‌ای با شهرت جهانی است. او هیچ گونه سوگیری نداشت و تلاش کرد گوی‌های آشنا با ترکیب منظومه شمسی را بیابد اما داده‌ها چیز جدیدی را نشان می‌دهند که هرگز در یافته‌های علمی گزارش نشده است. علم با شواهد هدایت می‌شود.

همچنین، لوب خاطرنشان کرد که تحقیقات آینده به این پرسش پاسخ خواهند داد که آیا این قطعات صرفا بخشی از یک سنگ فضایی هستند یا بقایای فناوری بیگانه‌ای که هزاران سال در کیهان شناور بوده است.

وی افزود: فعلا می‌خواستیم بررسی کنیم که آیا مواد از بیرون منظومه شمسی آمده‌اند یا خیر. موفقیت این ماجراجویی، ارزش ریسک کردن در علم را برای یافتن فرصتی به منظور کشف دانش جدید نشان می‌دهد.

لوب و گروهش، پژوهشی را در مورد این یافته‌ها منتشر کردند که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد گوی‌ها تودرتو هستند و قطرات مایع کوچک‌تری را که زودتر جامد شده بودند، فرو برده‌اند. بافت روی سطوح این اجسام گرد نیز به خنک شدن سریع اشاره دارد.

56

تجزیه‌وتحلیل قطعات نشان داد که آنها سرشار از بریلیم، لانتان و اورانیوم هستند و همچنین، مقدار کمی از عناصری را در بر دارند که به آهن متصل می‌شوند. از جمله این عناصر می‌توان به رنیم اشاره کرد که یکی از نادرترین عناصر موجود در زمین است.

اگرچه این عناصر در زمین هم یافت می‌شوند اما لوب توضیح داد که الگوی آنها با آلیاژهای موجود در زمین، ماه، مریخ یا سایر شهاب‌سنگ‌های طبیعی منظومه شمسی مطابقت ندارد.

وی افزود: الگوی فراوانی که در گوی‌ها یافت می‌شود، نشان می‌دهد که احتمالا از یک اقیانوس ماگمایی بسیار متمایز سرچشمه گرفته‌اند.

به گفته لوب، الگوی این عناصر با اجرام منظومه شمسی ما، از جمله پوسته قاره‌ای زمین متفاوت است. همچنین، از آنجا که فراوانی عناصر سنگین در ترکیب این گوی‌ها بیش از اندازه است، امکان دارد این قطعات در اثر ادغام ابرنواخترها یا ستاره‌های نوترونی به بیرون پرتاب شده باشند.

این الگو نشان می‌دهد گوی‌ها از منشا مستقلی مانند ستاره‌های «شاخه مجانبی غول‌ستاره»(AGB) سرچشمه گرفته‌اند. ستارگان شاخه مجانبی غول‌ستاره، آخرین مرحله از تکامل ستارگان با جرم کم‌ و متوسط را نشان می‌دهند که با فرآیند سوختن هسته‌ای هدایت می‌شوند. تحقیقات آینده لوب، این معما را توضیح خواهند داد.

لوب برای سال‌ها استدلال می‌کرد که فناوری میان‌ستاره‌ای ممکن است از زمین بازدید کرده باشد. در سال ۲۰۱۷، یک جرم بین ستاره‌ای به نام «اوموآموآ»(Oumuamua) از منظومه شمسی عبور کرد و در حالی که بیشتر دانشمندان معتقدند این یک پدیده طبیعی است، لوب گفت که ممکن است منشاء بیگانه داشته باشد.

57

پس از کشف اوموآموآ، لوب به رغم انتقادات فراوان این نظریه را مطرح کرد که احتمالا اجرام میان‌ستاره‌ای بیشتری از کنار زمین عبور کرده‌اند. دانشمندان هاروارد سال‌ها با ارتش آمریکا همکاری نزدیک داشتند تا منطقه برخورد را مشخص کنند و داده‌ها را مورد بررسی قرار دهند تا تعیین کنند که آیا این جرم از فضا سقوط کرده است یا خیر.

ادعاهای غالبا غیرمعمول لوب، سرزنش‌هایی را از سوی دانشمندان همکار او به همراه داشته‌اند که می‌گویند او از روی هیجان سخن می‌گوید و به روند معمول اکتشاف آسیب می‌زند.

به گفته این دانشمندان، اظهارات لوب می‌توانند به جلب توجه بیانجامند و روند معمول کارهای علم را در بررسی ادعاهای خارق‌العاده با شواهد فوق‌العاده را تضعیف کنند.

«استیو دش»(Steve Desch) اخترفیزیک‌دان «دانشگاه ایالتی آریزونا» در ماه ژوئیه پس از انتشار جزئیات جستجوی لوب، به نیویورک تایمز گفت: مردم از شنیدن ادعاهای آوی لوب خسته شده‌اند. این ادعاها علم خوب را آلوده می‌سازند و آن را با حس‌گرایی مضحک ترکیب می‌کنند.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید