نتایج جالب رمزگشایی از «زبان خفاش‌ها»؛ آن‌ها با هم جر و بحث می‌کنند!

نتایج جالب رمزگشایی از «زبان خفاش‌ها»؛ آن‌ها با هم جر و بحث می‌کنند!

یک الگوریتم یادگیری ماشینی به رمزگشایی صدای جیرجیر خفاش‌های میوه مصری در لانه‌شان کمک کرد و نشان داد آن‌ها با یکدیگر به صورت فردی صحبت می‌کنند.

کد خبر : ۱۵۳۶۷۸
بازدید : ۸۱۸

فرادید| بسیاری از حیوانات دست‌کم به شکل کلی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، گرگ‌ها برای هم زوزه می‌کشند، پرندگان برای جذب جفت آواز می‌خوانند و می‌رقصند و گربه‌های بزرگ قلمروشان را با ادرار علامت‌گذاری می‌کنند.

به گزارش فرادید، اما محققان اخیراً کشف کرده‌اند که وقتی خفاش‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند، این ارتباط بسیار خاص می‌شود. محققان دریافتند خفاش‌های میوه مصری وقتی در لانه‌شان جمع می‌شوند، فقط جیغ بلند نمی‌زنند بلکه آن‌ها درباره‌ی مشکلات خاص گفتگو  میکنند. 

یوسی یوُوِل، نورواکولوژیست و همکارانش، گروهی شامل ۲۲ خفاش میوه مصری به نام Rousettus aegyptiacus را به مدت ۷۵ روز مطالعه کردند. این محققان با استفاده از یک الگوریتم یادگیری اصلاح‌شده‌ی ماشینی که در اصل برای تشخیص صدای انسان طراحی شده بود، ۱۵۰۰۰ داده صوتی را وارد نرم‌افزار کردند. سپس ویدیوی مربوطه را تجزیه و تحلیل کردند تا ببینند آیا می‌توانند اصوات را با فعالیت‌های خاصی مطابقت دهند. 

Csa5PozVUAAyPXd

آن‌ها دریافتند صداهای خفاش‌ها، آنطور که قبلاً تصور می‌شد، تصادفی نیستند. آن‌ها توانستند ۶۰ درصد صداها را در چهار دسته طبقه‌بندی کنند. یکی از انواع صداها نشان می‌داد که آن‌ها در مورد غذا با هم بحث می‌کنند. دیگری بیانگر اختلاف در مورد جای خواب آن‌ها در لانه بود. صدای سوم برای نرهایی بود که برای جفت‌گیری پیشروی می‌کردند و چهارمین صدا متعلق به خفاشی بود که با خفاش دیگری که خیلی نزدیک به او نشسته بحث می‌کند.

در واقع، خفاش‌ها هنگام صحبت با افراد مختلف گروه، نسخه‌های کمی متفاوت از صدا را تولید می‌کنند، درست شبیه انسان‌ها که هنگام صحبت با افراد مختلف از لحن صدای متفاوتی استفاده می‌کنند. علاوه بر انسان، تنها دلفین‌ها و تعداد انگشت‌شماری از گونه‌های دیگر شناخته شده‌اند که به جای ایجاد صداهای گسترده‌ی ارتباطی، افراد نوع خود را به طور خاص مورد خطاب قرار می‌دهند. این تحقیق در مجله «گزارشات علمی» منتشر شده است. 

یوُوِل می‌گوید: «ما نشان دادیم که حجم زیادی از صداهای خفاش‌ها که قبلاً تصور می‌شد همگی به یک معنا هستند، در واقع حاوی اطلاعات زیادی است. محققان با نگاه دقیق‌تر به تکیه‌ها (آوافشار) و الگوها، ممکن است به ظرافت‌های بیشتری در صداهای خفاش‌ها پی ببرند. 

البته این پایان تحقیق نیست. هدف یوول و تیمش این است که بررسی کنند آیا این زبان مادرزادی خفاش‌هاست یا به مرور زمان در زندگی با گروه آن را یاد می‌گیرند. هدف دیگر آن‌ها این است که بدانند آیا خفاش‌ها از ارتباطات مشابه خارج از لانه‌شان هم استفاده می‌کنند یا نه. آن‌ها برای درک این موضوع، به برخی از خفاش‌ها میکروفون وصل می‌کنند و آن‌ها را در طبیعت رها می‌کنند. 

کِیت جونز، استاد محیط زیست و تنوع زیستی در دانشگاه کالج لندن می‌گوید این تحقیق بسیار جالب است. «دانستن رفتارهای اجتماعی [خفاش‌ها] شبیه درک سنگ روزتا است. من واقعاً از این خبر که آن‌ها توانسته‌اند مقداری از این صداها را رمزگشایی کنند خوشحالم. این اصوات بیش از چیزی که ما فکر می‌کردیم حاوی اطلاعات هستند. حتی ممکن است بتوان از تکنیک‌های مشابه برای شروع درک ارتباطات ظریف گونه‌های دیگر با هم نیز استفاده کرد.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید