(تصاویر) جالب‌ترین عکس‌های واقعی از مریخ؛ از اردک و خرس تا آدم فضایی!

(تصاویر) جالب‌ترین عکس‌های واقعی از مریخ؛ از اردک و خرس تا آدم فضایی!

با افزایش تعداد کاوشگرهایی که روی مریخ یا در مدار آن به جمع‌آوری اطلاعات مشغول شده‌اند، تعداد تصاویر جالبی که از این سیاره در فضای مجازی پربازدید می‌شوند هم افزایش یافته است. در اینجا تازه‌ترین تصاویری را خواهید دید که در آن‌ها چیزهایی ظاهرا عجیب و غیرعادی روی سطح این سیاره به چشم می‌خورند.

کد خبر : ۱۵۲۵۳۹
بازدید : ۴۸۳۳۶

فرادید| تا کنون کاوشگرهای متعددی از جمله «کنجکاوی» و «استقامت» بر روی سطح مریخ فرود آمده‌اند و تصاویری را از سطح این سیاره به زمین مخابره کرده‌اند که دانش ما را دربارۀ این همسایۀ باستانی تا حد زیادی افزایش داده است.

به گزارش فرادید؛ اما جدا از اکتشافات کاملا «علمی» و جدی، بعضی اوقات در تصاویری که از مریخ به زمین ارسال شده، سنگ‌ها یا ساختارهای زمین‌شناختی خاصی مشاهده شده که شبیه به موجوداتی زمینی به نظر می‌رسیده‌اند. این در واقع یک جور خیالپردازی و بازی بصری است که البته علاقمندان زیادی هم دارد و احتمالا توجه مخاطبان عام را حتی بیشتر از اکتشافات علمی به خودش جلب می‌کند.

از زمانی که چندین دهۀ قبل اولین تصاویر نزدیک از مریخ گرفته شد، کسانی بودند که در این عکس‌ها چهره‌های انسانی یا ساختمان‌هایی شبیه بناهای زمینی می‌دیدند! در اینجا چند مورد از تازه‌ترین تصاویر از این جنس را که در یکی دو سال اخیر گرفته شده‌اند مرور خواهیم کرد.

پیراشکی مریخی

2

در 23 ژوئن 2023 مریخ‌نورد استقامت این تصویر از سطح مریخ را ثبت کرد که در آن سنگی حلقوی شکل به چشم می‌خورد؛ سنگی که شکل و شمایلش یادآور دونات یا پیراشکی‌های حلقوی بود.

صورت خرس

4

در روز 12 دسامبر 2022 یکی از کاوشگرهایی که در مدار مریخ می‌چرخد تصویری از سطح این سیاره گرفت که در آن یک دایره، یک تپه با ساختار V شکل و دو فروفتگی دیده می‌شد. ترکیب این عناصر چیزی شبیه صورت یک خرس را شکل می‌داد. دانشمندان دایره را نوعی دهانۀ برخوردی و برآمدگی وی‌شکل را حاصل فوران یک آتشفشان توصیف کرده‌اند.

آدم فضایی در حال استراحت

3

در سال 2021 مریخ‌نورد استقامت تصویری از یک منظرۀ پر از سنگ را مخابره کرد که سایۀ شکل گرفته بر روی یکی از آن‌ها شبیه آدمی بود که بر روی یک سنگ لم داده، دستش را زیر سرش گذاشته و در حال استراحت است.

کوسه و خرچنگ

6

یکی از تازه‌ترین موارد از این جنس روز 18 آگوست 2023 اتفاق افتاد. در تصویری که «استقامت» مخابره کرده بود، دو سنگ نزدیک به هم دیده می‌شدند که یکی از آن‌ها شبیه بالۀ پشت کوسه و دیگری شبیه چنگال یک خرچنگ غول‌پیکر به نظر می‌رسید.

اردک

7

این اردک صخره‌ای بامزه را مریخ‌نورد کنجکاوی در اکتبر سال 2022 شکار کرد؛ زاویه‌ای که کنجکاوی برای عکس گرفتن از این صخره انتخاب کرده بود طوری بود که آن را خیلی شبیه یک اردک که در حال راه رفتن سرش را به عقب برگردانده جلوه می‌داد.

اژدها

8

کاوشگر کنجکاوی چیزهایی بزرگتر از اردک هم شکار کرده است! مثلا این عکس که در آوریل 2023 گرفته شد، ساختاری را نشان می‌دهد که به خاطر الگوهای تکرارشونده‌ای که روی آن شکل گرفته‌اند شبیه ستون فقرات یک اژدها به نظر می‌رسد. اما آنچه که استخوان‌های بیرون زده به نظر می‌رسد، در واقع رسوبات سخت شده‌ای هستند که بعد از فرسایش محیط‌های نرم‌تر اطرافشان مثل شاخک‌هایی از دل سنگ بیرون زده‌اند.

آووکادو

ZR0_0907_0747459780_910EBY_N0442062ZCAM03761_1100LMJ01_1200

این عکس در روز 8 سپتامبر 2023 گرفته شده و بنابراین تازه‌ترین و داغ‌ترین عکس این مجموعه است که مریخ‌نورد استقامت آن را ثبت کرده است. شکل خاص و جالب این دو سنگ در کنار هم درست شبیه تصویری از یک آووکادوی نصف شده است که هستۀ آن هم به خوبی قابل مشاهده است!

ترک‌هایی که وجود آب را نشان می‌دهند

8230_pia21261-MAIN_MAHLI-sol-1566-90cm-full_1200

این مورد آخر البته نمونه‌ای از پاریدولیا (دیدن تصاویر آشنا در جایی که وجود ندارند) نیست بلکه یک کشف علمی واقعی است که نشان می‌دهد سیارۀ سرخ بر خلاف امروز که محیطی خشک و سرد دارد، زمانی گرم و مرطوب بوده و آب بر روی سطح آن جریان داشته است. این نوع ترک‌ها که ما در محیط‌های کویری زمین نیز آن را مشاهده می‌کنیم در اثر عبور آب و سپس خشک شدن خاک سطحی ایجاد می‌شوند.

۹۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید