چند راز خواندنی درباره هواپیما و سفر هوایی که شاید نمی دانید

چند راز خواندنی درباره هواپیما و سفر هوایی که شاید نمی دانید

اولین بار چند دهه قبل بود که از صندلی های آبی رنگ درون هواپیماها ساخته شد و حالا اغلب خطوط هوایی از این رنگ برای صندلی هواپیماهای خود استفاده می کنند. به گفته ی دانشمندان، رنگ آبی برای اغلب افراد تداعی گر اطمینان و امنیت است، چیزی که حتی برای مسافرانی که ترس از پرواز ندارند هم اهمیت زیادی دارد.

کد خبر : ۱۶۵۸۹۴
بازدید : ۸۵

هواپیما حالا یکی از رایج ترین روش های سفر است. با این حال، حقایق زیادی در مورد آن وجود دارد که بسیاری از ما از آن ها بی خبریم.

۱- خلبان ها یک ابزار سرّی دارند

1-fc5b565a558333adaec3ee5ae7

خلبان ها یک چکش اضطراری در دسترس دارند که از آن می توانند در مواقع اضطراری برای باز کردن درهای کابین در هنگام آتش سوزی یا شکستن پنجره استفاده کنند. این چکش همچنین برای زمانی که نیاز به زنده ماندن در محیطی دشوار مانند جنگل باشد نیز به کار می آید.

۲- چرا صندلی ها آبی رنگ اند؟

2-c7a54755279a486c2b58dc6513_

اولین بار چند دهه قبل بود که از صندلی های آبی رنگ درون هواپیماها ساخته شد و حالا اغلب خطوط هوایی از این رنگ برای صندلی هواپیماهای خود استفاده می کنند. به گفته ی دانشمندان، رنگ آبی برای اغلب افراد تداعی گر اطمینان و امنیت است، چیزی که حتی برای مسافرانی که ترس از پرواز ندارند هم اهمیت زیادی دارد.

انتخاب رنگی آبی برای صندلی های هواپیما یک دلیل کاربردی هم دارد، اینکه این رنگ کثیفی ها را کمتر نشان می دهد و بنابراین در مقایسه با رنگ های روشن تر، از صندلی های آبی به مدت بیشتری می توان استفاده کرد. با این حال، از آنجایی که افراد کمتری استطاعت استفاده از پرواز فرست کلاس را دارند، خطوط هوایی برای آن ها بیشتر از صندلی های رنگ روشن استفاده می کنند، چرا که پارچه ی آن ها دیرتر خراب می شود.

3-4646e05c2a8e5ed03b4621b6ae

جالب است بدانید که در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی، بعضی خطوط هوایی از صندلی های قرمز رنگ استفاده می کردند. با این حال، مجبور به تغییر رنگ آن به آبی شدند، چرا که معلوم شد رنگ قرمز، پرخاشگریر مسافران را بیشتر می کند.

۳- در هواپیما دستبند هم هست

4-b1ff795a1087b60485882c4764

خلبان ها در زمان پرواز از اختیارات بخصوصی برخوردارند، چرا که مسئولیت هواپیما برعهده ی آن هاست.کاپیتان بیشترین قدرت را دارد و حتی اگر لازم ببیند می تواند مسافران را دستگیر کند. اگر کسی در هواپیما مشکل ساز شود و بعد از هشدارهای مکرر، کماکان به رفتار پرخاشگرانه ادامه دهد، کاپیتان این اختیار را دارد که با پلیس تماس بگیرد و همچنین از خدمه ی هواپیما بخواهد که آن مسافر را دستگیر کن.

۴- چرا صندلی ها یا پارچه ای هستند یا چرمی؟

6-d8cca05fe7bed4f86eaf54d608_

صندلی های هواپیماها یا پارچه ای اند یا از چرم مصنوعی. در هواپیماهایی که برای پروازهای طولانی مانند پروازهای بین قاره ای مورد استفاده قرار می گیرند، صندلی ها معمولاً پارچه ای هستند، چون به پوست اجازه ی نفس کشیدن می دهند، به همین دلیل مسافران عرق نمی کنند یا اذیت نمی شوند. اما صندلی های چرم مصنوعی برای پروازهای کوتاه مناسب اند، چرا که رنگ و رو رفته نمی شوند و اگر خوراکی یا نوشیدنی ای روی شان بریزد، لک نمی شوند.

۵- هوای داخل هواپیما از کجا می آید؟

7-c7eb7b57fc82a63cc97a776c6f

تا به حال از خود پرسیده اید هوایی که در هواپیما تنفس می کنید از کجا می آید؟ این هوا در حقیقت از بخش کمپرسور موتورها به داخل هواپیما تزریق می شود. شاید به همین خاطر باشد که برخی تصور می کنند هواپیما داخل هواپیما کثیف است. با این حال، جای نگرانی نیست: این هوا اول تصفیه و خنک می شود. و فیلترها هم ۹۵ درصد باکتری ها را می گیرند.

۶- در کابین خلبان ۲ عدد طناب اضطراری وجود دارد که با آن می توان از پنجره از هواپیما بیرون آمد. این طناب ها چند متری طول دارند و گره دار هم هستند، ویژگی ای که به خلبان ها کمک می کند راحت تر از طناب پایین بیایند.

۷- چرا جای صندلی ها با محل قرارگیری پنجره ها تناسب ندارد؟

9-c717db501da384562a983fd48b

تا به جال پیش آمده در هواپیما کنار پنجره بیافتید اما نتوانید از پنجره چیزی ببینید؟ آیا به خاطر محل قرارگیری پنجره بوده؟ این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که خطوط هواپیمایی سعی می کنند درون هواپیما تا جایی که ممکن است صندلی نصب کنند. شرکت های هواپیماسازی به خطوط هواپیمایی یاد می دهند که صندلی ها را چطور درست بچینند اما معمولاً کسی این اصول را رعایت نمی کند.

۸- معنای مثلث های سیاه رنگ

11-c095665af4a5ea080786e7403c

شاید در بعضی هواپیماها آن مثلث ای کوچک سیاه رنگ را دیده باشید. این مثلث ها نقاطی را نشان می دهند که بال های هواپیما از آنجا بهتر دیده می شوند. اگر خلبان ها از شکل بال ها مطمئن نباشند، ممکن است به وارسی چشمی نیاز باشد.

۹- اتاق خوابی برای استراحت خدمه

12-23a177556d85134b6ff544a9a5

در پروازهای طولانی بالاتر از ۶ ساعت، خدمه ی هواپیما هم مانند مسافران نیاز به استراحت دارند. به همین دلیل معمولاً ۲ اتاق خواب مخفی وجود دارد که خدمه در آن ها می توانند در زمان خستگی چرت کوتاه بزنند.

یکی از این اتاق خواب ها در سر هواپیما قرار دارد و دیگری در انتهای آن. این اتاق ها معمولاً در بالا قرار دارند و راه دسترسی به آن ها از طریق یک پلکان است.

۱۰- یک حمام و دستشویی هم هست

13-ebc5eb514097664eef21508769

در هواپیماهای تجاری بزرگ تر در کنار این اتاق خواب ها حمام و دستشویی هم وجود دارد که خدمه ی هواپیما می توانند بعد از یک چرت کوتاه از آن ها استفاده کنند. حتی در آنجا هم ابزارهای اضطراری برای مواقع خطر وجود دارد.

تصور کنید که باید یک پرواز ۱۴ تا ۱۶ ساعته داشته باشید. احتمالاً در انتهای پرواز ظاهر یا بوی خوبی نخواهید داشت. به همین دلیل، در پروازهای طولانی همیشه چند خدمه ی اضافه وجود دارد تا جایگزین آن هایی شوند که مشغول استراحت هستند. به علاوه، داشتن استراحت برای تمامی خدمه اجباری است.

۱۱- ماسک اکسیژن برای مواقع اضطراری

14-283df454939e3bf4a7d06db6cc

پرواز با هواپیما معایبی هم دارد. در برخی مواقع اضطراری، مانند زمانی که فشار هوای داخل هواپیما مناسب نیست، همه به اکسیژن نیاز دارند. مسافران ماسک های اکسیژن خودشان را دارند، بنابراین خلبان ها هم باید مال خودشان را داشته باشند.

در کابین خلبان، ماسک هایی در سمت چپ هر خلبان وجود دارد که اندکی پیچیده تر از ماسک های مسافران هستند و ماندگاری بیشتری هم دارند چرا که خلبان ها باید بتوانند مشکل را برطرف کنند و هواپیما را به سلامت به زمین بنشانند.

۱۲- دوربین کابین خلبان

15-7bc63650148fe6dd5902623c3e

خلبان ها دائماً با برج مراقبت در ارتباط هستند اما بعضی کابین های خلبان به دوربین هایی هم مجهزند که تصویر خلبان ها را ضبط می کنند. خلبان ها از این موضوع آگاه اند و این دوربین ها اطلاعات پرواز را هم ثبت می کنند. از این تصاویر بعداً می توان به دلایل مختلف استفاده کرد.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید