سال جهنمی برای بوئینگ؛ چند هواپیما سقوط کردند و چند نفر کشته شدند؟

سال جهنمی برای بوئینگ؛ چند هواپیما سقوط کردند و چند نفر کشته شدند؟

حادثه‌ای مربوط به یک فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ که از باند فرودگاه هیوستن منحرف شد تازه‌ترین فاجعه‌ای است که شرکت بوئینگ را درگیر کرده است. در ماه ژانویه در یک فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس ۹ در حالی که در ارتفاع ۴۸۷۶ متری بر فراز پورتلند در حال حرکت بود انفجار رخ داد. این حوادث پس از دو سانحه مرگبار در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی رخ دادند که مجموعا در جریان آن دو سانحه ۳۴۹ نفر جان شان را از دست دادند.

کد خبر : ۱۸۰۴۹۹
بازدید : ۸۰

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ روز جمعه پس از فرود در هیوستن از باند منحرف شد. این تازه‌ترین مورد از مجموعه‌ای از حداقل ۹ سانحه مهم هوایی شرکت بوئینگ در سالیان اخیر بوده است. گفته می‌شود آن هواپیما که از ممفیس وارد شده بود هنگام خروج از باند فرودگاه جورج بوش دچار نوعی فروریختن چرخ دنده شده است.

۱۶۰ مسافر و ۶ خدمه آن هواپیما آسیبی ندیدند. تصاویر ویدئویی نشان می‌دهند که آن هواپیما در حالی که بال‌هایش با زمین در کنار باند فرودگاه برخورد می‌کرد متوقف شد در حالی که مسافران به سرعت از نردبان گیت اضطراری خارج شدند. این سانحه یکی دیگر از سوانح هوایی رخ داده هواپیما‌های بوئینگ است از جمله دو سقوط مرگبار که در مجموع ۳۴۶ نفر بر  اثر آن جان شان را از دست دادند.

در ادامه به برخی از سوانح و حوادث رخ داده برای هواپیما‌های بوئینگ خواهیم پرداخت:

چرخ پس از بلند شدن هواپیما از زمین می‌افتد

چند روز پیش یک چرخ از هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ اندکی پس از برخاستن هواپیما در سانفرانسیسکو سقوط کرد. چرخ ۱۱۶ کیلوگرمی از هواپیمای یونایتد ایرلاینز اندکی پس از برخاستن از زمین سقوط کرد. پرواز شماره ۳۵ خطوط هوایی یونایتد فرودگاه سانفرانسیسکو را در مسیر اوزاکا در ژاپن ترک کرد و به سختی از باند فرودگاه خارج شد که باعث جدا شدن چرخ از آن پرواز شده بود. آن هواپیما با ۲۳۵ مسافر و ۱۴ خدمه پس از اطلاع از نقص ارابه فرود* در ساعت ۱۱:۳۵ صبح پنجشنبه به سوی فرودگاه لس آنجلس تغییر مسیر داد. هواپیما حدود ساعت ۱:۲۰ بعد از ظهر به سلامت در فرودگاه بین المللی لس آنجلس فرود آمد.

هواپیمای ۷۷۷ دارای شش تایر بر روی هر یک از دو پایه اصلی ارابه فرود است. یونایتد در بیانیه‌ای اعلام کرد:"آن هواپیما برای فرود ایمن با تایر‌های مفقود شده یا آسیب دیده طراحی شده است".

آتش سوزی موتور وسط پرواز

درست چند روز پیش از حادثه چرخ یکی از موتور‌های پرواز ۷۳۷ حین پرواز دچار آتش سوزی شد. ویدئوی آن سانحه لحظه انفجار موتور‌های هواپیمای بوئینگ و آتش گرفتن آن‌ها در آسمان تگزاس و فرود اضطراری را نشان می‌دهد. آن سانحه وحشتناک تنها چند دقیقه پس از پرواز خطوط هوایی یونایتد به مقصد فورت مایرز فلوریدا رخ داد. ویدئویی که از پنجره مسافر گرفته شده درخشش سفید رنگی را از موتور هواپیمای ۷۳۷ نشان می‌دهد. لحظاتی بعد هواپیما مجبور به فرود اضطراری شد و به فرودگاه بین قاره‌ای جورج بوش بازگشت. در آن حادثه مصدومی گزارش نشد.

فوران در ارتفاع ۴۸۷۶ متری

یک فروند هواپیمای بوئینگ نیز در ژانویه دچار یک فاجعه نزدیک شد، زیرا در هواپیمای ۷۳۷ در ارتفاع ۴۸۷۶ متری بر فرارز پورتلند در اورگان انفجار رخ داد که بر اثر آن هواپیما مجبور به فرود اضطراری شد.

در اوایل هفته جاری رئیس هیئت ملی ایمنی ترابری بوئینگ را متهم کرد که برخی از سوابق کلیدی را در جریان تحقیقات در حال انجام در مورد وضعیت اضطراری در کابین در میانه پرواز ارائه نکرده است.

"جنیفر هومندی" رئیس آن هیئت می‌گوید که بازرسان به دنبال اسامی ۲۵ نفری هستند که بر روی دوشاخه در‌های یک کارخانه بوئینگ در رنتون واشنگتن کار می‌کنند، اما بوئینگ آن اسامی را معرفی نکرده است. هومندی در جلسه استماع کمیته بازرگانی سنا در روز چهارشنبه گفت: "بیهوده است که دو ماه بعد از حادثه ما هنوز اسامی را در اختیار نداریم". بوئینگ اصرار داشت که در ابتدا اسامی برخی از کارکنان بوئینگ از جمله متخصصان را به  هیئت ملی ایمنی ترابری ارائه کرده که معتقد بود اطلاعات مرتبطی دارند. سناتور "تد کروز" جمهوری خواه ارشد در کمیته بازرگانی این موضوع که هیئت ملی ایمنی ترابری همکاری کامل را از بوئینگ دریافت نمی‌کند کاملا غیر قابل قبول دانسته است.

حوادث مرگبار که هواپیمای ۷۳۷ مکس را شامل می‌شود

از جدی‌ترین مسائلی که بویئنگ را زیر سوال برده می‌توان به پرواز ۷۳۷ مکس اشاره کرد که آخرین نسخه از ۷۳۷ است. پس از انفجار در بخش در آن پرواز یونایتد ایرلاینز اعلام کرد که در بازرسی سایر هواپیما‌های ۷۳۷ مکس که به دلیل بروز حادثه در پرواز آلاسکا انجام شد پیچ‌های شل شده و سایر مشکلات نصب در قسمتی که دچار نقص شده را یافته بود.

مشکلات ایمنی و ساخت نیز گریبان سایر مدل‌ها را گرفته است. در سال ۲۰۱۸ میلادی زنی بر اثر پاره شدن قطعه‌ای از محفظه موتور هواپیمای ۷۳۷ ساوث وست ایرلاینز و شکسته شدن شیشه‌ای که کنار آن نشسته بود جان خود را از دست داد. او تا حدی از هواپیما به سوی بیرون کشیده شد، زیرا فشار کابین را پیش از آن که دیگر مسافران او را به داخل بکشند از دست داد.

بوئینگ کار بر روی مکس را در سال ۲۰۱۱ به عنوان پاسخی به یک مدل جدید و کم مصرف‌تر از ایرباس رقیب اروپایی  خود آغاز کرد. این شرکت آن مدل را به‌عنوان یک ۷۳۷ به روز رسانی شده معرفی کرد که به آموزش خلبانی اضافی نیاز ندارد یعنی یک نقطه فروش کلیدی برای هواپیمای پرفروش بوئینگ. با این وجود، مکس شامل تغییرات قابل توجهی بود که بوئینگ برخی از آن‌ها را کم اهمیت جلوه داد به ویژه افزودن یک سیستم کنترل پرواز خودکار که برای کمک به محاسبه موتور‌های بزرگتر هواپیما طراحی شده است.

بوئینگ به سیستمی که MCAS نامیده می‌شود در کتابچه راهنمای هواپیما اشاره‌ای نکرده  و اکثر خلبانان از آن اطلاعی نداشتند. این سیستم در دو سانحه که منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر شد دخیل بود. اولین مورد زمانی رخ داد که یک هواپیمای مکس ۸ متعلق به شرکت لاین ایر اندونزی در اکتبر ۲۰۱۸ در دریای جاوه فرو رفت. دومین مورد زمانی بود که یک هواپیمای ۷۳۷ مکس ۸ خطوط هوایی اتیوپی شش دقیقه پس از برخاستن از آدیس آبابا در مارس ۲۰۱۹ سقوط کرد.

پس از آن سانحه تمام هواپیما‌های مکس برای نزدیک به دو سال در سراسر جهان زمین گیر شدند در حالی که آن شرکت تغییراتی در سیستم کنترل پرواز ایجاد کرد. بررسی‌ها نشان داد که یک هیئت کنگره امریکا سوانح رخ داده را ناشی از نقطه اوج وحشتناک نظارت شکست خورده دولت امریکا، وجود نواقص طراحی و انفعال در بوئینگ خواندند.

مکس از مجموعه مشکلات تولید رنج می‌برد

بوئینگ در دسامبر ۲۰۲۳ از خطوط هوایی درخواست کرد که هواپیما‌های ان شرکت را برای یافتن نقص احتمالی در سیستم کنترل سکان بررسی کنند. این درخواست پس از آن مطرح شد که  اپراتور بین المللی پیچی با مهره گم شده را در طول تعمیر و نگهداری معمول پیدا کرد. در یک مورد جداگانه بوئینگ متوجه شد که یک هواپیمای تحویل داده نشده مهره‌ای دارد که به درستی سفت نشده است.

اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده اخیرا به خلبانان اعلام کرده که استفاده از سیستم ضد یخ را در مکس محدود کنند، زیرا ورودی‌های اطراف موتور‌ها ممکن است بیش از حد گرم شده و از بین بروند. بوئینگ اخیرا از آن نهاد درخواست معافیت ایمنی کرده و همزمان در حال توسعه راه حلی بلند مدت است. آن شرکت برای اغاز تحویل تازه و کوچک‌تر مکس ۷ خود به مشتریان به این معافیت نیاز دارد. بوئینگ سال گذشته وجود مشکلی در اتصالات هواپیما‌های مکس را گزارش داد که در آن بدنه با بخش عمودی دم برخورد می‌کند.

بوئینگ اعلام کرد که Spirit Aero Systems  تامین کننده آن در ویچیتا در کانزاس از یک "فرایند تولید غیر استاندارد" در برخی از هواپیما‌ها استفاده کرده است. بوئینگ و آن شرکت اعلام کردند که سوراخ‌هایی که به طور نامناسبی حفر شده بودند را در دیواره فشار عقب که باعث حفظ فشار در هنگام حرکت هواپیما‌ها در ارتفاع می‌شود بر روی بدنه برخی از مدل‌های ۷۳۷ مکس کشف کردند. بوئینگ اعلام کرده که وجود این نواقص می‌توانند تحویل برخی از هواپیما‌های جدید آن شرکت را به تعویق بیاندازد، اما خطری فوری برای هواپیما‌هایی که پیش‌تر پرواز می‌کردند ایجاد نمی‌کند. بوئینگ اعلام کرده که به ایمنی هواپیما‌های خود متعهد است.

مشکلات موتور بیش‌تر

مقام‌های ایمنی فدرال در حال بررسی آتش سوزی موتوری هستند که در یک بوئینگ ۷۳۷ مکس خطوط هوایی یونایتد پس از فرود هواپیما در نیوآرک در نیوجرسی در ماه ژوئن گذشته کشف شد. خدمه پرواز هنگامی که هواپیما روی زمین حرکت می‌کرد موتور را خاموش کرده و یک مهارکننده آتش را تخلیه کردند متوجه هشدار آتش سوزی شدند. هیچ دود یا آتش قابل مشاهده‌ای وجود نداشت، اما خدمه تعمیر و نگهداری متوجه نشت سوخت و هم چنین گرما شدند.

هم چنین در دست بررسی است که چه چیزی باعث فرود اضطراری هواپیمای خطوط هوایی یونایتد به مقصد دنور در تاریخ ۱۴ دسامبر در ویچیتا در کانزاس شده بود. مسافران گزارش دادند که صدای غرش شنیده شده و پس از فرود هواپیما موتور دچار آتش سوزی شده، اما کسی آسیبی ندیده است. در سال ۲۰۲۱ میلادی پره فن موتور سمت راست یک بوئینگ ۷۷۷ اندکی پس از برخاستن از دنور با ۲۳۹ سرنشین شکسته شد. در جریان ان سانحه کسی آسیب ندید.

هیئت ملی ایمنی ترابری بازرسی ناکافی پره‌های فن را مقصر اصلی دانست. هواپیمای ۷۸۷ دو راهرو بوئینگ نیز با مشکلات تولیدی مواجه شده که به طور پراکنده تحویل ان را متوقف ساخته ساخته است. آن شرکت در ماه ژوئن اعلام کرد که در حال بررسی اتصالات در قسمتی از دم به نام پایدارکننده افقی یا دم افقی هواپیما برای شرایط نامناسب است. در ماه مارس تحویل ۷۸۷ دستگاه متوقف شد در حالی که تنظیم کننده‌های فدرال به بررسی اسناد مربوط به کار‌های انجام شده در هواپیما‌های جدید پرداختند.

* سازه‌ای است که هواپیما هنگام توقف یا حرکت بر روی زمین بر آن تکیه دارد. ارابه فرود معمولا دارای چرخ است، ولی در برخی هواپیما‌ها اسکی (برای روی برف) و محفظه هوا (برای روی آب) نیز به جای چرخ بکار می‌رود. چرخ‌ها در قسمت‌های دو بال، بدنه و دماغه هواپیما قرار دارند. در بیش‌تر هواپیما‌ها ارابه فرود پس از برخاستن هواپیما جمع می‌شود.

منبع: فرارو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید