گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، درد را کاهش می‌دهد

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، درد را کاهش می‌دهد

اگر قرار باشد به دندانپزشکی بروید شاید بخواهید همزمان با درمان دندان به یک موسیقی گوش دهید. محققان می‌گویند آهنگ‌های ترجیحی ما نه تنها می‌توانند مسکن‌های قدرتمندی باشند، بلکه موسیقی که باعث برانگیخته شدن احساسات می‌شود ممکن است به طور ‌ویژه‌ای قوی عمل کند.

کد خبر : ۱۵۸۵۷۷
بازدید : ۱۷

براساس یک مطالعه جدید گوش دادن به موسیقی که باعث برانگیخته شدن احساساتی همچون مورمور شدن می‌شود می‌تواند به کاهش احساس درد کمک کند.

به نقل از گاردین، محققان کانادایی دریافتند آهنگ‌هایی که باعث ایجاد «مورمور شدن» می‌شوند با کاهش شدت درد مرتبط هستند.

اگر قرار باشد به دندانپزشکی بروید شاید بخواهید همزمان با درمان دندان به یک موسیقی گوش دهید. محققان می‌گویند آهنگ‌های ترجیحی ما نه تنها می‌توانند مسکن‌های قدرتمندی باشند، بلکه موسیقی که باعث برانگیخته شدن احساسات می‌شود ممکن است به طور ‌ویژه‌ای قوی عمل کند.

مدت‌ها است که می‌دانیم موسیقی می‌تواند درد را تسکین دهد اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این اثر حتی ممکن است در نوزادان رخ دهد و مطالعات دیگر نشان می‌دهد که آهنگ‌های ترجیحی افراد می‌تواند اثر ضد درد قوی‌تری نسبت به موسیقی آرامش‌بخش انتخاب‌شده توسط فرد دیگری برای آنها، داشته باشد.

اکنون، محققان می‌گویند شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد واکنش‌های احساسی ایجاد شده توسط موسیقی نیز در کاهش درد اهمیت دارد.

داریوس والویسیوس (Darius Valevicius) نویسنده اول این تحقیق از دانشگاه مک گیل در مونترال، کانادا می‌گوید: ما می‌توانیم تخمین بزنیم که موسیقی مورد علاقه در مقیاس ۱۰ درجه‌ای، درد را حدود یک درجه کاهش می‌دهد، که تقریبا به اندازه یک مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن در شرایط مشابه است. موسیقی که احساسات را بر می‌انگیزد ممکن است تاثیر قوی‌تری نیز داشته باشد.

والویسیوس و همکارانش در مجله «Frontiers in Pain Research» نوشتند که چگونه از ۶۳ شرکت کننده سالم خواستند در آزمایشگاه درد در محوطه دانشگاه مک گیل شرکت کنند. در آن جا محققان از یک دستگاه برای گرم کردن ناحیه‌ای در دست چپ فرد استفاده کردند که احساسی شبیه به گرفتن یک فنجان قهوه داغ در دست داشت.

در حین انجام این فرآیند، شرکت کنندگان یا به دو آهنگ مورد علاقه خود گوش دادند یا موسیقی آرامش بخش انتخاب شده توسط محققان، یا موسیقی درهم برای آن‌ها پخش شد برای برخی نیز هیچ چیزی پخش نشد.

با ادامه موسیقی، صدا یا سکوت، از شرکت کنندگان خواسته شد تا شدت و ناخوشایند بودن درد را ارزیابی کنند.

هر شرکت‌کننده حدود هفت دقیقه این شرایط را تجربه کرد و در آن هشت تحریک درد و هشت رتبه‌بندی وجود داشت.

سپس از شرکت کنندگان خواسته شد تا به میزان دلپذیری موسیقی، برانگیختگی عاطفی خود و تعداد «مورمورشدن‌هایی» که تجربه کرده‌اند را ارزیابی کنند. این پدیده با احساسات ناگهانی یا افزایش توجه مرتبط است و می‌تواند به صورت مورمورشدن احساس شود.

نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان هنگام گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه‌شان در مقایسه با سکوت یا صدای درهم، درد را با شدت کمتری در حدود چهار درجه در مقیاس ۱۰۰ درجه‌ای و با حدود ۹ امتیاز کمتر ناخوشایند ارزیابی کردند. موسیقی آرامش بخش انتخاب شده برای آنها چنین تاثیری ایجاد نمی‌کرد ...

والویسیوس می‌گوید: ما یک همبستگی بسیار قوی بین دلپذیری موسیقی و ناخوشایند بودن درد یافتیم.

وی هشدار داد که برای آزمایش این ایده‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید