تازه‌ترین مطالعه درباره ماسک‌ها، جلوی ویروس را می‌گیرند؟

تازه‌ترین مطالعه درباره ماسک‌ها، جلوی ویروس را می‌گیرند؟

«ماسک در کاهش احتمال ابتلای فرد به کووید بسیار مفید است، زیرا میزان ویروسی را که از هوای اطراف خود استنشاق می‌کند، کاهش می‌دهد. البته هیچ ماسکی صد درصد مؤثر نیست.

کد خبر : ۱۵۹۴۲۶
بازدید : ۲۵

از ابتدای همه‌گیری کووید-۱۹در سال۲۰۲۰، پرسش‌هایی در مورد تأثیر استفاده از ماسک بر جلوگیری از انتشار ویروس مطرح شد. حالا پس از ۳سال‌ونیم گذر از وضعیت بحرانی، در شرایطی که هنوز خطر این بیماری از سر بشر کم نشده است، علم درباره تأثیر ماسک بر پیشگیری از ابتلا چه می‌گوید؟

لینزی مر، استاد دانشگاه فناوری ویرجینیا و متخصص علوم ریزذرات هوازی، درباره ماسک‌ گفت: «ماسک در کاهش احتمال ابتلای فرد به کووید بسیار مفید است، زیرا میزان ویروسی را که از هوای اطراف خود استنشاق می‌کند، کاهش می‌دهد. البته هیچ ماسکی صد درصد مؤثر نیست.

به‌عنوان مثال، ماسک N۹۵ به این دلیل نامگذاری شده است که حداقل ۹۵ درصد در مسدود کردن ذرات معلق در هوا درصورت استفاده صحیح کارآمد است. اما حتی اگر یک ماسک ۸۰درصد کارایی داشته باشد، باز هم محافظت معنی‌داری ارائه می‌کند و همین احتمال ابتلا افراد را بسیار کاهش می‌دهد.»

مر افزود: «تحقیقات نشان می‌دهد که ماسک‌های باکیفیت می‌توانند ذراتی را که حامل ویروس کرونا هستند، مسدود کند. ذرات ویروس باید در اطراف لایه‌های الیاف ببافند و حین انجام این کار، ممکن است به آن الیاف برخورد کرده و به دام بیفتند.»

در اوایل همه‌گیری، برخی از راهنمایی‌های متخصصان بهداشت نشان می‌داد که استفاده از ماسک ممکن است در واقع منجر به عفونت شود. مر توضیح داد: «ممکن است فرد با ماسک آلوده روبه‌رو شود و سپس چشم، بینی یا دهان خود را لمس کند.

اما تحقیقات در سال‌های بعد نشان داد که ترس از ماسک نابجاست چراکه هیچ مدرکی وجود نداشت که نشان بدهد چنین اتفاقی می‌افتد.» تیم تحقیقاتی او، ویروس کرونا را روی یک ذره هوایی سوار کرد، آن را روی یک ماسک کشید و سپس گزارش داد که برخی از ذرات ویروسی روی برخی از ماسک‌های پارچه‌ای باقی مانده، اما هیچ ویروسی روی N۹۵ یا ماسک‌ جراحی باقی نمانده است.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید