به گفته دانشمندان با انجام این کار با احتمال بیشتری یک اتفاق را به یاد می‌سپارید

به گفته دانشمندان با انجام این کار با احتمال بیشتری یک اتفاق را به یاد می‌سپارید

به گفته دکتر بوزاکی، «مغز خودش تصمیم می‌گیرد، نه اینکه ما داوطلبانه تصمیم بگیریم.»

کد خبر : ۱۸۳۵۱۴
بازدید : ۴۹

دانشمندان علوم اعصاب کشف کرده‌اند که اتفاقات زندگی که کمی پس از وقوعشان درباره آنها تامل می‌کنیم، به عنوان خاطره بلندمدت در مغز حک می‌شوند.

محققان یک الگوی ثابت از نورون‌ها یا سلول‌های مغزی را شناسایی کرده‌اند که کمی پس از روی دادن اتفاقات که بعداً در طول استراحت شبانه به حافظه بلندمدت انتقال می‌یابند، سمفونی کوچکی از سیگنال‌های الکتریکی هماهنگ را منتشر می‌کنند.

در حالی که این شلیک‌های فعالیت الکتریکی داخل مغز ناخودآگاه هستند، محققان اعلام کرده‌اند که فرد می‌تواند با فکر کردن به آن در همان روزی که اتفاق افتاده، احتمال شکل گرفتن یک خاطره بلندمدت را افزایش دهد.

گیورگی بوزاکی، استاد علوم اعصاب و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «اگر فیلم یا ویدئویی را تماشا می‌کنید و دوست دارید آن را به خاطر بسپارید، بهتر است بعد از آن به پیاده‌روی بروید و کمی در آن تامل کنید.»

اعضای این تیم برای مطالعه جدید خود بر هیپوکامپ تمرکز کردند. هیپوکامپ که در اعماق مرکز مغز قرار دارد برای انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت ضروری است.

دانشمندان علوم اعصاب هنگامی که موش‌های آزمایشگاهی تلاش می‌کردند برای شکار جوایز خوراکی در هزارتو حرکت کنند، از کاوشگرهای سیلیکونی دو طرفه برای ثبت همزمان ۵۰۰ نورون در ناحیه هیپوکامپ این موجودات کوچک استفاده کردند.

این تیم اشاره کرد که زمانی که یک موش پس از یک دوی موفقیت آمیز در هزارتو، برای لذت بردن از جایزه خود مکث می‌کرد، هر بار حدود ۵ تا ۲۰ عدد «موج‌ ریز» ثبت ‌می‌شد.

2

به گفته دکتر بوزاکی، «مغز خودش تصمیم می‌گیرد، نه اینکه ما داوطلبانه تصمیم بگیریم.»

هر موج از شلیک تقریباً همزمان و موج‌مانند ۱۵ درصد از نورون‌های هیپوکامپ تشکیل شده است که باقیِ مغز را نسبت به یک اتفاق فراموش‌نشدنی آگاه می‌کند.

این «امواج ریز» نام خود را از شکلی گرفته‌اند که هنگام ثبت اطلاعات عصبی توسط دانشمندان از الکترودها به نمودار ایجاد می‌کنند.

دکتر بوزاکی و تیمش این تئوری را ارائه می‌کنند که این شلیک سلول‌های هیپوکامپ، اطلاعات جغرافیایی را به حافظه منتقل می‌کند، مانند هر اتاقی که یک فرد به آن وارد می‌شود.

به گفته آنها «این مطالعه نشان می‌دهد که این موج‌ها، مکانیسم فیزیولوژیکی مغز هستند که برای تصمیم‌ گرفتن در مورد اینکه چه چیزی را نگه دارد و چه چیزی را دور بیندازد استفاده می‌شود.»

تحقیقات قبلی قبلاً مشخص کرده بود که موج‌ها در شکل‌گیری حافظه در طول خواب نقش مهمی دارند، اما مطالعه جدید که در مجله Science منتشر شد، اولین مطالعه‌ای بود که فعالیت شبانه مغز را با رفتار هیپوکامپ در طول روز مرتبط کرد.

دکتر وینی یانگ، یکی دیگر از سرپرستان این مطالعه امیدوار است که یافته‌های جدید بتواند در درمان‌ها برای کمک به افرادی که مشکل حافظه دارند یا در مورد افرادی که به خاطر اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) از فراموشی رنج می‌برند استفاده شود.

به گفته او، اینکه چرا چنین سیستمی تکامل یافته هنوز یک راز است، اما تحقیقات آینده ممکن است دستگاه‌ها یا روش‌هایی را نشان دهد که می‌توانند این امواج را برای بهبود حافظه یا حتی کاهش یادآوری رویدادهای آسیب‌زا تنظیم کنند»

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید