(تصاویر) نخستین پرندگان نیمکرۀ جنوبی زمین 120 میلیون سال قبل اینجا راه رفته‌اند!

(تصاویر) نخستین پرندگان نیمکرۀ جنوبی زمین 120 میلیون سال قبل اینجا راه رفته‌اند!

بر اساس مطالعه‌ای که ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳ در مجله پلاس وان (PLOS ONE) توسط آنتونی مارتین از دانشگاه اِموری منتشر شد، پرندگان اولیه ۱۲۰ میلیون سال پیش به نیمکرۀ جنوبی زمین رسیده بودند. این نتیجه از بررسی ردپاهای فسیل شدۀ آن‌ها به دست آمده است.

کد خبر : ۱۶۱۸۵۰
بازدید : ۳۶۱

فرادید| فسیل‌های پرندگان کرتاسه در قاره‌های شمالی فراوان و متنوع هستند، اما در قاره‌های نیمکرۀ جنوبی بسیار نادر هستند و این موضوع برای دیرین‌شناسان که سعی در درک توزیع پرندگان اولیه دارند، چالش‌برانگیز است. 

به گزارش فرادید، در این مطالعه جدید، مارتین و همکارانش کشف یک سری ردپاهای پرندگان در سازند Wonthaggi در کشور استرالیا را گزارش کردند که مربوط به دورۀ کرتاسه اولیه (۱۲۹ تا ۱۲۰ میلیون سال قبل) هستند. 

3

محققان ۲۷ ردپای مجزا را با ویژگی‌های قابل‌انتساب به پرندگان توصیف کردند. اندازه‌ها و شکل‌های متفاوت این ردپاها نشان‌دهنده وجود چندین نوع مختلف از پرندگان، از جمله برخی از بزرگترین پرندگان شناخته‌شده از دوره کرتاسه است. این ردپاها در لایه‌های چینه‌شناسی چندگانه یک دشت سیلابی باستانی وجود دارند، به این معنا که شاید این پرندگان به صورت فصلی از این منطقه بازدید کرده باشند؛ در واقع به عنوان بخشی از یک مسیر مهاجرتی. 

1

ردپاهای پرندگان سازند Wonthaggi با عمق‌های ناهموار (مقیاس = ۵ سانتی متر در تمام قسمت‌ها) 

به غیر از یک استخوان و چند پر، این ردپاها قدیمی‌ترین شواهد شناخته‌شده از زندگی پرندگان در استرالیا یا هر بخشی از گاندوانای باستان و همچنین قدیمی‌ترین شواهد شناخته‌شده از زندگی پرندگان در محیط‌های باستانی نیمکرۀ جنوبی هستند. 

فحوای این یافته‌ها در درک چگونگی پراکندگی پرندگان اولیه در خشکی‌ها و زیست‌بوم‌ها مهم است. ممکن است تلاش‌های آینده برای جستجوی فسیل‌های اولیه پرندگان در خشکی‌های گاندوانان نشان دهد که این فسیل‌ها در مناطق جنوبی فراوان‌تر از چیزی هستند که سابقه فسیلی تاکنون نشان داده است. 

5

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: «ما بسیار هیجان‌زده هستیم از مستند کردن این که پرندگان مختلفی در استرالیای دوره کرتاسه اولیه زندگی می‌کردند. همچنین امیدواریم کشف فسیلی ما الهام‌بخش دیگر محققان شود تا ردپاهای بیشتری از پرندگان کرتاسه اولیه را در جاهای دیگری در نیمکره جنوبی پیدا کنند.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید