(تصاویر) کشف عجیب و غیرمنتظره یک دایناسور جدید

(تصاویر) کشف عجیب و غیرمنتظره یک دایناسور جدید

نخستین جمجمه نانوتایرنوس در سال 1942 در مونتانا پیدا شد اما دیرینه‌شناسان ده‌ها سال تردید داشتند که آیا این گونه‌ای مجزاست یا فقط یک دایناسور جوان از تی‌.رکس‌های بسیار بزرگتر است؟

کد خبر : ۱۶۹۹۳۷
بازدید : ۵۵

مطالعات تازه‌ای روی فسیل‌هایی که پیش از این تصور می‌شد به تی‌.رکس‌های جوان تعلق دارند، انجام شده که نشان می‌دهد آن‌ها در واقع فسیل‌های یک گونه دایناسور کوچک با فک‌های باریکتر، پاهای درازتر و بازوهای بزرگتر از تی.رکس بودند.

این گونه‌، به نام نانوتایرنوس لانسسنس، نخستین بار یک دهه قبل نام‌گذاری شد اما بعدها به عنوان یک تی‌.رکس جوان دوباره بازتعریف شد.

نخستین جمجمه نانوتایرنوس در سال 1942 در مونتانا پیدا شد اما دیرینه‌شناسان ده‌ها سال تردید داشتند که آیا این گونه‌ای مجزاست یا فقط یک دایناسور جوان از تی‌.رکس‌های بسیار بزرگتر است؟

محققان از دانشگاه‌های شیکاگو و بث دوباره این فسیل‌‌ها را مطالعه کردند و در طی این مطالعه به حلقه‌های رشد، آناتومی نانوتایرنوس و فسیل یک تی.رکس جوان که قبلا شناسایی‌ نشده بود، توجه کردند.

محققان با اندازه‌گیری حلقه‌های رشد در استخوان‌های نانوتایرنوس نشان دادند که این حلقه‌ها با کاهش رشد به سمت بیرون استخوان‌ها بسته‌تر شده‌اند. این نشان می‌دهد که این حیوانات به نهایت رشد خود رسیده بودند و جوانانی در حال رشد سریع نبودند.

50

الگوی رشد فسیل‌ها نشان می‌دهد که این حیوانات به نهایت وزن‌شان که در حدود 900 تا 1500کیلوگرم و 5متر طول بود رسیده‌اند. این مقدار در حدود 15درصد جثه یک تی.رکس غول‌پیکر است که می‌تواند تا 8000کیلوگرم و 9متر یا بیشتر رشد کند.

دکتر تیک لانگ‌ریچ، از دانشگاه بث، می‌گوید: «اگر این فسیل‌ها به گونه‌های جوان فسیل تی.رکس تعلق داشتند، باید دیوانه‌وار رشد کرده بوند و هر سال صدها کیلوگرم به وزن‌شان اضافه شده بود اما این فسیل‌ها این الگوی رشد را نشان نمی‌دهند. ما سعی کردیم داده‌ها را به روش‌های مختلف مدل‌سازی کنیم و هم‌چنان به نرخ رشد پایینی رسیدیم. این یافته‌ها به نظر پایانی بر این فرضیه‌اند که معتقد بود این فسیل‌ها متعلق به تی.رکسی جوان هستند.»

الگوی رشد در تی.‌رکس‌های دیگر با این فرضیه که فسیل‌ها به یک تی‌.رکس جوان تعلق داشته باشند، همخوانی نداشت.

لانگ‌ریچ می‌گوید: «اگر به جوانان سایر تی.رکس‌ها نگاه کنید، می‌بینید که بسیاری از ویژگی‌های متمایز بزرگسالان را نشان می‌دهند. یک تاربوسورس ـ خویشاوند نزدیک تی.رکس ـ ویژگی‌های متمایز بزرگسالان گونه خود را نشان می‌دهد. همانطور که بچه گربه‌ها شبیه گربه‌ها و توله‌سگ‌ها شبیه سگ‌ها هستند، جوانان تی.رکس‌ها نیز شبیه به بالغان خودشان هستند.»

«نانوتایرنوس هیچ شباهتی به تی.رکس ندارد. رشد این گونه با رشد تی.رکس یا هر دایناسور دیگری کاملا تفاوت دارد.»

«بازوهای نانوتایرنوس درواقع درازتر از بازوهای تی.رکس است. حتی بزرگترین تی.رکس‌ها هم بازوهای کوتاه‌تر و پنجه‌های کوچکتری در مقایسه با نانوتایرنوس دارند. در این حیوان بازوها احتمالا سلاح مهیبی بودند. تی.رکس‌های کوچک، سریع و چابک روی جثه و قدرتشان حساب می‌کردند اما این حیوان روی سرعتش حساب می‌کرده است.»

بازوهای دراز و سایر ویژگی‌ها نشان می‌دهد که این گونه فاصله زیادی با تی.رکس داشته است.

منبع: راهنماتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید