یک اتفاق حیرت آور: این پنج فروند از قدیمیترین جتهای بمباردیه هنوز پرواز میکنند!
سری CRJ ۱۰۰/۲۰۰ هواپیماهای بمباردیه، یکی از سریهای محبوب جتهای منطقهای به شمار میروند که موتورشان در عقب هواپیما قرار دارد و کمپانی سازنده، بیش از ۱۰۰۰ فروند از آنها را در بین سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۶ تولید کرده است.
این جت های قدیمی هنوز هم در آسمان کشورهای مختلف دنیا دیده میشوند.
سری CRJ ۱۰۰/۲۰۰ هواپیماهای بمباردیه، یکی از سریهای محبوب جتهای منطقهای به شمار میروند که موتورشان در عقب هواپیما قرار دارد و کمپانی سازنده، بیش از ۱۰۰۰ فروند از آنها را در بین سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۶ تولید کرده است.
در حال حاضر دادههای سایت ch-aviation.com حکایت از آن دارد که هنوز ۳۰۹ فروند از این جتها همچنان فعال هستند و توسط ۸۰ ایرلاین مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.
سوالی که حالا مطرح میشود این است که کدام یک از این جتها، قدیمیتر هستند؟
۱- ۵Y-AXG
این هواپیمای جت برای خطوط هوایی African Expressکنیا پرواز میکند. نام آن ۵Y-AXG است و ۳۰.۶۷ سال عمر کرده و اولین بار در دسامبر ۱۹۹۲، با آرم شرکت CityLine هواپیمایی لوفتهانزا به پرواز درآمد و ۱۴ سال در اختیار این شرکت بود و بعد از یک وقفه عملیاتی کوتاه در آوریل سال ۲۰۰۷ در اختیار ایرلاین Alma مکزیک قرار گرفت که البته عمر حضورش در مکزیک کوتاه بود و در آوریل سال ۲۰۱۰ به کنیا منتقل شد تا در اختیار JetLink Express قرار بگیرد. این هواپیما از سپتامبر ۲۰۱۴ توسط خطوط هوایی African Express کنیا استفاده میشود و در حال حاضر دارای ۵۰ صندلی در ردیفهای دوتایی است.
۲- N۹۹۸CA
این هواپیما هم از نظر سنی فاصله زیادی با بمباردیه CRJ۱۰۰ ندارد و N۹۹۸CA نام دارد و در آمریکا به ثبت رسیده. این هواپیما با پیکربندی VIP در ژانویه ۱۹۹۳ به زیراکس تحویل داده شد و ۳۰.۵۹ سال سن دارد.
این هواپیما تا مارس ۲۰۰۱ با نام N۵۱۰۰X در اختیار زیراکس بود و بعد از آن در اختیار کمپانیهایی از جمله Limited Stores (درسال ۲۰۰۱)، Boston Enterprises (بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳)، Directional Visions (بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶)، Challenger Management ( بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸) و Bancroft Specialty Logistics ( بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲) قرار گرفت و حالا برای یک کمپانی با نام Tri-State Charter به پرواز در میآید.
۳- EP-PAB
عمر این هواپیما کمتر از سه دهه است و با نام EP-PAB در ایران پرواز میکند. این جت مسافربری پارس ایر ۲۹.۷۷ ساله است و مثل Y-AXG۵ دارای ۵۰ صندلی در کلاس اکونومی است که ردیفهایی با ۴ صندلی دارد که در هرطرف راهرو، دو صندلی قرار گرفته است.
البته این هواپیما بیشتر عمرش را در اروپا سپری کرده بود؛ در ابتدا برای شرکت هواپیمایی منطقهای ایرنوستروم اسپانیا پرواز میکرد و سپس در اختیار شرکت هواپیمایی فلیر جت آلمان قرار گرفت و حالا حدود پنج سال است که با رنگهای قرمز و سفید در اختیار پارس ایر ایران است و پروازهای مسافرتی داخلی را از فرودگاه مهرآباد انجام میدهد.
۴- HR-WWW
در رده چهارم این لیست، یک هواپیمای ۲۹.۴ ساله با نام HW-AWW دیده میشود که در خدمت شرکت حمل و نقل منطقهای Aerolineas Sosa در هندوراس است. این هواپیما که برای اولین بار در آوریل ۱۹۹۴ به خطوط هوایی Comair آمریکا اضافه شد، چندان بین خطوط هوایی دست به دست نشده و از ژوئن سال ۲۰۱۱ از شرکت آمریکایی به کمپانی هندوراسی منتقل شد و نام آن از N۹۲۱CA به HR-AWW تغییر کرد. موتور این هواپیما در بخش عقب آن قرار دارد؛ دارای ۵۰ صندلی است و در طول مدت استفاده از آن در Comair، ۳۸۳۹۴ ساعت در ۳۴۸۶۴ چرخه پرواز کرده بود.
۵- XA-MCB
پنجمین و آخرین هواپیما از این دسته، کمی متفاوت از دیگر هواپیماهای بمباردیه CRJ۱۰۰/۲۰۰ است. چهار هواپیمای قبلی مسافر جابجا میکردند و یا به شکل VIP و یا چارتر بودند، اما این هواپیما برای کارگو و حمل بار مورد استفاده قرار میگیرد. هواپیمای XA-MCB ۲۸.۵۸ ساله است و در خطوط هوایی TUM Aerocarga به کار گرفته میشود.
در ابتدا این هواپیما CRJ۱۰۰ER نام داشت و از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۶ در خدمت Air Canada بود و در قالب هواپیمای مسافربری مورد استفاده قرار می گرفت و از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ از آن شرکت هواپیمایی Jazz Air بود. بعد از آنکه این هواپیما به CRJ۲۰۰ER (PF) تغییر ماهیت داد، الان بیش از هشت سال است که به عنوان هواپیمای باربری از آن استفاده می شود.
منبع: خبرآنلاین