کشف سرنخ‌های حیات فرازمینی جایی در نزدیکی مریخ

کشف سرنخ‌های حیات فرازمینی جایی در نزدیکی مریخ

این سیاره کوتوله که «سرس» نام دارد در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری قرار گرفته است. دانشمندان دریافته‌اند که این سیارک‌، مجموعه‌ای از مواد آلی پیچیده را در خود جای داده است.

کد خبر : ۱۵۷۵۴۲
بازدید : ۱۹۳

یک سیاره کوتوله در نزدیکی مریخ می‌تواند برای ستاره‌شناسان نقشی کلیدی در جستجوی حیات فرازمینی بازی کند.

این سیاره کوتوله که «سرس» نام دارد در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری قرار گرفته است. دانشمندان دریافته‌اند که این سیارک‌، مجموعه‌ای از مواد آلی پیچیده را در خود جای داده است.

این ترکیبات آلی برای اولین بار توسط دانشمندان در سال ۲۰۱۷ با فضاپیمای داون کشف شدند، اما مطالعه جدیدی که در انجمن زمین‌شناسی آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد که ممکن است دایره این کشفیات گسترده تر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد، باشند.

تریک دالی، دانشمند سیاره‌شناس در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز و رهبر این مطالعه، گفت:«مواد آلی ابتدا در مجاورت یک دهانه برخوردی بزرگ شناسایی شدند و این همان چیزی است که ما توجه مارا جلب کرد تا ببینیم چگونه ضربه‌ها بر این مواد آلی تاثیر می‌گذارند. ما متوجه شدیم که مواد آلی ممکن است گسترده‌تر از گزارش‌های اولیه باشند.»

172

ماده آلی این سیاره، همراه با سرنخ‌هایی مبنی بر اینکه یخ و آب فراوانی در آن وجود دارد، به این معنی است که ممکن است ویژگی‌های لازم برای میزبانی از حیات فرازمینی را داشته باشد.

اگرچه محققان آزمایش‌های ضربه‌ای را بر روی انواع مختلف مواد آلی در گذشته انجام داده‌اند، اما به گفته دالی چیزی که نامعلوم بود نوع مواد آلی موجود در سرس بود که با استفاده از همان نوع روش تحلیلی که توسط فضاپیمای داون برای شناسایی آنها استفاده می‌شد، کشف شد.

دانشمندان می‌گویند که انجام این کار به آنها امکان می‌دهد هر دو مجموعه داده جمع‌آوری شده از مواد آلی روی سیاره را با هم مقایسه کنند.

محقق دیگری که بر روی این پروژه کار کرده بود، با تکیه بر نقاط قوت دو مجموعه داده مختلف جمع‌آوری شده از سرس گفت:«ما توانسته‌ایم مناطق بالقوه غنی از مواد در سرس را با وضوح بالاتر نقشه برداری کنیم. اکنون شواهد خوبی داریم که نشان می‌دهد آنها در سرس و به احتمال زیاد با حضور اب تشکیل شده‌اند.»

او همچنین گفت:«این احتمال وجود دارد که یک مخزن داخلی بزرگ از مواد آلی در سرس پیدا شود. بنابراین، از دیدگاه من، این تحقیقات پتانسیل اختر زیستی سرس را افزایش می‌دهد.»

کشف مواد آلی در یک سیاره و میزان گستردگی آن، به وجود حیات اشاره دارد، همانطور که به وجود اکسیژن، هیدروژن و کربن اشاره می‌کند که همگی برای حفظ حیات مورد نیاز هستند.»

جوزف رازل هالیس، عضو فوق دکترا در موزه تاریخ طبیعی لندن، پیشتر گفته بود:«این داده‌ها سرنخ هیجان‌انگیزی برای اختر زیست‌شناسان است زیرا این عناصر اغلب به عنوان عناصر سازنده زندگی در نظر گرفته می‌شوند.»

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید